Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är nog böjd att hålla med @Lamborghini eller så är jag en sån som äger problemet eftersom jag (retar mig på det) tycker att väldigt många föräldrar hönsar och är osäkra. Man måste våga lita till sig själv. Sen är jag i regel en sån där no worries-person. Det mesta löser sig och hispar inte upp mig så lätt. Varken med ungar eller hästar eller jobb etc. Sen just vad gäller ungar så är jag kanske inte den som ska döma, för hur eller hur så är jag uppväxt som äldst i en barnaskara av 7. Så att bli mamma själv första gången var ingen större skillnad mot att få småsyskon krasst sett (särskilt som mina yngsta syskon skulle fylla 6 samma år som jag fick mitt första barn). Kombinerat med en låg sårbarhet för stress, ju mer stress och allvarligare läge, ju mer iskall blir jag. Autopiloten träder in med fokus. Vilket inte alltid behöver vara det bästa.

Nu med min dumma moderkaka så känner jag ett stort sug av att ta reda på fakta så jag är påläst till ul idag, detta mest eftersom bm, läkare m.fl inte klarat av att svara på mina frågor. Nu är väl kanske även frågorna på en annan nivå än gemene människa skulle fråga. Eftersom jag vill ha rena fakta, talar faktaspråket och förväntar mig svar på den nivån. Men jag orkar (väljer) inte oroa mig innan -för det hjälper mig inte alls.

Alla är vi olika och jag är förbaskat glad att jag inte finns i fler upplagor, för jag är nog en sån som många retar sig på.... men då som motsats till de sökande virrpannorna och rådgivarna..

Går å lägger mig igen då jag känner mig lagd åt det provokativa hållet idag:banghead::cool:

Jag är nog böjd att hålla med @Lamborghini eller så är jag en sån som äger problemet eftersom jag (retar mig på det) tycker att väldigt många föräldrar hönsar och är osäkra. Man måste våga lita till sig själv. Sen är jag i regel en sån där no worries-person. Det mesta löser sig och hispar inte upp mig så lätt. Varken med ungar eller hästar eller jobb etc. Sen just vad gäller ungar så är jag kanske inte den som ska döma, för hur eller hur så är jag uppväxt som äldst i en barnaskara av 7. Så att bli mamma själv första gången var ingen större skillnad mot att få småsyskon krasst sett (särskilt som mina yngsta syskon skulle fylla 6 samma år som jag fick mitt första barn). Kombinerat med en låg sårbarhet för stress, ju mer stress och allvarligare läge, ju mer iskall blir jag. Autopiloten träder in med fokus. Vilket inte alltid behöver vara det bästa.

Nu med min dumma moderkaka så känner jag ett stort sug av att ta reda på fakta så jag är påläst till ul idag, detta mest eftersom bm, läkare m.fl inte klarat av att svara på mina frågor. Nu är väl kanske även frågorna på en annan nivå än gemene människa skulle fråga. Eftersom jag vill ha rena fakta, talar faktaspråket och förväntar mig svar på den nivån. Men jag orkar (väljer) inte oroa mig innan -för det hjälper mig inte alls.

Alla är vi olika och jag är förbaskat glad att jag inte finns i fler upplagor, för jag är nog en sån som många retar sig på.... men då som motsats till de sökande virrpannorna och rådgivarna..

Går å lägger mig igen då jag känner mig lagd åt det provokativa hållet idag:banghead::cool:

Vi är nog lite sånna vi också (jag och min man.) Lugna och med inställningen att det löser sig. Många säger det till oss också. Nu har i bara erfarenhet av ett barn än så länge så vi kanske förvandlas till hispiga dårar om några månader :D

Förklaring till mutt utbrott:

Läste om en föreläsare som sa att en 4 veckor gammal bebis är mogen att somna själv samt klara sig utan ett mål mat på natten.

IDIOTI!

Är nog lite lättretad idag ;)

Förklaring till mutt utbrott:

Läste om en föreläsare som sa att en 4 veckor gammal bebis är mogen att somna själv samt klara sig utan ett mål mat på natten.

IDIOTI!

Är nog lite lättretad idag ;)
Haha -ring mig då det inträffar :grin:

Med risk att bli halshuggen så min första diskriminerande tanke var: Ohh den personen har nog inte barn själv och undrar om det är en man som tänkte högt :o . Går å tar en dusch och inser att jag har enorma fördomar när jag är provokativ... suck

Haha -ring mig då det inträffar :grin:

Med risk att bli halshuggen så min första diskriminerande tanke var: Ohh den personen har nog inte barn själv och undrar om det är en man som tänkte högt :o . Går å tar en dusch och inser att jag har enorma fördomar när jag är provokativ... suck

Haha! Nädå en kvinna som jag inte har nån koll på o inte tänker jag skaffa det heller nu. Tror hon föreläste på nåt av våra populära förlossningssjukhus här (Sophia?).

Men menade föreläsaren att du inte behöver väcka 4 mån bebisen om den sover gott för att mata på natten, eller menade hen att jadå låt bebin skrika av hunger, den klarar sig till morgonen.

Två vitt skilda scenarier tycker jag.

Men menade föreläsaren att du inte behöver väcka 4 mån bebisen om den sover gott för att mata på natten, eller menade hen att jadå låt bebin skrika av hunger, den klarar sig till morgonen.

Fast en normal bebis, oavsätt ålder, väcker man inte för att mata. De vaknar när de är hungriga. Så jag kan också bara tolka den texten på ett sätt - och därmed bli sjukt frustrerad över en del folk :p

Man väcker väl inte en 4 veckor (ej månaders) bebis för mat om den inte vaknar o är hungrig? Skulle i alla fall aldrig jag göra! Om h*n gick upp i vikt som h*n ska :)

Jaha nu är jag :devil::eek::cool::devil::cry::crazy::rage::arghh::nailbiting::devil: i en enda salig blandning. Varit på det där domedagsultraljudet idag. Det där ultraljudet som inte skulle blivit för vi skulle fått besked vid förra som i sin tur knappt skulle till för vi borde fått besked tidigare.. Var ju hos barnmorskan så sent som förra veckan och ville bolla mina frågor och fick då svaret att det blir chefsöverläkaren som ska ultraljuda nästa vecka så hon kan det här, så bättre du bollar med henne.
Så vad händer??? Efter att väntat en sedvanlig halvtimme över bokad tid får vi komma in och ett vanligt ul görs först. Som visar på en placenta praevia i bakvägg/neder del. -Inte förvånande, det har vi ju vetat i månader...

Vul blir då nästa grej och jag påpekar då hon säger att den ligger mest i bakvägg men täcker hela livmodermunnen/halsen att ja du, när vi gjorde ul i början av graviditeten så konstaterade man att båda embryona fäst sig i övre kanten av kejsarsnittsärret så då har ju moderkakan växt nedåt och inte uppåt. DÅ mäter hon framsidan och ja den ligger ju upp på framsidan också, men inte så mycket typ 5-6 cm eller så. Min tapp är lång och sluten :up: och moderkakan syntes tydligt dikt an i hela nedre livmodern och jag pekar på skärmen och säger, om du ändrar vinkel lite på ul-staven så skymtar jag flera lakuner i moderkakan varpå hon också konstaterar det. Sedan visar hon på ett område som ser ut som en massa småhål likt en jag vet inte vad typ tennisbolls storlek uppskattningsvis med en massa blodkärl och skumt pulserande då hon mätte flödet. Jag säger då att jaha det var ju just det här man inte ville ha väl? Hon bara: vaddå? ja lakuner och blodkärl med sånt flöde. Njä säger hon. Och jag fortsätter lite fint och frågar hur tänker du nu då? Hon : vad menar du? Ja alltså allt tyder ju på att moderkakan växt fast i livmoderväggen och hur går vi vidare?

DÅ blir jag paff för får följande svar: Jag kan inte säga om det är en accreta men det ser konstigt ut så jag ska diskutera detta med mina läkarkollegor på fredag så kallar vi dig till ett nytt ultraljud om 3 veckor. DÅ tappade jag hakan och svarade jaha men det känns inte ok för mig pga att jag dels vet att rekommendationerna är att utreda skyndsamt och att man helst ska snitta i vecka 36 eller tidigare och jag är ju i v 33 imorgon. Då häver hon ur sig att ja vi tidigarelägger inte ett snitt pga detta!!!

Då säger jag rent ut att du nu måste vi diskutera, för jag behöver veta vilken plan du/ni har inför det här, för du säger själv att det inte ser normalt ut och tyvärr så har jag fyra förlossningar med snitt bakom mig och inte det största förtroendet för Växjö lasarett med hänseende till dessa förlossningar. Hon erbjuder mig direkt att det går att förlösas i Lund eftersom jag samtidigt påpekar att accreta är väldigt ovanligt och att incidensen för en accreta är lägre än det antal barn Växjö förlöser per år. Så om de har en vartannat år så har ju inte varje läkare ens varit med om detta. Då blir hon stött och menar på att om jag har sådan problem så behöver jag boka in en tid till läkare för att diskutera detta. Nej jag är inte förlossningsrädd, jag är iskallt kalkylerande. Vilket hon inte förstår. Så nu helt plötsligt ska jag ha en tid till läkare på barnmorskemottagningen och diskutera mina känslor relaterat att jag inte har så stort förtroende och sedan ett ultraljud i v 36 för att konstatera att de kanske inte vet mer då än nu. Påpekade att jag även vill ha en diskussion nu så jag kan förbereda mig eftersom man i Sverige rekommenderar att göra hysterektomi vid förlossning av accreta dvs man opererar bort livmodern. Då går hon i klinch och svarar att så är det inte alls. Nähä vad har ni för alternativbehandling. Det kunde hon inte svara på. Men det vet ju jag redan :angel: vilket jag valde att inte upplysa om... Men jag hade precis innan upplyst om att jag har Ehlers danlos syndrom och hon börjar prata om att man sätter stygn och stryper blodflödet med hjälp av kirurgteam. Hallå, läs på lite först tack...

Tre gånger under denna halvtimme har hon påpekat att hon inte har tid att diskutera detta nu för hon har en tid att passa. -det var inte vi som var en halvtimme sena :rage:. Jag har aldrig känt mig så objektifierad någonsin som idag. Och så heligt förbannad att tårarna började rinna.

Sambon som är värsta duktiga förhandlaren stöttade upp och efterlös alternativa handlingsplaner för hur de avser angripa grundproblemet men fick nobben totalt.

Blir att ringa bm imorgon -och då jag påpekade att bm sa att vi skulle få diskussionstid med läkaren idag för hon kunde för lite om det hela så pratade läkaren ned bm i skorna och sa att det är självklart att bm inte kan något om det här då det är så ovanligt. Samtidigt ifrågasatte hon att jag inte diskuterat mina förlossningsupplevelser med bm. Men återigen, jag är inte det minsta orolig för ett normalt ks utan att jag har bristande förtroende för läkarna i denna frågan OM det är en accreta vilket vi garanterades få veta för flera veckor sedan...

Och nej, någon magnetröntgen gör man inte för det kostar för mycket pengar... typ.

Blir så förbannat trött :(

Ja och mitt i detta så knackar en sköterska på dörren -som hör vår diskussion uppenbarligen för hon lägger sig i och frågar om hon ska boka in ul och läkartid direkt. Men hallåååå..
Läkaren nekar och säger att det räcker att skicka kallelse med brev. Kände mig ändå mer trampad på -att någon sitter i ett annat rum och tjuvlyssnar.

Ja och mitt i detta så knackar en sköterska på dörren -som hör vår diskussion uppenbarligen för hon lägger sig i och frågar om hon ska boka in ul och läkartid direkt. Men hallåååå..
Läkaren nekar och säger att det räcker att skicka kallelse med brev. Kände mig ändå mer trampad på -att någon sitter i ett annat rum och tjuvlyssnar.
Är mest stum av förvåning... :eek:
Hade jag varit dig hade jag försökt få tag i någon i Lund och diskutera detta med. Och kanske få gjort ett ul här och börja diskutera ks här nere istället.
Långt att köra förvisso, men kan det göra en lugn så känns det helt klart värt det...

Jaa mest komiskt i hela kråksången var att just erbjuda mig Lund kunde hon göra på stående fot i princip.. för hon såg ju också på ul att det är problem/avvikande saker. Så varför bete sig som hon gjorde? Jag fattar inte och jag tänker inte gå 3 veckor till i ovisshet liksom. Poängterade extremt noga att jag har behov av att förbereda mig och familjen på vad som ev komma skall och skulle det komma i det läget att min livmoder måste plockas så blir det ett trauma för mig oavsett om jag vill ha fler barn eller inte och det vill jag ha besked om i tid och inte få som en "by the way" på uppvaket liksom.

Nåja, försökte just ta reda på vem som är chef över denna läkaren men alla sådana sidor på landstinget ligger nere pga att vi numera är region Kronoberg sen 1/1 så de bygger väl hemsidan kan jag tro...

Hade inte alls haft något förtroende för den läkaren... Allt känns så, jag vet inte, förvirrat. Och det tycker man inte det borde vara efter 30 ul eller hur många ni nu gjort.. (även om alla inte handlat detta.)

Känns lund som ett alternativ för er?

För övrigt så har jag varit hos läkaren idag med. Sjukskriven resten av graviditeten. En stor lättnad faktiskt. :) Känns skönt att få vara hemma och bara rå om sig själv :)

Va? Doktorn har en tid att passa?? So What!!!! När hon har möte med dej så ska hon baske mig fokusera på dej under den tiden.

Hade inte alls haft något förtroende för den läkaren... Allt känns så, jag vet inte, förvirrat. Och det tycker man inte det borde vara efter 30 ul eller hur många ni nu gjort.. (även om alla inte handlat detta.)

Känns lund som ett alternativ för er?
Detta var ul 19 så i den här takten hinner vi nog förbi 25 iallafall ;).
Tja vi har ju 20 mil till Lund så det är ju inget förstahandsval om det bara hade varit en föreliggande moderkaka, jag min googleråtta lyckades dock hitta en pp från Lund om accreta och hej å hå, både de sk lakunerna har jag även om mina inte var så många samt blodflödemätningen var som på mina bilder idag och ändå så dummar sig kärringen rent ut sagt... https://www.sfog.se/media/64807/A.12.45.Sladkevicius.pdf

Detta var ul 19 så i den här takten hinner vi nog förbi 25 iallafall ;).
Tja vi har ju 20 mil till Lund så det är ju inget förstahandsval om det bara hade varit en föreliggande moderkaka, jag min googleråtta lyckades dock hitta en pp från Lund om accreta och hej å hå, både de sk lakunerna har jag även om mina inte var så många samt blodflödemätningen var som på mina bilder idag och ändå så dummar sig kärringen rent ut sagt... https://www.sfog.se/media/64807/A.12.45.Sladkevicius.pdf
Nu förstod jag inte ett dyft av det stod där i :p men bara att de skrivit något sånt känns ju som om de är betydligt mer kompetenta än växjö...
Du får försöka få dem att skicka upp ett team till växjö när det är dax :P

Räcker ju med att läsa sista raderna...
Varför behövs bra diagnostik? Jo för att kunna planera för ett bra omhändertagande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 940
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka