Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var taggad som tusan igår, kände energin o motivationen återvända efter en vecka ledigt från jobbet.. Så jag kunde fixa, boa o städa! Och tusen andra saker! Yay!

Bara för att få MAGSJUKA inatt. Men...nej!!

Men fy vad träligt, hoppas det går över snabbt!

Jag tror jag är en sån där som är immun mot magsjuka, har nog aldrig varit magsjuk (inte som jag minns i alla fall). Hoppas det håller i sig sen när jag bombas av dagisvirus... :p

Haft en väldigt snuttig bäbis i två kvällar nu men det gör inte så mycket eftersom hon sover otroligt bra på natten än så länge :) Vi la oss vid 22 igår och då åt hon sen vakna jag och hon strax efter 4 så hon fick mat och ny blöja. Vid 7 vakna hela familjen så hon fick mat igen och vi gick upp :) Bara att hoppas på att nätterna fortsätter så!

Idag är det strålande sol så vi ska grilla korv ute till lunch :D Storfröken vill till skogen så vi får väl se hur vi får med oss lillfröken dit ;)

Låter som en exemplarisk bebis ni fått :)
Undrar hur min kommer bli? O_o
Har hört från många håll nu att dom är på utsidan som dom var på insidan... Stämmer det tro?
Jag förbereder mig på en sjövild galning som kommer hålla mig vaken dag som natt. Sambon har smått föreslagit att vi kanske ska införskaffa en sele och ett koppel redan nu så vi har koll på avkomman... :angel:

Har hört från många håll nu att dom är på utsidan som dom var på insidan... Stämmer det tro?
Jag förbereder mig på en sjövild galning som kommer hålla mig vaken dag som natt. Sambon har smått föreslagit att vi kanske ska införskaffa en sele och ett koppel redan nu så vi har koll på avkomman... :angel:
Inte ovanligt, men absolut inte säkert.
Sonen höll samma dygnsrytm som i magen i varje fall :)

Var taggad som tusan igår, kände energin o motivationen återvända efter en vecka ledigt från jobbet.. Så jag kunde fixa, boa o städa! Och tusen andra saker! Yay!

Bara för att få MAGSJUKA inatt. Men...nej!!

Stackare, hoppas du mår bättre snabbt.
@Tassetass Var riktigt glad över det! Det finns ju dom som aldrig åker på det, lyckliga satar ;) Själv börjar jag nästan kallsvettas och må illa bara av tanken på magsjukan :wtf: :grin:

Kan i och för sig faktiskt förstå det, kroppen tolkar väl att det inte är rätt ögonblick om man stressar och är uppe och gör mycket utan det är nog säkert när man sätter sig ner och vilar som kroppen kan tycka det är bra tillfälle att kasta ut barnet. Jag läste att det var så med djur i alla fall att kroppen kan hålla tillbaka en födsel tills det är lugnt och avslappnat.

Jag fick massor med energi sista dagarna förra gången. Cyklade nästan 2 mil en dag. Målade paddockstaketet en dag och dagen innan förlossningen målade jag stallet utvändigt. De hade lite problem att torka bort blodfläckarna på mig på förlossningen för det var inte blod utan färg :p
Men jag var ju inte stressad så ifall jag hade varit det kanske förlossningen inte startat. Hoppas iaf på samma energi igen :)

Ja än så länge är hon väldigt snäll :) Mer myssnuttig än vad 1an va så jag hoppas hon kommer på tjusningen med napp snart så mina bröstvårtor får vila lite ;)

Har inte så mycket att bidra med till tråden då här inte händer så mycket. Dock läser jag nästan varje dag, för jag är otroligt nyfiken på vem som är nästa person. :D

Kan ju dock komma med ett varningens finger; säg inte "Men jag har ju i alla fall inte [valfri åkomma]!" Det har jag sagt flera gånger nu och dagen efter har jag fått det.:down: Senast i söndags sa jag att jag har haft tur som inte känt av några sammandragningar och vad händer sedan? Jo, under gårdagen fick jag redigt smärtsamma sammandragningar och min sambo fick skjutsa hem mig från jobbet. Till slut var det så hemskt så vi t.o.m. började fundera på ifall lillpojken hade bestämt sig för att komma ut. Tack och lov avstannade det sedan, men usch vad ont det gjorde! Och så lång tid det höll på! :eek:

Först igår började jag fatta vad som faktiskt väntar vid en förlossning. :nailbiting:

Ja än så länge är hon väldigt snäll :) Mer myssnuttig än vad 1an va så jag hoppas hon kommer på tjusningen med napp snart så mina bröstvårtor får vila lite ;)

Håller med Snowwhite, er bebis verkar fantastiskt snäll och gullig! Hur gör man för att det ska bli en sådan? Min verkar ha all världens energi för han håller på och bökar i magen för jämnan, i synnerhet på nätterna. :D

Jag har börjat samla på mig lite vatten märker jag. Förlovnings- och vigselring får knappt på och av längre och jag märkte definitivt skillnad när jag satte på mig skorna i morse. Men det är inte så mycket att det direkt syns än.

Någon som har något bra mirakelknep ;) dricka en massa vatten är väl det jag har läst mig till. Och att stå ut :p

Håller med Snowwhite, er bebis verkar fantastiskt snäll och gullig! Hur gör man för att det ska bli en sådan? Min verkar ha all världens energi för han håller på och bökar i magen för jämnan, i synnerhet på nätterna. :D

Hon var en vilde i magen dock lugn på nätterna och brukade vakna vid liv vid 9 på morgonen :)

Igår somna hon som vanligt vid 22.30 efter mat. Jag vakna kl 3 med sprängfyllda bröst och gick på toa. Hon sov så gott så hon fick vara. Sen vakna jag igen vid 5 och började få riktigt ont i brösten så hon fick lov att äta trots att hon inte bett om det själv än ;) Resten av familjen vakna vid 8 och då sov lillan fortfarande så jag gick ut till hästarna och så åt vi andra frukost medan hon låg kvar och sov. Jag väckte henne för mat strax innan halv 10 :p

Efter lunch idag ska jag och stora dottern ha lite kvalitetstid ute i stallet. Hon ville borsta "sin" häst så vi ska göra det och fixa stallet. Lillan och pappan får vara inne och mysa under tiden :)

Jag har börjat samla på mig lite vatten märker jag. Förlovnings- och vigselring får knappt på och av längre och jag märkte definitivt skillnad när jag satte på mig skorna i morse. Men det är inte så mycket att det direkt syns än.

Någon som har något bra mirakelknep ;) dricka en massa vatten är väl det jag har läst mig till. Och att stå ut :p

Det är väl typ det man kan göra :D Jag har tappat 7kg på 7 dagar nu så jag hoppas alla överflödig vätska snart är borta så jag får på mig mina ringar igen!

Mitt bästa tips är att ta av ringarna innan de fastnar helt en dag :p

Nu har jag påbörjat skriva mitt förslossningbrev också. Vad tror ni? Något mer man borde skriva med?

Namn: Thereze XXXX
Persnr:XXX
Blodgrupp:
Partner: Joakim XXX

Önskemål:
· Detta är andra barnet, och vid inskrivning vill jag gärna snabbt gå igenom min förra förlossning (läs gärna journalen innan). Detta för att diskutera vad som kan göras annorlunda för att det inte ska bli samma förlopp som sist. (jag har mina idéer, men vill gärna höra era också)

· Studenter får gärna närvara, en specifik barnmorskestudent får gärna väljas ut för att även göra undersökningar/hjälpa till.

· Jag har vestibulit, som förvisso blivit mycket bättre sen förra förlossningen, men som fortfarande kan göra rejält ont vid undersökningar. Extra försiktighet ber jag om.

· Smärtlindring: Eda anser jag vara guds gåva till kvinnan – ge mig så fort som möjligt! Lustgasen fungerade inte så bra förra gången, men ger den gärna ett försök denna gången med.
Finns möjlighet att prova akupunktur gör jag gärna detta också. Kvaddlar är jag väldigt tveksam till.

· Vid normalt förlopp vill jag att avnavling och klampning sker först efter att blodflödet helt stannat av i navelsträngen.

Nu har jag påbörjat skriva mitt förslossningbrev också. Vad tror ni? Något mer man borde skriva med?

Blodgrupp:

Önskemål:
· Detta är andra barnet, och vid inskrivning vill jag gärna snabbt gå igenom min förra förlossning (läs gärna journalen innan). Detta för att diskutera vad som kan göras annorlunda för att det inte ska bli samma förlopp som sist. (jag har mina idéer, men vill gärna höra era också)

· Studenter får gärna närvara, en specifik barnmorskestudent får gärna väljas ut för att även göra undersökningar/hjälpa till.

· Jag har vestibulit, som förvisso blivit mycket bättre sen förra förlossningen, men som fortfarande kan göra rejält ont vid undersökningar. Extra försiktighet ber jag om.

· Smärtlindring: Eda anser jag vara guds gåva till kvinnan – ge mig så fort som möjligt! Lustgasen fungerade inte så bra förra gången, men ger den gärna ett försök denna gången med.
Finns möjlighet att prova akupunktur gör jag gärna detta också. Kvaddlar är jag väldigt tveksam till.

· Vid normalt förlopp vill jag att avnavling och klampning sker först efter att blodflödet helt stannat av i navelsträngen.

Jag har valt att vara övertydlig i detta kring avnavling och har skrivit:
-Ingen får röra navelsträngen innan jag bedömer det okej
-Ingen klampning eller andra verktyg innan mitt godkännande
-Navelsträngen ska vara vit och slapp innan klampning får ske

Jag vill vara så övertydlig för att förlossningsvården har ganska enformiga rutiner, och kanske ibland kör på utan närmare eftertanke. Detta är en !mycket! viktig punkt för mig, men du kanske inte känner så starkt i frågan som jag :)

Jag har även skrivit att jag inte vill få livmodersammandragande medel på rutin, endast om det faktiskt behövs.
Samt att jag vill ge moderkakan en egen chans att komma ut, utan yttre påverkan: jag vill inte ha någon BM som hänger på min mage eller masserar så man skriker igen :( Hänger i mitt tycke ihop med sen avnavling, att låta moderkakan komma själv.

Jag har valt att vara övertydlig i detta kring avnavling och har skrivit:
-Ingen får röra navelsträngen innan jag bedömer det okej
-Ingen klampning eller andra verktyg innan mitt godkännande
-Navelsträngen ska vara vit och slapp innan klampning får ske

Jag vill vara så övertydlig för att förlossningsvården har ganska enformiga rutiner, och kanske ibland kör på utan närmare eftertanke. Detta är en !mycket! viktig punkt för mig, men du kanske inte känner så starkt i frågan som jag :)

Jag har även skrivit att jag inte vill få livmodersammandragande medel på rutin, endast om det faktiskt behövs.
Samt att jag vill ge moderkakan en egen chans att komma ut, utan yttre påverkan: jag vill inte ha någon BM som hänger på min mage eller masserar så man skriker igen :( Hänger i mitt tycke ihop med sen avnavling, att låta moderkakan komma själv.
Har funderat på allt det du skriver, men tänkte höra med bm hur rutinerna ser ut på sjukhuset innan jag skriver in något (hon har jobbat där). Efter samtalet imorgon så kan det mycket väl hända att jag förtydligar någon punkt.

Jag ser dock brevet bara som en snabb info, sen håller jag/mannen koll under förlossningen så att det följs så som vi vill (jag räknar inte med att de kommer ihåg allt som skrivs, så då är det bättre att hålla det till lätt info i brevet)

Blodgrupp:

Önskemål:

Kan inte komma på något mer som borde stå med, men jag undrar vad grejen med navelsträngen är?

Kan inte komma på något mer som borde stå med, men jag undrar vad grejen med navelsträngen är?
Googla sen avnavling är mitt tips!

Snabb förklaring:
Rutinen på många sjukhus är att klippa navelsträngen med en gång, eller ha "lång avnavling" (dvs 30-90 sek efter födseln klipps navelsträngen). Dock, låter man navelsträngen och moderkakan vara och "jobba färdigt" så kan det ta upp mot en timme innan allt blod är över till bebisen.
Avnavlar man tidigare så missar bebisen en stor mängd blod... (detta används ibland till förtidig födda och liknande - vilket förvisso är bra, men jag föredrar att MIN bebis får SITT blod först och främst innan vi delar med oss av något....)

Finns studier som påvisar att sen avnavling kan göra att svaga bebisar "vaknar till" av sig själv ect. :)

I Sverige så har vi ju som rutin att klippa navelsträngen ganska fort när bebisen kommit ut.
"Sen avnavling" på sjukhus brukar vara 2-3 minuter, men i navelsträngen och moderkaka finns blod som är barnets. Om du klipper så tidigt så får inte barnet allt blod som det är meningen att det ska ha. Man kan se en puls slå i navelsträngen, och en riktig sen avnavling är när pulsen helt upphört och man ser att kärlen i strängen inte längre är blodfyllda utan strängen är vit och slapp.
En navelsträng är ju röd/blå och lite virad liksom, när den är blodtömd som vid sen avnavling är den vit och mer rak typ.
Man kan alltså säga att barnen bla får blodbrist vid tidig avnavling.
Googla lite, om ni har Facebook finns en öppen grupp "sen avnavling - barns födslorätt"
Nu är många i gruppen vääääääldigt mer än bara sen avnavling, men många bm finns där och andra forskningsintresserade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 960
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka