Vårföräldrar 2015 #5

Känner igen det där här hemifrån, maken verkar redan ha lite ångest över att börja jobba igen i januari. :D

Ja usch. Jag ska börja jobba i Januari igen och jag har redan ångest...

Jag vet att det egentligen är vad jag vill och det var ett krav från min sida att vi skulle dela lika på föräldraledigheten (och allt annat) om vi skulle skaffa barn men jag har mer än en gång förbannat "den här jäkla jämställdheten" :D.

Skönt åsido så har jag fått en hel del kommentarer och insinuationer om att jag redan är tillbaka på jobbet. Inte så roligt när jag redan i viss mån kämpar med mig själv för att känna att det är okej att jobba. Ett litet urval:

"Du ammar henne alltså inte?"
"Jo, och numera på deltid"

"Oj är du redan tillbaka, hon är ganska liten va?"
"Ja hon är ett halvår" (oklart om hon räknades som stor eller liten av personen ifråga)

"Jag förstod att du var en sådan som inte skulle vilja vara hemma så länge"
Där tappade jag hakan lite och svarade inte, fick känslan av att personen även var av åsikten att jag är en dålig mamma

Till saken hör att jag älskar att vara hemma med henne, men jag älskar också att kunna påverka min ekonomi (tre oförutsedda veterinärvårdsärenden sen jag gick på föräldraledighet...), och jag anser att hennes pappa har lika stor rätt som mig till att få förmånen att vara med henne. Få ämnen är så känsliga som hur man gör med föräldraledigheten har jag märkt.

Jag tappar också hysteriska mängder med hår. Började enligt skolboken när sonen var 3 månader och håller på än. Skulle gärna få sluta snart! Börjar få "bebishår" som växer ut som lugg också, väldigt snyggt :p

Till saken hör att jag älskar att vara hemma med henne, men jag älskar också att kunna påverka min ekonomi (tre oförutsedda veterinärvårdsärenden sen jag gick på föräldraledighet...), och jag anser att hennes pappa har lika stor rätt som mig till att få förmånen att vara med henne. Få ämnen är så känsliga som hur man gör med föräldraledigheten har jag märkt.

Ja det är väl amningen som slår föräldraledigheten i känslighet isf..

Jag ska vara hemma till mars och sen ska maken ta över. Jag vet inte hur många gånger han har fått höra, "över sommaren då så passande med OS och EM". Maken som ska vara hemma i nästan 10 månader till januari börjar bli rätt trött på det där.

Och så amningen då.. Jag börjar få reaktioner på att jag "fortfarande" ammar. Hur det kan vara förvånande när sonen är 7 dagar äldre än rekommendationen för helamning begriper jag inte.. Jag har också fått två vänner fått höra att efter ett halvår ungefär tycker de att barnen blir för stora för amning. Deras barn är 1 och 1,5 år och äter fortfarande delvis ersättning. Hur går den ekvationen ihop? O_o

Hur man än gör är det uppenbarligen ändan bak i bebisvärlden!

Både jag och maken ska jobba halvtid januari och februari. Sen är jag hemma helt igen mars och april och sen i maj byter vi helt då maken är hemma och jag jobbar till augusti då vi förhoppningsvis har en dagisplats och mini :)

Ska bli kul att jobba lite då jag tycker mycket om mitt jobb! Samtidigt skönt att få vara hemma lite till ändå.

Jag vet att det egentligen är vad jag vill och det var ett krav från min sida att vi skulle dela lika på föräldraledigheten (och allt annat) om vi skulle skaffa barn men jag har mer än en gång förbannat "den här jäkla jämställdheten" :D.

Skönt åsido så har jag fått en hel del kommentarer och insinuationer om att jag redan är tillbaka på jobbet. Inte så roligt när jag redan i viss mån kämpar med mig själv för att känna att det är okej att jobba. Ett litet urval:

"Ja hon är ett halvår" (oklart om hon räknades som stor eller liten av personen ifråga)

Där tappade jag hakan lite och svarade inte, fick känslan av att personen även var av åsikten att jag är en dålig mamma

Jag håller med, hur "ledigheten" fördelas verkar väcka åsikter hur man än gör.
Här tog flera för givet att jag skulle ha hela föräldraledigheten själv. De flesta ur den något äldre generationen visserligen.
Men jag har också märkt av en helt annan inriktning på åsikterna genom bekanta. Det antyds nästan att man "ska" vilja lämna över till fadern ganska omgående för att skynda tillbaka till jobbet och karriären.
Inget är väl rätt eller fel utan alla gör väl så som det passar dom. Jag är normalt ganska svår att få irriterad, men när jag får kommentarer om jag inte ska börja jobba snart igen och "X" och "Y" var minsann tillbaka på jobbet igen efter si och så många veckor osv så blir jag lite småsur :grin:
Jag trodde väl själv innan att jag skulle tycka det var småtråkigt att vara hemma med bebis, men nu skulle jag gärna ta hela "ledigheten" (vaddå föräldraLEDIG förresten!? vilket illa passande ord) själv :angel: Men såklart vill hans pappa också vara hemma med honom så då delar vi på det.

Föräldraarbetande tycker jag låter mer lämpligt.
Själva "ledig" hör absolut inte hemma i det aktuella ordet känner jag...

:D

Fast att man är ledig från arbetet stämmer ju (om man har ett arbete). :p

Om jag ska vara riktig petig vet jag inte om jag vill sätta ihop orden "förälder" och "arbete" på något vis. Det är ju liksom något helt annat att vara hemma med sin onge.

Håret:
Vis av erfarenhet från förra förlossningen/tiden efter och hur mycket hår jag tappade då, så tog jag tag i hårproblemet redan innan det blev ett problem denna gången :devil:
När dottra föddes hade jag hår som räckte ca 1 dm nedanför axlarna. Idag är det längsta 1 dm (uppe på huvudet), och det kortaste 9 mm (sidorna).
Jag märker inte ens att jag tappar hår längre :D :D :D

Hjälm
Med sonen skaffade vi faktiskt hjälm när han lärde sig gå. (eller ja, jag sydde en själv).
Han var dock extremt tidig, gick själv vid 10 månaders ålder, så vid 6 månader började han gå och ställa sig mot saker. Helt livsfarligt då hans hjärna inte alls var på det stadiet egentligen :p Han hade väl hjälmen i 1-1.5 månad, sen hade hjärnan kommit ifatt och börjat inse att man kunde vara lite försiktig ;)

:D:D:D
;) 《----- Men att dessa alltid ska vara med och störa. Varför försvinner ni inte!

@FengurLaugar Vilken tur att det gick bra! Jag är livrädd att jag ska tappa A någon gång, särskilt läskigt när man går i trappor.

Har ni förresten sett att det finns små vadderade hjälmar att köpa tills när de ska lära sig gå? Vad tycker ni om det? Mitt oroliga jag gjorde först spontana frivolter medans den mer sansade delen av min personlighet tyckte att det var en totalt onödig sak att ha.
A försöker ju krypa lite nu som då men har inte fått in tekniken med hur han ska flytta händerna än och häromdagen trillade han på hakan och slog sig.
Det är väl såklart oundvikligt att de gör sig lite illa då och då men... Bävar inför vad som komma skall när den lilla vildingen ska lära sig gå sen :nailbiting:

Köpte hjälm till min stora, då hon var tidig att börja gå. Gick redan vid 9 månader och det var ju rentav livsfarligt emellanåt. Men hon hade den inte så värst länge, kanske 1 månad. Den den lugnade mig och var bra för henne under den tiden

Ja det är väl amningen som slår föräldraledigheten i känslighet isf..

Jag ska vara hemma till mars och sen ska maken ta över. Jag vet inte hur många gånger han har fått höra, "över sommaren då så passande med OS och EM". Maken som ska vara hemma i nästan 10 månader till januari börjar bli rätt trött på det där.

Och så amningen då.. Jag börjar få reaktioner på att jag "fortfarande" ammar. Hur det kan vara förvånande när sonen är 7 dagar äldre än rekommendationen för helamning begriper jag inte.. Jag har också fått två vänner fått höra att efter ett halvår ungefär tycker de att barnen blir för stora för amning. Deras barn är 1 och 1,5 år och äter fortfarande delvis ersättning. Hur går den ekvationen ihop? O_o

Hur man än gör är det uppenbarligen ändan bak i bebisvärlden!
Män vill ju bara vara fötäldralediga när det går sport på tv, vad trodde du annars att de vill gå hemma för? Ta hand om sina barn? Nej nej, det kan bara mamman göra.

Ärligt talat, vilka tråkiga åsikter ni fått höra, både kring mannens ledighet och amningen. Det är en grej om de själva inte vill amma längre men att tycka att alla barn är för stora vid ett halvår är för mig en konstig inställning.

Att folk ska tycka så mycket. Det är väl jättebra att ni har hittat ett sätt som funkar bra i er familj? Folk som uttrycker sig så verkar helt glömma att barnet faktiskt (oftast iaf) har två föräldrar som är fullt kapabla att tillgodose barnets behov. Jobba på du med gott samvete, bebistid hinns ju med det också :).

• Gilla
Reactions: Lo_
Jag fick en kopia på all vård från förlossning och BB när jag fick barn 2004. Läste att jag fött vaginalt med vattenavgång vilket är fel då jag fick kejsarsnitt innan vattenavgång. Jag sa till och de skulle ändra, och 2013 stod det på spec.MVC att jag haft kejsarsnitt men nu 2015 på inskrivningen på MVC så stod det i deras att jag hade en vaginal förlossning 2004. BM ifrågasatte ifall jag mindes rätt när jag poängterade att det var fel :devil::meh:

Så även om man ser fel i tid så är det inte säkert att de rättar ändå :banghead:
Men jisses, hur är det ens möjligt att göra ett sådant fel?:banghead:

Angående hjälm kommer vi att köpa en då vi har en hel del stengolv i huset. Det är dessutom öppna ytor så det är svårt att skärma av.

Tappar också groteskt mycket hår men inbillar mig att det börjat lugna ner sig något efter att jag börjat knapra gravidvitaminerna igen. Funderar dock starkt på att klippa håret kort ifall det inte slutar snart.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 096
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 149
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar