Vårföräldrar 2016 del 3

Då måste jag som motvikt säga att jag i v 30 har som största besvär att jag känner mig som en korsning mellan en barbamamma och en heffaklump. Det här med att ta sig upp och ned från golvet under gravidyogan känns som ett smärre projekt. Men gissar att det lär bli värre med tiden...

• Gilla
Reactions: Ray
Nej, din SGI är samma om du blir gravid inom 21 månader från första barnet. Se mitt inlägg längre upp :)
Allt finns att hitta på FKs sida .
Tack! Jag har läst och läst och fick just ditt citat i brevlådan. Men ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag :o det fastnar inte:meh:

:rofl: Alla är skitglada och positiva:D

Jag tänker fortsätta på det positiva spåret! :D

Alltså det är så jävla synd om mig idag!!! Förbannade influensan har slagit till och min kropp är inte imponerad :idea:

Har sovit max en timme åt gången inatt för att jag vaknat av hosta och att min jäkla höft gjort ont för att jag legat still för länge. Dessutom är jag säker på att det var minst tusen minus i sovrummet inatt, i alla fall om man ska göra en bedömning utefter hur mycket jag skakade och huttrade varje gång jag vaknade :eek:

Har pallat mig till soffan med täcket nu och hoppas sambon är snabb hem från jobbet idag för det finns ingenting att äta och jag har ingen burk-Cola i kylen! Alla vet att man förtjänar massor med burk-Cola när man är sjuk:arghh:

Hehe.. Lyllos min sambo som kommer få passa upp på mig hela kvällen:laugh: Frågade honom igår om han inte kunde vara hemma idag för vård av gravid sambo men det dög visst inte! O_o:D

Nej, din SGI är samma om du blir gravid inom 21 månader från första barnet. Se mitt inlägg längre upp :)
Allt finns att hitta på FKs sida .
Fel. Det du klistrat in visar på att föräldrapenningen är skyddad, inte SGI. Dvs om inte SGI skyddas på vanligt sätt så tar det ett halvårs jobb efter föräldraledigheten för att få rätt till ersättning vid VAB eller sjukskrivning från försäkringskassan.

Däremot kan det vara så att SGI ändå är skyddad så nära förlossningen som en månad. Bäst svar får du från försäkringskassan själv, en del frågor kan de svara på via son facebooksida andra måste du ringa in för att få svar på.

Fel. Det du klistrat in visar på att föräldrapenningen är skyddad, inte SGI. Dvs om inte SGI skyddas på vanligt sätt så tar det ett halvårs jobb efter föräldraledigheten för att få rätt till ersättning vid VAB eller sjukskrivning från försäkringskassan.

Däremot kan det vara så att SGI ändå är skyddad så nära förlossningen som en månad. Bäst svar får du från försäkringskassan själv, en del frågor kan de svara på via son facebooksida andra måste du ringa in för att få svar på.

Det var nog detta som gör att det inte går ihop i hjärnan för mig.
Man har kvar föräldrapenningen.
Men;
om jag blir sjuk eller skadad eller måste vaba när jag börjat jobba igen (innan halvåret gått då) så är det noll från FK?

Det var nog detta som gör att det inte går ihop i hjärnan för mig.
Man har kvar föräldrapenningen.
Men;
om jag blir sjuk eller skadad eller måste vaba när jag börjat jobba igen (innan halvåret gått då) så är det noll från FK?
Precis så om inte din SGI är skyddad på vanligt sätt. Men ring och kolla med försäkringskassan så får du klart besked om vad du behöver göra för att skydda din SGI

Idag fick jag hämta hem ett stycke nyopererad, nerdrogad och helvimsig kissekatt :heart så snart kommer jag förhoppningsvis kunna lägga fokus på nånting annat än katthälsa. Nu ska vi ha sjukstuga här hemma resten av veckan och sen borde vi förhoppningsvis få höra från vet om hans tumörer var godartade eller inte...

Sen
kan jag kanske börja tänka på att det kommer en bebis om drygt två månader. O_o

Besök hos BM på morgonen innebär ett nytt besök hos förlossningen i eftermiddag. BM tyckte bebis var för svårstimulerad så hon ville att vi skulle åka upp och göra ett ctg och SF-måttet hade inte vuxit ytan snarare krympt. Jag är inte speciellt orolig, hjärtljuden var stabila och starka hos BM men det är väl lika bra att ta det säkra före det osäkra och tillbringa några timmar på förlossningen även denna fredag...

Hur mår ni alla som har bf snart, och ni andra med givetvis, mycket förvärkar? Nån som har några på G-känningar? @robl ? Ni andra? :-)

Hur mår ni alla som har bf snart, och ni andra med givetvis, mycket förvärkar? Nån som har några på G-känningar? @robl ? Ni andra? :-)
Jag är supertrött, svullen och flåsig. Har lite lätt molvärk och tyngdkänsla. Sammandragningar/förvärkar varje dag, oregelbundet vid vila men så fort jag rör mig minsta lilla sätter de igång. Känns inte som om jag är nära förlossning, känns snarare som det är långt kvar och helt overkligt att det skulle sätta igång nu. Har dessutom lovat mannen att knipa februari ut eftersom vi mitt i allt har bokat husvisning nästa vecka och därför måste röja och storstäda huset. :crazy:16 dagar kvar till BF.

Åh! Jag var på profylaxkurs igår. Det var superbra och jag kände mig väl så där lagom orolig, men samtidigt trygg i att jag skulle fixa en förlossning.

Tills det var dags för andningsövningar under smärta. Övningen är väl en klassisk profylaxövning - männen ska nypa sin gravida kvinna på insidan av låret så hårt de kan medan hon andas, och samtidigt ska han coacha hennes andning. Och det var helt hemskt! Jag vet inte om det var smärtan, eller det faktum att min man satt och nöp mig så jag höll på att trilla av stolen. Jag blev helt förstörd av övningen, som var det sista vi gjorde innan vi gick hem. Och igår, och idag, känner jag mig inte alls sugen på någon förlossning. Kan man ta "8-cm-taxin" redan nu?

Åh! Jag var på profylaxkurs igår. Det var superbra och jag kände mig väl så där lagom orolig, men samtidigt trygg i att jag skulle fixa en förlossning.

Tills det var dags för andningsövningar under smärta. Övningen är väl en klassisk profylaxövning - männen ska nypa sin gravida kvinna på insidan av låret så hårt de kan medan hon andas, och samtidigt ska han coacha hennes andning. Och det var helt hemskt! Jag vet inte om det var smärtan, eller det faktum att min man satt och nöp mig så jag höll på att trilla av stolen. Jag blev helt förstörd av övningen, som var det sista vi gjorde innan vi gick hem. Och igår, och idag, känner jag mig inte alls sugen på någon förlossning. Kan man ta "8-cm-taxin" redan nu?

Är det genom föräldragruppen? Vi gick igenom andningsteknik första gången. Men blev tillsagda att öva hemma för att göra det i lugn och ro. Inga lårnyp dock.. Då hade sambon haft sina tänder i en påse:cautious:
Jag känner att jag är helt medveten om att det kommer göra löjligt ont så det behöver vi inte alls öva på.

Rätt drygt att vara gravid här med. Min mage har helt ballat ur, trots att jag inte äter järntabletter!, får springa på toaletten hundra gånger om dagen och igår kräktes jag till och med. Blir illamående när jag ligger ner. Plus blir rastlös i ryggen och höfterna när jag ligger. Inge lätt att sov med andra ord. PLUS att vi skaffat ny katt, hankastrat 10 månader, och jag hade helt glömt bort att kattungar är rätt dryga och typ leker på nätterna :confused: Vår andra katt sover mellan oss hela nätterna och skiter väl i att jag går upp och kissar, men den nya katten tror det är morgon och ska gosa, leka och helst ha mat också :meh:

Jag har ju tyvärr skitlångt kvar men kan ändå säga att jag inte är störtförtjust i att vara gravid. Är så himla långsam, gå i noll km i h är inte min melodi! Enda bra för mig är att jag tagit upp simningen igen, där känner jag mig skitsnabb och helt normal. I övrigt ej imponerad:( nu har jag dock vant mig vid sparkar och tycker det är lite mysigt, först var det mest läskigt.. Börjar dock förstå att det nog är bra att gå gravid ett tag för jag har liksom mognat till lite och accepterar numera att det förhoppningsvis kommer komma en till familjemedlem snart, i början fattade jag nog inte riktigt.

Trött!! Sover dåligt och har förvärkar ofta. Ständigt tryck nedåt och sparkarna från bebis gör ONT. Sista 3 dagarna har jag även beviljats den angenäma smärtan, mensvärk from hell.

Jag hoppas verkligen att bebis stannar inne så jag slipper akutsnitt.

Är det genom föräldragruppen? Vi gick igenom andningsteknik första gången. Men blev tillsagda att öva hemma för att göra det i lugn och ro. Inga lårnyp dock.. Då hade sambon haft sina tänder i en påse:cautious:
Jag känner att jag är helt medveten om att det kommer göra löjligt ont så det behöver vi inte alls öva på.

Det är en "extra" profylaxkurs som vi anmält oss till (och betalar för), två tillfällen á 3 timmar. Hos min BM erbjuds bara en föreläsning á 1,5h om förlossningen (en motsvarande om amning och en om första tiden med bevisen). Den har vi inte varit på så jag vet inte om det kommer någon andning på den.

Måste tillägga att min man är den snällaste som finns! Jag tyckte lite synd om honom. Men han är samtidigt van idrottare och van att det ibland måste vara obekvämt när man "tränar". Så när han får i uppgift att nypa mig så hårt han kan för att jag ska få träna - och jag samtidigt hejar på och säger åt honom att nypa hårdare, då gör han såklart det för ett gott syfte. Men vi skojade mycket om att han nog ska ta med sig skyddsutrustning till förlossningen, typ hjälm med visir och susp... Jag är ganska emotionell av mig, och kommer nog både gråta, skratta och skrika på förlossningen. Så det var nog en ganska bra förberedelse för maken att uppleva mina reaktioner.

Men jag vette sjutton om jag kommer palla att bli "nypt i låret" 3-4 ggr á 1,5 min/10 min under massor av timmar! Och någonting säger mig att förlossningssmärtan är ännu värre!

Jag har ju tyvärr skitlångt kvar men kan ändå säga att jag inte är störtförtjust i att vara gravid. Är så himla långsam, gå i noll km i h är inte min melodi! Enda bra för mig är att jag tagit upp simningen igen, där känner jag mig skitsnabb och helt normal. I övrigt ej imponerad:( nu har jag dock vant mig vid sparkar och tycker det är lite mysigt, först var det mest läskigt.. Börjar dock förstå att det nog är bra att gå gravid ett tag för jag har liksom mognat till lite och accepterar numera att det förhoppningsvis kommer komma en till familjemedlem snart, i början fattade jag nog inte riktigt.

Håller med dig, är inte heller jätteimpad av graviditeten. Är också van att göra saker fort, gå fort osv. Nu går ju allt sååå sakta! Dom små sparkarna och rörelserna är ju mysiga, men en del gör ju skitont! Det hade ingen talat om för mig :mad:

Det är en "extra" profylaxkurs som vi anmält oss till (och betalar för), två tillfällen á 3 timmar. Hos min BM erbjuds bara en föreläsning á 1,5h om förlossningen (en motsvarande om amning och en om första tiden med bevisen). Den har vi inte varit på så jag vet inte om det kommer någon andning på den.

Måste tillägga att min man är den snällaste som finns! Jag tyckte lite synd om honom. Men han är samtidigt van idrottare och van att det ibland måste vara obekvämt när man "tränar". Så när han får i uppgift att nypa mig så hårt han kan för att jag ska få träna - och jag samtidigt hejar på och säger åt honom att nypa hårdare, då gör han såklart det för ett gott syfte. Men vi skojade mycket om att han nog ska ta med sig skyddsutrustning till förlossningen, typ hjälm med visir och susp... Jag är ganska emotionell av mig, och kommer nog både gråta, skratta och skrika på förlossningen. Så det var nog en ganska bra förberedelse för maken att uppleva mina reaktioner.

Men jag vette sjutton om jag kommer palla att bli "nypt i låret" 3-4 ggr á 1,5 min/10 min under massor av timmar! Och någonting säger mig att förlossningssmärtan är ännu värre!

Jag har valt att ignorera att det kommer att göra svinaktigt ont.. Det får bli en överraskning:cautious:

Tror inte man kan förbereda sej för hur det känns.
Har kollat på rätt många förlossningsfilmer på nätet och en del så blir man nästan rädd när man ser hur kvinnorna våndas:nailbiting::nailbiting: Andra är lugna och fina:up:

Jag har valt att ignorera att det kommer att göra svinaktigt ont.. Det får bli en överraskning:cautious:

Tror inte man kan förbereda sej för hur det känns.
Har kollat på rätt många förlossningsfilmer på nätet och en del så blir man nästan rädd när man ser hur kvinnorna våndas:nailbiting::nailbiting: Andra är lugna och fina:up:
Eller för den delen hur olika smärtlindringar känns för olika personer. Ungefär alla jag känner säger att man typ blir hög/full på lustgas, jag blev enbart enormt yrslig, ingen "bortakänsla" alls. Så besviken! Trodde också att man kunde behöva bort trycket lite grann, iallafall lindra, men nej, det kan man tydligen inte och de var de allra värsta tycker jag. :(

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 750
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka