Vårföräldrar 2016

Vi är på bf +3 pch väntan är olidlig.
Då klämmer sambons vän ur sig " ni ska bara veta vad som kommer drabba er, det är ett krig". Jag bet nästan av mig tungan för att inte gallskrika.

Känner som dig Robl. Vem förväntar sig att livet är en räkmacka?

Jag tänker precis som @Akvileja att det faktiskt kanske är positivt att starta med 2 då man inte har något att jämföra med. :)

O att få höra (speciellt från andra tvillingföräldrar) att det är så jäkla jobbigt o att jag sambon kommer få kämpa för att ens hålla ihop.. o att ungarna är sååå krävande..
Det får mig att tänka "kul för dina barn att du inte verkar älska dom mer än när dom är snälla & synd om dig att ert förhållande hänger så löst att ni får tassa på tå runt varandra."

Jag tror inte det kommer bli en dans på rosor.. men helt ärligt, allt i livet är inte det. O självklart kommer man säkert ha småbråk med sambon, ha sömnbrist osv.. men det är väl då glädjen o lyckan för varandra kommer väga så mycket mer?

Jag känner mig iallafall så säker o trygg i vårt förhållande att jag kan säga att både jag o sambon skulle kunna gå genom eld för varandra :)
Min mans föräldrar säger att det var lättare att två tvillingar än en bara. Dom lan underhålla sig själva mycket tillsammans och har mycket nytta av varann :)

Vi är på bf +3 pch väntan är olidlig.
Då klämmer sambons vän ur sig " ni ska bara veta vad som kommer drabba er, det är ett krig". Jag bet nästan av mig tungan för att inte gallskrika.

Känner som dig Robl. Vem förväntar sig att livet är en räkmacka?

Amen jag vill bara skratta!
Varför skaffar folk mer än 1 barn om det nu är så hiiiimla jobbigt?!?!

BF+3.. Förstår att det är olidligt.
Är det lugnt eller känns det som det är nära? :)
Åh va jag längtar efter mina små redan ;) (16+1)

Min mans föräldrar säger att det var lättare att två tvillingar än en bara. Dom lan underhålla sig själva mycket tillsammans och har mycket nytta av varann :)

Jag hörde en tvillingpappa som sa att på morgonen så underhöll dom varandra, dom hade varsin spjälsäng o stod o jollra med varandra ca 1 timme innan dom börja kalla på föräldrarna, så dom hade sovmorgon så gott som varje morgon när dom va föräldralediga :)

Sjukskriven 75% from 1 oktober. Så ska invänta samtal från min chef ifall hon kan ge mig en arbetsplats där jag inte lyfter, åker bil, bär, står eller går för länge. För i det stora hela så är det en vanlig dag för en undersköterska ;) Kunde inte min chef lösa det så skulle jag höra av mig men läkaren är bara på MVC på torsdagar. Så nej ska höra med min chef och sen kanske söka VC istället.

Läkarens mål var att jag kunde arbeta 50% då jag är överviktigt enligt henne. Väger väl ca 75 kg vid vecka 16 , och vägde 62,2 vid hälsosamtalet så visst har jag ökat kraftigt men tjock ? Njaa O_o

Robl, känns overkligt och som att det säkert bara är en fis på tvären och nån bebis aldrig kommer komma..

Tänk om man sa så när nån köpte hus "fy fan det kommer brinna ned och förstöra era liv".

Jag bryter ihop!!

Lång historia som förkortas. Jag äter medicin som enligt FASS inte är bra att ta under graviditetens sista månad pga risk för prematurfödsel, dålig cirkulation hos bebis m.m. Så jag kontaktade berörd vårdinrättning som skriver ut medcinien för råd.

Upp ringer en läkare som jag aldrig träffat.
- Du måste sluta med medicinen omedelbart, den är fosterskadande!! Varför äter du den? (Jag äter medicinen för nervsmärtor, den ges även mot depression vilket jag inte lider utav).

Jag förklarar detta och påtalar att både FASS, läkaren på MVC har givit mig svaret att den inte är fosterskadande i den bemärkelse att den påverkar utveckling. Då ändrar hon sig och säger att det nog är så (viss förståelseproblematik uppstår pga av språksvårigeter). Men att hon ska kontakta gynekolog för att diskutera alternativ.

Hejdå

Lämnar mig i total panik, ringer upp läkemedelsverket som lugnar mig lite.

Idag ringer läkaren upp efter konsultation av en gynekolog och säger att vi ska byta medicin till Citalopram. Jag påtalar att jag inte har stor kunskap om citalopram, men jag vet att medicinen behandlar ångest och depression.

Ja säger läkaren, du har ju ångest?

Nej jag har ingen ångest, jag äter dom pga nervsmärtor i samband med sömn. Läkaren mummlar massor och säger att det blir bra, att jag ska byta ut dom rakt av och ta 20 mg med början idag.

Jag frågar om rätt information givits till gynekologen? Mummel igen, svar uteblir.

Bra då gör vi så, hejdå.

Går in på FASS och läser följande:

Ta inte citalopram om du är gravid innan du rådfrågat läkare om de risker och fördelar som finns.

Du ska inte abrupt/plötsligt avbryta behandlingen med Citalopram Actavis.

Tala om för din barnmorska eller läkare att du använder Citalopram Actavis. När läkemedel såsom Citalopram Actavis används under graviditet, särskilt under de tre sista månaderna, kan de öka risken för ett allvarligt tillstånd kallat persistent pulmonell hypertension hos den nyfödde (PPHN). Detta tillstånd gör att barnet andas snabbare och ser blåfärgat ut. Symtomen uppkommer vanligtvis inom 24 timmar från det att barnet är fött. Om detta drabbar ditt barn, kontakta barnmorska eller läkare omedelbart.

Om du tar citalopram under graviditetens tre sista månader ska du också vara uppmärksam på att följande symptom kan förekomma hos det nyfödda barnet: kramper, att barnet är för varmt eller för kallt, svårigheter att äta, kräkningar, lågt blodsocker, stela eller slappa muskler, överaktiva reflexer, skakningar och darrningar, irritabilitet, dvala, gråter mycket, sömnlöshet och sömnsvårigheter. Om ditt nyfödda barn får något av dessa symtom ska du genast kontakta din läkare eller barnmorska.

Någonstans här och nu bryter jag ihop fullständigt. Ringer MVC som inte har någon läkare på plats förrän oktober, ringer vårdcentralen och där har dom utbildning och hänvisar till 1177.

Nu är jag hemma (kan ju inte sitta och böla hysteriskt på kontoret) med en fetångest och stor oro.

:cry::banghead::arghh:

Jag bryter ihop!!

Lång historia som förkortas. Jag äter medicin som enligt FASS inte är bra att ta under graviditetens sista månad pga risk för prematurfödsel, dålig cirkulation hos bebis m.m. Så jag kontaktade berörd vårdinrättning som skriver ut medcinien för råd.

- Du måste sluta med medicinen omedelbart, den är fosterskadande!! Varför äter du den? (Jag äter medicinen för nervsmärtor, den ges även mot depression vilket jag inte lider utav).

Jag förklarar detta och påtalar att både FASS, läkaren på MVC har givit mig svaret att den inte är fosterskadande i den bemärkelse att den påverkar utveckling. Då ändrar hon sig och säger att det nog är så (viss förståelseproblematik uppstår pga av språksvårigeter). Men att hon ska kontakta gynekolog för att diskutera alternativ.

Hejdå

Idag ringer läkaren upp efter konsultation av en gynekolog och säger att vi ska byta medicin till Citalopram. Jag påtalar att jag inte har stor kunskap om citalopram, men jag vet att medicinen behandlar ångest och depression.

Nej jag har ingen ångest, jag äter dom pga nervsmärtor i samband med sömn. Läkaren mummlar massor och säger att det blir bra, att jag ska byta ut dom rakt av och ta 20 mg med början idag.

Jag frågar om rätt information givits till gynekologen? Mummel igen, svar uteblir.

Bra då gör vi så, hejdå.

Ta inte citalopram om du är gravid innan du rådfrågat läkare om de risker och fördelar som finns.

Tala om för din barnmorska eller läkare att du använder Citalopram Actavis. När läkemedel såsom Citalopram Actavis används under graviditet, särskilt under de tre sista månaderna, kan de öka risken för ett allvarligt tillstånd kallat persistent pulmonell hypertension hos den nyfödde (PPHN). Detta tillstånd gör att barnet andas snabbare och ser blåfärgat ut. Symtomen uppkommer vanligtvis inom 24 timmar från det att barnet är fött. Om detta drabbar ditt barn, kontakta barnmorska eller läkare omedelbart.

Om du tar citalopram under graviditetens tre sista månader ska du också vara uppmärksam på att följande symptom kan förekomma hos det nyfödda barnet: kramper, att barnet är för varmt eller för kallt, svårigheter att äta, kräkningar, lågt blodsocker, stela eller slappa muskler, överaktiva reflexer, skakningar och darrningar, irritabilitet, dvala, gråter mycket, sömnlöshet och sömnsvårigheter. Om ditt nyfödda barn får något av dessa symtom ska du genast kontakta din läkare eller barnmorska.

Någonstans här och nu bryter jag ihop fullständigt. Ringer MVC som inte har någon läkare på plats förrän oktober, ringer vårdcentralen och där har dom utbildning och hänvisar till 1177.

Nu är jag hemma (kan ju inte sitta och böla hysteriskt på kontoret) med en fetångest och stor oro.

Men va dåliga svar av läkaren! Jag hade krävt att få en utförlig beskrivning av risker / inte risker..

Men va dåliga svar av läkaren! Jag hade krävt att få en utförlig beskrivning av risker / inte risker..

Hon ringde precis upp igen och bad mig komma till mottagningen nästa tisdag. Men fram tills dess då? Det är ju helt uppåt väggarna att hon skriver ut (jo då det finns att hämta på apoteket) medicin som kan ge stor fosterpåverkan utan att ens ha läst min journal och bara antar att jag äter medicinen för ångest?

Jag är både ledsen, arg och uppgiven.

Hon ringde precis upp igen och bad mig komma till mottagningen nästa tisdag. Men fram tills dess då? Det är ju helt uppåt väggarna att hon skriver ut (jo då det finns att hämta på apoteket) medicin som kan ge stor fosterpåverkan utan att ens ha läst min journal och bara antar att jag äter medicinen för ångest?

Dom borde ju gett dig en tid idag eller imorgon..
Åtminstone en telefontid så du kan ställa frågor o få svar.. mycket dåligt!

Dom borde ju gett dig en tid idag eller imorgon..
Åtminstone en telefontid så du kan ställa frågor o få svar.. mycket dåligt!

Jag kan inte göra mig förstådd via telefon, jag förstår bara hälften av vad hon säger och hon mumlar och låter osäker mest hela tiden jag ifrågasätter något hon, så telefon fungerar inte. Jag får försöka stå ut utan medicin tills jag kan träffa henne öga mot öga.

Jag bryter ihop!!

Hejdå

Bra då gör vi så, hejdå.

Nu äter/åt jag andra mediciner fram tills vi planerade för en till liten men slutade med dom innan vi började försöka just med tanke på att man inte fick ta någon av dom under en graviditet.

Döm om min förvåning när jag får träffa läkaren på MVC i vecka 12 och han läser min journal och säger att jag hade ju inte behövt sluta med medicinerna och känner jag att jag måste ha dom så ska jag börja med dom igen.
Jag tror inte han läste skadorna dom kan ge ett foster :crazy:

Nu är det ju så att jag överlever utan mina mediciner ett tag men jag förstår om du behöver fortsätta med dina. Himla trist att dom aldrig verkar ta reda på fakta bara om man verkligen kan eller inte kan ta dom under en graviditet :(
För mig är det ju så självklart att inte ta något som kan skada bebisen. Det skulle jag aldrig kunna leva med.

Hoppas dom reder ut det fort.

Jag bryter ihop!!

Hejdå

Bra då gör vi så, hejdå.

Vad tråkigt läkaren inte verkade ha koll. Då tänker jag framför allt på att hon inte verkade veta varför du tog medicinen.

Citalopram används mycket även under graviditet, har man behov av antidepressiv medicinering så ses det inte som något stort problem att ta SSRI-preparat (som citalopram är) under graviditet. Men med tanke på att du inte har depression eller ångest så får de nog tänka ett varv till om vad du ska ha för medicin.

Läs gärna på janusinfo.se, där finns mycket bra info om läkemedel under graviditet. Fass är ofta väldigt försiktigt skriven då man i allmänhet inte gör studier på gravida. Men så småning om när det kommit mer kunskap om ett visst läkemedel, tas det inte med i FASS ändå, men då finns det andra bra källor såsom Janusinfo.

/Humla - läkare

Det borde vara obligatoriskt med en trettio minuters föreläsning med tillhörande illustrerande powerpoint för varje läkare som ens sneglar åt ditt håll. Man tycker att med din omfattade men ändå väldigt tydliga medicinska historik borde det vara ganska enkelt, men icket...

Rövhattar!

Ni som mått illa, när har de slagit till? Mår lite småilla ibland men tror det beror på att jag har kräkfobi och är rädd för att kasta upp

Annars tycker jag att jag mår rätt bra. Lite trött men kan bero på en lång och tung sommar. Har just nu semester (4 veckor kvar)

Bröstvårtorna ömmar och lite väl bra fart på magen. Lider av både ibs och magkatarr men har inte vågat medicinera.

Uj, hektisk dag idag. Befann mig på sjukhuset kl 7 imorse och blev mottagen av ett gäng oerhört entusiastiska barnmorskor och läkare. (De har tydligen lite svårt att få försökspersoner till sin studie. Gravida kvinnor utsätter sig tydligen ogärna för extra grejer under graviditeten.) Jag fick svara på en miljard frågor och sen fick jag mitt efterlängtade ultraljud!

Och jag var helt säker på att det skulle vara tomt. Helt säker. Fullständigt övertygad. Höll andan när jag såg livmodern dyka upp på skärmen, men till och med jag såg ju att den var större än när jag inte varit gravid...och så poff så dök det upp en liten cashewnöt med pyttesmå ögonhålor på skärmen! Gynekologen pekade ut hjärtat som slog stadigt, men det hade hon inte behövt för det syntes tydligt på långt håll. Så fin! Min lilla böna. :love: Och den var alldeles precis perfekt stor också. Torkade tårar lite diskret medan hon var fokuserad på att mäta.

Sen fick jag lämna en miljard rör med blod (kändes det som) och svara på ännu fler frågor och mäta storleken på mina bröst(???) och ange vikt och längd. Och barnmorskan ryckte till när jag sa hur mycket jag vägde och utbrast "Va? mycket?!", tittade skeptiskt på mig från topp till tå och fortsatte med "Är du säker? Var sitter det?" :D Jag påpekade att jag är en och åttio lång och då kunde hon väl medge att det var rimligt, kanske...möjligen. ;)

Och blodtrycket var bra och glukosbelastningen var bra och alla värden var fina.Så nu kan jag koppla av och äta mina forskningsprojekt-tabletter och ta mitt kosttillskott och titta på utskrifterna där man ser lilla bönan med sin lilla krumma rygg och sina pyttesmå ögon. :heart

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 970
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 557
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V