bläckstråleskrivare

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en bläckstråleskrivare med en hel del år på nacken. Den har i ganska många år enbart agerat scanner, pga nåt krångel efter byte av en bläckpatron. (den har en i varje färg) men nu börjar jag funderar på om det skulle vara lönt att köpa en ny förpackning bläckpatroner till den och testa. Frågan är - hur troligt är det att den har beckat igen i skrivarhuvuden eller nånstans längs vägen mellan bläckpatron och skrivarhuvud? Är det bara att ge upp innan jag ens tänker tanken eller är det värt att testa? Är det möjligt att rengöra eventuella kanaler, ifall den är igentäppt?

En rimlig skrivare kan ibland kosta samma som en bläckpatron när dom är på rea. Jag har en Canon Pixma som funkar helt ok till att skriva ut diverse papper. Inte så grejt på finfoton dock.

Den ser ut att kosta 500kr nu hos en av jättekedjorna. Svart patron + färgpatron kostar typ 800kr.

Jag var nog otydlig. Jag har nytta av den här skrivaren som scanner. Har en färglaserskrivare som används till mina utskrifter till vardags. Men så slog det mig att det kanske kan gå att få igång den och utnyttja den laddning med fotopapper jag har för bläckstråleskrivare och skriva ut lite foton. Den gjorde helt ok utskrifter när den var igång.
Jag planerar alltså inte att köpa någon annan skrivare, utan frågan är om det är lönt att köpa nya bläckpatroner till den och försöka. Det verkar gå att hitta kompatibel förpackning med alla 4 färgerna för under 400 kr. Men, det är ju 400 kr i sjön om det inte är troligt att det kommer fungera.

Tror tyvärr som @skiesabove att du kommer billigare undan med en ny. Har också en billigare (inte allra billigaste dock) Canon Pixma och tycker att den funkar fint till vardagsbruk. Brukar köpa återbrukade patroner från inkclub/123ink, det är långt mycket billigare än originalet och så får man med en påse för att returnera de man hade innan.

Men det är ju rätt sjukt resursmässigt egentligen att en ny skrivare är billigare än nya patroner :( . Vill du försöka skaka liv i den du har så brukar det finnas rengöringsprogram att köra, men det är ju ingen garanti att det funkar.

Tror tyvärr som @skiesabove att du kommer billigare undan med en ny.
Jag är inte ute efter att komma billigt undan. Jag vill veta om det är troligt att det kommer fungera att använda den jag redan har.
Jag fick liv i vår gamla A3-skrivare med lite nytt bläck. Men det var en helt annan modell av bläckpatroner, som liksom åkte fram och tillbaka över pappret. Den akturlla skrivaren har såna här patroner, som sitter på sidan av skrivaren. Så det borde på något sätt finnas en kanal som förflyttar färgen från patronen till pappret.
1738178151487.webp

Jag är inte ute efter att komma billigt undan. Jag vill veta om det är troligt att det kommer fungera att använda den jag redan har.
Jag fick liv i vår gamla A3-skrivare med lite nytt bläck. Men det var en helt annan modell av bläckpatroner, som liksom åkte fram och tillbaka över pappret. Den akturlla skrivaren har såna här patroner, som sitter på sidan av skrivaren. Så det borde på något sätt finnas en kanal som förflyttar färgen från patronen till pappret.
Visa bifogad fil 161563
Om jag inte minns helt galet nu så ska man kunna "spola" sånna slangar. Ser det lite då och då i fb-grupper som handlar om sublimeringsskrivare (som har behållare likt den du visar och som gärna kloggar igen). Det borde vara samma princip, och kanske kan ge något att googla på om inte annat

Om jag inte minns helt galet nu så ska man kunna "spola" sånna slangar. Ser det lite då och då i fb-grupper som handlar om sublimeringsskrivare (som har behållare likt den du visar och som gärna kloggar igen). Det borde vara samma princip, och kanske kan ge något att googla på om inte annat
tack, då vet jag åtminstone vad jag skulle kunna googla efter!
(hittade förpackning med 4 kompatibla tonerbehållare för 199 kr+frakt, det är ju lite lagom mycket för att testa...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka