Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hu, herregud vad jag är varm!!! :cautious:
Har inte haft några värmevallningar eller "extra värme" alls under graviditeten, men idag tror jag att jag håller på att smälta bort.
Jocke som normalt sett är MYCKET varmare än mig tycker här är kallt och fryser.....

Helt sjukt, aldrig någonsin haft värmevallningar och vet inte riktigt hur jag ska hantera det, det är ju jobbigt att smälta bort :p Jag brukar alltid frysa.....
Tips på hur man får ner tempen? Duscha, och dricka hjälper inte :p

Jag har också blivit jättevarm sista tiden. Skönt att slippa frysa men sista veckan har jag knappt kunnat sätta på mig någonting utan att känna mig svettig. Vet inte om det går att göra något? :p

Men en annan fråga: bebisen är tydligen fixerad nu (v 35) vad betyder det? BM sa "men det behöver ju inte betyda att han kommer så mycket tidigare". Ehh, nähä, men betyder det att han kommer TIDIGARE? När har era fixerats? Vad BETYDER fixerad?

*googlar hej vilt*

Dottern fixerade sig inte alls före förlossningen utan var ruckbar vid varje koll, den här låg åt rätt håll men hade inte sjunkit ner i bäckenet på senaste kollen i vecka 36.

Dottern fixerade sig inte alls före förlossningen utan var ruckbar vid varje koll
Vad är rekommendationerna om värkar sätter igång och bebis är ruckbar? Har ju hört skräckhistorier om de som blivit tillsagda om att ta ambulansen in och inte får lov att göra annat än ligga ner... (men det är kanske om de har andra problem också?)

Vad är rekommendationerna om värkar sätter igång och bebis är ruckbar? Har ju hört skräckhistorier om de som blivit tillsagda om att ta ambulansen in och inte får lov att göra annat än ligga ner... (men det är kanske om de har andra problem också?)

Hmm inga vad jag vet? Är det inte för något annat som man måste hålla sig still och ringa ambulans? Minns att jag läst något men minns inte riktigt vad. Är den ruckbar så brukar den väl inte ta sig någonstans utan fixera sig när förlossningen startar om jag fattat det rätt.

Hmm inga vad jag vet? Är det inte för något annat som man måste hålla sig still och ringa ambulans? Minns att jag läst något men minns inte riktigt vad. Är den ruckbar så brukar den väl inte ta sig någonstans utan fixera sig när förlossningen startar om jag fattat det rätt.
Googlade lite och det verkar vara ganska olika vad de säger... Många bm håller tydligen kvar i GAMLA riktlinjer som säger att man ska lägga sig ner och ringa ambulans.
Andra säger "rör dig så lite som möjligt".
Andra nämner inget alls....

Så ja, vad dagens rekommendationer är verkar vara lite svårt att få fram via google :p

Googlade lite och det verkar vara ganska olika vad de säger... Många bm håller tydligen kvar i GAMLA riktlinjer som säger att man ska lägga sig ner och ringa ambulans.
Andra säger "rör dig så lite som möjligt".
Andra nämner inget alls....

Så ja, vad dagens rekommendationer är verkar vara lite svårt att få fram via google :p

Nu måste jag ju också googla :p min BM sa ingenting iaf. Men min mamma försökte noja upp mig om det ena efter det andra förra gången efter att hon fått två stora barn och min syrra föddes i säte och jag i öppen ansiktsbjudning (tror jag att det heter). Så jag kanske har ärvt storleken på bäckenet lite efter henne så att det är därför de inte vill fixera sig. Är glad att bebis har lagt sig åt rätt håll hittills iaf :)

Är det inte om bebisen ligger i tvärläge och man fått vattenavgång/startad förlossning som man ska ligga ner och invänta ambulans? Risk för navelsträngsframfall.

Kändes som att "ring en ambulans"-trådarna fanns mest på familjeliv och att ruckbar, speciellt vid andra barnet, är rätt vanligt. Det är ju nästan som fixerad så förhoppningsvis är det inte så stor risk att navelsträngen hamnar i kläm.

Är det inte om bebisen ligger i tvärläge och man fått vattenavgång/startad förlossning som man ska ligga ner och invänta ambulans? Risk för navelsträngsframfall.
Tydligen samma risk om barnet är rörligt/ruckbart. Men som sagt, en del hävdar att detta är gamla rekommendationern, så jag kan inte säga vad som gäller idag. Ska försöka komma ihåg att fråga BM på torsdag :)

Tydligen samma risk om barnet är rörligt/ruckbart. Men som sagt, en del hävdar att detta är gamla rekommendationern, så jag kan inte säga vad som gäller idag. Ska försöka komma ihåg att fråga BM på torsdag :)

Du får gärna skriva här vad hon säger ifall att du kommer ihåg att fråga :)

Min unge låg i säte och föddes för ett år sedan. Då sa de att jag skulle ringa omedelbart om vattnet gick och så vara så stilla som möjligt. Tex ta rullstol från parkering till förlossning istället för att gå osv.

Risken är som du skriver att navelsträngen ramlar ner i bäckenet och så kan bebis klämma den när den också ska ner där.

Hittade ett missat brev i en hög med reklam nyss. En kallelse till cellprovskontroll en vecka innan BF. Är inte det lite skumt? Eller skickas breven bara ut när som helst?

Hittade ett missat brev i en hög med reklam nyss. En kallelse till cellprovskontroll en vecka innan BF. Är inte det lite skumt? Eller skickas breven bara ut när som helst?
Det är nog två oberoende av varandra instanser som har hand om cellprovtagning och graviditetskoll. Breven går ut utifrån datum du gjorde provtagningen senast. De vet inte om att du är gravid. Gör cellprovtagningen i samband med efterkontroller sen så är du safe :)

Mvh Miks

Som sagt så var Emelie fortfarande ruckbar 5 dagar innan hon kom ut och min bm sa inget om speciella åtgärder om det skulle sätta igång :)

Jag fick också en kallelse, men eftersom jag tog cellprov för ca 1 år sedan i ett annat landsting så bokade jag bara av min tid. Hade jag inte tagit cellprovet skulle jag tagit ett vid efterkontrollen :).

Fick också det häromveckan! Fast jag går hos bm(och vc) i annat landsting än där jag bor, så jag misstänker att det är därför. Flyttade för ett år sen, så mitt nya landsting antar jag inte har en enda notering/journal eller annat på mej.

Min BM kunde se vid inskrivningen att jag snart skulle bli kallad till cellprov så hon bokade om tiden då. Hade nog kunnat göra det tidigt men har gått så jäkla ofta pga att jag haft cellförändringar så sa att jag slapp gärna Det får bli i samband med efterkontrollen

Tack för svar alla :) Jag tror att det är hos min vanliga barnmorska för det är i alla fall på samma adress. Ska prata med henne när jag ska dit på fredag och boka om det till på efterkontrollen.

Idag monterade vi babyskyddet och jag tycker att det är lite läskigt med Isofix. Det känns liksom tryggt och stabilt och bekant med att dra bältet runt hela alltet. :p

Ja fråga gärna och berätta sen. Min ligger ju som sagt vad neråt men fortfarande rörligt men min BM har inte sagt något till mig i alla fall. Om det var viktigt att ringa ambulans om den inte är fixerad så borde hon ju ha sagt något om det kan jag tycka. Svärmor nämde också något om ringa ambulans.

Ang. cellprovtagning så skickas de bara ut har jag fått till svar när jag ringde och avbokade kontrollen. Görs tydligen ingen koll om man är gravid eller annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 713
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 940
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka