Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

:D
Tack.... jag försöker faktiskt klä mig och borsta/sätta upp håret. Jag känner mig lite mindre sjuk då om du förstår hur jag menar...
Inte för att överdriva men jag balanserar på gränsen till depresions-avgrunden och att se till att duscha, klä mig, inte ligga I sängen utan uppepå, äta som folk och sånt är lite upplyftande faktiskt..... men festfixad? njae.... ;)

men det är ju skönt att jag inte ser ut som jag känner mig. ;)

Om inte annat slår man ju ihjäl lite tid på det. Vi har ju spegelgarderober i sovrummet så man ser sig själv från sängen :o Jag hade säkerligen täckt över speglarna om jag var liggande, just för att man inte känner sig som en direkt vacker syn, haha.

Jag tycker verkligen du ser jätte fin ut! Jag tror nog att jag och DS är lite mer lika på den fronten att se ut som totala vrak när man är sängliggandes, eller bara nyvaken för den delen :angel:
Jag ser ju verkligen GRÅ ut nu för tiden också. Jag brukar aldrig bry mig om att sminka mig men efter att under hösten fått diverse kommentarer om att jag såg så trött ut så sminkar jag mig varje dag nu. Vill ju inte skrämma folk :p
Igår lyxade jag dessutom till det med ett nytt puder, jag som annars är livrädd för puder med risken att se ut som en hel puderdosa i ansiktet. Men jag är nöjd med resultatet trotts att expitiden på make up store var helt värdelös :p

Jag har en liten fråga till dig. Hur går det till om man funderar på ev sjukskrivning? Vem vänder man sig till? BM eller direkt till en läkare? Borde man be BM rekomendera en läkare? Hur lång tid kan man tänka sig att processen tar med att få igenom det hela, tänker mig tid och sen få ett uttalande? Jag VILL ju jobba absolut så länge som möjligt men jag tänkte gå händelserna lite i förväg eftersom jag nu har ont i ryggen typ 24/7 och kan tänka mig att det inte är lika roligt om några veckor.. bara så jag vet vart jag vänder mig sas.

Sen har jag skaffat mig en teori till varför jag har klarat mig så himla bra från aj aj i fogarna. Att ongen ligger så högt upp. Hon har legat tvärs över magen tills nu för ett par dagar sedan, och mosat mina revben ist ;) Men nu tror jag bestämt att hon slagit runt och legat med huvudet nedåt sen igår natt/morgon. Jag har inte lika mycket problem att andas när jag sitter ner, men däremot vaggar jag som en jäkla anka och har känt av fogarna på ett annat sätt. Fortfarande inte så att jag ska gnälla, men det är lite annorlunda. Dessutom så har jag inte bara längre ett "gung" i magen när jag går, utan jag känner även gunget längre ner.

Senast ändrad:

allmänläkare på VC har sjukskrivit mig båda gångerna.
En del Mvc verkar ha läkarkontakter så det kan ju vara värt att kolla. Försäkringskassan har ca 30 dgr. handläggning, för mig tog det typ en vecka...

Du kanske ska vara/bli halvtidssjukskriven illafall? alltså eftersom du vill jobba, tänkte jag, det är enorm skillnad att jobba halvtid, gjorde det ett tag i höstas...

också ska du byta stall-skift med O...:angel:

Det är nog jätteolika med fogarna o så. Jag bar dotra väldigt högt och även den här bebisen. Ändå stora problem, Sen finns det ju de som upplever lättnad och lindring när barnet vänder sig/fixerar sig, sån är inte jag.. ;)

Ok, då måste jag skriva in mig på rätt VC också, jag står fortfarande kvar på vår gamla som jag hade innan vi flyttade. Men jag frågar BM på fredag när vi träffar henne. Påverkar en ev sjukskrivning SGIn? :crazy: (fick höjd lön fr 1a aug)

Faktiskt - jag tog ditt råd och talade klarspråk (läs: fick ett utbrott :angel:) och nu är dealen, jag säger till så fort jag vet - han fixar. Jag gör så mycket jag orkar och ber honom fixa när jag behöver hjälp eller avlastning. Det gav faktiskt stora framgångar! I söndags frågade han mig om vi inte skulle gå ut och hjälpas åt med stallet, trotts att jag inte sagt något :love:
Sen ska jag också säga att hur konstigt det än låter så är det vidrigare att sitta på jobbet än att vara ute i stallet. På jobbet sitter jag still hela tiden = aj. I stallet rör jag mig lite, lungt och försiktigt i luuungt tempo = skönt. Visserligen tar stallsysslorna betydligt längre tid nu än de gjorde innan och jag tar pauser lite då och då, men det går oftast bra. (Det tog tom så lång tid i lördags att O frågade om jag träffat någon i stallet - Nä. -Men vad gjorde du da? -Stallsysslorna... -Jaha vad mer? -Inget? -OJ VILKEN TID DET TOG! :p) De gånger jag inte kommer ut är oftast då ryggen är för sliten redan innan jag kommit ut så jag typ inte kommer upp ur soffan.

Senast ändrad:

:bow: hurra vad bra!
Är inte det klassiskt när man har ryggproblem att det är värre att vara still?

Jag tror inte det är någon direkt fara för SGI.... men jag är inte säker?
Jag har inte fått några indikationer på att det kan/ska ändras. Däremot höjde de ju min efter löneförhöjningen.. men det är så kort tid för dig så jag tror inte det spelar nån roll. Det mesta står ju på f-kassans hemsida.

Har du inte möjlighet att stå på jobbet? Alltså höj och sänkbart skrivbord. Det kan ju vara skönt att varva med. Jag "ska" ha möjlighet att stå men arbetsplatsen är rätt kasst utformad så det blir inte mycket av med det pga ergonomi tyvärr. Vi har haft några arbetsmiljönissar som slagit ner på det som inte klassas som "okej" så vi får se om det händer något.

Förresten, angående sysslor: jag skickade ett par länkar till ett par inlägg jag skrev i frustrationen över att jag inte är "som vanligt" och har det jobbigt med lyftande och bärande som jag bad Alex läsa. Det satte fart på hans tankar tror jag så nu är han väldigt mycket för att hjälpa mig med saker, även sånt som faktiskt är en barnlek även nu. Han har blivit en riktig gentleman faktiskt, ska hjälpa till med allt som kan vara besvärligt :) Inte för att vi inte kan prata med varandra utan för att det ibland är lättare att förklara i skrift och inte råkar hugga i stil med "du hjälper aldrig till med /.../" som är lätt att göra när frustrationen sköljer över en.

Vad bra! Det viktigaste är att man når fram, sen hur man gör det spelar väl egentligen mindre roll... ibland uttrycker man sig tydligare om man vänder sig till någon annan som om man skriver här -än om man pratar direkt....

jag är ett stort fan av tankeöverföring ... men det funkar ju som lite dåligt... :angel: det var när jag insåg det som saker och ting började lossna.. ;)

Ja.. Alex är faktiskt tokigt dålig på att läsa tankar så jag har helt fått skrota den idén. Han ser ju om jag är på dåligt humör och sånt och har väl börjat förstå det där med att när jag är på kasst humör runt mattiderna och inte har fått något att äta bör han ställa sig i köket och koka ihop något snabbt så lättar det ganska fort :p I övrigt är funkar det inte alls. Synd, det vore praktiskt! Nästan 2 år efter att vi träffades första gången kan jag i alla fall prata i halva meningar och han förstår vad jag säger. Ett steg i rätt riktning!

Jag har faktiskt ingen aning om vad som är och inte är klassiskt för ryggproblem... jag.. brukar mest ignorera min rygg och köra på som jag vill.. vill liksom inte riskera att någon ska tala om för mig att jag borde ta det lungt eller något med min rygg.. det vill jag liksom inte :angel: Jag skulle bli galen. Nu är det ju lite annorlunda dock. Ska man plöja sig igenom en förlossning kan det vara rätt skönt att iaf ha kunnat sova lite ihållande tänker jag mig. Dessutom känner jag att när jag haft ont 24 timmar om dagen i typ 3 veckor i sträck så blir jag lite "kinkig", alltså tillslut blir man lite så där att man vill lägga sig ner på golvet och bara gråta och skrika jaag ooorkar innteeee meeeeer... och jag tänker att det kanske är lite dåligt att vara i det stadiet när värkarna sätter igång liksom haha...

Ang SGIn, så är den beräknad på min nuvarande lön (den högre) när det kommer till FP. Jag har fått för mig att de räknar 6 månader innan.. och eftersom hon är beräknad i mars så blir det på den högre. Frågan är bara om jag skulle bli sjukskriven innan... och att jag inte haft lönen i 6 hela månader.. blir bara sjukersättingen lägre då eller även FP? Får helt enkelt ringa och fråga.. tycker all info är en djungel och helt rörigt att förstå sig på.

DS, ang att stå på jobbet, nej vi har inga höj eller sänkbara skrivbord tyvärr. Dessutom får jag en helt värdelös arbetsställning nu när magen är så stor och jag inte kommer så nära skrivbordet som vanligt :p
Men jag brukar lindra genom att ta en promenad fram och tillbaka i korridoren, då får man iaf en andningspaus på en minut

Det med magen känner jag igen. Sen saknar vi de där skitbra, ergonomiska stolarna vi blev lovade i flytten. Vi fick 2 st skräpstolar, ena värre än den andra. Så pass att det vore mer bekvämt att sitta på en pinnstol.

"Vissa inkomster får du däremot inte räkna med
i den sjukpenninggrundande inkomsten eftersom
de inte är arbetsinkomster. Det gäller
• sjukpenning, föräldrapenning eller annan
dagersättning
• studiestöd
• arbetslöshetsersättning
• pension
• kapitalinkomst
• skattepliktiga förmåner, till exempel värdet av
fri bil eller kost och logi
• kostnadsersättningar, till exempel
traktamenten
• avgångsvederlag."

Saxat från: https://www.forsakringskassan.se/wp...01464b7a6c5&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Du borde klara dig även om du sjukas.

Jag har ingen ergonomisk stol, det viktiga är bara att jag sitter upprätt typ.
Nu blir dock problemet att eftersom magen är i vägen så kommer jag inte in med stolen ordentligt och kan inte luta hela underarmarna mot skrivbodet utan de får hänga i luften och jag sitter fram med, och spänner, axlarna... sen är bollen i rullning.. och så slutar det inte riktigt rulla heller tyvärr.

Men.. jag ska inte gnälla.. jag blir inte bättre av att gnälla.

Fast det är väll just det jag inte borde göra? För sjukskrivsjag får jag ju sjukpenning och det är ingen arbetsinkomst och därför borde det helt enkelt dra ner min SGI?
Ringde iaf försäkringskassan.. "beräknad kötid är 39 minuter" så dom får ringa upp mig istället.

Det är kanske lika bra, jag har förstått det som att man räknar lönen du har som anställd och att sjukpenning inte drar ner det men det kan ju vara fel.

Maila dem! finns en knapp på hemsidan för det. jag ringer aldrig kassan..(fast nu har jag en personlig handläggare som jagkan ringa direkt..)

Vet du det är inte att gnälla att konstatera att man har besvär.Tycker du är klok, föda barn är rätt ansträngande. Sen sliter det att ha ont...

alltså egentligen vet jag inte om det är klassiskt. jag tycker bara att jag hört det... när mina fogbesvär började hette det "ryggont" och att det var n
bra att jag inte hade ett stillasittande jobb...

Jag litar inte riktigt på myndigheter och de skriver ju saker som kan verka så sjukt motsägande så det är bäst att fråga.. och sen helst få det skriftligt.. och andra sidan så spelar det väll ingen roll för om någon på en myndighet skrivit något som vart helt fel så skulle ju inte det spela någon roll, man skulle ju aldrig få rätt ändå... vilket annars gäller ALLA företag... :grin:

ed. Jag tolkade det som att man inte får räkna med sjukpengarna, men eftersom man inte får någon lön heller, så finns ju inte den heller att räkna med och således borde SGIn dras ner?

Shiat, vilken grej. Den vore kanske något.. men.. 1500 för en pryl att använda i typ.. inte länge alls... :crazy:

Senast ändrad:

Shiat, vilken grej. Den vore kanske något.. men.. 1500 för en pryl att använda i typ.. inte länge alls... :crazy:

Skicka till din arbetsgivare. Har ni varken höj och sänkbara skrivbord eller bra stolar så bör de stå för detta... Om inte annat så är det ju bara att påtala att annars blir det troligen en sjukskrivning snart :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 996
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 391
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar