Vårföräldrar 2016 del 3

Eller för den delen hur olika smärtlindringar känns för olika personer. Ungefär alla jag känner säger att man typ blir hög/full på lustgas, jag blev enbart enormt yrslig, ingen "bortakänsla" alls. Så besviken! Trodde också att man kunde behöva bort trycket lite grann, iallafall lindra, men nej, det kan man tydligen inte och de var de allra värsta tycker jag. :(

Fast trycket hjälper ju till så att du känner när du ska krysta. Så det är nog rätt bra att känna det även om det är jobbigt. BM berättade att förr när dom var sämre på att ge "lagom" bedövning så va det många som fick förlösas via snitt just för att tryckkänslan försvann och kvinnorna inte kände när det va dags att ta i.

Fast trycket hjälper ju till så att du känner när du ska krysta. Så det är nog rätt bra att känna det även om det är jobbigt. BM berättade att förr när dom var sämre på att ge "lagom" bedövning så va det många som fick förlösas via snitt just för att tryckkänslan försvann och kvinnorna inte kände när det va dags att ta i.
Jo jag vet, inte mindre jobbigt för de dock :)

Jag har valt att ignorera att det kommer att göra svinaktigt ont.. Det får bli en överraskning:cautious:

Tror inte man kan förbereda sej för hur det känns.
Har kollat på rätt många förlossningsfilmer på nätet och en del så blir man nästan rädd när man ser hur kvinnorna våndas:nailbiting::nailbiting: Andra är lugna och fina:up:
Tänkte just skriva och fråga om man verkligen behöver förbereda sig för smärtan? Ogillar förberedelser överlag men specifikt inför detta! Hoppas nog in i det sista på att det kanske inte gör så ont:p

Jo jag vet, inte mindre jobbigt för de dock :)
Vad är det just med trycket? Är det för att man tror man ska sprängas typ? Har bog också tänkt att lustgas troligen mest gör en illamående:( men jag vågar inte ta epidural för risken att spricka mer, så då finns väl bara lustgas kvar?

Tänkte just skriva och fråga om man verkligen behöver förbereda sig för smärtan? Ogillar förberedelser överlag men specifikt inför detta! Hoppas nog in i det sista på att det kanske inte gör så ont:p

Själv tror jag mycket på att lära sig fokusera och slappna av, och andas trots smärtan. Att han en plan för att tackla det man inte kan planera. Att ha något att vända fokuset mot. Så därför tror jag att yoga och andningsövningar är bra. Men jag tror aldrig man kan förbereda sig på själva smärtan.

Vad är det just med trycket? Är det för att man tror man ska sprängas typ? Har bog också tänkt att lustgas troligen mest gör en illamående:( men jag vågar inte ta epidural för risken att spricka mer, så då finns väl bara lustgas kvar?
Just av den anledningen vill jag också undvika epidural i det längsta. Men nog hellre det (på slutet) än sugklocka och/eller tång! Det spricker man visst också av.

Just av den anledningen vill jag också undvika epidural i det längsta. Men nog hellre det (på slutet) än sugklocka och/eller tång! Det spricker man visst också av.
Det värsta är väl att epidural ökar risken att behöva använda sugklocka och andra hemskheter dessutom? Känns som man bara kan hoppas på det bästa med det mesta vad gäller förlossningar...

Det värsta är väl att epidural ökar risken att behöva använda sugklocka och andra hemskheter dessutom? Känns som man bara kan hoppas på det bästa med det mesta vad gäller förlossningar...

Jag har också läst det, värkarna kan avta eller bli svagare. Det har hänt 3 av mina vänner som fått sina första barn och på slutet blev det bråttom med alla då bebisarna fick syrebrist. Alla 3 förlöstes med sugklocka så därför är jag också lite rädd för ryggbedövningen. Fast på föräldrautbildningen sa BM att ryggbedövningen även kan ha motsatt effekt, att det går snabbare eftersom man lättare slappnar av.

Den kurs jag var på så var andning som smärtlindring nr 1 och a och o. De pratade om det hela tiden men bara kort och informativt om resten.
Slår man sej eller får ont så får man absolut inte hålla andan utan ska fortsätta andas och det kan man ju träna på i vardagen lite. även om -den- smärtan inte riktigt går att efterlikna.

Sen vid krystningen ska man ju hålla andan för att kunna ta i, men tills dess.

Jag fick epidural och hade inte inte inte velat vara utan.
Hade förvisso dåligt värkarbete och fick använda sugklocka och blev klippt. Har inga dåliga minnen av nåt av det utan såg det som nödvändiga hjälpmedel. Har inte haft problem efteråt / komplikationer heller.

Det som däremot oroarmig är att det drog ut så på tiden, att jag öppnade mig dåligt och att jag hade så ont så länge utan vila.

Men. Det är ju min erfarenhet och väldigt individuellt :)

Hade förvisso dåligt värkarbete och fick använda sugklocka och blev klippt. Har inga dåliga minnen av nåt av det utan såg det som nödvändiga hjälpmedel. Har inte haft problem efteråt / komplikationer heller.

Det som däremot oroarmig är att det drog ut så på tiden, att jag öppnade mig dåligt och att jag hade så ont så länge utan vila.

Jag hade inte heller velat vara utan. Usch!

• Gilla
Reactions: Ray

EDA:n var typ det bästa med hela förlossningen ;), tänker absolut inte tacka nej om det behövs även denna gång. Som jag förstått det är det ffa en hjälp under öppningsskedet och inte under krystvärkarna.

Igår kom våra hjärtan kl 11.11 & 11.13.
Tvilling 1 vägde 2710 gram o va 47 cm lång, Tvilling 2 vägde 2612 gram och va 46 cm..

Jag är så kär i dessa små varelser!
Finns inte ord :heart:heart
Åååh grattis!!!!! Gud nu börjar jag gråta så rörd man blir! Ta hand om er nu

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 748
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka