Vårföräldrar 2015 #5

Jag upplever att lilla fröken också gärna skulle äta själv men hon blir frustrerad när hon inte prickar munnen med skeden och kastar allt all världens väg... Jag är också rätt nervös för att hon ska sätta i halsen så vågar inte riktigt ge henne tex små bitar bröd osv, vågar ni andra det?

Vi ger bitar och hon har lärt sig hantera det bra tycker jag, men givetvis sånt som är hyfsat lättuggat och annars väldigt små bitar. Ang mjukt bröd ska man vara lite uppmärksam så det inte fastnar i gommen och så ger man mer i tron att dom ätit ur och så samlas det en geggig klump som dom kan sätta i halsen. Jag kollar alltid munnen efter hon käkat bröd och har fått gräva ren gommen ett par gånger. Bebisar har mycket högre gom än vi så det ryms en del :p

Nu "slappnar vi av" efter en helg full med lek och utflykter. Sonens kusiner (1 och 3 år gamla) var på besök med sin familj så här har det varit tidiga morgnar och fullt ös fram tills barnen lagt sig. Sedan har fyra slutkörda föräldrar ockuperat soffan för att knappt orka ta oss till sängs. Det har varit jätteroligt och även om E inte kan leka med kusinerna ännu så har de ändå börjat få lite kontakt med varandra. E gungade för första gången i lekparken och vi har klarat helgen utan att behöva byta en enda bajsblöja :up:.

E är bestämd med maten - han ska äta själv och han ska äta det vi andra äter. Gröten, som var populär till en början, är nu inte alls omtyckt. Fruktpuré kan slinka ner men annars är det självplock som gäller. Mackor och rån med pålägg är smidigt så nu har jag köpt hem messmör, leverpastej, jordnötssmör och mjukost så han har lite att variera mellan. Ska försöka mig på att göra lite grötpinnar också.

I helgen hade vi några hemska nätter. Misstänker att sonen har nattskräck. Han kan börja skrika alldeles hysteriskt utan att det går att få kontakt med honom. Tar man upp honom eller på annat sätt stör honom blir det bara värre. Han har också sovit oroligt och vaknat till och från av andra orsaker. Antagligen pga förkylning (igen) och snorig näsa. Natten till igår och natten till inatt har dock varit mycket bättre. Han har nästan sovit non-stop mellan amningstillfällena (som nu är nere på 2 per natt :banana:) med något undantag.

I veckan ska jag till en vän på onsdag, men annars vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. Vad har ni för planer i veckan?

Här kör vi också två amningar per natt nuförtiden när allt är som vanligt. Med rådande förkylning som stör så är det typ 10 amningar/ snuttningar. Som tur är så klarar hon sig som vanligt 4 timmar dagtid även med förkylning så jag kan jobba som planerat :) så det är typ veckans planer, jobba och hänga med sjuk bebis, men hoppas hon kryar på sig snart!

Vad jobbigt det låter med nattskräck :crazy: hur länge brukar dom ha det?

Vi ska åka till Spanien i slutet på november. Någon som har nåt ovärderligt resa-med-bebis-tips? Vi kommer köra sele/ sjal och så behöver vi fixa pass... om inte hon får för sig att sluta så ammar vi fortfarande också vilket jag tänker underlättar.

Hehe bokade in konferens ett dygn på ett spa- hotell i slutet på oktober också. Ska bli en upplevelse med en 6- månaders :p

:cry:;)

Oj vad våra är lika till storlek, 64 cm och 7225 g. Pratade med en kompis som har en tre veckor gammal bebis, han väger 5,5 kg och har storlek 62:eek:. Lo har fortfarande 56 på vissa plagg...

Ja verkligen lika! :)

Sonen var på 6-månaderskontroll iklädd kofta som det står 1-2 månader i, tror det ska vara 56. Hoppas han inte tog illa upp :angel: Vi har en del kläder i både 50/56 och 56 som han fortfarande kan ha. Nya overallen i 62/68 drunknar han nästan i.

Här kör vi också två amningar per natt nuförtiden när allt är som vanligt. Med rådande förkylning som stör så är det typ 10 amningar/ snuttningar. Som tur är så klarar hon sig som vanligt 4 timmar dagtid även med förkylning så jag kan jobba som planerat :) så det är typ veckans planer, jobba och hänga med sjuk bebis, men hoppas hon kryar på sig snart!

Vi ska åka till Spanien i slutet på november. Någon som har nåt ovärderligt resa-med-bebis-tips? Vi kommer köra sele/ sjal och så behöver vi fixa pass... om inte hon får för sig att sluta så ammar vi fortfarande också vilket jag tänker underlättar.

Hehe bokade in konferens ett dygn på ett spa- hotell i slutet på oktober också. Ska bli en upplevelse med en 6- månaders :p

:cry:;)

Resa med bebis har jag blivit bra på nu, min A är 7 månader och har flygit 13 ggr, senaste 2 idag. Jag har en tygväska med blöja, tvättlappar osv leksaker, filt, mat o dryck till liten och en flaska med dryck till mej själv (svårt att ta det som säljs ombord då det ofta ör burkar eller glas) sen har jag ryggsäck med mer blöjor ombyte och allt annat som får va i bagagehyllan. Sele eller sjal är ovärdeligt, har turen på vår flygplats att vi kan ta vagn till gaten och sen när vi kommer till arlanda finns det att låna (vi flyger vidare inrikes därifrån). Tar alltid med blöjor och mat ön vad som behövs utifall det blir förseningar eller att hon skulle få för sej att ha en riktig skitdag ;)
Sjal/sele är även bra om vagnen tappas bort, vi har köpt en billig sulky med liggläge för resor så tappas den bort eller går sönder så gör det inte så mycket, förra veckan fastnade vår vagn i Oslo när vi bytte plan.

Ang amning, jag satt vid fönstret nör jag ammade för att få lite mer privat, nu sitter jag vid gången så jag kan gå upp om hon vill titta runt.

Oj vad våra är lika till storlek, 64 cm och 7225 g. Pratade med en kompis som har en tre veckor gammal bebis, han väger 5,5 kg och har storlek 62:eek:. Lo har fortfarande 56 på vissa plagg...

Ja verkligen lika! :)

Sonen var på 6-månaderskontroll iklädd kofta som det står 1-2 månader i, tror det ska vara 56. Hoppas han inte tog illa upp :angel: Vi har en del kläder i både 50/56 och 56 som han fortfarande kan ha. Nya overallen i 62/68 drunknar han nästan i.

Härligt med fler som har barn som drar små storlekar. Nu är ju iofs min 8,5 månad men jackan han har är i strl 62, samma jacka som han använde i våras som jag tyckte satt bra då ;)

Härligt med fler som har barn som drar små storlekar. Nu är ju iofs min 8,5 månad men jackan han har är i strl 62, samma jacka som han använde i våras som jag tyckte satt bra då ;)
Era barn skulle kunna ärva kläder av min som blir fyra månader i morgon...
Men hon ligger på översta kurvan också.

Vi viker upp alla ärmar, vet inte om ungen är byggd som en säl? Mycket mellankropp men nästan inga händer eller ben :D

Vänta du, microarmarna kommer bli flera mil ju äldre hon blir ;) :laugh: herre Gud vad de kan nå saker med de där små armarna :eek:
Barnets morfar kallar iofs sonen för Sälen men det beror mer på att han ålar fram och gör diverse ljud på vägen :D

Önskar jag kunde visa er en bild på hur man tydligen ska sova :D
Ligg tvärs över sängen, längs med kuddarna. Sätt mammans armbåge i munnen. Kämpa för att stå emot sömnen så långt det går, blunda, men mumla da-da-da-ddddaaaaa så länge du orkar, fortfarande med armbågen i munnen. :grin:

Önskar jag kunde visa er en bild på hur man tydligen ska sova :D
Ligg tvärs över sängen, längs med kuddarna. Sätt mammans armbåge i munnen. Kämpa för att stå emot sömnen så långt det går, blunda, men mumla da-da-da-ddddaaaaa så länge du orkar, fortfarande med armbågen i munnen. :grin:
Ah sovstilar :D. Mitt barn sov oroligt inatt och var till på köpet väldigt morgonpiggt. Vid femsnåret tyckte hon det var morgon och for runt som en dåre vid vår huvudända :sneaky:. La mig skavfötters istället och kan inte för mitt liv förstå hur hon på en millisekund låg med huvudet i min armhåla :confused:. Hon börjar bli snabb...

Sonen har fått en ärvd gåstol, inte för att han tar sej nånstans, men det är oerhört roligt att leka med knapparna framför och att SE allting så bra! :up:
Och så ålar han numera baklänges så det dröjer väl inte innan han röjer iväg :nailbiting::D

Ja, det är frustrerande att det inte funkar att göra något. Egentligen ska man inte göra mågonting när skräcken sätter in, men det tar emot att bara sitta bredvid och se eländet utan att rycka in, men vi ska prova det nästa gång och se hur det går. Vet inte hur länge de kan ha det, upp till skolåldern tror jag. Nu har han haft tre bra nätter så hoppas nattskräcken håller sig undan ett tag nu :).

Men vad rörliga era barn verkar. Sonen är fortfarande vääldigt nöjd med att ligga på rygg eller sitta still. Att åla och krypa är väl överskattat, tycker han. Han kan eventuellt anstränga sig med att rotera när han ligger på mage, eller rulla över till ryggläge om det finns en väldigt rolig leksak inom räckhåll och han är på glatt humör. Har en lat gosse ;).

Men vad rörliga era barn verkar. Sonen är fortfarande vääldigt nöjd med att ligga på rygg eller sitta still. Att åla och krypa är väl överskattat, tycker han. Han kan eventuellt anstränga sig med att rotera när han ligger på mage, eller rulla över till ryggläge om det finns en väldigt rolig leksak inom räckhåll och han är på glatt humör. Har en lat gosse ;).

Så där är L också, jag tycker att det är jätteskönt och njuter så länge lugnet varar. :D

Ja, det är frustrerande att det inte funkar att göra något. Egentligen ska man inte göra mågonting när skräcken sätter in, men det tar emot att bara sitta bredvid och se eländet utan att rycka in, men vi ska prova det nästa gång och se hur det går. Vet inte hur länge de kan ha det, upp till skolåldern tror jag. Nu har han haft tre bra nätter så hoppas nattskräcken håller sig undan ett tag nu :).

E rör sig inte så mycket än hon heller, förutom i gåstolen:) Hon vänder sig ju från mage till rygg och tvärtom, kan hasa sig bakåt på mage men inget att skryta om precis. Hon är ju ändå äldst i denna tråden av oss som är aktiva med att skriva. Men storasyster var överallt redan vid 5 månader så det är lite skönt att hon sitter eller ligger där man lagt henne än så länge för jag vet vad som komma skall :D

Även här är vi rätt lata av oss ;)

Nej men det känns som att vi är väldigt långt från att krypa. Speciellt eftersom sonen hatar att ligga på mage vilket känns som steg 1 i krypandet :p

Men att sitta upp och "stå" upp i famnen är väldigt roligt. Han sitter inte riktigt utan stöd ännu men det känns som att det kommer när som helst nu.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 116
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 206
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar