Vårföräldrar 2016 del 3

Nu var det ju några sidor sen och minns inte vilka som var involverade i frågan kring sgi och fp och barn två. Well,

Har iaf fått svar av FK som skriver att

-När barn ett fyller ett behöver sgi skyddas = sysselsättning 5 dagar/vecka.
So far so good.

-När barn två föds (inom en viss tid då, här var det ju fråga om tretton månader emellan) behålls fp man hade för barn ett och SGI är åter skyddad.

•så för mig som inte jobbat emellan och har ca tretton månader mellan barnen är det alltså ca en månad där jag måste skydda sgin.

Vidare skriver de såhär:
"om du har skyddat din SGI från det att ditt första barn fyllde ett år så har du ett skydd fram tills att barn nummer två fyller två år"

Dagens dumma fråga från kvinnan som är helt okunnig på barn:

Har man kudde i spjälsäng och vagn???

Jag har läst att kudde ska användas först när de är ett år. Tror den senaste informationen jag sett var på IKEA när vi köpte spjälsäng mm. Har hört ngt liknande tidigare. Så vi köpte ingen kudde. Men någon som har en pålitligare källan än Ikea kan väl också svara (finns det ngn pålitligare källa än IKEA? Framförallt när de avråder från ett köp...).

Jag har läst att kudde ska användas först när de är ett år. Tror den senaste informationen jag sett var på IKEA när vi köpte spjälsäng mm. Har hört ngt liknande tidigare. Så vi köpte ingen kudde. Men någon som har en pålitligare källan än Ikea kan väl också svara (finns det ngn pålitligare källa än IKEA? Framförallt när de avråder från ett köp...).

Mellanbarnet fick kudde direkt han kom in på neonatalen för 2 år sen, och de starkt rekommenderade att man hade kudde, både för psd och huvudformen. Tror att det är en diskussion som går fram och tillbaka, för 11 år sen skulle barn inte ha kudde för just risk för psd.

Socialstyrelsen kanske och barnläkarna på Drottning Silvias barnsjukhus. Googla, sitter med bara mobil och det blir så knepigt när det är en Pdf-fil.

Men jag kan fortfarande känna att ...Man är lite sämre som mor på nåt vis. Att många ser det som nån inte kämpat nog för att ge sitt barn det bästa. Samtidigt som både jag och sambon var överens att vi gjorde just det bästa.

Åh , jag tycker det är så tråkigt att läsa såna texter. Vilken press amning sätter på mammor som inte vill eller kan amma men ändå vill vara "duktiga". Nu menar jag inte att du försöker trycka ner någon som väljer ersättning men tyvärr är världen full av "duktiga mammor som minsann ammade" O_o

Mellanbarnet och nu tredje barnet har inte ammats/kommer inte ammas av olika skäl. Men min föräldraroll sitter inte i mina bröst. Idag anmälde jag intresse till en föräldrakurs i strategi för barn med neurospsykiatriska sjukdomar, kursen är 5 fredagar mellan 09-12 med start i slutet av april. Något som inte säkert alls hade gått ifall jag ammat eftersom bebis kommer ut snart :)

Man behöver väl inte ha det. Men vi har, för att försöka undvika platt huvud första tiden, köpt en sån här "pandakudde":

1650.jpg

Lite högre blodtryck idag igen och BM ville skicka upp mig till förlossningen. Idag orkade jag dock inte åka upp och spendera 4-5 timmar där bara för att höra att jag ska fortsätta vila och ta det lugnt. Bebis mådde prima i fredags, jag känner att den stökar i magen och hjärtljuden var fina hos BM idag så vi beslutade att vi träffas igen på onsdag istället och hoppas på att blodtrycket inte gått upp mer då... Dessutom hade bebis nästan fixerat sig idag! Den var ruckbar så sent som i fredags.

• Gilla
Reactions: Ray
Man behöver väl inte ha det. Men vi har, för att försöka undvika platt huvud första tiden, köpt en sån här "pandakudde":

1650.jpg
Smart kudde!

Själv är jag väldigt sugen/nära att trycka på köp-knappen för en Cocoonababy och då är ju kuddproblematiken löst förutom i vagnen där jag nog tänkt ha bebiskudden sonen hade. Lägger den då under fårskinnspläden. Har nämligen fått lära mig att man ska ha någon typ av mindre/plattare kudde för att just undvika platt huvud på bebis. Men det var ju 5 år sedan sist så rönen har nog ändrat sig.

Tack allihop för input angående min onödiga noja! :love:
Jag ska ta upp det med BM och vara tydlig med hur pass mycket det ändå cirkulerar i mitt huvud så det inte glöms bort och dyker upp som gubben i lådan halvvägs genom förlossningen sen. Jag tror det kommer hjälpa lite bara att säga det högt och få berätta om det.

Åh , jag tycker det är så tråkigt att läsa såna texter. Vilken press amning sätter på mammor som inte vill eller kan amma men ändå vill vara "duktiga". Nu menar jag inte att du försöker trycka ner någon som väljer ersättning men tyvärr är världen full av "duktiga mammor som minsann ammade" O_o

Mellanbarnet och nu tredje barnet har inte ammats/kommer inte ammas av olika skäl. Men min föräldraroll sitter inte i mina bröst. Idag anmälde jag intresse till en föräldrakurs i strategi för barn med neurospsykiatriska sjukdomar, kursen är 5 fredagar mellan 09-12 med start i slutet av april. Något som inte säkert alls hade gått ifall jag ammat eftersom bebis kommer ut snart :)
Jag håller ju helt med!
Flera bekanta har oxå haft flaska och upplevt samma- att man liksom måste förklara varför- särskilt på BVC och andra vårdställen.

Vi kommer ha kudde både i spjälsängen och vagnen. Men inte någon sån där fluffig och puffig sak. Jag har hittat en skitsöt kudde i form av en gris (platt) som jag vill ha i vagnen, mest för att den är söt.. :angel:
4672-38-11007253_DEFAULT_TXexrI.jpg

Men till sängen blir det något åt det här hållet:
ratt-start-sangkudde-standard.jpg

Fast just den ser lite väl puffig ut kanske..

Vi kommer ha kudde både i spjälsängen och vagnen. Men inte någon sån där fluffig och puffig sak. Jag har hittat en skitsöt kudde i form av en gris (platt) som jag vill ha i vagnen, mest för att den är söt.. :angel:
4672-38-11007253_DEFAULT_TXexrI.jpg

Men till sängen blir det något åt det här hållet:
ratt-start-sangkudde-standard.jpg

Fast just den ser lite väl puffig ut kanske..

Nejdå, tycker inte den ser för puffig ut. Tänk på att bebisen även ska ligga med axlarna uppe på kudden ett tag så även om kudden ser stor ut så är det ju inte bara huvudet som ska ligga där :)
Och en helt platt kudde, då kan man ju lika gärna vara utan (Menar allmänt och inte din översta).

Så, nu har jag varit hos BM. hon tyckte inte det lät som någon farlig blödning utan förmodligen bara en skör slemhinna som krånglar lite. SF-måttet ligger precis på normalkurvan och blodtryck och bebis hjärtljud var bra. :banana:

Blev dock lite irriterad på henne... Jag har valt att inte vara med på föräldrautbildningen, vilket hon har väldigt svårt att acceptera. Nu ville hon försöka fixa in mig på nästa omgång utbildningstillfällen som startar snart. Jag har flera gånger, på ett så trevligt sätt som möjligt, försökt förklara att jag inte tror att de skulle ge mig något men hon verkar inte fatta. Nästa gång kanske jag måste bli lite otrevlig. :meh:

Hon var också frågande till om min man inte kan vara med på någon kontroll framöver för "det vore väl roligt för honom att få höra hjärtljuden också!?". Totalt ignorerande det faktum att han har fått höra hjärtljud och vara med på ultraljud vid tre tillfällen nu... Varken han eller jag ser någon poäng med att han ska behöva dra från jobbet för att lyssna på hjärtljud mitt på eftermiddagen. Vet inte om hon känner att hon gärna vill träffa honom och "utvärdera" honom eller vad dealen är...:cautious:

Så, nu har jag varit hos BM. hon tyckte inte det lät som någon farlig blödning utan förmodligen bara en skör slemhinna som krånglar lite. SF-måttet ligger precis på normalkurvan och blodtryck och bebis hjärtljud var bra. :banana:

Blev dock lite irriterad på henne... Jag har valt att inte vara med på föräldrautbildningen, vilket hon har väldigt svårt att acceptera. Nu ville hon försöka fixa in mig på nästa omgång utbildningstillfällen som startar snart. Jag har flera gånger, på ett så trevligt sätt som möjligt, försökt förklara att jag inte tror att de skulle ge mig något men hon verkar inte fatta. Nästa gång kanske jag måste bli lite otrevlig. :meh:

Hon var också frågande till om min man inte kan vara med på någon kontroll framöver för "det vore väl roligt för honom att få höra hjärtljuden också!?". Totalt ignorerande det faktum att han har fått höra hjärtljud och vara med på ultraljud vid tre tillfällen nu... Varken han eller jag ser någon poäng med att han ska behöva dra från jobbet för att lyssna på hjärtljud mitt på eftermiddagen. Vet inte om hon känner att hon gärna vill träffa honom och "utvärdera" honom eller vad dealen är...:cautious:
Skönt att bebis verkar må prima!:)

Ang pappans vara eller inte vara på besöken, min man har varit med på några tillfällen utöver inskrivning och de UL som gjorts och det har vid de tillfällena varit mycket fokus på hur han mår och hur han ser på graviditeten. Vilket jag tycker är bra, vi är ju två som ska ha barn även om det rent fysiskt bara påverkar min kropp nu. Första graviditeten var han med på i princip alla, till dess att det var check 2 ggr i veckan vill säga.

Kan det vara så att barnmorskorna numer har i sitt check-program att faktiskt kolla av även pappans mående och inställning och att det är därför hon gärna ser att din man är med?

Kan det vara så att barnmorskorna numer har i sitt check-program att faktiskt kolla av även pappans mående och inställning och att det är därför hon gärna ser att din man är med?

Ja, så kan det säkert vara. :) Blev bara lite stressad för det kommer nog inte vara möjligt för min man att ta sig loss från jobbet på de tider som jag går på kontrollerna...men vi får se, det är ju ett tag kvar.

Det undrar jag med! Står ju olika överallt! Har också köpt en sån pandakudde att ha i spjälsängen men borde jag köpa en till till vagnen? Täcke ska man inte ha har jag förstått, men köper man täcke ändå och lägger ungen ovanpå? Eller lägger man ungen direkt på madrassen med filt över? Tycker man ser att alla bäddar sina spjälsängar med så fina påslakan :confused:

Vi har/hade och kommer ha liten (och rätt platt så den gjorde säkert ingen nytta ändå) kudde och så ett täcke till bebis. Både ivagn och spjälsäng.

Hur man 'ska' göra låter jag vara osagt men det har fungerat bra för oss.

Sonen nu vill inte ha sitt täcke ändå (väldigt varm o har pjamas) dock.
Kudde hade han hela tiden men blev lite platt ändå. Det har försvunnit nu.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 748
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka