Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag vill ge moderkakan en egen chans att komma ut, utan yttre påverkan: jag vill inte ha någon BM som hänger på min mage eller masserar så man skriker igen :( Hänger i mitt tycke ihop med sen avnavling, att låta moderkakan komma själv.

Är det vanligt, med yttre påverkan för att moderkakan ska komma ut? :nailbiting:

Känner att jag vet väldigt lite faktiskt :-/

När vi talade om förlossningen i föräldragruppen sist så sa de att här klipper man navelsträngen när den slutat pulsera. Det lät vettigt. Det är att föredra astman gör så, eller?

Är det vanligt, med yttre påverkan för att moderkakan ska komma ut? :nailbiting:

När vi talade om förlossningen i föräldragruppen sist så sa de att här klipper man navelsträngen när den slutat pulsera. Det lät vettigt. Det är att föredra astman gör så, eller?
Vet inte, om de anser att den behöver hjälp trodde jag i min enfald. Förra gången drog bm lite grand i navelstärängen så lossnade min (känndes knappt), så jag kan väl inte riktigt säga att jag har någon större erfarenhet på den punkten... Fråga din bm vad som är standard på ditt sjukhus!

Så pass sen avnavling är ovanligt, men jättebra att sjukhus börjar ha det som standard!!

Som med mycket annat runt förlossningen så löser sig det här med moderkakan oftast av sig själv, så utgå från att det blir så. ;) Men om moderkakan inte lossnar av sig själv behöver man förstås hjälp. I vissa fall räcker det med mer eller mindre tryck utifrån, men ibland kan man behöva sövas och genomgå ett lite större ingrepp för att moderkakan ska komma ut. Som jag förstått det är det i vilket fall som ingen utdragen process utan antingen funkar det eller så blir det åtgärd rätt snabbt eftersom man annars kan blöda väldigt kraftigt.

Nja, alltså, det löser ju sig självt om man ger det tid, men många bm har väldigt bråttom med att moderkakan ska ut fort.

Om man inte blöder för mycket, eller har andra problem, kan det ta ca 1 timme för moderkakan att komma ut.

Det är ganska vanligt att man inte ger den tiden, utan bm ger livmodersammandragande medel (ofta märker man inte ens det) sen masserar dom magen och drar i navelsträngen precis som för vilse. Detta behövs ju oftast inte, men görs ändå. Det är en rutinåtgärd, helt enkelt.

Jag vill inte ha livmodersammandragande medel om det inte är så att det MÅSTE, Min mage ska inte masseras eller navelsträngen dras på, men jag har ju en (halvt traumatisk) förlossning i bagaget, så jag har ju hunnit tänka mycket på såna här saker, det är ju helt omöjligt för en förstagångsföderska att veta hur man vill ha det, eller hur man upplever saker när man väl är där.

Man kan ju planera hur mycket som helst innan (som jag) men man vet ingenting för än dagen är där :)

Den info vi fått är att navelsträngen normalt klipps när den slutar pulsera.
Och att bm kanske drar lite i navelsträngen när moderkakan ska ut om det behövs.

Min bm har även jobbat på förlossningen så jag antar att det är det vanliga scenariot men det kan säkert variera.

För övrigt tror jag vår bebis kommer kräla sej ur magen snart. O_o Han eller hon är inte direkt lugn därinne! Puff puff hela tiden!

Ni som fått besked om att navelsträngen klipps först efter att den slutat pulsera, vilka sjukhus gäller detta?
Tycker det är jättebra att fler sjukhus börjat med detta igen :)

Ni som fått besked om att navelsträngen klipps först efter att den slutat pulsera, vilka sjukhus gäller detta?
Tycker det är jättebra att fler sjukhus börjat med detta igen :)
Karlskoga bb, Örebro läns landsting.
Jag har ju eg inga fler belägg än vad man berättade på infon, men jag kan höra mej för lite. Nästan alla jag känner har fött där.

Har inte så mycket att bidra med till tråden då här inte händer så mycket. Dock läser jag nästan varje dag, för jag är otroligt nyfiken på vem som är nästa person. :D

Kan ju dock komma med ett varningens finger; säg inte "Men jag har ju i alla fall inte [valfri åkomma]!" Det har jag sagt flera gånger nu och dagen efter har jag fått det.:down: Senast i söndags sa jag att jag har haft tur som inte känt av några sammandragningar och vad händer sedan? Jo, under gårdagen fick jag redigt smärtsamma sammandragningar och min sambo fick skjutsa hem mig från jobbet. Till slut var det så hemskt så vi t.o.m. började fundera på ifall lillpojken hade bestämt sig för att komma ut. Tack och lov avstannade det sedan, men usch vad ont det gjorde! Och så lång tid det höll på! :eek:

Först igår började jag fatta vad som faktiskt väntar vid en förlossning. :nailbiting:

Så sa jag också några gånger i början, och vad hände? Jo precis, snacka om att man bad om det... :grin: Nu håller jag tyst om det fåtal saker jag sluppit undan (än så länge) :angel:
Visst är det mysigt med en liten försmak av vad som komma skall? :crazy:

När vi talade om förlossningen i föräldragruppen sist så sa de att här klipper man navelsträngen när den slutat pulsera. Det lät vettigt.

Samma sak sa de här. Att man inte behövde skriva in det i sitt brev då det var standard, om inget oförutsett händer då.
Likadant att man inte behöver skriva in en påminnelse till personalen om att de ska vara rädda om mellangården, vilket många tydligen gör. De försöker så gott det går att undvika att man spricker i onödan.
Själv önskar jag nog inget särskilt, jag tar det som det kommer när jag väl är där. En förlossning känns som sagt väldigt svår att planera, risken är nog stor att man blir besviken när det inte blir som man föreställt sig.

Samma sak sa de här. Att man inte behövde skriva in det i sitt brev då det var standard, om inget oförutsett händer då.
Likadant att man inte behöver skriva in en påminnelse till personalen om att de ska vara rädda om mellangården, vilket många tydligen gör. De försöker så gott det går att undvika att man spricker i onödan.
Själv önskar jag nog inget särskilt, jag tar det som det kommer när jag väl är där. En förlossning känns som sagt väldigt svår att planera, risken är nog stor att man blir besviken när det inte blir som man föreställt sig.

Men standard på sjukhus i Sverige ligger på 2-3 minuter, men en riktig sen avnavling där bebis får allt sitt blod tar betydligt längre.
Därför är det viktigt för mig att visst skriva in det i mitt brev, för min syn på sen avnavling är inte samma som förlossningsvårdens :)

För bara några fåtal år sen klampades och klipptes navelsträngen direkt, idag väntar man dessa fåtal minuter och kallar det sen avnavling..

@Imogen

Första kommentaren om Troll-sängen; montera inte ihop den om du är trött eller har dåligt tålamod. Det är inte många delar, men bruksanvisningen är inte direkt av Ikeastandard. ;)

@Imogen

Första kommentaren om Troll-sängen; montera inte ihop den om du är trött eller har dåligt tålamod. Det är inte många delar, men bruksanvisningen är inte direkt av Ikeastandard. ;)

Haha vi bröt typ ihop när vi skulle ha ihop vår och slutade med att sambon hyvlade bottenplattan för att få allt att passa ihop

@Imogen

Så här ser den ut när den är på (någorlunda) plats med ena långsidan nedfälld:

Fil%202015-03-10%2021%2043%2015.jpeg

Fil%202015-03-10%2021%2044%2041.jpeg

(Säg till om bilderna är felvända, de är fel på min dator men rätt på andra enheter och karlns dator, så jag chansar att de blir rätt även för er.)

Så sa jag också några gånger i början, och vad hände? Jo precis, snacka om att man bad om det... :grin: Nu håller jag tyst om det fåtal saker jag sluppit undan (än så länge) :angel:
Visst är det mysigt med en liten försmak av vad som komma skall? :crazy:

Haha, nja, det var ganska skönt att vara lyckligt ovetande. :angel:

@Imogen

(Säg till om bilderna är felvända, de är fel på min dator men rätt på andra enheter och karlns dator, så jag chansar att de blir rätt även för er.)

Åh vad fint det blev!! Känner plötsligt ett jättesug efter att shoppa bebisprylar.

Alltså är det vanligt att bäbisar inte äter på natten när dom är en vecka gammal? Lillasyster åt rejält från båda brösten vid 22.30-23.00 sen åt hon nästa gång vid 5.30 i morse:p

@Imogen

Jättefint! Ser ut som att den skulle passa oss bra också. (Bilderna blev felvända men det gick utmärkt att vrida på huvudet :D )

Hur stadigt står den och kan man fästa den mot sängen på något sätt? Tänker på risken att bebis ramlar ner mellan spjälsäng och stor säng...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 944
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka