Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu förstod jag inte ett dyft av det stod där i :p men bara att de skrivit något sånt känns ju som om de är betydligt mer kompetenta än växjö...
Du får försöka få dem att skicka upp ett team till växjö när det är dax :P
Ja typ... har flera sådana här olika pp samt en rad pm som olika sjukhus har att följa, men den här var väl enklast att förstå ;)

Intressant detta! Ringer bm-mott och meddelar att jag vill prata med min bm om tyvärr inte jobbar idag men är fullbokad imorgon, får en besökstid måndag morgon 8.30 att använda om hon inte hinner ringa innan
Berättar lite kort för bm om vad som hänt och hon direkt: blev läkaren provocerad av dina frågor? Ehh jaaa. Så det kan vi nu konstatera är ett känt bekymmer ;)
Förklarar läget att jag inte tror Växjö har kunskap om detta och säger att ni förlöser färre barn per år än vad incidensen att drabbas av detta är. Bm höll med och sa att hon aldrig haft en pat med detta och att Lund borde vara lämpligare. Jag förklarade att jag vet att bm inte kan svara på mina frågor och att hon varit ärlig med det och att det betyder otroligt mycket. Men vi behöver någon som är vår förespråkare på insidan. För det här bemötandet och handläggandet från läkarhåll är under all kritik och totalt oacceptabelt. Sa också att jag har en sambo som nu gick till jobbet med tårar i ögonen och det är inte okej.

Berättade även att läkaren igår ville pådyvla mig ett läkarsamtal för att diskutera mina tidigare förlossningsupplevelser vilket jag inte har behov av. Jag är inte ett dugg orolig över ett KS till eller narkos, jag är orolig över nonchalansen över komplikationsrisken på min moderkaka då jag vet att Växjö inte har erfarenhet och tillräcklig kunskap i ämnet samt att tillståndet anses som allvarligt och ska ha högsta beredskap. (lägg därtill att jag har eds och det är inte hyvens det bästa i det här läget) DET höll bm med om. Och såg att de redan bokat in en samtalstid för ältande den 28e. Blir bara så förbannad. Tyvärr glömde jag fråga till vilken läkare.

Har en kompis som är bm på sös sthlm och hon hade snabbollat med läkare i morse då hon gick av sitt pass och fick till svar att detta ska inte Växjö ge sig på utan remittera direkt till Lund.. jo tjena, jag kan ju inte gärna skriva en egenvårdsremiss :banghead:

Funderar på att gråta en skvätt i ren frustration faktiskt :crazy:

@Girasol Gå på samtalet i alla fall. Det kanske sätter bollar i rullning. Sen kan du ringa växeln och söka efter avedlingens/poliklonikens överläkare (om du inte hittat via webbsidan ännu)

@Girasol Gå på samtalet i alla fall. Det kanske sätter bollar i rullning. Sen kan du ringa växeln och söka efter avedlingens/poliklonikens överläkare (om du inte hittat via webbsidan ännu)
Läkaren igår är chefsöverläkaren, frågan är om det finns någon över henne.... vi får se hur det artar sig det här, men magkänslan är inte den roligaste nu...

Ja troligtvis, men avvaktar till måndag då hon skulle konsultera sina kollegor imorgon och jag har fått en akuttid till bm på måndag pga av detta ju..

Fick känslan igår att nu är det bra! Nu har jag varit gravid nog länge så nu vill jag få rejäl ont så jag vet ungen snart är här :D

Jag har roat mig med att titta på En unge i minuten på tv4play de senaste dagarna. För att jag inte har någon aning om hur en förlossning går till. Vet inte om jag är så mycket klokare nu... Har fått intrycket av att det är några timmar med onda värkar och sen helt plötsligt "Nu ska bebisen ut!!" och då rinner den ut som en liten fisk. :cautious:

Jag har roat mig med att titta på En unge i minuten på tv4play de senaste dagarna. För att jag inte har någon aning om hur en förlossning går till. Vet inte om jag är så mycket klokare nu... Har fått intrycket av att det är några timmar med onda värkar och sen helt plötsligt "Nu ska bebisen ut!!" och då rinner den ut som en liten fisk. :cautious:

Jag har fått en bok som heter "att föda" röet nåt sånt som tydligen är skriven av någon sorts guru i sammanhanget men jag har inte vågat öppna den ännu...
Hur länge vågar jag vänta...

Om det är Gudrun Abascals bok "Att föda" ni pratar om så ger jag den tummen upp. Fick den i julklapp och sträckläste den i helgen, tyckte den var väldigt intressant. Den blandar förlossningsfakta med folks egna upplevelser av förlossningar och jag tyckte den var väldigt läsvärd.
Funderar på att skaffa premiumabonnemang hos TV4 bara för att kunna se "en unge i minuten", jag är nyfiken :)

Om det är Gudrun Abascals bok "Att föda" ni pratar om så ger jag den tummen upp. Fick den i julklapp och sträckläste den i helgen, tyckte den var väldigt intressant. Den blandar förlossningsfakta med folks egna upplevelser av förlossningar och jag tyckte den var väldigt läsvärd.
Funderar på att skaffa premiumabonnemang hos TV4 bara för att kunna se "en unge i minuten", jag är nyfiken :)

Det är nog den jag pratar om ja...

Har aldrig kollat på det programmet men kan tipsa om att läsa på 1177:s hemsida om förlossning. Tror att de täcker det mesta. Jag har även fått mycket matnyttig information i föräldragruppen där vi pratat om allt från amning till förlossning och första tiden med barnet :).

Hade nog en liknande bild av förlossningen som du, men har förstått att allt sker i olika faser. Att man kan ha värkar väldigt länge innan det ens blir "akut" och att krystvärkarna är en försvinnande liten del av hela förlossningen.

Svärmor på besök och jag kom hem till städat hus och all tvätt tvättad, så snäll :)

Ytterligare en anställd med chefsroll på jobbet och stressen har släppt och med den alla onda sammandragningar. Och om en vecka får jag äntligen hälsa på föräldrarna så dom får se bebismagen en gång iaf. Det går fan bra nu :banana::banana::banana:

@Girasol :eek::confused::banghead:! Jag blir helt paff när jag läser om dina upplevelser med läkaren på din mottagning. Hur många UL ska du behöva gå på innan de verkligen kollar upp att det är en accreta? Känns ju som något man vill ta reda på snarast för att veta vilka åtgärder som bör vidtas. Att du ens ska behöva ta och argumentera för din sak är ju helt sjukt.

Ang förlossning, vill ni veta folks upplevelser så bara googla "förlossningsberättelse". Finns massvis!
Eller för den delen, skapa en tråd här i forumet och be folk berätta, kanske bättre, för då kan man fråga om det är något man undrar över.

Rent generellt så kan man bara säga att det är sjukt olika för varje gång. Jag gick hemma i 2.5 dygn med värkar var 15:e min förra gången, så jag hoppas på ett betydligt snabbare förlopp denna gången :p

Är nu i v. 32 och var på sista kontrollen hos barnmorskan i denna staden innan vi flyttar. Allt såg bra ut och jag ligger precis på linjen på SF-kurvan och alla andra värden ser bra ut, antar att jag är ett bra skolexempel ;). Bebisen låg med huvudet neråt och nu tycker jag att sparkarna inte är lika "skarpa" längre utan känns lite mer som bökande.

I övrigt är jag märkbart mycket tröttare nu. Skulle vilja lägga mig vilken sekund som helst trots att jag sov ganska länge i morse. Har redovisning av mitt exjobb nästa vecka så arbetar jag flitigt fram tills dess kan jag slappna av desto mer efteråt, vilket ska bli riktigt skönt :).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 713
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 940
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka