Vårföräldrar 2015 #5

Spontan reaktion på detta:
:arghh:

Jag visste inte ens att det var möjligt.
(Unnar er självklart denna lyx!)

Förstår din spontana reaktion med tanke på att Jompa verkar vara nära besläktad med en väldigt närhetstörstande El Niño som tycker att sömn är för småbarn.

Det roliga är att hennes nio månader äldre kusin är precis likadan. Jag tänkte precis som du när de berättade hur kusinen var, "Vilken lyx!" och så väljer vår att göra likadant.

Förstår din spontana reaktion med tanke på att Jompa verkar vara nära besläktad med en väldigt närhetstörstande El Niño som tycker att sömn är för småbarn.

Det roliga är att hennes nio månader äldre kusin är precis likadan. Jag tänkte precis som du när de berättade hur kusinen var, "Vilken lyx!" och så väljer vår att göra likadant.

Jovars... Han är en härlig liten tromb. O_o :heart
Mission just nu är att få in en spjälsäng i sovrummet och köra bedside-crib-varianten. Han behöver liksom vänjas av med att sova i dubbelsängen (fattar inte hur 9 kilo människa helt kan ta över 160 cm säng?) och jag vill ju inte gärna att han trillar ur sängen (fler gånger...) för nu ålar han även i sömnen. Vi VÄGRAR springa genom huset mellan hans rum och sovrummet flera gånger per natt/i svinottan, och spjälsängen där går inte in i sovrummet utan att monteras ner = plockepinn = enklare att bara köpa en extra.

Problemet är att han är så rörlig att kroppen liksom lever ett eget liv, det är som att han är en sån där uppskruvbar leksak. Han somnar inte förrän han är stilla och han blir inte stilla i första taget - ibland krävs det liksom att någon av oss håller i honom, och då somnar han på några sekunder...

Det är inte lätt att vara liten och full av rörelse.
Och det är inte lätt att vara förälder till någon som är liten och full av rörelse heller.

Jovars... Han är en härlig liten tromb. O_o :heart
Mission just nu är att få in en spjälsäng i sovrummet och köra bedside-crib-varianten. Han behöver liksom vänjas av med att sova i dubbelsängen (fattar inte hur 9 kilo människa helt kan ta över 160 cm säng?) och jag vill ju inte gärna att han trillar ur sängen (fler gånger...) för nu ålar han även i sömnen. Vi VÄGRAR springa genom huset mellan hans rum och sovrummet flera gånger per natt/i svinottan, och spjälsängen där går inte in i sovrummet utan att monteras ner = plockepinn = enklare att bara köpa en extra.

Problemet är att han är så rörlig att kroppen liksom lever ett eget liv, det är som att han är en sån där uppskruvbar leksak. Han somnar inte förrän han är stilla och han blir inte stilla i första taget - ibland krävs det liksom att någon av oss håller i honom, och då somnar han på några sekunder...

Det är inte lätt att vara liten och full av rörelse.
Och det är inte lätt att vara förälder till någon som är liten och full av rörelse heller.

Hoppas det funkar bättre att ha honom i egen säng. L vande ju av sig själv när hon var knappt tre månader, hon markerade med all önskvärd tydlighet att hon ville INTE bli skedad av morsan och då fick hon en egen säng. Enda gångerna hon vill sova i vår säng nu är när hon är sjuk eller inte mår riktigt bra (t.ex. när tänderna skulle fram förra veckan, då fick jag faktiskt gosa lite med henne på nätterna).

Hoppas det funkar bättre att ha honom i egen säng. L vande ju av sig själv när hon var knappt tre månader, hon markerade med all önskvärd tydlighet att hon ville INTE bli skedad av morsan och då fick hon en egen säng. Enda gångerna hon vill sova i vår säng nu är när hon är sjuk eller inte mår riktigt bra (t.ex. när tänderna skulle fram förra veckan, då fick jag faktiskt gosa lite med henne på nätterna).

Här är det tvärtom, minst sagt.
När han vaknar/drömmer och är ledsen är det enda som hjälper att ligga nääääära och somna på min arm. (När han väl sover behöver jag däremot inte alls vara nära). Jag upplever honom ändå som en väldigt trygg individ, så jag antar att han bara är sån. Han gillar beröring väldigt mycket även när han är vaken (och somnar oftast om jag stryker honom på låret en stund, bara han ligger still).

Han kanske behöver laddas med mycket fysisk kontakt för att kunna röra sig på relativt stora avstånd från mig och pappan om dagarna? Ibland tappar jag liksom bort honom i huset, han kryper i väg och mucklar med sitt och är jättenöjd med det.

Han är fascinerande :D

När han vaknar/drömmer och är ledsen är det enda som hjälper att ligga nääääära och somna på min arm. (När han väl sover behöver jag däremot inte alls vara nära). Jag upplever honom ändå som en väldigt trygg individ, så jag antar att han bara är sån. Han gillar beröring väldigt mycket även när han är vaken och somnar oftast om jag stryker honom på låret en stund.

Han kanske behöver laddas med mycket fysisk kontakt för att kunna röra sig på relativt stora avstånd från mig och pappan om dagarna? Ibland tappar jag liksom bort honom i huset, han kryper i väg och mucklar med sitt och är jättenöjd med det.

Ungar blir trygga om de får vad de behöver, det är i alla fall min teori.

Jag tycker också att Jompa är fascinerande, vad annat kan han bli med en sån mor? :D

När han vaknar/drömmer och är ledsen är det enda som hjälper att ligga nääääära och somna på min arm. (När han väl sover behöver jag däremot inte alls vara nära). Jag upplever honom ändå som en väldigt trygg individ, så jag antar att han bara är sån. Han gillar beröring väldigt mycket även när han är vaken (och somnar oftast om jag stryker honom på låret en stund, bara han ligger still).

Vi har det ungefär lika. Krävs väldigt mycket närhet när hon vaknar till (eller halvsover och gråter). Hon sover antingen i vår säng eller i sin som står bredvid med öppen sida.

Vi har det ungefär lika. Krävs väldigt mycket närhet när hon vaknar till (eller halvsover och gråter). Hon sover antingen i vår säng eller i sin som står bredvid med öppen sida.

Samma lika här. När sonen vaknar under natten går det ibland att natta om honom i hans egna säng (med öppen sida mot mig) men ibland bara vaknar han igen och igen. Får han då ligga bredvid brukar han ofta sova som en stock. Det gör däremot inte jag utan vaknar stup i kvarten så brukar försöka få honom att sova i sin egna säng iaf framåt tidig morgon. Om det inte är väldigt oroligt då ger jag mig direkt ;)

Jag ser en trend i att sova oroligt men ändå i säng fram till kl 03, sedan sova i sele till 05 och då är det dags att gå upp :banghead:.

Här var det en orolig natt fram till 6 med många uppvak. Sen dess sover han dock som en stock och just nu sitter jag och maken ensamma i soffan och äter frukost :eek:

Tror 3 åringen vaknade med stora proppar i öronen idag :banghead: Valpen vägrade kissa när jag var ute med henne och E åt bara en halv gröttallrik till frukost O_o Nej min morgon var inte den bästa! Men tillslut fick alla fyra lite frukost och vi kom till dagis i tid och nu sover både valpen och E så jag ska pimpla kaffe och surfa runt och kolla kläder, till mig själv för en gångs skull :p Jag ska ju snart börja jobba och jag slet ut massa av mina bra tröjor när jag var gravid så jag behöver lite nytt så jag vågar visa mig bland folk ;)

Förresten så vakna E 7.45 :up: Men J däremot vakna 6.30 och somna aldrig om :cool:
Känns som jag bara tjatat och varit irriterad på J hela morgonen så vi får försöka göra nåt roligt efter dagis. Får dåligt samvete såna här dagar för det känns som man bara tjatar. Samtidigt behövs det i vissa situationer för hon vet vad som gäller och jag är inte den som ger ner utan är ganska konsekvent av mig. Aja, de flesta har det såhär ibland med sina barn och vår 3 åring är inte elak iallafall som jag hört många är (skriker, spottar, sparkar och kallar föräldrarna allt möjligt) utan hon är mest envis. Och det är jag med ;)

Tror 3 åringen vaknade med stora proppar i öronen idag :banghead: Valpen vägrade kissa när jag var ute med henne och E åt bara en halv gröttallrik till frukost O_o Nej min morgon var inte den bästa! Men tillslut fick alla fyra lite frukost och vi kom till dagis i tid och nu sover både valpen och E så jag ska pimpla kaffe och surfa runt och kolla kläder, till mig själv för en gångs skull :p Jag ska ju snart börja jobba och jag slet ut massa av mina bra tröjor när jag var gravid så jag behöver lite nytt så jag vågar visa mig bland folk ;)

Förresten så vakna E 7.45 :up: Men J däremot vakna 6.30 och somna aldrig om :cool:
Känns som jag bara tjatat och varit irriterad på J hela morgonen så vi får försöka göra nåt roligt efter dagis. Får dåligt samvete såna här dagar för det känns som man bara tjatar. Samtidigt behövs det i vissa situationer för hon vet vad som gäller och jag är inte den som ger ner utan är ganska konsekvent av mig. Aja, de flesta har det såhär ibland med sina barn och vår 3 åring är inte elak iallafall som jag hört många är (skriker, spottar, sparkar och kallar föräldrarna allt möjligt) utan hon är mest envis. Och det är jag med ;)

3 åringar som skriker, spottar, sparkar och kallar föräldrarna allt möjligt?

Vi fortsätter med konstigt natthumör här. Jag är trött och sonen verkar inte lugnas av mycket annat än amning just nu. Han äter dock lite större portioner nu och verkar gilla det mesta. Morgongröten är väl mindre populär men annars slinker det mesta ner. Igår åt han ugnspannkaka och det var mycket uppskattat.

I övrigt är katten det största nöjet att betrakta just nu. De är så söta, häromdagen låg katten bredvid E på huvudkudden i spjälsängen, det var så bedårande :love:. Även om katten helst håller sig på behörigt avstånd från sonens händer så är han officiellt en accepterad familjemedlem.

Tänk vad konstigt att jag ska Börja jobba efter nyår! Då har jag vart hemma i 11 månader redan. Tiden går mycket fortare med andra barnet....

Men det ska bli kul att få jobba lite :) Vi går halvtid både jag och min man i två månader, sen är jag hemma helt igen två månader och i maj byter vi helt fram tills E börjar dagis i augusti :) Tanken från början var ju att jag skulle börja heltid efter nyår, men pga olika saker ändrade vi oss och det känns bra att få vara hemma lite till ;) Som sagt det går sjukt fort med andra barnet!

Tänk vad konstigt att jag ska Börja jobba efter nyår! Då har jag vart hemma i 11 månader redan. Tiden går mycket fortare med andra barnet....

Men det ska bli kul att få jobba lite :) Vi går halvtid både jag och min man i två månader, sen är jag hemma helt igen två månader och i maj byter vi helt fram tills E börjar dagis i augusti :) Tanken från början var ju att jag skulle börja heltid efter nyår, men pga olika saker ändrade vi oss och det känns bra att få vara hemma lite till ;) Som sagt det går sjukt fort med andra barnet!

Och jag ska nog vara föräldraledig januari - augusti nästa år. Velar mellan att vara föräldraledig, studera halvtid på distans eller skriva examensarbete. :D Just nu lutar det mest åt att vara helt ledig, för ongen är ju förjävla go alltså!

Vi var hos fotograf idag på förmiddagen och det var utmattande tyckte H som sov två timmar efteråt och nu ät-sover :D

H sitter fortfarande inte så stabilt, men det struntar han i. Sitta är trist, han ska krypa/åla! Var därför lite klurigt på fotograferingen eftersom han skulle posera, men jag tror att vi fick några riktigt fina bilder. Humöret var på topp nästan hela tiden :heart

Känner mig som ny, vi följde planen och lyckades med en hel del kamp hålla liv i barnet till 20.30 , med resultatet att hon sov till 05 istället för 03:banana:. Vi föräldrar somnade tidigt också, och jag är inte gråtfärdig av trötthet. Passar utmärkt då vi båda jobbar idag, byts av vid stämpelklockan:D.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 264
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
521
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 416
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka