Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh stackars dej! Fy för att må dåligt!

Men jag lovar dej, hon ÄR värd det! Alla gånger är hon det! Håll ut, snart är hon här!

Mvh Miks

Tack snälla du!

Vet du - detta gör mig faktiskt glad att läsa :o För min egen skull - för det är precis så det är för mig. Och det är en liten del i min sjukskrivning. Men även för din skull - att du faktiskt vågar berätta det det. Det är så "förbjudet" i dagens samhälle att säga något sånt, framförallt om man har en lätt graviditet. Att vara gravid ska vara som att sväva på rosa moln och allt ska vara underbart :meh:
Jag kände samma sak förra graviditeten (om något mildare), och var man (jag) ärlig och sa det till "fel" personer.... ja tusan vilka blickar man kunde få :cautious:

Jag kan dock trösta dig med att de små skitarna där inne ÄR värda det, och efter förlossningen kommer det troligen vända väldigt fort ang måendet för dig. För helt plötsligt kan man röra sig, man kan äta, man kan böja sig utan att få andnöd ect ect.
Två råd jag har till dig: 1. låt dig känna så - det är inget fel i det! Gnäll om det behövs - det hjälper ofta att få det ur sig (buketrådarna är bäst på att stöta!)
2. Känns det väldigt jobbig, be din bm om en samtalskontakt. Att få komma och vräka ur sig allt 1-2-3 gånger kan hjälpa väldigt mycket också. Det är inte alls samma sak som att kräka av sig inför sambon/mannen. :)

Vad skönt att inte vara ensam! Det finns ju folk här som har riktiga skitgraviditeter men ändå inte klagar, eller som är sjukskrivna pga foglossningar men ändå säger "Förutom det så mår jag toppen!" och det är inte annat än att jag känner mig som en förkyld som gnäller till någon med cancer.

Det är samtidigt så kluvet, för rent känslomässigt är jag ju jätteglad över graviditeten! Jag är superlycklig över det faktum att jag och maken ska få en alldeles egen liten människa att låna fram tills hon är vuxen, men fy fan vad det kostar på att t.ex. inte kunna träna. Det kanske låter som en skitsak i sammanhanget ("Träna kan du göra hela livet" har jag fått höra), men träningen har under många år varit central i mitt liv av flera anledningar, framförallt att det hjälpt till att hålla min ganska kinkiga mage glad, jag sover så oändligt mycket bättre och jag har mycket lättare att släppa stress och slappna av när jag får träna regelbundet. Det, kombinerat med allt gnäll ovan, gör att det blir psykiskt väldigt påfrestande att gå runt som en jäkla äggkläckningsmaskin och bara existera.

Tack och lov fungerar huvudet fortfarande i alla fall så studierna går än så länge bra (hade jag inte kunnat studera hade jag seriöst blivit galen) och tack och lov har jag inte exploderat i vikt som jag trodde att jag skulle göra (gått upp ca 6 kg hittills) så jag är fortfarande förhållandevis rörlig (inte som en kompis till mig som inte kunde knyta skorna själv efter v 12). Det är väl det jag är rädd för nu, att de två sakerna också ska barka åt fanders så att jag verkligen går ner mig totalt.

Du har så rätt i att Buke är ett fantastiskt forum :love: och jag ska fundera vidare och eventuellt ta upp det här med min barnmorska när vi ska dit om några veckor. Maken är fantastisk i hela den här soppan, men som han själv säger så kan han inte kan förstå fullt ut, han står på "utsidan" och kan liksom bara lindra vissa delar av eländet, därför är det skönt att kunna vräka ur mig här också!

Dagens meningslösa inlägg: jag hatar att vara gravid. Jag skiter i att jag egentligen har en ganska lätt graviditet eftersom jag faktiskt inte har några större krämpor, men summan av alla smådelar gör att jag hatar det likförbannat.

Jag hatar att inte ha ork, att vara trött, att ha halsbränna, att ha ont av en fucking jävla pisspromenad på några kilometer, att det enda som är skönt är att ligga i sängen, att jag inte kan äta så mycket som jag vill när jag har god mat framför mig för mitt inre är ommöblerat, jag hatar att behöva ta blodförtunnande sprutor varenda morgon och jag hatar att konstant ha denna förbannade gravidsnuva som dessutom minst fem gånger om dagen resulterar i näsblod (har lätt att blöda näsblod i vanliga fall och de blodförtunnande sprutorna gör det inte bättre).

Jag mådde så förbannat bra innan jag blev gravid och jag är så jävla rädd att allt kommer bli förstört. Jag vet att högst troligt kommer jag komma tillbaka till samma goda form inom en rätt snar framtid, men just idag är jag så helvetes uppgiven.

Tre jävla månader kvar. Måtte hon vara värd besväret...

Fy för jobbiga dagar (eller jobbiga nio månader) men snart är det över!!

Tack snälla du!

Vad skönt att inte vara ensam! Det finns ju folk här som har riktiga skitgraviditeter men ändå inte klagar, eller som är sjukskrivna pga foglossningar men ändå säger "Förutom det så mår jag toppen!" och det är inte annat än att jag känner mig som en förkyld som gnäller till någon med cancer.

Det är samtidigt så kluvet, för rent känslomässigt är jag ju jätteglad över graviditeten! Jag är superlycklig över det faktum att jag och maken ska få en alldeles egen liten människa att låna fram tills hon är vuxen, men fy fan vad det kostar på att t.ex. inte kunna träna. Det kanske låter som en skitsak i sammanhanget ("Träna kan du göra hela livet" har jag fått höra), men träningen har under många år varit central i mitt liv av flera anledningar, framförallt att det hjälpt till att hålla min ganska kinkiga mage glad, jag sover så oändligt mycket bättre och jag har mycket lättare att släppa stress och slappna av när jag får träna regelbundet. Det, kombinerat med allt gnäll ovan, gör att det blir psykiskt väldigt påfrestande att gå runt som en jäkla äggkläckningsmaskin och bara existera.

Tack och lov fungerar huvudet fortfarande i alla fall så studierna går än så länge bra (hade jag inte kunnat studera hade jag seriöst blivit galen) och tack och lov har jag inte exploderat i vikt som jag trodde att jag skulle göra (gått upp ca 6 kg hittills) så jag är fortfarande förhållandevis rörlig (inte som en kompis till mig som inte kunde knyta skorna själv efter v 12). Det är väl det jag är rädd för nu, att de två sakerna också ska barka åt fanders så att jag verkligen går ner mig totalt.

Du har så rätt i att Buke är ett fantastiskt forum :love: och jag ska fundera vidare och eventuellt ta upp det här med min barnmorska när vi ska dit om några veckor. Maken är fantastisk i hela den här soppan, men som han själv säger så kan han inte kan förstå fullt ut, han står på "utsidan" och kan liksom bara lindra vissa delar av eländet, därför är det skönt att kunna vräka ur mig här också!

Jag försöker gilla läget med att vara handikappad en sväng till ;) Men är kanske jordens mest introverta person så trivs utmärkt i mitt eget sällskap (ja gärna med make o son då):D Saknar dock även jag att kunna promenera utan smärtor hit o dit men jag vet att det snart är möjligt igen!
Snart går vi där som Bambi på hal is med våra svaga bålar o känner oss oerhört svajiga!! :D På tal om det, ska man kanske prova gördel denna gång? Nån som har några tankar?

Usch vilken helg. Det enda positiva som hände var att vi faktiskt fick en massa snö så det äntligen gick att galoppera lite.

Jag har ett arbete där jag upplever att det absolut inte fungerar med ledarskapet inom den gruppen jag själv är arbetsledare. På något sätt har det blivit så mycket mer svårhanterligt sedan jag blev gravid och jag vet att jag kommer vara borta från jobbet inom en snar framtid. Vantrivs något hemskt men har valt att inte ta upp det med min egen chef just för att jag snart ska bort. Men nu tror jag inte det går längre, för min egen sinnesros skull. Det kan ändå vara upp till två månaderkvar att jobba. Tvivlar dock på att jag kommer få det gehör jag vill. Säkert där och då, men några verkliga förändringar kommer knappast att göras. Men kanske kommer det iaf få mig att må bättre och då är det värt det ändå. Det är sånt jag ligger och funderar på kl 5 på måndagmorgonen ;).

Annars gick jag in i v 29 idag och sista trimestern. Livet är lite för kaosartat för att det ska kännas helt bra men jag hoppas det lugnar sig och går åt rätt håll nu. Bebisen verkar ha det bra inne i magen iaf, nästan så man vill rekommendera hen att stanna där inne i lugnet....

Jag skickar styrka till dig @Tassetass ! Jag tror precis som ni andra skrev att det är viktigt att våga prata om att det inte är 9 månaders avslappnad resa på fluffiga moln. Jag håller tummarna för att vintern snart seglat förbi och att det är vårbebisarnas tid att möta världen :)

Jag går in i v. 23 idag och här är det inte heller en dans på rosor varje dag även om jag för det mesta tycker att det är en fantastisk upplevelse (med observation för att jag kanske tycker motsatsen om ett par veckor). Jag har inte ont i kroppen och promenerar fortfarande lika mycket som innan graviditeten. Jag saknar att inte kunna ta ut mig rejält och har börjat simma en gång i veckan, blir väglaget bättre kommer jag ta fram cykeln för att få mer effektiv konditionsträning.
För mig är trötthet och humörsvängningar de jobbigaste bitarna. Stora delar av förra veckan var jag ett emotionellt vrak och det gjorde att jag inte orkade göra någonting i helgen mer än det nödvändigaste. Lyckligtvis har jag en otroligt fin sambo med trygga och varma kramar som stöttar. Bebisen är väldigt aktiv och med undantag för några timmar på för- och eftermiddagen är det full rulle i magen och jag tycker det är väldigt mysigt.

Tänkte tipsa om en bok som heter "att föda" av Gudrun Pascal som jag fick i julklapp. För mig som inte kan någonting om förlossningar sedan innan var det en väldigt bra introduktion till vad som händer och sker, blandat med folks egna berättelser. Den är nog inte tänkt att sträckläsas egentligen men jag tyckte den var så intressant att jag omöjligt kunde lägga den ifrån mig :)

Du är inte ensam om att tycka att allt bara är skitjobbigt och drygt vissa dagar... Och bara för att det (alltid) finns de som har det värre, så betyder inte det att ens egna problem och känslor är oviktiga och mindre värda.
Man måste få gnälla ibland, det gör faktiskt att det känns lite lättare stundtals. För det ÄR jobbigt, det tycker jag med. Särskilt när man träffar på de där typerna som verkar vandra runt på små moln och gärna påtalar hur fantastiskt braaa de mår som gravida...
Medans en annan har konstant ryggvärk, foglossning, ischias, fortfarande spontankräks i vecka 28, har smärtsamma sammandragningar titt som tätt, får blodtrycksfall, och har humörsvängningar som den värsta hormonkossan.
Det här med att inte kunna träna tär på mig också, mer än jag egentligen vill erkänna... Viktuppgången och magen gör ju att man inte direkt är så smidig för tillfället, jag är lite som en skalbagge på rygg när jag ligger i soffan och ska ta mig upp... Och ja, det finns många som har det mycket värre men det gör inte mindre ont i min rygg för det :grin:
Men det går över! Och vi får ju faktiskt något för besväret ;)
Även om det känns väldigt långt bort vissa dagar...

Styrkekramar till alla <3

Här knatar det väl på, gruvar mig en del inför onsdagens ultraljud och att jag är så förbannat dum att jag letar upp halva världens peer Review-artiklar om placenta accreta och läser på så jag tror ögonen poppar ur snart. Ju mer jag läser ju mer pessimist blir jag. Ffa som Sverige verkar ligga några hästlängder efter. Samtidigt bannar jag mig -varför ta ut något i förskott? Men det är väl det förberedande OM det nu är som det skulle kunna bli och därmed känslan av att någon väljer att stympa min kropp för det är endast den väg de vet att gå... Blir bara arg på mig själv, dessutom stjäl det en massa energi från det allra, allra sista på utbildningen och jag sitter här med en hemtenta som ska vara inlämnad imorgon lunch. Noll inspiration och klarar inte ens av att greppa eländet.

Helgens roliga: sambon drömde om förlossningen och att mitt i alltihop behövde han springa och hämta en grej och missar hela snittet. Så jag bara: hmm vad var det du skulle hämta då? -Champagnen!!! Jag såg nog ut som ett fån -för hur fick han in det i sin bild av barnafödande kejsarsnitt under narkos liksom :rofl:.. Nåja i drömmarnas värld kan allt hända :up:

Något som är väldigt jobbigt i v 29 är att först släppa ut nio hästar i otrampad djupsnö, sätta på megatunga termotäcken på somliga, och sedan lunchfodra i hagarna efter att det drivit igen på nytt. Men galoppturen vägde upp mycket :banana::bump::banana::bump:.

Något som är väldigt jobbigt i v 29 är att först släppa ut nio hästar i otrampad djupsnö, sätta på megatunga termotäcken på somliga, och sedan lunchfodra i hagarna efter att det drivit igen på nytt. Men galoppturen vägde upp mycket :banana::bump::banana::bump:.

Fy! Det var en sak som var väldigt jobbigt förra graviditeten, att behöva "ta hand om" andras hästar utöver mina två egna. Det var tungt och jag trivdes inte att ha hästar på det viset. Va huuuur skönt som helst när vi 3 månader innan dottern föddes kunde flytta hem hästarna till vår egen gård :)

BM besök idag innan lunch :)
Blodtryck 120/70
SF mått 30
Hjärtljud 145
Viktuppgång ca 12 kg
Bäbis ligger neråt, vilket jag misstänkt länge pga konstant misshandel av revbenen på höger sida ;) Hoppan sen tänkt stanna där!
Anmälan till BVC gjord så vet dom att vi kommer snart

v 32+6 idag. Går alltså in v 34 i morgon! Jobbar 4 veckor till med den här veckan. SJUKT vad tiden gått fort!

@FengurLaugar Det hade varit fantastiskt men inte möjligt i dagsläget:(. Så jag får släpa på och glädjas åt det faktum att stallet ligger nära och mitt emellan jobb och hem så jag iaf kan hålla min häst såsom jag vill:up:

@FengurLaugar Det hade varit fantastiskt men inte möjligt i dagsläget:(. Så jag får släpa på och glädjas åt det faktum att stallet ligger nära och mitt emellan jobb och hem så jag iaf kan hålla min häst såsom jag vill:up:

Ja det förstår jag :) Hade inte vi köpt hus ett par månader innan så hade jag också fått stå ut, men med konsekvensen att jag inte skulle må bra. Vantrivdes otroligt mycket med att ha hästarna inhyrda:(

Pust, stånk och stön säger jag!
Varit en på shoppingrunda för att kunna sy, kan ni gissa på hur folk tittar när man är på Ikea och köper 20 kuddar? :D (det fyller lite mer än en halv vagn kan jag meddela :p )

Nu har jag i varje fall tyger till följande:
* dubbelbabynest (till en kompis med tvillingar)
* babynest till mini - vit insida och uggletyg ytterst. Blir nog en liten kudde och täcke till detta med.
* Filt till babyskyddet - vit/beige fleece insida, samt ett nallephu mönter på utsidan. (Har ni inte detta rekommenderar jag det varmt!! Så skönt att slippa dra på småttingarna ytterkläder när man ska åka bil. Lätt att öppna upp när man fått upp värmen i bilen, samt somnar de i babyskyddet lyfter man bara in stolen och öppnar upp filten = slipper överhettad bebis)

Sen har jag beställt filt från ebay, tänkte göra babymobil med små my little pony :p Men vi får se, det lär vara ganska pillrigt och jag vet inte om jag har tålamod till det nu :angel:

Flitig du är @vilse ! Jag är sjukt stolt över mig själv att jag klarade av att sy ett babynest helt själv ja :D Har lite tyg över så funderar på täcke och kudde till antingen vaggan vi ska ha på nervåningen eller i någon av vagnarna.

Flitig du är @vilse ! Jag är sjukt stolt över mig själv att jag klarade av att sy ett babynest helt själv ja :D Har lite tyg över så funderar på täcke och kudde till antingen vaggan vi ska ha på nervåningen eller i någon av vagnarna.
Gäller att göra aktiviteter man klarar av. Röra på mig är uteslutet, men sitta på en stol klarar jag hyffsat. (klippa tyger tar dock förbaskat på fogarna... ) :p

BM besök idag innan lunch :)
Blodtryck 120/70
SF mått 30
Hjärtljud 145
Viktuppgång ca 12 kg
Bäbis ligger neråt, vilket jag misstänkt länge pga konstant misshandel av revbenen på höger sida ;) Hoppan sen tänkt stanna där!
Anmälan till BVC gjord så vet dom att vi kommer snart

v 32+6 idag. Går alltså in v 34 i morgon! Jobbar 4 veckor till med den här veckan. SJUKT vad tiden gått fort!

Då har vi samma SF-mått då! Härligt att det såg bra ut :)

Dagens meningslösa inlägg: jag hatar att vara gravid. Jag skiter i att jag egentligen har en ganska lätt graviditet eftersom jag faktiskt inte har några större krämpor, men summan av alla smådelar gör att jag hatar det likförbannat.

Jag hatar att inte ha ork, att vara trött, att ha halsbränna, att ha ont av en fucking jävla pisspromenad på några kilometer, att det enda som är skönt är att ligga i sängen, att jag inte kan äta så mycket som jag vill när jag har god mat framför mig för mitt inre är ommöblerat, jag hatar att behöva ta blodförtunnande sprutor varenda morgon och jag hatar att konstant ha denna förbannade gravidsnuva som dessutom minst fem gånger om dagen resulterar i näsblod (har lätt att blöda näsblod i vanliga fall och de blodförtunnande sprutorna gör det inte bättre).

Jag mådde så förbannat bra innan jag blev gravid och jag är så jävla rädd att allt kommer bli förstört. Jag vet att högst troligt kommer jag komma tillbaka till samma goda form inom en rätt snar framtid, men just idag är jag så helvetes uppgiven.

Tre jävla månader kvar. Måtte hon vara värd besväret...

I hear you, sister.
Vill du gnälla loss finns jag på PM.

Gah! Halsbränna :( jag blir så irriterad. Funkar knappt att knyta skorna på grund av hela maginnehållet trycks upp.
Hur blir man av med den? Bebis ska ju inte komma förrän till påsken, å det lär ju bara bli värre ju mer plats magen tar.

Omeprazol!!! Rekommenderas numera mot halsbränna även okejad på 1177.se för gravida när jag kollade. Behövs ju bara t en kapsel per dag, annars hr jag äckliga gaviscon att ta till också. En del säger att vanlig mandel hjälper att tugga på -som husmorsknep eller att suga å en sockerbit. Men njae...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 935
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka