Jag har en tanke eller oro som gnager lite mer för varje dag som går angående förlossningen..
( OBS! Läs inte om ni är känsliga för förlossningar som går åt pipsvängen)
En nära släkting till mig gick igenom en hemsk förlossning med deras första barn. Barnet var stort (vilket de visste innan men inte hade kollat upp närmre på något TUL eller så så de visste inte exakt hur stor hen var) och mamman liten, förlossningen blev väldigt utdragen, bebis fastnade och när det började bli panik för bebis liv använde de sugklocka som inte sattes korrekt och drog ut bebis med, det resulterade i att blodkärl brast både för mamma och bebis och mamma höll på att förblöda samtidigt som bebis fick sin första hjärnblödning.. Tyvärr gjorde det att bebis hamnade i ett stadie där det liksom inte fanns någon återvändo hen låg i respirator och fick en andra hjärnblödning och där någonstans bestämdes det att maskinen skulle stängas av. Mamman överlevde tack och lov!
..Jag förstår ju att detta är långt ifrån ett normalt händelseförlopp och långt ifrån något som händer speciellt ofta, men jag blir mer och mer nojig över en stor bebis som ska fastna, eller att de måste använda sugklocka. Jag vill verkligen verkligen inte det.. Jag vill mycket hellre att de avbryter i tid och i så fall snittar. Är det något man överhuvudtaget kan ha något att ens säga till om? Jag tänker mig att om ungen är så pass långt ner att den måste tas med sugklocka så är det ändå redan försent för att snitta eller? Jag ska ta upp detta med bm också men fram tills nu ungefär har jag kunnat avfärda det med att jag bara är löjlig och att det självklart inte kommer bli så men det släpper inte och känslan växer bara. Jag vill inte behöva gå in i förlossningen med katastroftänk, speciellt inte när jag faktiskt vill föda vaginalt och har varit inställd på det hela tiden.
Sorry för crappy inlägg!
Två av mina tre barn har förlösts med hjälp av sugklocka. Jag tycker att det cirkulerar väldigt många skräckhistorier om just sugklocka och jag tycker att det känns som om många är extra rädda just för sugklockan. Jag har ingen traumatisk upplevelse av sugklockan alls. I det ena fallet diskuterades snitt och jag är jätteglad att slippa. Den bebin hade lite dåliga värden på hjärtfrekvensen och låg högt upp, men när vattnet togs så tog det två krystvärkar efter att klockan var satt. Ingen av oss mådde dåligt efteråt.