Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Näe, en ramp är nog ett rätt stort ingrepp på huset som kostar en del, tror inte den anpassningen görs om det int är permanent behov.
Måste nog invänta bar-mark innan jag kan rulla runt utomhus också. ;) Det är ingen SUV jag fått, utan typ en liten golf.. ;):D

Så jag kommer behövs hjälp att få ut Rullen ur huset, men tanken på att gå på en solig promenad i April nere i hamnen med lilla familjen känns väldigt lockande...! :) Jag kommer få grymma armmuskler! :D Älskar rullstolen, så galet skönt att slippa tänka på varje steg jag tar. Underbart skön att sitta i också....!

Kaktus: argh! vad ont! säg åt människan att vara försiktig! jag vägrar lägga mig på britsen...:o BM försökte känna sist men det är ju nästan hopplöst... men jag har ju gjort flera UL och det blir säkert av igen...
Jag är minst lika omogen som du. :angel: jag har lite såna här "söv ned mig och fixa det så får jag vakna med en liten snuttig bebis på utsidan sen....
Har du fått nån hjälp med smärtlindring?

*kl*

Vad är det där sf-måttet egentligen? Mäter de hur mycket magen växer eller? Måste man göra det.

Vi gör det inte, men i gengäld är det gynundersökning vareviga gång och det är ju inte heller så festligt (eller ens möjligt kanske om man har så svåra fogbesvär).

Nästa gång (6:e mars) börjas det med ctg på mig. Tycker det är lite kul, fast tradigt i längden. Ska försöka tänka på att ta med något att läsa. :idea:

Och... Förlåt om jag är ett svin men.. Lyckan att kunna se muffen igen när man står i duschen och ska raka sig - ovärderlig!!! :D

Och att kunna nå att tvätta fötterna utan att tappa andan. Och att kunna krama sambon ordentligt igen :d

Gillar dock inte att mitt sötsug kommit tillbaka. Det försvann helt som gravid. Men supergott att kunna äta choklad igen utan att må illa :D .

Tråkigt att så många av er blivit sjuka. Tur att det inte smittas över internet. Är livrädd för att bli sjuk och råka smitta ner Tor.

Här går det både bra och dåligt just nu. Mitt blodtryck har äntligen blivit normalt och jag slipper medicin. Tor går stadigt upp i vikt och till och med jag som ser honom hela dagarna kan se att han blivit större. Men han har fortfarande inte blivit av med sin andningshjälp. De har till och med blivit tvungna att sätta på mer tryck i den istället för mindre. Han har lite vätska i lungorna som orsakar att han har lite svårt att syersätta sig. De förväntar sig att det kommer försvinna av sig självt. Men jag vet inte hur lång tid det kommer att ta och är lite otålig. Vill ha bort dessa grejer så vi kan se mer av honom och lättare kunna ta ut honom utan massa krångel. Han själv är inte heller förtjust i alla slangar och masken för näsan och brukar riva och slita i den så fort han blir lite upprörd. Så vi väntar och väntar och tar en dag i taget

Jag vill också kunna krama sambon! -.- jag är alltid som på en armlängds avstånd när jag vill krama på honom i sängen, framifrån är det så man nästan får ryggskott. Snaaart så!

Jag gläder mig nästan åt förvärkar och sånt. Det är som om man har målet i sikte äntligen.

*kl*

Grattis klockan till rullstolen! Skönt att du ser lite positivare på tillvaron nu :)

Måste fråga er som är sjukskrivna - hur fungerar det egentligen?
Man blir sjukskriven av en läkare - och sen skickar man papper till fk eller? (papper man får av läkaren?)
Påverkar det sgi?

Jag tror jag nått lite av min gräns nu, jätteproblem med att sitta (blir värre hela veckan - sen är jag liggandes hela helgen så blir det bättre, för att sen börja om på måndagen...) kombinerat med att inte få sova ordentligt (igår vaknade jag mellan 6-8 gånger under natten av att jag hade ont :( )
Mailade BM idag och de tyckte jag kunde sjukskriva mig själv 1 vecka - men det är ju inte alls det jag vill. Jag vill prova med att vara hemma en dag till en början med (jobba må-tis, vila ons, jobba tor-fre), så då antar jag att jag behöver någon sjukskrivning från läkare?

Jag har aldrig någonsin varit sjukskriven så jag vet inte alls hur det fungerar :o

Jag tror att SGi påverkas efter en hel evighet, ett år eller nåt sånt...

Läkaren sjukskriver, du skickar intyget till FK, arbetsgivaren anmäler till FK att du är sjukskriven, du får hem en blankett att fylla i...

Har du fått nån hjälp mot smärtan? Akuunktur? Tens? Citodon?
Inte så att du ska jobba ändå en så du får vila ....

*kl*
Måste fråga er som är sjukskrivna - hur fungerar det egentligen?
Man blir sjukskriven av en läkare - och sen skickar man papper till fk eller? (papper man får av läkaren?)
Påverkar det sgi?

Jag har aldrig någonsin varit sjukskriven så jag vet inte alls hur det fungerar :o

Jag har varit sjukskriven en mindre evighet (10-12 år minst... har tappat räkningen).

Läkaren skriver ett sjukintyg som de antingen skickar in till FK elektroniskt, eller så får du det i handen och ska själv skicka in det. Fråga hur de gör och be att få en kopia på sjukintyget, det är alltid bra att ha ifall det krånglar och när du ska fylla i blanketten sen.

Du kan sjukanmäla dig själv på fk:s hemsida, då får du en blankett hemskickad som du ska fylla och och skicka tillbaka. Det kan ta ett tag innan blanketten kommer så det kan vara bra att göra på en gång, även om du inte har varit hos läkaren än.

Jag vet inte riktigt hur du menar med att det påverkar SGI? Man har ju en SGI som fastställs efter årsinkomsten och så får man ersättning baserat på hur hög den är helt enkelt. Utförsäkrad blir man efter 18 månader har jag för mig, då har man haft sjukpenning och sen sjukpenning på fortsättnignsnivå (lite lägre än den vanliga). Så länge ska du väl inte behöva gå hoppas jag verkligen (önskar inte min värsta fiende det trasslet och den ångesten!)

Åh vad skönt att du fått rullstol och att det känns så bra! Vårpromenad i hamnen låter inte fel.

Sympatikramar till visslan och I, hoppas att ni kryar på er snart och att inte hela familjen däckar.

Skönt att du känner dig bättre igen majola (lagom till semlan :d).

Bra att du kryat på dig Solind, hoppas att Tor blir av med vattnet i lungorna snart så att han kan slippa lite slangar!

Roligt att så många tonar håret och grejar. Själv tröttnade jag på mitt slitna hår och var iaf och klippte mig i lördags. Frisören föreslog själv en extra lättskött frisyr (antagligen baserat på hur jag såg ut när jag kom dit...). Brukar annars alltid tvätta håret innan (även om det är de första de gör), men nu såg jag nog lika sliten ut som jag känner mig och dessutom med håret på ända.

Roligt att alla piffar sig lite extra just nu, ingår det i "cykeln" liksom? :D hår-kris-fasen ;)

Hade själv tid för klipp o färg förra veckan med en god vän som vatit frisör men hennes son har varit sjuk hela veckan och jag vill INTE bli smittad så vi har skjutit på det så hoppas det blir innan helgen för då åker vi ner till skaune om vädret tillåter :)

haha ja det gör nog det... jag ska göra ett nytt försök och hoppas på bättre lycka med att ta mig till frisören nästa vecka.

Tänkte klippa mig ala tori spelling
tori+spelling+at+book+signing+june+2010.png

Och färga utväxten i nån nyans ljusare än vanligt dvs mörkbrun ist för brunsvart

Hihi jag har också köpt hårfärg idag... och tänkte ringa min frisör om vi bara kan bli friska här hemma! Fast jag tänkte inte klippa det kort denna gången, även om det är sjukt mycket smidigare när man har en bebis som hänger i håret.... men jag har gjort det de andra två gångerna så nu ska jag spara ut till långt, tänkte det kan vara fint om vi nån gång ska gifta oss :angel:

Kaktus: argh! vad ont! säg åt människan att vara försiktig! jag vägrar lägga mig på britsen...:o BM försökte känna sist men det är ju nästan hopplöst... men jag har ju gjort flera UL och det blir säkert av igen...
Jag är minst lika omogen som du. :angel: jag har lite såna här "söv ned mig och fixa det så får jag vakna med en liten snuttig bebis på utsidan sen....
Har du fått nån hjälp med smärtlindring?

Ja, jätteont :cry:
Hon blev som stressad över att det gjorde ont och höll på och fibblade en massa i stället, jag sa redan från början att gör det bara så att det är över, oavsett hur försiktig du är så gör det ont. Men det gick inte in och så skulle hon vara försiktig och fick inte till det och tillslut väste jag bara att hon skulle få det gjort NU.

Jag har fått TENS och så har jag ju mina kryckor. Vid värre värk, som nu, så äter jag Panodil, har inte fått eller blivit erbjuden något annat.

*kl*

Vad är det där sf-måttet egentligen? Mäter de hur mycket magen växer eller? Måste man göra det.

De mäter hur mycket livmodern växer, ligger man mycket över eller under normalkurvan får man ofta ett tillväxt-UL för att se att bebisen inte är tillväxthämmad, att man har för mycket fostervatten eller liknande.

Det är inget som man måste göra, men det verkar som om de allra flesta BM gör det om man inte säger nåt annat.

kl
Bara två veckor kvar till nästa besök hos BM där tappen ska kollas igen, plötsligt går det fort tycker jag... :crazy: Säkert bara för att vi fortfarande varken har köpt vagn, skötbord, babyskydd eller nåt annat... har inte ens en byrå till alla bebiskläder än haha

Det märks verkligen att det händer saker i magen med, kotten är sjövild mest hela dagarna tycker jag och nu växer det verkligen :eek:

Vad besvärligt att hon inte lyssnade på dig. Det är förjävligt när de ska mäta och det gör ont som attan. Min "framfog" är ju öm så satans och ändå ska det pillas på den sjuttioelva gånger varje gång det ska mätas och iom att den är så öm känns det som om kvinnan brukar våld även om hon säkert är så försiktig hon kan. Det är ju dessutom ganska svårt att ligga helt stilla när det gör så ont att man vill yla.

Hoppas att din vanliga BM håller sig frisk och på jobbet efter detta.

jag blev inte heller erbjuden, men tipsad om att fråga efter citodon. Det är lite morfin i så det är lite beroendeframkallande, Jag tänkte ta när det är dom värst eller så... om jag skulle göra nåt, typ åka till BM...
Kan vara värt att fråga efter.

Det är så trist att man ska behöva bli "misshandlad" på rutinundersökmingsr.. :( jag begärde ju att få hoppa över en koll den här gången.
Kan ju vara värt att ifrågasätta kanske... ?

Kl

Jag övar på avgrundsvrål här. Bäckenhelvetet vägrade följa med i rörelsen när jag skulle sätta ner foten på golvet och det gjorde så ont! :/ Det var så Alex vände sig om och frågade om jag födde barn :eek:

Ja, alltså henne är det ju ingen idé att gå tillbaka till... Jag hoppas också att min BM håller sig frisk nu de få veckor jag har kvar, troligtvis blir det inte så mycket mer än 1-2 besök till.
Ajajaj, jag hatar när man tror att man gått i två delar, gör så ont :(

Klockan, Jag har redan tidigare i grav blivit erbjuden citodon pga att jag fick migränanfall, men tackade nej då. Antar att en läkare måste skriva ut det isf och att få tid till MVCs läkare verkar ofta lättare sagt än gjort. Kanske kan få det om jag får komma till spec MVC för igångsättningsbedömning? Vore ju skönt att ha något att ta till när det är som värst. Kan iof vara så att jag har lite kvar hemma, har haft det utskrivet förr för mina ridolyckor, men det kanske är lite vanskligt att ta på eget bevåg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 366
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII