Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag börjar oroa mig för graviditetsdiabetes. Är nämligen något så otroligt törstig hela tiden. Är det några andra symtom på diabetes? Och trött. Borde man ringa till BM och kolla upp sig? När brukar graviditetsdiabetes dyka upp? 17+6 idag.
Ta upp det med bm, skulle jag göra om jag var oroligJag börjar oroa mig för graviditetsdiabetes. Är nämligen något så otroligt törstig hela tiden. Är det några andra symtom på diabetes? Och trött. Borde man ringa till BM och kolla upp sig? När brukar graviditetsdiabetes dyka upp? 17+6 idag.
Jag börjar oroa mig för graviditetsdiabetes. Är nämligen något så otroligt törstig hela tiden. Är det några andra symtom på diabetes? Och trött. Borde man ringa till BM och kolla upp sig? När brukar graviditetsdiabetes dyka upp? 17+6 idag.
Fast uppenabarligen har de ändå inte fått det att fungera. Är man såpass överviktig och gravid att det kan ha en negativ påverkan så tycker jag att vården gör rätt i att ge personen än mer verktyg att arbeta med. Även om det är "uppenbart att det beror på maten"
Detta är inte riktar mot någon i tråden, har inte hängt med så vet inte om det är någon som fått ett kostschema, utan detta är ett mer generellt svar.
Ring din BM och berätta att du oroar dig och hade velat kolla upp det, om inget annat så kanske hen har lite lugnande ord att dela med sig av. Diabetes är ju aldrig kul men skulle det vara så att du har fått det så kommer det gå bra det också, det fixar du!
På tal om något helt annat så får jag sån jävla ångest över mitt jobb. Varit ledig lördag och söndag (Halleluja), mådde kasst i lördags ungefär som att jag skulle åka på en ordentlig förkylning eller något, men det mesta hade släppt när jag vaknade igår så jag kände mig faktiskt ovanligt pigg och normal hela dagen igår. Gick till jobbet kl 17 idag och mådde inte ens illa, GÖTT! Fram tills en timme senare när jag står framför ett par gäster och ska ta deras beställning och jag känner hur magen knyter sig och jag blir akut illamående, kallsvettig, yr och svimfärdig. Måste gå och kräkas direkt. Bara till att ringa chefen och be honom lösa in någon att ersätta mig med, tyvärr har vi ingen extrapersonal som kan allt man ändå behöver ha koll på för att jobba utan en ansvarig där, det var dessutom bara jag, bartender och en annan extra på golvet idag och jag blir så jävla arg på min kropp som inte kan bete sig! Jag får ångest över att lämna över till två människor som (enligt mig, inte enligt chefen tydligen) inte klarar det ensamma. Men vad fan ska jag göra, stå på jobb och kräkas? Det funkar ju inte, det går inte när man jobbar i restaurang. Samtidigt känner jag mig oftast inte dålig nog för att det ska vara anledning att stanna hemma och jag kan ju knappast stanna hemma varje gång jag mår så här för då hade jag fått sluta gå till jobbet helt och hållet. Min chef vet inte om graviditeten än eftersom jag gärna velat göra KUB och se så att allt är bra innan jag berättar, och det är ju bara 3 veckor dit, det borde jag kunna stå ut med! Men åh.. Jag får sån förbannad ångest.. Jag vill må bra och kunna jobba och inte få ont eller må illa eller kräkas eller vara för trött eller bli svimfärdig varje gång jag går dit, jag vill inte!
Nu löste min chef mitt pass imorgon direkt och sa att jag skulle stanna hemma och vila upp mig, jättegulligt. Det betyder att jag inte jobbar förrän på fredag igen, men det är inte direkt så att man kan vila upp sig från en graviditet medan den pågår, hatar att jag är helt inställd på att jag kommer må lika dålig på fredag också. BLÄ!
Och FY vad negativ jag är, förlåt hörrni!
Ring MVC eller VC för glukosbelastning om du är orolig .
Tecken är nämligen : törstig, trött och kissar ofta/mycket. Men behöver inte vara så i ditt fall, för av erfarenhet från mina tidigare graviditeter så har jag haft samma tecken men har perfekta sockervärden. Har ingen koll på när de brukar dyka upp, jag har alltid gjort glukosbelastning mellan vecka 25 -30. Men ta din oro på allvar, för graviditetsdiabetes ökar risken att få diabetes typ 2 efter graviditetens slut.
Lite kapning; läste på om graviditetsdiabetes nu för att svara korrekt och inser att jag ligger i riskzonen "Risken ökar också om man har haft graviditetsdiabetes tidigare, är överviktig eller har fött barn som har vägt mer än fyra och ett halvt kilo." Fast jag ska göra glukosbelastning längre fram, eftersom jag alltid samlar vätska fort, fått ett barn ca 5,3 kg samt är överviktig igen
Ta upp det med bm, skulle jag göra om jag var orolig
Men det måste inte vara det, jag var sån i förra graviditeten. Drack jättejättemycket vilket är jätteovanligt för mej, oerhört trött och kissade sjukt ofta.
Stickifingretvärdena låg lite högt ibland men inget alarmerande.
Ring din BM och berätta att du oroar dig och hade velat kolla upp det, om inget annat så kanske hen har lite lugnande ord att dela med sig av. Diabetes är ju aldrig kul men skulle det vara så att du har fått det så kommer det gå bra det också, det fixar du!
Jag borde skriva in mig här. Har blivit lite oplanerat gravid. Vi har två barn sedan innan (3 och 1,5).
Vi är i vecka 13-ish och planerad BF enligt Kub är 4/4.
Nu har vi varit och kolla upp oss igen efter en blödning som startade i söndags kväll. Jag trodde såklart det var kört, men blödningen avtog på måndagen och blev till levrat blod. Idag var jag på VUL och de såg en liiiten krabat med pickande hjärta som rörde sig där inne. Gynekologen sa att risken för missfall bara är några få procent när det finns ett hjärta som slår. Så jag tar och skriver upp mig på listan och ringer BM!
Du, jag var nog typ likadan på jobbet.
Jobbar som kock och förra graviditeten (förra året) ville jag ju fortsätta precis som vanligt, även i sjunde månaden.... Men man får inse sina begränsningar. Och mina kollegor blev regelrätt arga på mej för att jag inte skulle ta varuleveranser och lyfta tunga bleck och sånt där. Jag var heeelt hopplös! Jag ville så mycket, men har nog alldeles för bra arbetsmoral för att låta bli
Sen är det, får du(måste du) intala dig, chefens ansvar att skaffa ersättare och få verksamheten att fungera när du blir sjuk, så inte du känner press över att inte kunna jobba när du mår dåligt för att det inte finns tillräckligt med extraersonal!
Det är svårt, I know, men det löser sej alltid! Det kommer nog kännas mycket lättare när du kunnat berätta för din chef och dina kollegor att du är gravid.
Jag mådde riktigt illa jag också, men av nån oerhört konstig anledning kunde jag gräva i golvbrunnar och städa diskhoar utan bekymmer på jobbet, men hemma kunde jag inte se ett hårstrå i handfatet ens en gång. Kunde inte ens ge katterna mat eller öppna kylskåpet för det luktade konstigt (har ett välstädat kylskåp så särskilt konstiga lukter var det inte).
Man vill så mycket och för mej var det värsta att jag blev så begränsad av graviditeten, så frustrerande! Jag var ju liksom inte SJUK, jag hade svårt att slappna av och låta bli att göra en massa saker jag var så van vid att göra! Så ja, man får faktiskt vara negativ, det är en himla omställning det här!
Nu har vi varit och kolla upp oss igen efter en blödning som startade i söndags kväll. Jag trodde såklart det var kört, men blödningen avtog på måndagen och blev till levrat blod. Idag var jag på VUL och de såg en liiiten krabat med pickande hjärta som rörde sig där inne. Gynekologen sa att risken för missfall bara är några få procent när det finns ett hjärta som slår. Så jag tar och skriver upp mig på listan och ringer BM! Och avbokar IVF-besöket.
Mars
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 8:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 21 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet
April
BF 11:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 28:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet
Maj
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 6:e maj, Akvileja, 32 år, 1:a barnet
BF 9:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 10:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 31:a maj, Sörlatungu
BF maj, anonyma 31 år, första barnet
Såååå skönt att höra! !Nu har vi varit och kolla upp oss igen efter en blödning som startade i söndags kväll. Jag trodde såklart det var kört, men blödningen avtog på måndagen och blev till levrat blod. Idag var jag på VUL och de såg en liiiten krabat med pickande hjärta som rörde sig där inne. Gynekologen sa att risken för missfall bara är några få procent när det finns ett hjärta som slår. Så jag tar och skriver upp mig på listan och ringer BM! Och avbokar IVF-besöket.
Mars
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 8:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 21 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet
April
BF 11:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 28:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet
Maj
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 6:e maj, Akvileja, 32 år, 1:a barnet
BF 9:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 10:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 31:a maj, Sörlatungu
BF maj, anonyma 31 år, första barnet
Håller tummarna för att ongen stannar inne, skönt att få bekräftat att det rör sig där inne och att hjärtat slår! Smygläser i "skaffa-barn"-tråden och läste om er märkliga start på graviditeten, så himla coolt ändå hur det blir ibland! Hur som helst, grattis och välkommen hit!