Vårföräldrar 2015 #5

Nu har ännu en tand kommit fram, en av de som ska vara bredvid de i mitten uppe. Så nu har hon tre sylvassa tänder och en till uppe är snart framme :D

Köpte 8 månaders gröt idag, igår tog ersättningspulvret slut (och vi köper inget mer) och så mixa jag inte hennes middag idag utan mosade bara så det blev mindre pureigt. Stor hon blir lilla bäbisen min :cry::love:

Nu har ännu en tand kommit fram, en av de som ska vara bredvid de i mitten uppe. Så nu har hon tre sylvassa tänder och en till uppe är snart framme :D

Köpte 8 månaders gröt idag, igår tog ersättningspulvret slut (och vi köper inget mer) och så mixa jag inte hennes middag idag utan mosade bara så det blev mindre pureigt. Stor hon blir lilla bäbisen min :cry::love:
Måste bara fråga, har hennes mage klarat av att börja äta "så mycket" så tidigt? Min unges mage klarar inte av så mycket mat alls än :( blir förstoppad till max... Jag trodde amning/ersättning skulle vara kvar som mat tills 1 år, men det kanske är gamla råd?

Måste bara fråga, har hennes mage klarat av att börja äta "så mycket" så tidigt? Min unges mage klarar inte av så mycket mat alls än :( blir förstoppad till max... Jag trodde amning/ersättning skulle vara kvar som mat tills 1 år, men det kanske är gamla råd?

Hon har inte haft några problem alls med det. Hade hon haft det så hade vi ju givetvis fått bromsa och ta det lugnare :)

Det jag lärt mig är att vid 8 månader så "ska" dom i huvudsak äta vanlig mat och en del behåller ju amning/ersättning längre som en del av det. Men man får ju ta det som barnet vill. E har vart så himla lätt med att börja ge vanlig mat och hon vill ha allt! Och eftersom magen klarat sig bra så har vi kört på som det passat oss :) Vi är nog rätt dåliga på att följa skolboken och gör det som vi känner är bäst. Just nu ser vi ingen anledning till att behålla ersättningen då hon får i sig allt hon behöver ändå så det blir liksom överflödigt.

Sonen tycker inte att pureer är särskilt kul så vi kör lite blw-inspirerat. Igår åt han spaghetti och köttfärssås som vi mosat till lite med gaffeln till mindre bitar, och härom dagen fick han korv stroganoff som behandlats på samma sätt. Det slinker ner med stor aptit. Han får små bitar så att han kan hantera det i munnen och alla bitar är så små att de inte kan täppa till någonstans. Små katrinplommonbitar är supergott, så även kiwi och satsumas. Morgongröten har han börjat äta lite mer av om jag lägger en rejäl klick fruktpure på toppen ;).

Det är för övrigt lustigt vad upptagen man är om dagarna utan att egentligen göra så mycket. Att servera måltider tar sin lilla tid att plocka fram, servera och plocka undan. Lite lek på det, sen dags för tupplur/amning eller promenad. Trodde man skulle få lite mer tid över till annat när sonen blev lite äldre men tycker nästan det är tvärtom. Han kräver mer aktivering och är kräsnare med stimulansen ;). Fast det är ju bara kul. Egentid tar vi nu när sonen lagt sig.

@FengurLaugar 8-månadersgröt redan?! :confused::o;) (Hälsningar från en mamma som levt i förnekelse och just insåg att barnen inte är så små längre ;) )

Här har han nyss tagit de första krypstegen framåt :eek:
Han verkade dock inte särskilt medveten om vad han gjorde så det återstår väl att se om han kommer fortsätta upprepa bedriften nu eller om "lugnet" kommer hålla i sig ett tag till.
Favoriten är ju annars att skjuta sig bakåt med händerna. Han backar gärna in under möblerna så man får dra fram honom igen :D

Håller med om att tiden bara flyger förbi :eek:
Även om man har en dag som man inte gör något särskilt alls på så bara försvinner den på något mystiskt sätt...

Sonen är ganska nöjd med att leka och pyssla med sina leksaker på egen hand, han sitter lääänge och diskuterar och vänder och vrider. Tills han tröttnar, sträcker upp armarna och vill ha mammas uppmärksamhet. Då kan han fortsätta leka själv lika länge bara han får sitta i famnen. Älskade unge :love:

Mamman däremot är det inte mycket med just nu :( hon har ont i magen typ känslan som magkatarr som tagit ytterligare ett kliv 'framåt', eller känslan magsjukeont såpass att det är i princip dubbelvikt som gäller. Så att stå rätt upp och ner någon längre tid är typ uteslutet. Och ett illamående som står upp i halsen konstant dygnets alla vakna timmar. Näe, BLÄ!

Jag vet @Rhinos :nailbiting: Men när jag valde gröt i hyllan så insåg jag att hon blir 8 månader om två veckor så jag kunde lika gärna köpa en av dom och få en ny smak att prova :D

Och nej, lugnare blir det inte ju äldre dom blir. Snarare tvärtom! :p Men sen när dom börjar gå så kan dom ju vara med när man gör saker på ett annat sätt. Jag längtade efter att äldsta dottern skulle börja gå och det är samma nu. Samtidigt som det är skönt när hon stannar där jag lämnar henne. Särskilt nu när jag har en valp som ska ut femhundrasjuttielva ggr om dagen ;)

Igår fick jag se min förlossningsjournal för första gången. Blev bedrövad då jag upptäckte att den innehåller ett, i mina ögon, stort fel. Det värsta av allt är att jag har skäl att tro att det är medvetet. :( Dessutom oroar jag mig för att felet kanske skulle påverka personalen vid en eventuellt ny förlossning.

Tror dessutom inte att jag kommer kunna göra något åt det, då de personer som hade kunnat intyga att det står fel inte lär minnas hur det var såhär 5 månader senare, även om de fasktiskt skulle minnas oss. Utan bevis lär de väl heller inte göra någon rättelse i journalen. Ska prata om det med min BM på MVC men det är antagligen bara att låta det vara.:down: Tänk om man hade fått en journalutskrift i handen när man åkte hem från BB.:meh::devil:

Sonen är ganska nöjd med att leka och pyssla med sina leksaker på egen hand, han sitter lääänge och diskuterar och vänder och vrider. Tills han tröttnar, sträcker upp armarna och vill ha mammas uppmärksamhet. Då kan han fortsätta leka själv lika länge bara han får sitta i famnen. Älskade unge :love:

Mamman däremot är det inte mycket med just nu :( hon har ont i magen typ känslan som magkatarr som tagit ytterligare ett kliv 'framåt', eller känslan magsjukeont såpass att det är i princip dubbelvikt som gäller. Så att stå rätt upp och ner någon längre tid är typ uteslutet. Och ett illamående som står upp i halsen konstant dygnets alla vakna timmar. Näe, BLÄ!

Tack för uppdateringen om hur det är att vara gravid samtidigt som man har en liten bebis. :bow: Behövde få läsa det. :angel:

Mitt barn har slutat sova. Hon har helt enkelt bestämt sig för att det är onödigt, och ligger och äter/snuttar, snurrar runt och öppnar de gröna och snackar dadadada istället. Både natt och dag.
Föräldrarna känner såhär :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Jag har nog sovit 2 timmar, max inatt, samma min sambo.. Men de vänder väl, någongång! Menar, en tioåring brukar varken amma eller sova i föräldrarnas säng varje natt :devil:

Tänk om man hade fått en journalutskrift i handen när man åkte hem från BB.:meh::devil:

Jag fick en kopia på all vård från förlossning och BB när jag fick barn 2004. Läste att jag fött vaginalt med vattenavgång vilket är fel då jag fick kejsarsnitt innan vattenavgång. Jag sa till och de skulle ändra, och 2013 stod det på spec.MVC att jag haft kejsarsnitt men nu 2015 på inskrivningen på MVC så stod det i deras att jag hade en vaginal förlossning 2004. BM ifrågasatte ifall jag mindes rätt när jag poängterade att det var fel :devil::meh:

Så även om man ser fel i tid så är det inte säkert att de rättar ändå :banghead:

Tänk om man hade fått en journalutskrift i handen när man åkte hem från BB.:meh::devil:

Vi fick med oss en utskrift när vi transporterades från förlossningen till bb-hotellet. Som lite mysig kvällslektyr om man skulle känna för det ;)

Nej men jag trodde nog att alla fick den direkt, konstigt! Just om man som du säger tycker att något inte stämmer.

Funderar på hur ni har det hemma? Skulle vilja ha någon liten typ, lekhörna eller nåt i vardagsrummet där vi mest är eftersom det är helt öppet kök/vardagsrum. Jag har kvar babygymet utan de där pinnarna, alltså bara själva liggdelen och där brukar E sitta och leka. Tips på roliga leksaker? Min hjärna känns lite tom av all sömnbrist just nu :grin: klossar? Böcker i tyg? Klossar i olika former som ska matchas i rätt hål i en burk? Hur har ni det? :)

Funderar på hur ni har det hemma? Skulle vilja ha någon liten typ, lekhörna eller nåt i vardagsrummet där vi mest är eftersom det är helt öppet kök/vardagsrum. Jag har kvar babygymet utan de där pinnarna, alltså bara själva liggdelen och där brukar E sitta och leka. Tips på roliga leksaker? Min hjärna känns lite tom av all sömnbrist just nu :grin: klossar? Böcker i tyg? Klossar i olika former som ska matchas i rätt hål i en burk? Hur har ni det? :)

Ungarna här har ett eget lekrum på nervåningen. Men det leks i vardagsrummet, hallen, köket och kontoret också ;)
E sitter eller ligger på golvet och pillar med lite allt möjligt som inte är farligt för henne. Hon är road bara av att sitta bredvid syrran när hon bygger lego och samtidigt får tugga på en plasttallrik eller legobit eller liknande :p
Hon åker runt i gåstolen också och då rör hon sig på hela nervåningen utom in till kontoret där det är trösklar kvar. Vi har inte köpt några leksaker till E då det finns kvar bäbisvänliga saker efter J och det är ju inte så noga i den åldern bara dom har nåt att pilla och tugga på :) Dra fram lite slevar och plastburkar så roar dom sig bra länge med det.

Vi har inte köpt några leksaker till E då det finns kvar bäbisvänliga saker efter J och det är ju inte så noga i den åldern bara dom har nåt att pilla och tugga på :) Dra fram lite slevar och plastburkar så roar dom sig bra länge med det.

Här leks det mycket med Daimpapper och (rena) blöjor. :D Min skolväska är också väldigt, väldigt spännande att leka med.

Här leks det mycket med Daimpapper och (rena) blöjor. :D Min skolväska är också väldigt, väldigt spännande att leka med.
Bra anledning att äta dajm!

Vi har lite leksaker, mest för att det är praktiskt att alltid veta vad man kan slänga till henne, men hon leker lika gärna med en grytlapp om det är vad jag ger henne.

Vi har lite leksaker, mest för att det är praktiskt att alltid veta vad man kan slänga till henne, men hon leker lika gärna med en grytlapp om det är vad jag ger henne.

Det är samma här, allt är intressant. Men om det prasslar så är det liiiite mer intressant. :D

Idag var vi förresten på sexmånaderskontroll och L fortsätter att följa standardformulär 1A. Hon följer i princip mittenkurvorna på allt och bubblade, sparkade och flinade sig igenom läkarundersökningen. Det var en läkarstudent med så vi fick frågan om han också fick undersöka och andra omgången gick lika bra som den första. Hon är verkligen fantastiskt obekymrad över allt i livet, den där ongen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 116
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 206
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar