Vårföräldrar 2016

Stoppar in mej i listan efter att ha varit hos bm idag.
Börjar redan må illa, sist mådde jag illa i tre månader och jag var inte helt nöjd med det. Får se hur det blir den här gången :p

Mars
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 8:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 21 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 11:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 28:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet

Maj
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 6:e maj, Akvileja, 32 år, 1:a barnet
BF 9:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 10:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 24:e maj, Magnum, 2:a barnet
BF 31:a maj, Sörlatungu
BF maj, anonyma 31 år, första barnet

Efter en positiv vecka åkte man ner i hålet lite nu. Nån klumpig kommentar om hur stor jag kommer bli eftersom det är länge till mars i kombo med att jag och hästen var på all time low nivå.
Har man inget snällt att säga- håll käft! Skulle vilja vilja gå i idé ett halvår. Emigrera med en påse övet huvudet.

Efter en positiv vecka åkte man ner i hålet lite nu. Nån klumpig kommentar om hur stor jag kommer bli eftersom det är länge till mars i kombo med att jag och hästen var på all time low nivå.
Har man inget snällt att säga- håll käft! Skulle vilja vilja gå i idé ett halvår. Emigrera med en påse övet huvudet.

Folk kan vara såå trevliga :banghead:

Skaka av dig det bara. Dom har väl ingen aning om hur du ser ut som gravid. Alla ser olika ut, får olika stora magar och ingen är den andre lik.

Har själv fått höra att min mage tydligen är jättestor men frågan är ju var fan bebisen ska få plats om magen inte växer. Detta fick jag höra runt vecka 23 och veckan innan visste hen inte ens om att jag var gravid, jag hade alltså lyckats dölja det tills dess :grin: :banghead:
Nu var det dock ett tag sen faktiskt för varenda gång hen sa något (det hände ofta alltså) så svarade jag med att jasså, tycker du? Magen är helt perfekt och exakt så stor som den ska vara. Ingen har likadan mage och alla ser olika ut. Det kanske gick in till slut ;)

• Gilla
Reactions: Ray
Folk kan vara såå trevliga :banghead:

Skaka av dig det bara. Dom har väl ingen aning om hur du ser ut som gravid. Alla ser olika ut, får olika stora magar och ingen är den andre lik.

Har själv fått höra att min mage tydligen är jättestor men frågan är ju var fan bebisen ska få plats om magen inte växer. Detta fick jag höra runt vecka 23 och veckan innan visste hen inte ens om att jag var gravid, jag hade alltså lyckats dölja det tills dess :grin: :banghead:
Nu var det dock ett tag sen faktiskt för varenda gång hen sa något (det hände ofta alltså) så svarade jag med att jasså, tycker du? Magen är helt perfekt och exakt så stor som den ska vara. Ingen har likadan mage och alla ser olika ut. Det kanske gick in till slut ;)
Jag hatar folk som bara säger vad dom tycker och jag hatar att man som gravid plötsligt är tillåtet villebråd för massa tyckande. Och jag pallade inte tyckande just igår när ridprestationen dessutom var i botten. Just då när man redan är missnöjd med sig själv behövs inte mycket liksom.

Jag förstår verkligen inte. Varför, VARFÖR, är det plötsligt ok att kommentera vikt, ifrågasätta vad som äts m.m bara för att man är gravid?

Försök att skaka av dig och nästa gång kan du väl kontra med:
- Ska vi prata om din vikt idag istället?

Nu har vi varit och kolla upp oss igen efter en blödning som startade i söndags kväll. Jag trodde såklart det var kört, men blödningen avtog på måndagen och blev till levrat blod. Idag var jag på VUL och de såg en liiiten krabat med pickande hjärta som rörde sig där inne. Gynekologen sa att risken för missfall bara är några få procent när det finns ett hjärta som slår. Så jag tar och skriver upp mig på listan och ringer BM! Och avbokar IVF-besöket.

Mars
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 8:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 9:e mars, robl, 24 år, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 21 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 11:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 28:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet

Maj
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 6:e maj, Akvileja, 32 år, 1:a barnet
BF 9:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 10:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 31:a maj, Sörlatungu
BF maj, anonyma 31 år, första barnet

Yei! Vilket härligt besked! :bump:

Jag förstår verkligen inte. Varför, VARFÖR, är det plötsligt ok att kommentera vikt, ifrågasätta vad som äts m.m bara för att man är gravid?

Försök att skaka av dig och nästa gång kan du väl kontra med:
- Ska vi prata om din vikt idag istället?
Borde ha ett A4 blad med kontringar att dela ut hos BM. Och läxa till nästa besök att kunna rabbla en tio bra svar på tal varianter utan betänketid...

Vilken idiot. Jag hade ju en mage i gigant-storlek förra graviditeten och när jag tröttnade på kommentarer om hur stor jag var brukade jag le och fråga snällt "Jag kan ju iaf skylla på graviditeten, vad skyller du själv på?"

Sover ap-dåligt just nu. Är helt otroligt lättväckt och vaknar för minsta lilla ljud i huset. Låter sonen i hans rum är jag klarvaken på en gång. Inte konstigt att jag är mer död än levande efter 8 på kvällarna.

Inatt var det dock ett mysigt uppvaknande, kände som bubblor som smällde av i magen så gissar att det var bebis som hälsade! :)

Har ni någon i vänskapskretsen som är gravid?
Förra gången var vi tre grannar och kände en hel drös till. Nu känns det som jag är ensam i världen. Har inte ens sett en gravidmage i byn!
En kollega på jobbet ska få i november- men vi umgås väl inte så. En kompis långt bort i andra änden landet sia få i februari. Men här bland vänner och bekanta är det bara jag.
Får mig att känna mig gammal och ännu längre ner. Känns ensamt på nåt vis.

Trist när man inte sover @fia-lisa jag har sovit bra nån vecka men i natt sov jag inte eftersom jag grubblade för mycket - vilket inte kan skyllas på graviditet egentligen. Men såååå trött idag.

Förra gången var vi tre grannar och kände en hel drös till. Nu känns det som jag är ensam i världen. Har inte ens sett en gravidmage i byn!
En kollega på jobbet ska få i november- men vi umgås väl inte så. En kompis långt bort i andra änden landet sia få i februari. Men här bland vänner och bekanta är det bara jag.

Trist när man inte sover @fia-lisa jag har sovit bra nån vecka men i natt sov jag inte eftersom jag grubblade för mycket - vilket inte kan skyllas på graviditet egentligen. Men såååå trött idag.
Förra graviditeten var det en babyboom i vänskapskretsen med 5 kompisar + två grannar som var gravida med BF inom ett halvår. Alla andra utom 1 har sedan fått ytterligare barn efter det så i vår krets är vi sena med 2:an. Denna gången har jag endast 1 kusin i England som är gravid just nu, men känner mig inte så ensam trots allt - de flesta av mina vänner har barn som kommit ur bebis-stadiet och alla är väldigt engagerade i min graviditet (de flesta vet att vi fick kämpa ett bra tag) och vill gärna prata graviditet och vad mysigt det ska bli med en bebis i vän-kretsen igen.

Appropå ålder, min man (som är något år äldre än jag) har stimmat mer om att vi är gamla föräldrar än jag, och han blev överlycklig när kronprinsessan bekräftade att de skulle ha barn i mars när han dessutom kom på att de är lika gamla som vi är :p.

• Gilla

Jag har en kompis som har ett barn på 2 och ett halvt år, annars är det bara en jag vet som ska ha barn samtidigt och det är helt sjukt roligt; min bästa vän berättade att hon är gravid och ska ha barn veckan innan mig. Känns typ som om vi har bokat ligg liksom...

KL.
Är det någon som börjat fundera över typ livet efter graviditeten? Detta är ju vårt första barn och jag har verkligen ingen aning om vad som väntar oss... Ska man amma? Inte amma? Kan man amma på natten och ha flaska med utpumpad mjölk alt ersättning dagtid? Mina tankar kring det är väl att det säkert är praktiskt att amma främst på natten, men jag vet i fasiken dagtid... Är ute mycket i skogen och sådär och tanken på att ha en flaska till barnet känns mer tilltalande...? Kanske reder sig med tiden!

Jag har en kompis som har ett barn på 2 och ett halvt år, annars är det bara en jag vet som ska ha barn samtidigt och det är helt sjukt roligt; min bästa vän berättade att hon är gravid och ska ha barn veckan innan mig. Känns typ som om vi har bokat ligg liksom...

KL.
Är det någon som börjat fundera över typ livet efter graviditeten? Detta är ju vårt första barn och jag har verkligen ingen aning om vad som väntar oss... Ska man amma? Inte amma? Kan man amma på natten och ha flaska med utpumpad mjölk alt ersättning dagtid? Mina tankar kring det är väl att det säkert är praktiskt att amma främst på natten, men jag vet i fasiken dagtid... Är ute mycket i skogen och sådär och tanken på att ha en flaska till barnet känns mer tilltalande...? Kanske reder sig med tiden!
Amma rekommenderas ju o är de bästa. Rekommenderar inte att köra flaska i kombo med amning. Min vägrade bröstet pga de. Så antingen eller brukar funka bäst :)

Har en hel del bekanta o vänner som fått/får samtidigt :)

• Gilla
Amma rekommenderas ju o är de bästa. Rekommenderar inte att köra flaska i kombo med amning. Min vägrade bröstet pga de. Så antingen eller brukar funka bäst :)
Jag körde både och. Blev snittad och hade ingen mjölk så barnet fick ersättning redan andra dygnet på bb. Hade aldrig nog med mjölk sen heller. Ammade pliktskyldigt och fick komplettera med flaska- sen blev det flaska och tutte. Har friskt barn utan allergier och kimmer inte slå knut på mig för att tvunget amma.

KL.
Funkar amningen är det ju det smidigaste på många sätt, bara koppla på barnet och tanka! Flaska kräver ju mer med sterilisering, värma upp till rätt temperatur etc. Att ha med mjölk i flaska när man är iväg känns superkrångligt (kylväska först och sedan kunna värma när det är dags för mat). Ersättning går ju såklart att ha med uppvärmt och tempererat vatten i termos att blanda med, men jag är bekväm och tycker det är smidigast att mata med det som redan är med i brösten.

Jag ammade i första graviditeten, men eftersom jag ville kunna komma ifrån till hästarna redan från början så pumpade jag så att det fanns mjölk hemma då jag inte var tillgänglig. Funkade bra för oss, men så valde jag en flaska som skulle simulera tekniken barnet använder vid amning (det får vad jag förstår inte vara för lätt att få i sig mjölken ur flaska för barnet). Kan också hända att jag hade tur som fick det att fungera med amning och flaska kombinerat.

Fast att det rekommenderas hör väl främst ihop med att det kan vara svårt att få tag på rent vatten i vissa delar av världen, dvs inte anpassat efter hur vi har det i Sverige. I Sverige anser jag att det bästa är det som funkar för den enskilda modern och barnet.
Nej, de hör ju ihop med att amning är så mkt mer än bara mat. Så jo amning är de bästa om de funkar, modersmjölkersättning är ju bra det med även om de inte ger samma sak som amning ger.

Nej, de hör ju ihop med att amning är så mkt mer än bara mat. Så jo amning är de bästa om de funkar, modersmjölkersättning är ju bra det med även om de inte ger samma sak som amning ger.

Mjo, men det där extra som amning anses ge (närhet och snuttande och det där, antar jag?) kan ju fås ändå. Man kan ju ligga nära och dela kroppsvärme med kiddot även utan amning, även pappan kan ju då vara delaktig på ett annat vis. Jag har lite svårt för, när det finns så pass bra ersättning eller alternativ till enbart amning, att amning ska propsas på folk bara för att "det är så man ska göra". Därmed inte sagt att du menar så, men i allmänhet är det intrycket jag får av just diskussioner kring amning.

Jag har väl tänkt som så att jag och sambo ska dela även på matning så gott det går. Jag vill prova att amma och funkar det så är det ju super men då kommer jag även pumpa ur så att sambo kan mata även han, för mig känns det viktigt att han kan vara delaktig i den delen också. Funkar inte amning så kommer vi ju vara lika delaktiga båda två med flaskmatning. Jag tror det gå precis lika bra för ungar som inte ammas.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 968
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 556
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022