Vårföräldrar 2015 #5

Nu vet jag som sagt inte hur lika eller olika ergo och manduca är men med manducan så knäpper jag midjebältet runt mig först, sen sätter ungen på magen och drar upp selen bakom ryggen på henne så hon sitter där, tar axelremmar över huvudet och knäpper sen i sidorna och drar till och justerar så hon sitter rätt, klart :)
Låter som ni är cirkusartister :D

:)

Ansökte precis om att få gå med i babyteckengruppen på fb. Fasen blev så himla sugen att komma igång nu. Hittade inte appen du tipsa om, men ska se om de har några tips i fb gruppen.

Gick också med idag:) vi tecknar toalett (enkelt enhandstecken så kan hålla Alice med andra handen), sjal och bärsele. Hon älskar att dricka vatten så tänkte ta det också och så mat/ äta, amma, sova, napp... det är väl i stort hennes intresseområden nu :p

;)

:confused:
Alltså dra selen över huvudet med barnet i typ :confused:?

Tror hon typ gör som FengurLaugar beskrev. Men om det känns svårt kan du inte göra så att du spänner ryggspännet och trär den över huvudet, tar upp bebis i famnen och sätter armarna dina på plats och sen så spänner du midjebältet. Det borde gå.

Gick också med idag:) vi tecknar toalett (enkelt enhandstecken så kan hålla Alice med andra handen), sjal och bärsele. Hon älskar att dricka vatten så tänkte ta det också och så mat/ äta, amma, sova, napp... det är väl i stort hennes intresseområden nu :p

;)

Fasen vilken häftig känsla när bebis börjar teckna tillbaka. Fast för det krävs ju att jag måste komma igång. Tänker att amma, hungrig, törstig, kiss/bajs och trött hade varit toppenbra tecken. Börjar där så får jag se hur/om vi tar oss vidare. :)

Fasen vilken häftig känsla när bebis börjar teckna tillbaka. Fast för det krävs ju att jag måste komma igång. Tänker att amma, hungrig, törstig, kiss/bajs och trött hade varit toppenbra tecken. Börjar där så får jag se hur/om vi tar oss vidare. :)

Vad jag har förstått så är det inte förrän runt 8 månader man kan börja hoppas på lite respons men hoppas hoppas att det ska funka :)

Hittade instruktion på youtube :up:. Problemet för stela mig är att knäppa mellan skulderbladen men jag får väl stretcha;). Lo älskar dock att sitta framåt så vi får se om denna blir en hit...

Jag knäpper ryggspännet ovanifrån, hästsvansvarianten som @Imogen också använder. Men jag gör inte enligt instruktionen (där knäpper de runt höften först) utan jag tar på axelremmarna och knäpper ryggspännet innan jag knäpper höften.

Maken knäpper alltid ryggspännet nerifrån. Han föredrar dessutom att ha den remmen betydligt längre ner än vad jag har. Det beror kanske på att han är liiiiite bredare över axlarna? :angel:

Angående selar, jag har börjat korsa axelremmarna på manduca. Då knäpper jag alltså i midjan, har axelremmarna uppknäppta, sätter i barnet, lyfter upp selen över ryggen på barnet, slänger axelremmarna över axeln, fångar dem och knäpper under motsatt arm.
Det här gör jag dels för att jag tycker det är bekvämare och dels för att inte behöva mecka med det där spännet. Vet dock inte hur en ergo ser ut och om det går att korsa remmarna.

Angående selar, jag har börjat korsa axelremmarna på manduca. Då knäpper jag alltså i midjan, har axelremmarna uppknäppta, sätter i barnet, lyfter upp selen över ryggen på barnet, slänger axelremmarna över axeln, fångar dem och knäpper under motsatt arm.
Det här gör jag dels för att jag tycker det är bekvämare och dels för att inte behöva mecka med det där spännet. Vet dock inte hur en ergo ser ut och om det går att korsa remmarna.

Det är så jag gör fast jag korsar inte. Men efter jag har nackspännet knäppt så blir det samma princip :)

Apropå selar så funderar jag på om jag inte borde byta ut min Manduca mot en Ergobaby360, så att bebben kan sitta framåt också. Är det någon som testat den? Han sitter lite mer lugn och nöjd när han sitter på min höft i manducan, men några längre stunder kan jag inte ha honom där, huvudet går runt, runt för att han vill SE vad som händer!

Apropå selar så funderar jag på om jag inte borde byta ut min Manduca mot en Ergobaby360, så att bebben kan sitta framåt också. Är det någon som testat den? Han sitter lite mer lugn och nöjd när han sitter på min höft i manducan, men några längre stunder kan jag inte ha honom där, huvudet går runt, runt för att han vill SE vad som händer!

Vi har den och är jättenöjda! Vi har än så länge mest använt framåtläget på hemmaplan och där det är sparsamt med nya intryck, men det funkar bra!

Sonen gillar skarpt att sitta och titta! Det är bekvämt att bära även framåt och sonen sitter som i en "stol" istället för att bli sådär hängande som de kan bli i vissa selar.

Nu kommer lite frågor till er som har erfarenhet av tandsprickning.

När första tänderna var på g, hur tidigt kunde ni känna/se dem i förhållande till övriga symptom? Hur lång tid tar det från att tanden är på g till att den "växt klart"?

Sonen har som sagt varit lite extra gnällig de två senaste dagarna, och idag var han väldigt ledsen samtidigt som han nästan tvångsmässigt ville ha in saker i munnen hela tiden. Han hade lösare avföring i morse och varit lite extra dregglig. För mig låter det som att det eventuellt kan vara tänder som är på väg, men när jag kollar i käken kan jag varken se eller känna något.

Jag hade tänkt köpa en Ergobaby 360 men valde att köpa en Beco Gemini istället. Jag gillade inte kardborrbandet i midjebältet på ergobabyn. Kan inte vara så lätt att lägga ner en sovande bebis när man ska lossa det tänker jag :nailbiting:

Nu kommer lite frågor till er som har erfarenhet av tandsprickning.

När första tänderna var på g, hur tidigt kunde ni känna/se dem i förhållande till övriga symptom? Hur lång tid tar det från att tanden är på g till att den "växt klart"?

Sonen har som sagt varit lite extra gnällig de två senaste dagarna, och idag var han väldigt ledsen samtidigt som han nästan tvångsmässigt ville ha in saker i munnen hela tiden. Han hade lösare avföring i morse och varit lite extra dregglig. För mig låter det som att det eventuellt kan vara tänder som är på väg, men när jag kollar i käken kan jag varken se eller känna något.

Låter ju som att det är tänder på gång :)
A har fått två tänder hittills, det jag märkte av var att han var lite extra kinkig och petade sig mer i munnen 2-3 dagar innan man kunde se dom.
När de väl hade brutit igenom så verkade han inte besvärad längre, även om det tog ytterligare ett tag innan de växt upp helt.

Jag hade tänkt köpa en Ergobaby 360 men valde att köpa en Beco Gemini istället. Jag gillade inte kardborrbandet i midjebältet på ergobabyn. Kan inte vara så lätt att lägga ner en sovande bebis när man ska lossa det tänker jag :nailbiting:

Jo det låter en del så det är en nackdel. För oss är det dock ett ickeproblem eftersom sonen aldrig sover vidare när man lägger ner honom ändå :sneaky:

L har en dålig dag. :( Hon som alltid är en sådan solstråle gråter vid minsta lilla motgång, nästan allt hon ätit har kommit upp och det lilla hon lekt idag har varit väldigt halvhjärtat. Om det är en släng av magsjuka, att en tand till är på gång eller bara livet i allmänhet som bråkar med henne, det vet jag inte. Nu sover hon åtminstone, hoppas verkligen att den slurk hon fick i sig innan hon somnade får stanna kvar i magen.

Låter ju som att det är tänder på gång :)
A har fått två tänder hittills, det jag märkte av var att han var lite extra kinkig och petade sig mer i munnen 2-3 dagar innan man kunde se dom.
När de väl hade brutit igenom så verkade han inte besvärad längre, även om det tog ytterligare ett tag innan de växt upp helt.
Tack för svaret :). Ska bli spännande att se nu om det är tänderna som spökar. Nu har han varit som en solstråle de senaste timmarna så nu känns det åter igen tveksamt, men det lär ju visa sig de kommande dagarna då.

Har du provat att bära på ryggen? Jag är sugen på att testa det men har inte vågat ännu för jag vill nog ha någon som passar de första gångerna. Då tänker jag att bebis ser lite bättre och det borde vara mycket lättare för bäraren.
Jag kan säga att jag orkar inte bära min tungis framåtvänd särskilt länge, vikten blir ju annorlunda fördelad då så det är tyngre för bäraren.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 060
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 134
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar