Vårföräldrar 2015 #5

Idag stod det majs på menyn.
IMG_20151015_194635.jpg

Funderar på hur ni har det hemma? Skulle vilja ha någon liten typ, lekhörna eller nåt i vardagsrummet där vi mest är eftersom det är helt öppet kök/vardagsrum. Jag har kvar babygymet utan de där pinnarna, alltså bara själva liggdelen och där brukar E sitta och leka. Tips på roliga leksaker? Min hjärna känns lite tom av all sömnbrist just nu :grin: klossar? Böcker i tyg? Klossar i olika former som ska matchas i rätt hål i en burk? Hur har ni det? :)

Jag använder babygymmet för att samla alla saker på ett ställe och så är det enkelt att bära iväg med allt och placera på lämplig plats i huset när jag vill få nåt uträttat ☺ Har inte köpt en enda leksak men vi har några tygböcker som man fick från en bokklubb, några gosedjur och så en plastbunke som jag fyllt med olika köksredskap som hon roar sig med att undersöka och att plocka i och ur bunken. Mer avancerade än så är vi inte här :p

Sonen har förresten åkt på sin första förkylning. Vaknade i natt med massa snor i näsan.

Men hittills verkar han vid gott mod ändå. Ingen hosta eller feber och är pigg och glad. Förutom när snorsugen åker fram då :yuck:

Han har hängt i selen mest hela dagen, tänker att det är väl bra om han sover så upprätt.

Hur resonerar ni med förkylningar och utevistelse? Då i form av vagnpromenad osv, inget livat. Spontant tänker jag att frisk luft är bra, men jag har ju inte haft en bebis förut ;)

Vi har varit ute som vanligt och varit iväg som vanligt typ. Hon sover gott i sjalen när vi är iväg på nåt. Har varit sjuk en vecka nu. ..

Sonen har inte blivit förstoppad, men fått lite fastare bajs. Ger honom ett halvt katrinplommon till frukost men vet inte om det har med det att göra.

Hur har det gått om nätterna nu? Har hon sovit mer nu? Måste vara frustrerande att få så få timmars sömn.

Angående hur vi har det hemma så har vi ett barnrum som inte är inrett ännu (dvs. allt som vi inte vet var vi ska placera har hamnat i hans rum tills vidare efter flytten ;) ) så alla leksaker är just nu i vardagsrummet. Tanken är att de flesta leksakerna ska vara i hans rum men att han får ha en låda med leksaker i vardagsrummet att leka med där. Det han tycker är roligast just nu är skallror och skrikiga plats- och tygleksaker som låter. Katten är också väldigt underhållande ;).

Vi har bara testat sempers havregröt ännu. Den är helt ok om han får lite fruktpuré på den. Annars äter han den inte gärna. Har fått hem prov från Nestlé som ska testas. Jag gjorde grötpinnar häromdagen som är populära. Finns recept på nätet. Sonen tycker det är roligare att äta dem, han kan ju ta dem själv ;).

Trist med förkylning förresten, men jag tycker absolut du kan gå ut med honom (har du säkert redan gjort). Är bara skönt med frisk luft för dem :).

Sömnen fortsätter spöka för damen, så jag börjar anta zombieliknande proportioner och känner mig rätt mosig faktiskt ZzZ
Funderade på om det är mjölkproteinet som gör magen sådär hård, så jag har sen i måndags slutat. Får se om det är boven i dramat, annars får jag nog fundera på att rådfråga BVC eller barnläkare.

Tack för att ni delat med er om hur ni har det med "lekhörnor" och rum!

@_saga_ förstår att det är kämpigt. Hoppas verkligen det vänder för er snart, sömnbrist kan verkligen vända hela livet upp och ner :(. Angående förstoppning så hade ett par bekantas barn problem med det när de började ge vanlig mat. De fick rådet att ge laktulos. Det sätter igång magen. Tog själv det när jag vr gravid och det var effektivt. Är en sockerlösning som, skulle kag tro, har prebiotisk effekt så det är inget läkemedel i den meningen. Kan kanske vara värt att prova?
Visst är det några hallänningar i den här tråden?
@Rhinos?
Jajamensan! :)

Sambon och jag kände oss nästan äckligt förståndiga igår när vi bestämde oss för att lägga oss redan kl. 19.30! Vi har haft det upp och ner de senaste nätterna, och när vi vaknade i morse kände vi direkt att vi behövde den extra sömnen. Trots några uppvak har den extra sömnen gjort gott :).

I morgon ska vi ha barnvakt för första gången eftersom sambon och jag ska gå på resturang! Det ska bli jättekul, men det är lite nervöst också. Vi hade tänkt lämna huset när sonen gått och lagt sig så att hans morföräldrar "bara" behöver natta om om det behövs. Det kommer säkert gå jättebra, hoppas att vi kan slappna av under middagen bara ;).

Jag tappade E i golvet i morse :cry::cry: Hade henne i famnen skulle böja mig ner och ta upp valpen för att gå ner för trappen. Då lutar hon sig bakåt och liksom faller ur mitt grepp!:eek: Så jäkla nära hon slog huvudet i sängkanten men landade på ryggen och blev mest rädd tror jag. Och jag fick panik!!! Min bäbis....gud va dåligt samvete jag har :( Tur det gick bra.

Jag tappade E i golvet i morse :cry::cry: Hade henne i famnen skulle böja mig ner och ta upp valpen för att gå ner för trappen. Då lutar hon sig bakåt och liksom faller ur mitt grepp!:eek: Så jäkla nära hon slog huvudet i sängkanten men landade på ryggen och blev mest rädd tror jag. Och jag fick panik!!! Min bäbis....gud va dåligt samvete jag har :( Tur det gick bra.
Åh, tur att det gick bra! Jag bara väntar på när det ska hända, och det är min skräck!!:nailbiting:

Åh, tur att det gick bra! Jag bara väntar på när det ska hända, och det är min skräck!!:nailbiting:

Ja det gör så ont i mig när hon slår sig annars och nu va det mitt fel! Har vart nära förr då hon gärna lutar sig bakåt och håller man bara med en arm då så är det lätt hänt tyvärr. O nu hade jag ju valpen på andra armen så jag kunde inte snabbt fånga henne heller som det går annars :(
Hon skrek inte sådär som hon gör när hon får ont därför tror jag hon mest blev rädd. Hon var snabbtröstad också.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 104
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 191
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V