Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Man vet ju inte förrän man är där om det är en fin familj heller. Man kan ju iofs kolla upp numren på eniro och åka runt och spana lite men det känns ovärt. I värsta fall köper vi nog ett billigare, enklare. Vi åker inte tillräckligt mycket bil idag för att jag ska känna att det är värt att lägga större pengar på de som har det där lilla extra heller. Det är mest kollektivt som gäller, bil är dyrt och det är rätt knöligt att ta sig fram i den här stan...

Jaha, och du räknar med att du kommer lita på larmet och inte oroa dig för att de missat att lösa ut? ;)
Med tanke på att jag i 7 år jobbat med (hem)larm och fel med dem... så vet jag att sådana där grejer inte bara (med oftast) löser ut felaktigt, men att de ibland inte löser ut öht. Visserligen är det säkert stor skillnad på tekniken i grejerna.. men.. jag gillar inte larm ;)
Iof kanske Ollebulle kan skaka fram ett andningslarm till ett bra pris... fast det kanske blir svårt att förklara varför hans bolag, som vanligtvis jobbar med inbrottslarm och brandlarm helt plötsligt vill köpa ett andningslarm haha. För det är kanske inte jätte troligt att någon av hans vanliga leverantörer har dem :p

Jag vill bara inflikna innan att nedan inte på något sätt är dömmande åt något håll, jag har bara inte tänkt på det innan och jag har själv tänkt att åka kollektivt med ongen.

Ang kollektivt... intressant... hur kan man eg tycka det är helt ok att låta ett barn åka i vagn, helt oskyddad, på exempelvis buss och tåg.. men inte i en bil? Jag skulle ALDRIG tillåta att ungen åkte utan babyskydd i bilen, men varför då på bussen eller på tåget?:crazy:

Tåg har jag inte brytt mig om alls. Det finns ju inte ens bälten där :p Däremot buss har jag faktiskt haft samma fundering. Jag använder själv ALLTID bälte på bussen om det finns och ser det som självklarast i världen. Jag blir arg på folk som inte gör det för att de genom att inte använda bälte utsätter mig för en risk. Värst är om det sitter en person bredvid som inte ser ut att väga under 100 kg. Tänk om bussen välter och jag får denne över mig. Vilken kraft... Och vad död jag kommer bli...

Det som är grejen är att jag inte vet om jag vill släpa med mig babyskydd på bussen. Idag finns det ju vagnar med möjlighet att klicka dit ett babyskydd men jag har ingen lust att välja en sån nu när vi har hittat en som verkar vara det som bäst möter våra krav och önskemål. Ge sig ut och leta efter nåt annat känns inte ett dugg lockande. Dessutom ska väl barnen inte ligga så länge i sånadär? Säg att jag t.ex åker till stallet med barnet. 1.5 timme dit, 1.5 timme hem och så stalltid på det. Beroende på vad jag gör kan det ju bli längre stunder i vagnen.

Jag har inte hunnit med allt snack här idag, så jag hoppar tillbaka till sel/sjaldiskussionerna. Vi har en Beco butterfly II som vi och dottern älskade. Smidig att få på sig och jag tyckte inte att det var problem att bära henne i den som nyfödd heller. Dock ska man inte bära på ryggen förän barnen är stadiga och håller huvudet själva, tidigast runt halvåret tror jag är vad som rekommenderas. Jag hoppas att nästa bebis också ska älska den :)

Ang vagn så fick vi en 4-hjulig pansarvagn (Emmaljunga med några år på nacken) som vi tänkte använda men väldigt snart insåg jag att den var alldeles för tung för mig att mecka in i bilen osv. Den fick bli hemma-sovvagn och vi köpte en lättare, smidigare vagn begagnat.

Idag har jag äntligen fått min tens, jag längtar tills jag kan lägga mig med den i soffan och njuta av att inte känna smärta en stund :) Annars är det mycket bebisrelaterat inplanerat denna vecka. På onsdag är det både in och få immuniseringssprutan och sedan förlossningsföreläsning på kvällen och på torsdag är det BM-besök.

Jaha, och du räknar med att du kommer lita på larmet och inte oroa dig för att de missat att lösa ut? ;)
p

jag hoppas det. en vän hade ett till sin son, det var i allafall riktigt känsligt, reagerade direkt närman blev rörlig och hamnade vid sidan av och annat.
Man vill ju inte att nåt ska hända beben men kan jag få lite extra sömn så är jag glad för det. :)

Alltså det här med att klicka babyskydd i vagn..... när vi fick dotra fick vi information om att spädisar endast i undantagsfall ska åka/sitta i babyskydd mer än 30 minuter...:confused:
helt ohållbart naturligtvis men.... typ alla verkar ju ha såna travel systems och de som inte har det, har bebisen kvar i babyskyddet långa stunder, särskilt om hen har somnat.... jag orkade inte bära barn + skydd så jag hade som inget val men ... ja, mycket är det att fundera på..

appropå kollektitrafik så ska det finnas säkerhetsbälte även för vagnen och vad gäller bebisen så finns det säkerhetsbälte till den också, i vagnen, fast inte i liggdelen väl...? en av mina mostrar ramlade med vagnen när bussen gjorde en tvär inbromsning, hon bröt handleden men annars gick det bra.

Jo, det är väl ungefär vad jag också hört. Det är ju inte som om det ser bekvämt ut heller så jag har varit lite anti babyskyddsvagnar.

Det finns vagnsbälten på bussar men de ser faktiskt inte så säkra ut här. Man kan ju ställa vagnen så det inte är någon fara om det krockas framåt så att säga. Om bussen välter kan det ju bli lite bökigt dock.

Herre gud.. kom in på andningslarm.se. Jätte dålig ide.. och jag är inte ens den hysteriska typen... åh gud, jag måste gå och ta mig en kaka i köket.
Vi kommer absolut köpa andningslarm - även om vi räknas till de hysteriska då :p (eller ja, nu kanske jag säger för mycket - JAG kommer köpa i varje fall, jocke är inte tillfrågad ännu :p )
Anledning: Med en pappa som har alldeles för trånga näsgångar, trots två operationer, och en mamma som har sömnapné och skrämde slag på hela släkten som barn då jag hade just andningsuppehåll ( ;) ) så känns det väldigt självklart för mig att investera i ett sådant :)

Alltså det här med att klicka babyskydd i vagn..... när vi fick dotra fick vi information om att spädisar endast i undantagsfall ska åka/sitta i babyskydd mer än 30 minuter...:confused:
helt ohållbart naturligtvis men.... typ alla verkar ju ha såna travel systems och de som inte har det, har bebisen kvar i babyskyddet långa stunder, särskilt om hen har somnat.... jag orkade inte bära barn + skydd så jag hade som inget val men ... ja, mycket är det att fundera på..

Vi har (eller ja kommer) beställa ett med iklickningsbart babyskydd. Mycket tanken med det är väl om man snabbt ska inom affären när man varit ute och kört (slipper väcka den lilla). Annars kan jag inte se så många fördelar med det heller faktiskt :D

Meeeen åhhh! Vilken djungel med andningslarm! Det står ju samma saker om alla i princip?!

Fästa i blöjan eller sensorplattor är de stora skillnaderna.
Alla larmar efter 20 sek.

Priserna varierar från 900-2000... Jo, men detta blir ju ett lätt val.. :grin:

Det som kan vara värt att tänka på är att om man ska ha en platta som andningslarm så förutsätter det att bebisen sover själv, inte alla som kan tänka sig det ;)
Vi hade inget larm och jag har ännu ingen tanke på att ha det denna gång heller.

Ang travelsystem på vagnar hade vi det förra gången och kommer ha det igen. Vi hade mycket nytta av det och om vi åkte buss hade vi det och sele med oftast just för att åka lite säkrare. Jag har också funderat över säkerheten vid bussåkande, men åker själv buss ytterst sällan.

Delvis kl

"– För det första är andningslarm inte effektiva – barn kan göra andningsrörelser utan att få i sig någon luft, och då reagerar inte larmet. För det andra kan larmet larma falskt och störa barnet. Andningslarm kan möjligen vara bra för oroliga föräldrar som redan har förlorat ett barn, men inte annars, säger Hugo Lagercrantz."

http://www.viforaldrar.se/Forsta-aret/barnlakare-varnar

Jag försökte hitta tester på larmet men det gick inget vidare. Däremot är det ju, som Apollo säger, lätt hänt att de falsklarmar. Jag som också har hand om mycket larm vet hur ofta det går spöklarm som vi kallar dem. Trots det är det mycket möjligt att jag tillhör de hysteriska och plockar hem ett.

Fast där är min tanke att om den inte vill sova själv, så får den tusan i mig sova i ett babynest mellan oss.. Och då borde de plattorna fungera ändå tycker jag?

Fördelen med den blöjgrejen är ju att de lätt kan ha det i vagnen och sånt med...

*funderar vidare*

Jag har fått för mig att ett babynest är för litet för plattorna och att bebis måste ligga i egen säng för att det ska funka, men jag kan givetvis ha fel. Värt att kolla upp iaf :)

Fast jag fattar inte det där resonemanget (och jag är rätt smart ändå om jag får säga det själv). Självklart vidtar man alla andra säkerhetsåtgärder (sova på rygg, inte ha för varmt, inte röka, inte sova med täcke - där är väl Sverige typ det ena moderna land som inte har den rekommendationen - osv).

Själv tycker jag väl att de som ägnar sig åt AW:s vansinne per definition är empatilösa skitstövlar, så där är det väl inte mycket man kan göra ändå.

Ok, då missar larmen en del fall (fast för ett par år sedan så hette det att inget av barnen som dött i psd hade haft larm...) och larmar fel ibland. So what, ibland larmar de rätt också och ett barn kan räddas (det är naturligtvis att rekommendera att man går en första hjälpen-kurs för bebisar). Det finns folk som för fastän de haft bilbälte också, och ibland hakar bältena fast trots att man inte krockar och det är irriterande, men det är väl ingen som skippar bälte pga det?

Klart man vidtar alla försiktighetsåtgärder. för mig handlar det om att kunna sova lugnt, som jag skrev var jag upp ganska många gånger för att "titta till" och sen tog det tid att somna om och sen var det mata och ...
För övrigt tänker jag hyra mitt larm. Efter 3 månader bedöms det som "faran över".
Jag är inte hysteriskt orolig egentligen, men som sagt var, jag var ofta uppe och tittade till dottern, och tappade mycket sömn.

*KL*

presenterar Puten i v. 27

v27_50eb098f9606ee22153dd3d3.jpg

Jag har ingen aning om hur mycket jag gått upp. sex kilo före jul tror jag? Men så har jag ju övervikt sen innan också ... jag har slutat väga mig hemma, dels för att jag glömde vågen en trappa upp och dels för att jag inte känner att det ger mig någonting. jag äter så noga jag kan och resten tar jag sen. :)

Att de fellarmar är väl okej men det står även att barnet kan göra andningsliknande rörelser och att larmet därmed inte löser ut. Det såg jag som mer oroande. Med det i bakhuvudet litar jag nog inte helt på andningslarm utan kommer säkert att hålla ett öga då och då ändå.

SJÄLVKLART kollar man barnet även om det sover med larm, men nån gång måste man sova själv också. Jag vaknade också helt livrädd stup i kvarten de första nätterna, tills jag tog över honom i min säng. Det läskigaste är nog att ibland ser man verkligen inte om de andas så man måste råstirra på dem jättelänge.

Min rädsla försvann i stort sett när jag började samsova. Då räckte det med att jag halvvaknade och kände honom andas så kunde jag somna igen.

Till tvåan köpte jag faktiskt ett respisense men använde det inte en enda gång. Jag tyckte det kändes drygt att knäppa upp pyjamasen på barnet för att sätta på larmet, och pyjamasen åkte ofta på nån timme (eller timmar) innan barnet somnade (skrek ofta till ett på natten de första fyra månaderna) och det är ganska stort och obekvämt att ha på.

Så jag kommer nog inte skaffa larm till trean, vi samsover och knuffas runt lite på nätterna så bebisen inte somnar för djupt. Dessutom brukar vi amma halva nätterna och sugreflexen ska ju också motverka.

Fiiin kula klockis och ni andra också! Kul att se lite magar!

Självklart är det oroande om de inte är helt pålitliga. Men det är ju ändå bättre än inget tycker jag.

Vi hade ett Angelcare, men jag kommer försöka få tag på ett att fästa i blöjan den här gången då vi samsov en del rätt tidigt.

För övrigt finns det en andra topp av psd runt 8 månader. Jag läste en artikel av en tysk forskare som skrev att just dessa barn hittades svettiga och med "spår av kamp" vilket lett till att man tror att de ofta hamnat under täcket eller dylikt. Ska se om jag kan hitta den igen, det var rätt länge sedan jag läste den.

Vi använde larmet mellan ca 3 och 12 månader. Innan sov L i en Baby Bay, där funkade inte larmet, och därefter tog vi bort ena sidan på sängen och han kunde kliva ur som han ville - då larmade det förstås!

Jag övervägde att larm till dottern också, men backade för jag ville inte att hon skulle sova bland en massa teknik.
Men som sagt var, kan jag få ihop lite sömn och slippa den värsta oron så är det nog värt det....

sen som sagt var, man vet ju inte. samsova är ingen hit för mig med min dåliga kropp men en del bebisar accepterar ju inte att sova "själva" heller och då står man ju där med sitt larm...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 996
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 390
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar