Vårföräldrar 2015 #5

@Blueberry Jag var bra sugen på en Superb efter din förtjusande demonstration. Nu blev det dock ingen Superb, men vi håller oss inom märket så det blev en Skoda Octavia -11 kombi, @_saga_. Den var precis i lagom storlek för våra behov och har inte gått särskilt långt heller, så det blir nog bra :). Vår nuvarande bil är en Octavia -03 så det kommer kännas konstigt att köra en hyfsat ny bil nu, men det ser vi fram emot.

Mitt barn sover inte längre och jag är så trött :arghh:. Det har pågått för länge för att mantrat "det är bara en fas det är bara en fas det är bara en fas" ska bli verklighet. Hon vaknar varannan timme och ammar, det känns som hon mest behöver närhet och tröst. Hon vägrar napp (men ska göra ett nytt försök!) för det gör ont att agera napp. Vid några tillfällen, som inatt, har vi kommit helt ur balans och hon vaknar efter några timmar och är på lekhumör:meh:. Somnar efter mycket om och men efter ca två timmar. Är det bara att gilla läget och vänta på bättre tider?

@Lo_ har ju lite av samma problem, Elise snuttar halva nätterna, och när hon inte snuttar så snurrar hon runt som en galning... Haft såhär länge nu, sliter snart av håret i förtvivlan. Inatt vaknade hon kl 01, jätteglad och pratig :banghead: gick iof relativt snabbt att få henne att somna om efter blöjbyte och goskramar, men man är långt ifrån människa.. Jag ska pröva att lägga henne i sin egen säng och se om det hjälper, kanske om tuttnappen inte är så nära, så måste man inte ha den konstant? Ja iallafall värt ett försök!

@Lo_ & @_saga_ när ni skriver om era nätter (vilka jag för övrigt hoppas blir bättre snart, helst igår) blir jag orolig. Sonen vaknade flera gånger inatt och var helt otröstlig om han inte fick snutta. Vi som fått ner det till två mål mat per natt verkar nu ha gått tillbaka till varannan timme-matning. Han vaknade dessutom och var klarvaken kring kl 3 i natt. Vad händer med våra bebisar egentligen?

Är det fullmåne? :D

E har varit såhär i perioder sen hon föddes. Jag tror hon tyvärr är såhär... Storasyster var lättväckt, men långt ifrån såhär. Lättväcktheten växte bort, så hoppas sömnen blir bättre och bättre här med. Sen tror jag dom har perioder där närhet och snutteri behövs än mer, men de går ju över

Klockan är knappt 9:30, har redan hunnit vika tvätt, handlat middag med storasyster och lämnat samma syster på dagis för första dagen på en vecka.
Möttes av lapp på dörren i förra veckan "vi har magsjuka"
Vände hem:D
Nu sover E, så jag ska netflixa :)

• Gilla
Reactions: Lo_
@Lo_ & @_saga_ när ni skriver om era nätter (vilka jag för övrigt hoppas blir bättre snart, helst igår) blir jag orolig. Sonen vaknade flera gånger inatt och var helt otröstlig om han inte fick snutta. Vi som fått ner det till två mål mat per natt verkar nu ha gått tillbaka till varannan timme-matning. Han vaknade dessutom och var klarvaken kring kl 3 i natt. Vad händer med våra bebisar egentligen?
Ja vad händer? Hoppas de snart kommer på att nätter är bra att sova på ;).

Är det fullmåne? :D

E har varit såhär i perioder sen hon föddes. Jag tror hon tyvärr är såhär... Storasyster var lättväckt, men långt ifrån såhär. Lättväcktheten växte bort, så hoppas sömnen blir bättre och bättre här med. Sen tror jag dom har perioder där närhet och snutteri behövs än mer, men de går ju över

Klockan är knappt 9:30, har redan hunnit vika tvätt, handlat middag med storasyster och lämnat samma syster på dagis för första dagen på en vecka.
Möttes av lapp på dörren i förra veckan "vi har magsjuka"
Vände hem:D
Nu sover E, så jag ska netflixa :)
Ja det är ju fullmåne! Och Lo har en mamma med väl utvecklade sömnsvårigheter så hon har att brås på. Trodde det var klappat och klart när hon inledde sitt liv med att sova hela nätter men tydligen ska man inte ropa hej...

Att jag är så enormt lättväckt gör det svårt för hennes pappa att ta henne på nätterna men det sista jag minns denna natt är att han försvann med fröken i selen.

Jag och H har varit och fixat pass. H ser ut som den gullunge han är på sin bild, men hans ömma moder råkar se ut som en skelögd zombie på sin bild. Våra nätter har inte varit toppen på sistone, men inte så illa att de motiverar en sån bild. Jag var dock för lat för att försöka igen...

Åh vad jobbigt det låter för er som inte får sova! Hoppas verkligen det löser sig. Här har vi faktiskt peppar peppar börjat få till lite bättre nätter igen. Förutom att sonen är rätt snorig så vid 5-6 på morgonen blir det brottningsmatch med snorsugen. Inte populärt! :yuck: Men har har iaf inga andra förkylningssymptom än en massa snor.

Igår kväll när svärföräldrarna var här på middag kom jag på mig själv med att jag skulle berätta något som vi hade pratat om i den här gruppen. Insåg innan jag började att hur ska jag nu förklara det här! Föräldragrupp online typ :D Det är lite som man undrar hur man skulle klara sig utan er :up: Samtidigt lite knasigt att man vet "allt" om er och era bebisar, förutom det man brukar få reda på först på den vanliga föräldragruppen :D

Här har vi också gått från typ två amningar per natt till 4- 5. Men i övrigt sover hon hyfsat bra, blir arg när hon vaknar på mage ibland och på nåt märkligt sätt verkar ha glömt hur hon vänder sig (hon sover mest på mage och kan annars vända sig helt obehindrat).

Vi har tillbringat ett dygn på konferens och det har varit intensivt för A och jag har ju inte helt kunnat sätta hennes behov först utan har varit tvungen att störa henne när hon velat sova osv så i morgon ska hon få en hel dag med bara slappa och gosa :)

;)

Jag. är. så. trött.

Saknar min glada lilla tjej, må vi snart vara på banan igen. Vi har trots trötthet haft en bra dag med besök av en kompis med bebis på åtta månader. Det var kul att se Lo interagera med någon annan än katterna:D

Verkar vara jobbigt för många just nu. :( Vi har också haft en tuff period (i våra mått mätt, ska sägas), lagom till när maken var borta i åtta dagar. :meh: Nu är vi dock på väg mot någon sorts normal tillvaro igen, sedan någon natt tillbaka sover hon som vanligt igen och hon äter bättre på dagarna.

En mycket trevlig sak som hänt på sistone är att L verkligen bestämt sig för att hon inte vill bli sövd eller nattad. Hon har visat tendenser till det under några veckor, hon har bara ålat runt när man försökt söva henne i famnen. Våra nattningsrutiner består numer av en stund med gos i soffan (smörjer lite torra fläckar, läser lite bok och tar på ny blöja och pyjamas). Sedan går vi in i sovrummet, ger henne flaskan och när hon ätit är det bara att lägga henne i sängen och gå ut och stänga dörren. Ibland kan vi höra henne stöka runt lite, men oftast blir det knäpptyst så fort vi stänger dörren. :up:

E är lite sne sen den dumma klockan drogs tillbaka. Hon är trött tidigare på kvällen och vaknar runt halv 7 istället för runt halv 8...hoppas hon snart hamnar rätt igen :)

E är lite sne sen den dumma klockan drogs tillbaka. Hon är trött tidigare på kvällen och vaknar runt halv 7 istället för runt halv 8...hoppas hon snart hamnar rätt igen :)

L brås på sin far, hon justerade direkt. Jag är däremot helt sne i skallen, hade velat gå och lägga mig för en timme sen... :p

En mycket trevlig sak som hänt på sistone är att L verkligen bestämt sig för att hon inte vill bli sövd eller nattad. Hon har visat tendenser till det under några veckor, hon har bara ålat runt när man försökt söva henne i famnen. Våra nattningsrutiner består numer av en stund med gos i soffan (smörjer lite torra fläckar, läser lite bok och tar på ny blöja och pyjamas). Sedan går vi in i sovrummet, ger henne flaskan och när hon ätit är det bara att lägga henne i sängen och gå ut och stänga dörren. Ibland kan vi höra henne stöka runt lite, men oftast blir det knäpptyst så fort vi stänger dörren. :up:

Spontan reaktion på detta:
:arghh:

Jag visste inte ens att det var möjligt.
(Unnar er självklart denna lyx!)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 034
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 130
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar