Vårföräldrar 2015 #5

Här hemma är friden verkligen över, hon har blivit blixtrande snabb både framåt och bakåt, är klåfingrig och nyfiken i en strut :nailbiting:. Hon vaknade pigg som en mört mitt i natten också så nu är det två utmattade föräldrar som far efter henne i lägenheten :cautious:.

Här hemma är friden verkligen över, hon har blivit blixtrande snabb både framåt och bakåt, är klåfingrig och nyfiken i en strut :nailbiting:. Hon vaknade pigg som en mört mitt i natten också så nu är det två utmattade föräldrar som far efter henne i lägenheten :cautious:.

Och där blev jag ännu gladare för att E fortfarande inte rör sig så mycket förutom i gåstolen :D Särskilt nu när jag har en valp som ska ut femtielva ggr på en dag ;) Hon sitter eller ligger där jag placerat henne! Men jag har en känsla av att när hon passerat 8 månader så kommer det börja för hon gör försök till att flytta sig, särskilt från sittande....

Och där blev jag ännu gladare för att E fortfarande inte rör sig så mycket förutom i gåstolen :D Särskilt nu när jag har en valp som ska ut femtielva ggr på en dag ;) Hon sitter eller ligger där jag placerat henne! Men jag har en känsla av att när hon passerat 8 månader så kommer det börja för hon gör försök till att flytta sig, särskilt från sittande....
Ja det kan jag tänka mig att du är :cautious:. Idag har jag hittills plockat henne från hängande tvätt, räddat penna, surfplatta och tekopp från hennes klåfingriga fingrar och tagit ner henne från hyllkant :D. Antar att hennes pappa haft minst lika fullt upp när jag var i stallet ;).

Här smakas det på nytt varje dag nu när vi passerat 6 månader. Men majs är en storfavorit hos barnet :)

Ni som kör ec, hur går det för er och bebisarna? Här är det lite si och så. Vissa dagar fångar vi massor andra knappt nått. Har svårt att hinna med ibland under de mindre uppenbara tillfällena, då även stora syster är hemma med oss och vi kanske håller på med något så jag inte har helt fokus på honom. Men lite är ju bättre än inget ☺

Här smakas det på nytt varje dag nu när vi passerat 6 månader. Men majs är en storfavorit hos barnet :)

Ni som kör ec, hur går det för er och bebisarna? Här är det lite si och så. Vissa dagar fångar vi massor andra knappt nått. Har svårt att hinna med ibland under de mindre uppenbara tillfällena, då även stora syster är hemma med oss och vi kanske håller på med något så jag inte har helt fokus på honom. Men lite är ju bättre än inget ☺
Men jösses, hur sött! :love: (filmen alltså:D)

Här håller vi oss till havregröt än. Sonen älskart!
Han var ju inte så imponerad i början (av annat än ersättning alls), men nu har det släppt!

Alltså hur gott var inte det där då :love:

Majs såg riktigt mumsigt ut :)
Hur mycket tänder har han? Tror du det fungerar bra även utan?

Jag tycker ec överlag fungerar bra, har i princip inga bajsblöjor längre, men skulle inte få göra annat än sitta på pottan om vi skulle fånga allt kiss. Har förstått att det kan gå lite i perioder med, beroende på utvecklingssprång och annat. Är så glad över att S förstått att toalett och potta är samma sak (smidigt när vi är borta) och att vi har en engagerad släkt som kör ec om de passar henne :)

Oj oj, vad gott den majsen smakade :love:!

För oss går det bra med bajset, och det är väl främst bajset vi fokuserat på också. Sonen har alltid varit lätt att förutspå när han varit bajsnödig och har satt honom i grodposition tidigt, fast han har då haft blöja på sig. Den senaste månaden har vi satt honom på toaletten och vi kanske får byta 1-2 bajsblöjor i veckan. Han bajsar oftast det första han gör på morgonen och sen en gång till mitt på dagen, så vi vet ungefär när det är dags. Kisset har vi ännu inte lyckats fånga upp, men han kissar ofta direkt när vi sätter honom på toaletten.

För oss känns det viktigaste att det känns naturligt för honom att bajsa på andra ställen än i blöjan och lär väl utöka pottandet något med tiden så att även kisseriet sker där.

Men jösses, hur sött! :love: (filmen alltså:D)

Här håller vi oss till havregröt än. Sonen älskart!
Han var ju inte så imponerad i början (av annat än ersättning alls), men nu har det släppt!

Kul att det släppt. Men annars är det ju inte så mycket att göra. Tids nog lossnar det för de flesta.
Min första äter fortfarande som en mus medan Vide glatt skulle äta hur mycket som helst. Tänker att det förhoppningsvis kommer ha positiv effekt på storasyster som kanske vågar testa lite mer. Hon ville tex ha en majs själv då han åt sin, bara det är ett framsteg :)

Majs såg riktigt mumsigt ut :)
Hur mycket tänder har han? Tror du det fungerar bra även utan?

Jag tycker ec överlag fungerar bra, har i princip inga bajsblöjor längre, men skulle inte få göra annat än sitta på pottan om vi skulle fånga allt kiss. Har förstått att det kan gå lite i perioder med, beroende på utvecklingssprång och annat. Är så glad över att S förstått att toalett och potta är samma sak (smidigt när vi är borta) och att vi har en engagerad släkt som kör ec om de passar henne :)

Han har 2 framtänder uppe och 2 nere. Äta utan tänder är inga problem. Sålänge barnet är intresserad så går det finfint. Perfekt att ge då vi äter middag, då har han att göra en bra stund.

Det är säkert så för de flesta, att det går i vågor. Att de kan sitta på både potta och toa är väldigt bra, det gör vi också här. Skönt att slippa ta med potta om en ska iväg och besöka någon eller så

Oj oj, vad gott den majsen smakade :love:!

För oss går det bra med bajset, och det är väl främst bajset vi fokuserat på också. Sonen har alltid varit lätt att förutspå när han varit bajsnödig och har satt honom i grodposition tidigt, fast han har då haft blöja på sig. Den senaste månaden har vi satt honom på toaletten och vi kanske får byta 1-2 bajsblöjor i veckan. Han bajsar oftast det första han gör på morgonen och sen en gång till mitt på dagen, så vi vet ungefär när det är dags. Kisset har vi ännu inte lyckats fånga upp, men han kissar ofta direkt när vi sätter honom på toaletten.

För oss känns det viktigaste att det känns naturligt för honom att bajsa på andra ställen än i blöjan och lär väl utöka pottandet något med tiden så att även kisseriet sker där.

Vide bajsar typ 2 kanske 3 gång i veckan och det är ingen rutin alls på det. Kan komma lite när som. Nu på sistone har jag haft lättare att uppfatta att det är på gång iallafall så vi har hunnit fånga de mesta. Sen kiss blir mest på rutin, typ efter sömn, lek en stund efter mat osv. Har svårare att uppfatta när det behövs däremellan. Så blir en hel del blöta blöjor emellanåt.

Kul att så många i våran tråd kör på detta. Att bli av med blöjan tidigt är så himla skönt.

Har varit på efterkontroll och fick godkänt :) bra blodvärde och blodtryck, bra knip och inget framfall :banana:

Sonen ska på femmånaderskontroll snart, favoritljudet är att tjuta högt. Tyvärr har han inte riktigt gått upp i vikt så bra sista tiden, får se hur det utvecklas, BVC verkar lugna hittills. Har börjat försöka med lite smakportioner, men han är inte så imponerad...

Snart börjar babysimmet, är mest orolig eftersom vi haft flera bajsblöjor om dagen sista dagarna, hoppas det inte händer en olycka i vattnet.. :yuck: ec har vi inte kommit igång med, tycker bajsandet mest bara händer, utan så mycket förvarning.

Skriver inte så mycket här eftersom det är förbaskat svårt att skriva långt på paddan.

Har du köpt såna badbyxor som man justerar i midjan och benen? De håller riktigt tätt om man bara ser till att de sitter rätt och är tillräckligt åtdragna.
Dom jag fått ärva går att justera i midjan, men räknar med att få köpa nya på plats, i infomailet skrev de att såna från lindex och pop (som jag har) inte är godkända hos dom men de specade inte vilka märken som är ok utom att de säljer.
Han lär ju knappast vara den första som misslyckas så att säga, lär ju ha hänt förut :) Hoppas byxorna fångar upp det!

Angående potta så hade vi planer på att börja när vi flyttade till huset. Nu har vi ju flyttat men eftersom sonen bajsar typ var 3-4 dag så känns ju bajsningsrutiner rätt svåra att få kläm på :p

Det har dock blivit lite tätare nu när han börjat äta mer mat, innan var det ca 1 gång i veckan. Så snart kanske vi kan märka något mönster.

Ni som har pottor, vad har ni för sort? Vår första tanke var Bumbo toasits men det kanske finns andra smarta också?

Dom jag fått ärva går att justera i midjan, men räknar med att få köpa nya på plats, i infomailet skrev de att såna från lindex och pop (som jag har) inte är godkända hos dom men de specade inte vilka märken som är ok utom att de säljer.
Han lär ju knappast vara den första som misslyckas så att säga, lär ju ha hänt förut :) Hoppas byxorna fångar upp det!

Vi har såna här:

http://linneashopen.se/badklader/babysimbyxa/

Jag skulle tro att det är såna de flesta babysimskolor föredrar. :)

Vide bajsar typ 2 kanske 3 gång i veckan och det är ingen rutin alls på det. Kan komma lite när som. Nu på sistone har jag haft lättare att uppfatta att det är på gång iallafall så vi har hunnit fånga de mesta. Sen kiss blir mest på rutin, typ efter sömn, lek en stund efter mat osv. Har svårare att uppfatta när det behövs däremellan. Så blir en hel del blöta blöjor emellanåt.

Kul att så många i våran tråd kör på detta. Att bli av med blöjan tidigt är så himla skönt.
Ja, kisset är mycket svårare att märka. Oftast hinner han kissa i blöjan mellan gångerna. Gjorde du EC på din äldsta också? När blev hon torr?

@Imogen Vi har en onödigt dyr från BabyBjörn. Vi köpte den i bara farten när vi inhandlade bilbarnstolen, men det finns nog billigare alternativ som är minst lika bra.

Just nu är sonen inne i en väldigt gnällig period. Han gnäller när han är trött, han gnäller om jag går iväg, han gnäller om leksakerna ligger för långt bort från honom och jag känner mig :confused::crazy::nailbiting::arghh::banghead::grin::laugh::heart.

Det värsta är att han är oberäknelig vad gäller tupplurerna. Brukar passa på att somna när han själv sover men ofta blir han en riktig solstråle när jag precis håller på att somna. Kan bara skratta åt fenomenet ;).

Annars sitter han nästan utan stöd nu. Han har dimpt i backen några gånger och såklart blivit ledsen, men han har tack vare detta lärt sig att han bör ta emot sig med händerna för att slippa ha ont :up:. Däremot är det sjukt överskattat att röra sig framåt än så länge.

Fick hem en Ergobaby idag men det känns som man måste vara snudd på akrobat för att få på sig den:confused:? Nån med rutin på denna sele?

Angående potta så hade vi planer på att börja när vi flyttade till huset. Nu har vi ju flyttat men eftersom sonen bajsar typ var 3-4 dag så känns ju bajsningsrutiner rätt svåra att få kläm på :p

Det har dock blivit lite tätare nu när han börjat äta mer mat, innan var det ca 1 gång i veckan. Så snart kanske vi kan märka något mönster.

Ni som har pottor, vad har ni för sort? Vår första tanke var Bumbo toasits men det kanske finns andra smarta också?

Har babybjörn på både toasits och potta. Har pottan med högt ryggstöd. Men Ikeas funkar finfint och kostar massa mindre än bb:s.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 088
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 142
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar