Vårföräldrar 2015 #5

Det är för övrigt lustigt vad upptagen man är om dagarna utan att egentligen göra så mycket. Att servera måltider tar sin lilla tid att plocka fram, servera och plocka undan. Lite lek på det, sen dags för tupplur/amning eller promenad. Trodde man skulle få lite mer tid över till annat när sonen blev lite äldre men tycker nästan det är tvärtom. Han kräver mer aktivering och är kräsnare med stimulansen ;). Fast det är ju bara kul. Egentid tar vi nu när sonen lagt sig.

Ja det tar ju onekligen lite tid det här med att lära sig äta mat :D När jag ger gröt har jag gjort på någon matsked vatten, och det tar ändå en halv evighet att äta upp. Speciellt när man helst håller skeden själv!

Vad ger förresten alla för gröt? Har ni hunnit få någon favorit? Vi fick hem en provpåse i brevlådan som han har fått hittills men det lär bli någon ny variant när vi ska köpa. Tänkte också försöka mig på att göra egen gröt men det lär jag ju inte orka varje gång.

Ja det tar ju onekligen lite tid det här med att lära sig äta mat :D När jag ger gröt har jag gjort på någon matsked vatten, och det tar ändå en halv evighet att äta upp. Speciellt när man helst håller skeden själv!

Vad ger förresten alla för gröt? Har ni hunnit få någon favorit? Vi fick hem en provpåse i brevlådan som han har fått hittills men det lär bli någon ny variant när vi ska köpa. Tänkte också försöka mig på att göra egen gröt men det lär jag ju inte orka varje gång.

Vi har havregröten från Hipp. Hon verkar dock ha fått för sig att gröt är "Nja..." och vill hellre ha saker hon kan hålla i. Haricot verts är nya favoriten. :D

Vi har hittills provat havregröt från Semper och Nestlé. Verkar inte föredra någon av dom framför den andra. Han äter inte gärna bara gröten som den är, men med lite fruktpure i så går det bra.

Funderar på hur ni har det hemma? Skulle vilja ha någon liten typ, lekhörna eller nåt i vardagsrummet där vi mest är eftersom det är helt öppet kök/vardagsrum. Jag har kvar babygymet utan de där pinnarna, alltså bara själva liggdelen och där brukar E sitta och leka. Tips på roliga leksaker? Min hjärna känns lite tom av all sömnbrist just nu :grin: klossar? Böcker i tyg? Klossar i olika former som ska matchas i rätt hål i en burk? Hur har ni det? :)

Vi är rätt mycket i hans rum och leker. Är vi i vardagsrummet så är han än så länge i babygymmet eller på en matta eller filt som vi lägger ut.
Favoritleksakerna just nu är några olika skallror, en prasslig mjuk babybok och en boll. Funderar på en sådan burk med olikformade klossar som ska ner i rätt hål men tror han kanske är i minsta laget för att uppskatta den än.
Fast helst så vill han leka med min mobil...:grin:

Sonen har förresten åkt på sin första förkylning. Vaknade i natt med massa snor i näsan.

Men hittills verkar han vid gott mod ändå. Ingen hosta eller feber och är pigg och glad. Förutom när snorsugen åker fram då :yuck:

Han har hängt i selen mest hela dagen, tänker att det är väl bra om han sover så upprätt.

Hur resonerar ni med förkylningar och utevistelse? Då i form av vagnpromenad osv, inget livat. Spontant tänker jag att frisk luft är bra, men jag har ju inte haft en bebis förut ;)

Kommer ni ihåg mitt vagnshatande barn?
Det barnet har precis varit ute på en 1,5 timmas kvällspromenad i vagnen. Halva tiden sittandes lugnt, tittandes på världen och andra halvan sovandes.
Vet inte om det är för att jag låter henne halvsitta nu eller om det bara sammanföll i tiden med att hon började gilla vagn men jag gillar verkligen att kunna ta vagnen ut på promenader! Hoppas hon inte börjar tvärvägra sele nu bara, jag hade tänkt börja öva på att sätta henne på ryggen ju :D

Funderar på hur ni har det hemma? Skulle vilja ha någon liten typ, lekhörna eller nåt i vardagsrummet där vi mest är eftersom det är helt öppet kök/vardagsrum. Jag har kvar babygymet utan de där pinnarna, alltså bara själva liggdelen och där brukar E sitta och leka. Tips på roliga leksaker? Min hjärna känns lite tom av all sömnbrist just nu :grin: klossar? Böcker i tyg? Klossar i olika former som ska matchas i rätt hål i en burk? Hur har ni det? :)
Vi har en mys/lekhörna i vardagsrummet. En vanlig 120 cm madrass med fint överdrag, stora kuddar och hennes leksaker längst ner i bokhyllan bredvid. Den används jättemycket! Kan lägga henne där själv medan vi gör andra saker utan att oroa oss för att hon ska slå sig när hon rullar och ålar omkring. Jag ligger ofta där och ammar och på kvällarna brukar hon nattas där så man slipper gå in i sovrummet för att kolla om hon sover/andas/har en katt på huvudet ;). Så tummen upp för lekhörna :up::up::).

Barnet behandlas precis som resten av familjen, dvs det finns en plan på var saker ska vara (i det här fallet i en korg i köket) men mestadels ligger det prylar överallt! Barnets rum används för tillfället som lager för diverse barnrelaterade grejer och en gästsäng ... Vi tänker oss att det här ska lösa sig magiskt när vi fått tummen ur och skaffat fler bokhyllor :idea:

Nu är det även en febrig liten pojke vi har, stackars liten :( 38,9 var det nu på kvällen, får hoppas att han (och jag) får sova bra inatt...

Vi har en mys/lekhörna i vardagsrummet. En vanlig 120 cm madrass med fint överdrag, stora kuddar och hennes leksaker längst ner i bokhyllan bredvid. Den används jättemycket! Kan lägga henne där själv medan vi gör andra saker utan att oroa oss för att hon ska slå sig när hon rullar och ålar omkring. Jag ligger ofta där och ammar och på kvällarna brukar hon nattas där så man slipper gå in i sovrummet för att kolla om hon sover/andas/har en katt på huvudet ;). Så tummen upp för lekhörna :up::up::).

Hehe vi har just nu en resårbottenmadrass i vardagsrummet i väntan på golvläggning på övervåningen. Kanske skulle ha kvar den där istället då :D

Max en timme i taget har vi sovit enligt klockan. Det känns som betydligt kortare...

Just nu sover sonen bra iaf. Men det är liggandes på sidan på mitt bröst när jag halvsitter i sängen. Det är sådär bekvämt när bebisen är 6 månader och väger 7 kg..

Har inte tagit tempen sen igår kväll men han är definitivt fortfarande varm. Får se nu hur den här dagen utvecklar sig..

Usch va jobbigt med alla små sjuklingar :( Es förkylning har gått över nästan helt, hon är bara lite lite snorig nu. Tycker hon är helt otroligt med tanke på att va så himla förkyld (dock ingen feber) och få tänder samtidigt och ändå höll hon gått mod och sov bra på natten förutom lite letande efter nappen. Men då vakna nog vi mer än henne när hon böka :p

I natt sov J hos farmor och farfar så jag E och lilla Chess (valpen) är ensamma hemma till i em. Just nu har vi vila=båda sover och jag dricker kaffe :D Ska gå ut och busa lite sen. I em ska vi bort till svärföräldrarna på middag (lyxigt att få mat där varje torsdag :D) och sen ska jag på massage igen. Eftersom jag inte kan gå långpromenader dagtid längre pga valpen så får det nog bli en promenad ikväll när ungarna lagt sig.

Tack för uppdateringen om hur det är att vara gravid samtidigt som man har en liten bebis. :bow: Behövde få läsa det. :angel:

Det går ju bra också, såklart, sonen är så himla mysig och nöjd. Och det är skönt att vara mammaledig samtidigt som jag är gravid!
Det är egentligen bara min magont och mitt illamående som drar ner allting så himla mycket.. Jättefrustrerande.
Jag hade planerat :angel: att detta tillstånd skulle gå över snart och få vardagen att lunka på lite mer avspänt och vardagligt så att säga.. Just nu känner jag mej mest sjuk och tråkig..:(

Vi ger bara små lite större smakportioner ännu, men jag har mixat havregryn som jag gör gröt på. Egen alltså. Väldigt väldigt smidigt.
När han börja äta mer som en måltid kommer vi handla hem även köpegröt att varva med. BVC avrådde från fullkorn iaf, då det kan bli för svårt för magen.
Så nu får han havregrynsgröt med äppelmos. Tummen upp på den sa sonen :up::D

Efter att jag skrev vid 6 och maken gått till jobbet fick sonen sova på hans huvudkudde i vår säng. Där sov vi faktiskt med korta uppvak fram till kl 11. Var nog välbehövligt för oss båda!

När vi gick upp hade han 38,5, så mindre än igår kväll iaf. Får hoppas att det fortsätter i samma riktning under dagen!

Måste bara fråga, har hennes mage klarat av att börja äta "så mycket" så tidigt? Min unges mage klarar inte av så mycket mat alls än :( blir förstoppad till max... Jag trodde amning/ersättning skulle vara kvar som mat tills 1 år, men det kanske är gamla råd?

Sonen har inte blivit förstoppad, men fått lite fastare bajs. Ger honom ett halvt katrinplommon till frukost men vet inte om det har med det att göra.

Hur har det gått om nätterna nu? Har hon sovit mer nu? Måste vara frustrerande att få så få timmars sömn.

Angående hur vi har det hemma så har vi ett barnrum som inte är inrett ännu (dvs. allt som vi inte vet var vi ska placera har hamnat i hans rum tills vidare efter flytten ;) ) så alla leksaker är just nu i vardagsrummet. Tanken är att de flesta leksakerna ska vara i hans rum men att han får ha en låda med leksaker i vardagsrummet att leka med där. Det han tycker är roligast just nu är skallror och skrikiga plats- och tygleksaker som låter. Katten är också väldigt underhållande ;).

Vi har bara testat sempers havregröt ännu. Den är helt ok om han får lite fruktpuré på den. Annars äter han den inte gärna. Har fått hem prov från Nestlé som ska testas. Jag gjorde grötpinnar häromdagen som är populära. Finns recept på nätet. Sonen tycker det är roligare att äta dem, han kan ju ta dem själv ;).

Trist med förkylning förresten, men jag tycker absolut du kan gå ut med honom (har du säkert redan gjort). Är bara skönt med frisk luft för dem :).

Vi har bara testat sempers havregröt ännu. Den är helt ok om han får lite fruktpuré på den. Annars äter han den inte gärna. Har fått hem prov från Nestlé som ska testas. Jag gjorde grötpinnar häromdagen som är populära. Finns recept på nätet. Sonen tycker det är roligare att äta dem, han kan ju ta dem själv ;).

Trist med förkylning förresten, men jag tycker absolut du kan gå ut med honom (har du säkert redan gjort). Är bara skönt med frisk luft för dem :).

Är säkert samma prov från Nestle som vi fick hem (med katrinplommon och äpple). Den åts med god aptit här men jag tänkte köpa naturell istället och ha på riktig frukt. Känns bättre än frukt i pulverform och 14 ingredienser till..

Ja vi var ute en kort sväng igår. Sonen sov som en stock. Nu är febern borta lika snabbt som den kom. Hoppas snoret ger sig också för snorsugen var verkligen inte populär :p

Är säkert samma prov från Nestle som vi fick hem (med katrinplommon och äpple). Den åts med god aptit här men jag tänkte köpa naturell istället och ha på riktig frukt. Känns bättre än frukt i pulverform och 14 ingredienser till..

Ja vi var ute en kort sväng igår. Sonen sov som en stock. Nu är febern borta lika snabbt som den kom. Hoppas snoret ger sig också för snorsugen var verkligen inte populär :p
Snoret är inte kul. Här hemma utspelar sig närmast ett tredje världskrig varje gång saltlösningen och snorsugen åker fram. Det är som tur är väldigt snabbt avklarat och det blir ju bättre efteråt, synd att man inte kan förklara det för honom innan behandlingen bara ;).

Här hemma är det jag som (fortfarande) är förkyld så vi tar det bara lugnt, men jag tycker att dagarna blir lite sega utan aktiviteter. Både jag och H gillar att komma ut och träffa folk.

H har ett eget rum där en del av hans saker finns och så har vi en stor korg i köket med böcker, leksaker och lite kläder. Om ett tag ska vi göra i ordning ett jättestort rum innanför köket till lekrum.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 106
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 197
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar