Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är samma sak med maten här, plus att sömnen blivit bättre sista en-två veckorna å förhoppningsvis följer vi samma mönster även där. :D

På tal om något helt annat... Underlägg till skötbädden? Engångs känns dumt med tanke på att tvättmaskinen står precis under skötbädden, så vad ska man använda? Sådär spontant känns det ju rimligt att bara ta nån billigare, tunnare handduk från Ikea, men det kanske finns något bättre?

Jag tänkte införskaffa massa billiga handdukar för det ändamålet och när dom nu annars kan tänkas behövas. Känns smidigast...

På tal om något helt annat... Underlägg till skötbädden? Engångs känns dumt med tanke på att tvättmaskinen står precis under skötbädden, så vad ska man använda? Sådär spontant känns det ju rimligt att bara ta nån billigare, tunnare handduk från Ikea, men det kanske finns något bättre?

Vi hade handdukar, men det blir snabbt vått (pga pojkbebis) och ett jäkla tvättande - så jag köpte ett madrasskydd för spjälsäng. Nu har vi det och så lägger vi bara en tvättlapp under rumpan, fungerar prima! :)

Det är samma sak med maten här, plus att sömnen blivit bättre sista en-två veckorna å förhoppningsvis följer vi samma mönster även där. :D

Vi köpte en skötbädd med skumgummi i och plastöverdrag när storasyster kom. Den passade perfekt till vårt skötbord och används även nu till lillasyster :)

Igår morse började jag ta på mig ringarna som vanligt, men vid andra leden tog det stopp och sedan gick de knappt att få av. Nu är det ringar av och stödstrumpor på som gäller, fast idag känner jag mig inte speciellt svullen.

En vecka kvar på jobbet och 21 dagar till BF!

Vi hade plastad frotté och sen en handduk på det och sen vek vi upp så det blev torrt om det kom något på handduken under tiden man höll på och bytte. Blev mycket tvättade men kommer att göra likadant igen. Började rutinpotta dottern när hon var två månader för hon kissade alltid när vi tog av blöjan.

Jag har ju inte slutat än men omgivningens åsikter och oro börjar komma åt mig. Rent ridmässigt funkar det hur bra som helst, balansen är kvar och styrkan också men det verkar så ovanligt att fortsätta rida dagligen såhär länge O_o

Fungerar det bra så är det väl inga problem, man kanske inte ska utsätta sig för att rida de värsta hästarna när man är gravid, men...
Jag önskar att jag hade kunnat rida längre än vad jag gjorde men kroppen satte ju tyvärr stopp ganska tidigt för min del. Skulle varken lyckas ta mig upp eller ens sitta ner i en långsam skritt just nu känner jag...
Får se hur lång tid det tar efter födseln innan man kan hoppa upp igen.

Igår morse började jag ta på mig ringarna som vanligt, men vid andra leden tog det stopp och sedan gick de knappt att få av. Nu är det ringar av och stödstrumpor på som gäller, fast idag känner jag mig inte speciellt svullen.

Vad är poängen med att samla på sig vätska lixom? :cautious: :confused:
Vissa dagar är jag alldeles svullen, sen går en dag när jag kissar i princip hela tiden känns det som, för att sedan vara mer normal igen.. Kan lätt skilja 1,5 kg från dag till dag...
Whats the point!? :mad: :confused:

Har också tänkt ha små handdukar som skydd på skötbädden, men insåg nu när jag läser här att det nog inte räcker... Madrasskydd lät som en smart ide att ha emellan, får införskaffa ett till sådant.

Jag tror jag ska anmäla mig till en la:3 6 veckor efter BF. Bra att ha ett mål :p Har inte rört på mig på flera månader bara så det kanske inte alls går.

Förra gången börja jag rida 7 veckor efter förlossningen, efter att ha vart på efterkontrollen hos bm. Blir nog ungefär lika nu också för jag vill gärna veta så allt ser bra ut så jag inte riskerar problem senare :)

Förra gången börja jag rida 7 veckor efter förlossningen, efter att ha vart på efterkontrollen hos bm. Blir nog ungefär lika nu också för jag vill gärna veta så allt ser bra ut så jag inte riskerar problem senare :)

Jag tänkte hålla mig i två veckor iaf förutsatt att allt går bra på förlossningen. Längre klarar jag inte att vänta :p
Jag gjorde aldrig någon efterkontroll förra gången. Var där och pratade men eftersom att jag tyckte att allt kändes okej så gjorde hon ingen koll.

Jag tänkte hålla mig i två veckor iaf förutsatt att allt går bra på förlossningen. Längre klarar jag inte att vänta :p
Jag gjorde aldrig någon efterkontroll förra gången. Var där och pratade men eftersom att jag tyckte att allt kändes okej så gjorde hon ingen koll.

Nyböejarfråga igen, vad gör man egentligen på en efterkontroll?

Det enda jag vet är att jag ska vaccinera mig mot röda hund i samband med min men annars? Är den gynekologisk? Klämmer de på magen? Hur går det till egentligen?

@Retro när jag va på efterkontroll gick bm igenom journalen från förlossningen och så pratade vi om den. Sen diskuterades p-medel, knipövningar, allmäntillstånd och lite sånt. Min bm frågade om jag ville att hon skulle checka fiffin och det ville jag så hon kollade och svarade på frågor som jag hade kring stygn och sånt. :)

@Retro när jag va på efterkontroll gick bm igenom journalen från förlossningen och så pratade vi om den. Sen diskuterades p-medel, knipövningar, allmäntillstånd och lite sånt. Min bm frågade om jag ville att hon skulle checka fiffin och det ville jag så hon kollade och svarade på frågor som jag hade kring stygn och sånt. :)

Ok tack för svar! Låter ju inte alltför betungande i alla fall!

Ok tack för svar! Låter ju inte alltför betungande i alla fall!

Verkligen inte betungande ;) jag trodde bara det va typ en snabbkoll men va där i nästan 1 timme! Jag hade massor av frågor kring underlivet och det va skönt att prata och fråga ist för att bara googla :D

Förra gången red jag till v 30. Bm sa att jag skulle sluta då så jag inte skulle få ont för ungen låg så långt ner i bäckenet. Hade hon inte sagt nåt hade jag fortsatt.
Den här gången slutade jag i v 25 pga att jag klantigt nog ramlade av....kände att det va dumt att riskera mer särskilt med tanke på sättet jag ramlade av för det va rätt löjligt.

Men känns det bra så kan man ju fortsätta :)

Första graviditeten hade jag unghäst, henne red jag till v34 då hon åkte till min kompis som lånade för betäckning. Det enda jag tyckte kunde vara jobbigt, var traven bitvis, men både tölten och galoppen gick bra.

Denna gång har jag inte mått tillräckligt bra, plus att "min" häst skadade sig i våras och då kändes det ok att inte rida (någon annan) när hon skulle börja sättas igång satte sammandragningar stopp på det, dessutom är den hästen het och med mycket egen vilja bitvis, så beslutet köndes ok.

Vilken natt jag haft.... Kraftiga förvärkar från 20 igår som höll i sig till ca 5, i några timmar kom dem, släppte knappt mellan varje... Jag har knappt sovit, värkarna var starka men inte tillräckligt. Så jäkla typiskt att behöva få en hel natt förstörd av FÖRvärkar!
Laddar för barnkalas på lekland idag ;)

Fungerar det bra så är det väl inga problem, man kanske inte ska utsätta sig för att rida de värsta hästarna när man är gravid, men...
Jag önskar att jag hade kunnat rida längre än vad jag gjorde men kroppen satte ju tyvärr stopp ganska tidigt för min del. Skulle varken lyckas ta mig upp eller ens sitta ner i en långsam skritt just nu känner jag...
Får se hur lång tid det tar efter födseln innan man kan hoppa upp igen.

Jag rider ju bara min egen häst och det känns i ärlighetens namn inte annorlunda nu i slutet på v 37 än det gjorde i typ v 32. Trodde aldrig jag skulle rida nu men det funkar fint. Har hela tiden sagt till folk som undrat att "jag kommer rida så länge det känns bra och så länge jag kommer upp och av själv". Och det gör jag ju fortfarande :up:.

Det varierar vilka gångarter som funkar bäst, ibland är det tölt, ibland trav, och galoppen funkar alltid. Och lätt sits används mer frekvent nu än annars ;).

Min häst är väldigt balanskänslig och en smula speciell så jag trodde nog att jag skulle få pausa ridningen i typ femte månaden men jag har nog lyckats prägla honom så mycket på mig att han accepterar det mesta :D. Har dock lovat honom minst en månads vila men det passar väl efter förlossningen då. Imorgon anses bebisen färdig :o:nailbiting::up:;)

Exakt som för mig, vi måste ha samma BF! Påskdagen antar jag..?

Jag rider ju bara min egen häst och det känns i ärlighetens namn inte annorlunda nu i slutet på v 37 än det gjorde i typ v 32. Trodde aldrig jag skulle rida nu men det funkar fint. Har hela tiden sagt till folk som undrat att "jag kommer rida så länge det känns bra och så länge jag kommer upp och av själv". Och det gör jag ju fortfarande :up:.

Det varierar vilka gångarter som funkar bäst, ibland är det tölt, ibland trav, och galoppen funkar alltid. Och lätt sits används mer frekvent nu än annars ;).

Min häst är väldigt balanskänslig och en smula speciell så jag trodde nog att jag skulle få pausa ridningen i typ femte månaden men jag har nog lyckats prägla honom så mycket på mig att han accepterar det mesta :D. Har dock lovat honom minst en månads vila men det passar väl efter förlossningen då. Imorgon anses bebisen färdig :o:nailbiting::up:;)
Skönt att det fungerar så bra fortfarande :)

• Gilla
Reactions: Lo_
Alltså det här med att bädda verkar ju vara en hel vetenskap i sig!

Överallt läser man olika. Täcke eller ej? Kudde eller ej? Vilken sort, osv osv. Vad är istoppstäcke som folk verkar rekommendera? (Tog ett bra tag innan jag fattade att det stod "i-stoppstäcke" och inte "is-topps-täcke" :D )

Mina fötter har numera blivit förpassade till löparskor efter att även de innehåller lite mer vatten än nödvändigt nu för tiden.. På jobbet däremot får jag stå ut. Tur att man oftast sitter ner vid skrivborden och kan ta av sig skorna. Fast sitta ner är väl iofs inge bra för vätskefyllda fötter :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 935
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka