Vårföräldrar 2016 del 3

Ja, jag blev glatt överraskad i alla fall :D

Vad skönt med bara 5 dagar kvar, heja! Kommer gå snabbt, och snart ligger väl du och gosar bebis också! :love:

Åh! Har ni fått bilen? Vad avis jag blir! Vi går hemma och väntar och vääääntar på ett leveransdatum! Mars/april är det sagt, så vi får väl se när den behagar dyka upp.

Jaa vi hämtade den igår och jag är sååå kär. Vilken fantastisk liten (stor) bil, ren körglädje :love:

Jag är en sån orolig själ att jag tom ibland bli nervös att hunden slutat andas så vi köper definitivt andningslarm, annars kommer jag gå upp varje kvart och kolla om jag känner mig själv rätt.

Besök hos barnmorskan idag på v 28+6, alla värden och mått låg bra:) Slapp väga mig (skönt, gillar inte de nya siffrorna!) och fick höra att det var svårt att mäta sf-måttet för att jag hade så mkt muskler på magen. Så nu känner jag mig som värsta supermänniskan ett tag:) Antagligen tills efter kvällens dressyrpass då foglossningen gör sig för mkt påmind:P

Min sambo har klagat och sagt att jag simmar för långt (kör 2 km-pass) men det skrattade barnmorskan åt, man fick röra på sig som det kändes bra. Har ni hört ngt annat? För min käre sambo insisterar på att jag bara får simma 1 km per pass och det dessutom i ytterst sävlig takt.

Fast jo, de som neo lånar ut finns också till försäljning, även om du inte sett dom ;)
Med sensor på kroppen (ej liggplatta) ? För det var den enda varianten på vårt neo.

Det är i vart fall inte de som det säljs flest av.

Min poäng är att för det fall att man lika noga övervakar sitt barn med larmet som utan så är det självklart ingen nackdel med larmet.

Jag tror dock inte att de larm som de flesta verkar ha (knapp i blöja el liggplatta) håller tillräckligt hög standard. Och då blir det till nackdel OM föräldrarna minskar egna kontrollen för att de känner en falsk trygghet.

Om larmen vore lösningen på detta tragiska fenomen så tror jag nog att man skulle gå ut med en allmän rek till alla föräldrar om att ha larm (på samma sätt som med brandvarnare) då det isf skulle innebära att man skulle få ner psd-dödligheten på riktigt låga nivåer. Men det gör man inte. Inte heller spekulerar man i (vad jag sett) att larmen är lösningen.

Nåja, jag reagerade mest på att Robl uttryckte sig på ett sådant vis att det gick att tolka dels som att larmen är så bra att de snarare larmar en gång för mkt än för lite (i skarpa situationer) och dels att icke-användare inte vill få sömnen störd.

Med sensor på kroppen (ej liggplatta) ? För det var den enda varianten på vårt neo.

Det är i vart fall inte de som det säljs flest av.

Min poäng är att för det fall att man lika noga övervakar sitt barn med larmet som utan så är det självklart ingen nackdel med larmet.

Jag tror dock inte att de larm som de flesta verkar ha (knapp i blöja el liggplatta) håller tillräckligt hög standard. Och då blir det till nackdel OM föräldrarna minskar egna kontrollen för att de känner en falsk trygghet.

Om larmen vore lösningen på detta tragiska fenomen så tror jag nog att man skulle gå ut med en allmän rek till alla föräldrar om att ha larm (på samma sätt som med brandvarnare) då det isf skulle innebära att man skulle få ner psd-dödligheten på riktigt låga nivåer. Men det gör man inte. Inte heller spekulerar man i (vad jag sett) att larmen är lösningen.

Nåja, jag reagerade mest på att Robl uttryckte sig på ett sådant vis att det gick att tolka dels som att larmen är så bra att de snarare larmar en gång för mkt än för lite (i skarpa situationer) och dels att icke-användare inte vill få sömnen störd.

Nja det du pratar om är ju "andningövervakning" och sådan utrustning kan man inte bara låna hem från neo, även om det går och görs i vissa fall. Neo brukar även låna ut andningsalarm typ angelcare för hemgående bebisar i behov.

Jag funderade bara över uttrycket falsk säkerhet för jag tycker att det är applicerbart på brandvarnare.

Nja det du pratar om är ju "andningövervakning" och sådan utrustning kan man inte bara låna hem från neo, även om det går och görs i vissa fall. Neo brukar även låna ut andningsalarm typ angelcare för hemgående bebisar i behov.

Jag funderade bara över uttrycket falsk säkerhet för jag tycker att det är applicerbart på brandvarnare.
Kärt barn har mga namn kanske? Funktionen är väl dock densamma -att övervaka och larma för andningsstopp? Men det är väl säkerligen olika då vad avdelningarna lånar ut.

Kärt barn har mga namn kanske? Funktionen är väl dock densamma -att övervaka och larma för andningsstopp? Men det är väl säkerligen olika då vad avdelningarna lånar ut.

Jo men med elektroder inkopplade krävs ju en hel apparatur som övervakar och det ges ju inte ut på lån hur som helst från neo. Andningslarm som säljs i handel används också på neo. Men struntsumma, alla får ha sin åsikt om detta. Jag blev mest nyfiken på den falska säkerhet som uttrycktes.

Nej de jag har sett till försäljning har inte varit av samma sort som neo lånar ut. Hade det varit det hade jag tyckt det var mer seriöst.

Enligt neo som jag va i kontakt med så är det kanske inte samma märke men dom fungerar på samma sätt :)
Verkar iallafall finnas olika modeller på olika ställe. Självklart ska man själv också ha koll på sina barn, inget snack tycker jag men jag tänker att om dom slutar andas på natten så vaknar man kanske 1 timme senare och då är det redan försent..

Är det nån som har bättre koll på detta än mig? När barnet fyller ett år måste man ju vara sysselsatt fem dagar i veckan för att behålla sgi. Min nuvarande dotter fyller ett år Max en månad innan nästa kommer. Kan jag då ta ut den nyas dagar och ändå ha den äldre hemma, eller måste jag ta ut den äldres dagar efter hon är ett år för att behålla sgi? Rörigt, nån som fattar vad jag menar? :)

Nej nej nej...
Bara förvärkar och aptung mage.
Jag kommer gå över tiden var så säker...Har två veckor kvar att jobba dessutom :-)
Skriver under på tung mage. Och nu dessutom jättelåg så det är svårt att sitta utan att det gör ont. Får stretcha insida lår och sitta jättebredbent. ;)

• Gilla
Reactions: Ray
Är det nån som har bättre koll på detta än mig? När barnet fyller ett år måste man ju vara sysselsatt fem dagar i veckan för att behålla sgi. Min nuvarande dotter fyller ett år Max en månad innan nästa kommer. Kan jag då ta ut den nyas dagar och ändå ha den äldre hemma, eller måste jag ta ut den äldres dagar efter hon är ett år för att behålla sgi? Rörigt, nån som fattar vad jag menar? :)

Hoppar in från vintertråden,

Det ska inte spela någon roll vilket barns dagar du tar ut, så länge du totalt uppfyller kraven på antalet dagar

Ja men precis!! Min mage ligger i knät! Byxor superobekvämt.
Den kan inte bli lägre!

Jag hissar och sänker mitt skrivbord på jobbet som en jäkla galning nu. Inte skönt att sitta för länge längre. Står 50% av tiden.
Men det är bara 5 sketna arbetspass kvar!!! Ska bli gudomligt att stänga ner datorn den 2/3:e Är ikapp med allt viktigt redan (bokslutsarbetena) så nu sitter jag i princip och bara ser till att allt är klart så långt det går.

Det verkar som att bebis är på väg att vända sej rätt, BM kände djupt ner i magen i tisdags och nåt är på väg ner. Hon kunde dock inte riktigt avgöra om det va huvud eller rumpa (förhoppningsvis är det ju huvud:))
Blev uppringd av narkosläkaren på sjukhuset igår och tydligen kan jag få ryggbedövning om det skulle behövas då den läggs högre än vad min ryggskada sitter! Skönt att slippa bli sövd vid eventuellt snitt:up:

Ha en skön dag allihop!!:heart

Jag hissar och sänker mitt skrivbord på jobbet som en jäkla galning nu. Inte skönt att sitta för länge längre. Står 50% av tiden.
Men det är bara 5 sketna arbetspass kvar!!! Ska bli gudomligt att stänga ner datorn den 2/3:e Är ikapp med allt viktigt redan (bokslutsarbetena) så nu sitter jag i princip och bara ser till att allt är klart så långt det går.

Det verkar som att bebis är på väg att vända sej rätt, BM kände djupt ner i magen i tisdags och nåt är på väg ner. Hon kunde dock inte riktigt avgöra om det va huvud eller rumpa (förhoppningsvis är det ju huvud:))
Blev uppringd av narkosläkaren på sjukhuset igår och tydligen kan jag få ryggbedövning om det skulle behövas då den läggs högre än vad min ryggskada sitter! Skönt att slippa bli sövd vid eventuellt snitt:up:

Ha en skön dag allihop!!:heart
Ska oxå lägga ner 1 mars. Men har nio jobbpass kvar...

Jag som haft ångest för att gå hem och inte få jobba mer längtar som 17 till onsdag nästa vecka!!!

Det ska bli så skönt att få ligga på soffan och pilla navelludd hela dagen..

/ Hon som är sjukt less på att få värk vartannat steg hon tar

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 748
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka