Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men standard på sjukhus i Sverige ligger på 2-3 minuter, men en riktig sen avnavling där bebis får allt sitt blod tar betydligt längre.
Därför är det viktigt för mig att visst skriva in det i mitt brev, för min syn på sen avnavling är inte samma som förlossningsvårdens :)

För bara några fåtal år sen klampades och klipptes navelsträngen direkt, idag väntar man dessa fåtal minuter och kallar det sen avnavling..
Jag hade inte ens vetat om detta om jag inte läst det här..
Men som redan är skrivet, hur ska man egentligen veta som förstagångsförälder..det är mycket att lära!

Jag insåg just att jag har 20,5 eller 25,5 arbetsdagar kvar till jag går på föräldraledighet.

Hur ska jag hinna allt? :eek:

Men rätt skönt ändå :D

Vet ni vad? Vet ni vad?
Idag är jag på 37+0 = mini är färdigbakad!!
Så nu har jag skickat in vräkningsordern till henne - får se när hon besvärar sig med att besvara den :cautious::D:banana:

Bm till lunch, då ska jag få akupunktur :D Aldrig fått det innan så det ska bli väldigt spännande. Har även blivit lovad att få en undersökning så jag får veta om det börjat hända någon "down there". (måtte det hänt något!!!)

20 dagar till BF, men ja, jag hoppas ju att jag inte behöver vänta så långe :p

Tror det är sista listan va?

MARS
2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3 kl 23.13, 3020 gram och 49 cm.
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka. Elvira föddes 19/1 kl 15.24, 2226 gram och 47 cm.
14:e Sined, 2:a barnet
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka
17:e Jast, 1:a barnet, pojke. Mats föddes 18/2 kl 21.00, 2865 gram och 48 cm.
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke
29:e Olina, 1:a barnet
31:e Vilse, 2:a barnet, flicka

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet
5:e Lo_, 1:a barnet
5:e Smulu 2:a barnet
5:e Glittra, 1:a barnet
8:e Tassetass, 1:a barnet
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka
14:e Snowwhite, 1:a barnet, pojke
15:e Snna, 2:a barnet
16:e Melisen, 1:a barnet, flicka
20:e Comatose, 1:a barnet
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
30:e Imogen, 1:a barnet

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet
13:e Bambi, 1:a och 2:a barnet, flickor
17:e Lime, 1:a barnet
19:e Sinus, 1:a barnet
23:e Magzzan 2:a barnet, pojke
28:e Retro, 1:a barnet
29:e 1887, 1:a barnet

Jag blev deltidssjukskriven i går för ryggont och sammandragningar, hoppas att jag ska få ett liv där jag orkar typ laga och äta middag nu när jag får gå hem tidigare! Sen får vi naturligtvis se om fk godkänner men det är en annan historia....

Sammandragningarna var i alla fall inte av den arten att de verkar ha startat förlossningen för tidigt ännu och det känns ju ganska skönt eftersom jag till skillnad från många andra här inte är färdigbakad än på ett par veckor!

Jättefint! Ser ut som att den skulle passa oss bra också. (Bilderna blev felvända men det gick utmärkt att vrida på huvudet :D )

Hur stadigt står den och kan man fästa den mot sängen på något sätt? Tänker på risken att bebis ramlar ner mellan spjälsäng och stor säng...

Kan man inte silvertejpa lite undertill? ;-)

Jättefint! Ser ut som att den skulle passa oss bra också. (Bilderna blev felvända men det gick utmärkt att vrida på huvudet :D )

Hur stadigt står den och kan man fästa den mot sängen på något sätt? Tänker på risken att bebis ramlar ner mellan spjälsäng och stor säng...

Bildskrällen... :p

Den står inte jättestadigt eftersom den är så liten och lätt, det är lätt för en vuxen att bara råka trycka iväg den med knät. Sängbenen kommer dock väldigt nära vuxensängen så det är inga problem att fästa den, men hur man får göra beror ju på vad man har för säng. Vi kommer nog sätta två krokar i undersidan av vår sängbotten och sedan dra ett mycket litet spännband eller motsvarande runt krok och ben på lillsängen, då kommer den inte röra sig en millimeter. Man kan ju använda buntband om man inte känner något behov av att behöva flytta på sängen.

Jag är dock tveksam till om jag vågar lägga ner bäbisen i sängen överhuvudtaget...

10830667_552682171540134_5525283886444248759_o.jpg

:D

Karlskoga bb, Örebro läns landsting.
Jag har ju eg inga fler belägg än vad man berättade på infon, men jag kan höra mej för lite. Nästan alla jag känner har fött där.

Karlskoga har jättegott rykte! Jag vet att många från hela Värmland väljer att föda där (även Karlstadsbor) trots att det kan vara långt att åka.

Ja, det känns tryggt där! Har bara hört goda rykten därifrån! Dessutom nyrenoverat!
Ska på studiebesök till veckan :-)
Fick skjuta på det eftersom magsjukan tvunget skulle slå ner nu
:cry:

Jag tillhör egentligen värmland men kör både bm, bb och sen BVC i Örebros landsting. Bor alldeles på gränsen så det blir väldigt mycket närmare dessutom.

@Tassetass Din katt har också boat in sig i bebissängen ser jag ;).

Jahopp, v. 40 idag då. Ännu inga tecken på att något skulle vara på gång. Det börjar bli ordentligt segt att bara gå hemma hela tiden utan en bebis att ta hand om. Det känns som att magen har växt något ohyggligt den senaste veckan, men det kan vara inbillning. Känner mig helt enorm!

@Rhinos Vad skulle sängen annars vara till för? :D

Precis, allt vi gör gör vi ju såklart för katternas skull.

Såhär har våra reagerat hittills:
Stor mage: Åh, perfekt sovplats som ni skaffat BARA för vår skull.
Barnvagn: Åh, perfekt sovplats som ni skaffat BARA för vår skull.
Spjälsäng: Åh, perfekt sovplats som ni skaffat BARA för vår skull.
Blivande barnrummet: Åh, perfekt lekplats som ni skaffat BARA för vår skull.

Mage, check. Barnvagn, troligtvis check senare idag. Säng, check. :D

Barnrum har vi inget än, har bara en trea och än så länge är det lilla extrarummet mitt kontor. :p

vad dumt egentligen att man ställer in sig på ett datum... Har BF nu på måndag, men storasyster kom 38+2, den dagen i denna graviditet passerade och jag kände WTF? Man föder ju barn då!:confused::grin:

Var hos bm idag, allt följer kurvan som innan, bebisen är redigt galen därinne...
Nu är jag inne på min andra lediga vecka och håller på att krevera av understimulans:banghead::banghead:
....vilket är ju intressant ändå, jag är jättetrött och orkar ingenting eftersom jag knappt sover något, men hjärnan VILL.
Kanske borde börja sticka? Sy? Men har glömt hur man gör :o såg såna fina stickade ugglor, men eh, om det behövs tålamod it aint my thing...

Vad sysselsätter ni som går hemma er med? Jag trodde jag skulle uppskatta att vara hemma, men det är skittråkigt!!! Sambon hade printscreenat ett mail från jobbet, inget viktigt, och jag kände ÅÅÅH JAG VILL OCKSÅ LÄSA MIN JOBBMAIL...

Rapport efter bm besök:
Vecka 37+0
Vikt: 68.1 (ca 9 kg +)
Hb: 113

Hon gjorde en undersökning "down there" och tappen har börjat flytta sig framåt och är rejält mjuk. Troligen lite utplånad med :)
Hon försökte göra en hinnsvepning, men kom inte hela vägen in. Så hon skrev det som en hårdhänt undersökning :p
Förhoppningsvis kanske det gör någon nytta i varje fall :)

Fick sen även akupunktur, 8 nålar i ryggen och en i pannan :D vissa kändes inte alls, vissa var rejält ömma.
Hon bokade på eget intiativ in en ny tid nästa vecka för en ny omgång. Då ska vi även sätta på framsidan av magen, de kan tydligen göra ganska ont att sätta :eek:

Tur att du inte behövde vänta så länge på lillasyster! Snacka hjärnan bestämmer sig :sneaky: @FengurLaugar
Känns som om jag kommer gå över tiden, bara en känsla... Vi pratade om att jag ska gå på ett ul 24/3 om hon inte kommit än, och dagen efter ska vi träffas för igångsättningsbokning. Hoppas verkligen hon kommer innan.......

Imorgon ska jag ta långpromenad och hoppas det ger något :D;)

Du glömde skötbädd, babysitter och babygym :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 942
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka