Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Djungeltelegrafen skvallrar att Apollo är upptagen med att gosa med killingar och andra otäcka små djur som kalvar och lamm och har inte tid med oss.... :angel:

Ärs! Det var väll inte helt sant ändå.. Iaf inte senaste timman :angel:

Men jag har haft en vän på besök också, en vän som jag faktiskt lärt känna genom buke för massa år sedan! Hon bor långt åt pipan men vi har hängt ihop i flera år nu! :love:

Hur som helst så måste ju någon hålla igång dramat i tråden så.. Imorse var vit och rastade Emmes hundar nere i laggårn. Hennes BC blev helt överlycklig av att få sitta och stirra på fåren ett tag ;)
Hur som helst så hade jag lite lite kläder på mig och tyckte jag blev ovanligt kall "i fogarna". Jag kan inte förklara det bättre men det kändes rätt tydligt kring fogarna och jag blev rätt "tung" i magen. Alltså detkändes som att det började trycka nedåt fast inte som i att hon var på väg ut.
Jag tog det lugnt på soffan ett par timmar och sen åkte vi och handlade. Jag gick suuuuper sakta för magen var så spänd hela tiden.
När jag kom hem gick jag på toa och såg flytningar som var lite väl geggiga och funderade på om det var mer propp men funderade inte så mycket på det. 30 min senare gick jag på toa igen och då hade det kommit mer men även lite blod.
Ringde FL och frågade dem, hon beordrade vila på soffan (hon höll inte med om att jag vilat hela dagen när jag faktiskt varit och handlat :angel:). Så skulle jag avvakta, gick inte sammandragningarna/spända magen över så skulle jag ringa in senare ikväll.
Nu har jag sovit en timma och det är iaf fortfarande samma läge..

Ed
Kanske ska säga att BM på FL sa att det var solklar propp och att de trådiga blodet var helt normalt.

Börjar bli lite trött på detta nu.. Tycker de här vatten och proppincidenterna förstör min coola image!! ;)

Senast ändrad:

Men vad avis jag bli på dig om du tänker ploppa tidigt!
Bra att du iaf uppdaterar när det händer något, annars är det liksom inte ok att avvika längre perioder från tråden nu när det faktiskt börjar närma sig...

Ang artikeln så sa maken lite trött att så var det ju redan när dottern föddes 2010... Och det var ju det vi inte ville uppleva igen. Kan verkligen inte vara lätt att jobba inom vården heller och inte känna att man kan ge den vård man vill och bör.

Det vore helt awsome men jag tror mest hon är ute efter att jävlas.

Sen har jag precis fått värsta uppenbarelsen.. Så otroligt löjligt att jag missatmså grundläggande fakta ända tills nu.. Att värkar inte behöver göra ont.. VARFÖR HETER DET VÄRK DÅ!? :devil::D

Har litE mensvärk till och från samt molande i ryggslutet men det är ingen smärta att tala om.. Det är bara där liksom.

Om någon annan har lika dålig koll som jag
http://www.1177.se/Stockholm/Tema/G...och-besvar/Sammandragningar-under-graviditet/

Kl

Var hos A's kollega igår som har tvillingflickor som är 4 månader! Man blev ju inte mindre sugen när man både fick kånka runt på dom och mata lite med flaska :love: har nog aldrig sett en mer tafatt människa än älsklingen med ett gråtande barn i famnen :D

Fick massa bra tips och råd och längtar efter dom som bara den nu!!

Fast jag läser det mest som att sammandragningar oftast inte känns, själva värkarna brukar de flesta bli varse om ;) även om vissa knappt verkar känna de heller utan öppna sig mycket utan att det är outhärdligt. Tänk om man vore så lyckligt lottad!

Kul att träffa några som har så små tvillingar, Pan :)

Jag kan säga att jag aldrig har varit speciellt barnkär och intresserad av andras barn för att de är barn, utan för att jag gillat de som små personer och som bebisar har jag liksom överlåtit hanteringen till föräldrar eller de som vill hålla och fixa. När jag väl fick någon bebis dumpad hos mig blev jag helt stel och tafatt jag med, men det ordnar upp sig när man får sina egna. Nu är jag inte så rädd för att hålla i andras heller :)

"Mensvärk" har jag också, både i ryggen och på magen. Jag lever i hoppet om att barnet tittar ut strax före eller allra senast på BF. Jag längtar!

Kl
Jag har spanat in kläderna jag hämtat upp hittills men det är i minsta laget. Är ungefär 2 uppsättningar av varje i varje storlek i pyjamas, byxor och tröjor. Väääldigt lite bodysar så lite sånt får det väl lov att bli med. Jag fick iofs erbjudandet att åka hem till mammas kusin och rota lite där utöver trippen till Ullared så det löser sig nog :)

Har litE mensvärk till och från samt molande i ryggslutet men det är ingen smärta att tala om.. Det är bara där liksom.

Ungefär så hade jag fram till ca 4 timmar innan sonen föddes... Har du badat? :angel:

Alltså, han är född 02:00, jag blev inskriven 00:00, vi åkte hemifrån 23:30, då sa jag till min man att jag hoppades att de inte skulle skicka hem oss, för det vore lite pinsamt. Dock behövde han inte köra fort eller så, för jag hade nog minst 19 timmar kvar. Strax innan 23 lade jag mig i badet, det var då det kom igång på riktigt. Fram tills dess hade jag kollad semifinalen på Germanys Next Topmodel, det kändes viktigare.
För det var ju bara förvärkar/övningsvärkar. Var 10 cm öppen när jag kom in.

Läget är ung oförändrat, det kommer och går men det löser sig. BM sa att jag fick komma in på kontroll om jag var orolig, så helt taget ur luften är det ju inte.. Men näe jag avvaktar, ska ändå till BM imorgon.

Hon går ju gärna komma om hon vill men hon kan ju undvika att komma SÅ snabbt ^^ vi har ju i värsta fall en timma till FL (beroende på väglag, hur fort man köra under värkar och ev trafik) så hon behöver ju inte känna att hon måste springa ut ;)

Men nä, inget bad, Olle behagade inte elda i pannan.. Efter att han tvingats till att sköta både höleverans och häst och fårsysslor helt själv medans jag låg och degade i sängen ;)

Apollo - vad spännande, hoppas det går bra hur det än går!

Jag fick också veta här om dagen att det inte alls är säkert att förvärkar gör ont, min mamma berättade (samtidigt som hon berättade att alla vi syskon kommit i en jäkla fart) att hon inte alls fattat att hon hade förvärkar med mig och min äldsta lillebror, så jag kommer nog att gå på helspänn för minsta lilla när det närmar sig...

så länge jag inte känner något tryck neråt så känner jag mig dock lugn, jag har ju väldigt länge kvar (i förhållande till de allra flesta av er) och hoppas verkligen att kotte tänker bo kvar i MINST 10 veckor till! Vecka 26 i dag.

I kväll satte jag mig äntligen med mönster och grejjor och skulle sy och upptäckte att man ska ha stadband där man sätter tryck-knappar... :( Sånt har jag inte så jag får nog vänta lite till eller komponera ihop en egen lösning. Har jag tur så hittar jag tryck-knapparna man syr fast istället för att slå hål i tyget, så då borde det ju funka bra utan. Hoppas jag.

Här är en länk till artikeln i DN, ingen rolig läsning.

Nej fy, det där var ingen rolig läsning! Fruktansvärt för alla blivande föräldrar och också riktigt hemsk arbetsmiljö för barnmorskorna... :crazy:
Hoppas innerligt att det blir bättring och heja barnmorskorna som står upp för sig själva (och för patienterna)!

På NÄL har det nyligen byggts om en massa och många vittnar om att det har blivit mycket bättre. Många fler förlossnings- och BB-rum bl.a.
Jag hoppas det, annars får jag väl ropa på svärmor... :angel:

Jag tror att det är lite extra lurigt om man är "van" att ha ont, att det kan vara på två vis. Antingen att man är så trött i "nu gör det ont systemet" att hjärnan inte gör så stor grej av det, eller så är det tvärtom att man blir typ överkänslig....

När man väl är i närheten av utsatt datum är man ju så less på att vara preggo också och är man i v. 40 och det börjar kännas på så....

Sen hur "ont" det ska göra... en del får ju sjukt ont fast det typ inte händer nåt (pinvärkar?) och en del kan ju öppna sig rätt många cm utan egentlig smärta.

Om jag "i efterhand analyserar" så var det när jag var öppen 7-8 cm som det började göra o n t och jag inte längre kunde stå utan stöd. Då hade jag haft värkar i ca 15 timmar och varit på FL i ett par timmar. Alltså det gjorde inte ont-ont men det var ju helt uppenbart att jag värkar, andades mig igenom, kunde inte prata/svälja under den minut det pågick osv.
Eller, ja, ont gjorde det "väl" men inte "jag måste skrika" ont....

För egen del vet jag att jag är grymt bra på att hantera smärta, eller bra och bra, lite dum i huvet :angel: men vad jag fattat också så kan det vara fruktansvärt olika hur ont det gör för olika kvinnor, vid olika förlossningar....

Ba, bla, bla......

Själv är jag sjuuuuktbebissjuk och jag längtar så efter Grodan. Låg och morgonmyste med dottern för en stund sedan och Grodington låg och petade där inne och svarade på knuffar... magiskt...:love:

Aj aj, känns verkligen som att revbenen trycks och töjs ut helt runt om om det är jobbigt att sitta och att andas... :crazy:
Försöker palla upp med kuddar men det hjälper föga... *blörk*

Tänkte jag skulle ringa familjerätten idag och boka tid för fastställelse av faderskap. :)

Känner igen den känslan allt för väl. Det känns som om man har konstant syrebrist för att andningen är halvt kaputt :p

Kl

Ska på TUL idag. Jag är dödligt nervös, tänk om de hittar något jättefel på bebisen som de missade förra gången? :crazy:

:bump:

skvallrar (med tillstånd ;)) :

Apollo är på FL..!!..
.

Känner igen den känslan allt för väl. Det känns som om man har konstant syrebrist för att andningen är halvt kaputt :p

Kl

Ska på TUL idag. Jag är dödligt nervös, tänk om de hittar något jättefel på bebisen som de missade förra gången?

Precis så! Sjukt jobbigt! :crazy:
Det går säkert jättebra ska du se! :)

:bump:

skvallrar (med tillstånd ;)) :

Apollo är på FL..!!..
.

Oh my! :eek: :bump: :banana: :D
Heja Apollo! Håller alla tummar och tår!

*...mummel jäkla tjuvstart mummel...* ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 375
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar