Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

. Det skulle husse styra upp... och när jag kom tillbaka så hade Apollo fått en ny bästis! :cry: )

nääääääää :cry: vilken typ han är din karl! och den har du gått och gift dig med??:eek:

.Ang att kolla med min naprapat ang bärsjalar... alltså.. han behandlar mest NHL stjärnor och massa idrottare, så jag har extreeeemt svårt att tro att han vet vilken bärsjal som skulle passa mig bäst ;)

:rofl: kan du inte fråga, bara för skoj?

ang sele så bär man tydligen mest med ryggen med babybjörn, andra selar som ergo baby bär man mer med höfterna (typ). kanske kan vara bra tips med tanke på din rygg?

Kl

Jag har burit båda barnen jättemycket i sjal och sele och älskar friheten och goset. Båda har varit runt 2 när jag slutat bära men ibland hqr de velat bli burna efter det också. Denna gången har jag köpt en beg trikåsjal och så har jag en Manduca och sen en Tula Toddler för större barn.

Jag funderade lite över det där när de pratade om att bära barn på Nyhetsmorgon nu i dag... Jenny vad hon nu heter, barnpsykologen var där och de kom in på just att bära på barn (framåt eller bakåt kopplat till stress osv) men det jag fastnade i var att hon sa att när man slutar bära på dem, runt 6 månaders ålder...:confused: Tilde kommenterade att "inte ens hon" br runt på sin 9-månaders.

Det ställde mina planer helt på ända då jag trodde man faktiskt kunde bära rätt mycket längre tid än så. Att du har burit tills de är runt 2 låter ju mer i linje hur jag tänkte... (köpa dyra bär-saker för bara ett halvår när jag inte ens vet om jag klarar av det liksom... eh.)

Haha, bara jag får tag på han. Tror han lever nått highlife och spelar tuff (vägrar lägga upp nya tider på hemsidan, tror jag måste ringa hans mobil och hota han lite).

Hm, skulle gissa att det är bäst att bära med höfterna. Iaf med tanke på att de babybjörnar jag sett så sitter de på magen och jag tror inte det är så bra att jag får vikten framåt. Däremot en babybjörn som sitter på ryggen, finns det?

Haha, ang apollo, apollo gjorde väll iaf rätt att byta ut mig som hans bästis eftersom jag var den som ifrågasatte pengarna när det gällde op, för hans nya bästis var det ju självklart! ;) Mestadels är det rätt gött att Olle älskar Apollo... fast den dagen när han kom och sa till mig "Veeeetuuu ääälskliiing, jag gillar faktiskt dig mer än Pricken!" så kände jag att det gått lite långt och sa.. "och det tycker du inte är så pass självklart att det är bäst att du berättar det för mig?" hahah. Men han älskar veeerkligen den hästen. Jätte mycket! :love:

Senast ändrad:

Haha, men vaddå, vid 6 månader, då kan de ju inte ens gå? Hur tänkte man förflytta dem då? Stå och kalla på dem i hallen och låta dem krypa? :D
Jag planerar ju att i största möjliga mån fortsätta vara aktiv i stallet osv och om bäsing inte vill ligga i vagnen så får hon följa med på magen eller ryggen ist när jag mockar. Sedan ser jag ju mycket heldre att jag ex bär henne i sjal eller dyl när man går in i affären ist för att släpa med sig en vagn att dra på också.. känns betydligt lättare?

Nä det låter helt knasigt, jag har till och med burit grannens femåring när han inte pallade cykla upp för en backe (och dragit hans cykel och min barnvagn upp för backen)

Visslans tips är att alla bör börja med en trikåsjal (finns på både tradera, blocket och sjalbarn eller så kan man gå in i t ex knyt-an affären i stockholm)
Trikåsjalen kan man inte ha så hemskt länge för den blir lite svajig när barnet blir tyngre.

Sen köper man antingen en vävd sjal som man kan använda resten av bärtiden. De är lite dyrare och finns i tusen färger och material. Trikåsjalen kan man köpa vilken som helst, alla funkar likadant.

När bebisen är fyra till sex månader tycker jag det funkar bra att börja bära i sele också. De flesta tycker att en ergonomisk sele är bäst plus att man kan bära på ryggen med den. Kolla på knyt-an för tips på bra selar.

Baby björn kan man inte bära på ryggen med så vitt jag vet, dessutom sitter barnet inte ergonomiskt (och selen inte ergonomiskt på bäraren heller).

För mej har sjal och sele varit ovärderligt vid kolikattacker, matlagning, affärsbesök, skogspromenader och bara vanligt gos..

Men så r jag en sån som inte ens pallar dra med mej handväska nånstans så jag tycker ofta det är jobbigt med vagn och skitsmidigt med sjal och sele.

haha, jag gick in på knyt-an.se... sjuuukt många prylar!!
Jag tror dock att om jag inte får tag på sjalar genom grannen, så kommer jag nog åka dit. Är lite orolig för att man måste dra åt sjalarna så hårt att det inte kommer funka för min rygg. (tom en BH kan ju sitta för hårt :grin:) Får för mig att selarna sitter lösare och inte nyper åt lika mycket kring bröstkorgen?
Jag har annars funderat på en ringsjal, jag får för mig att de andra ska ge lite klaustrofobikänsla :angel: eftersom man knyter verkligen om hela överkroppen... Dessutom verkar man ju låsa fast bäsingens huvud, det är ju bra i början men vill inte ongen rätt snart kunna se sig om? Funkar det att ha ringsjal lika länge som de andra?

Det låter ju som drömmen men jag kom ju liksom släpandes med mina två. Gamlingen har jag haft sedan 11 års ålder så han har ju inte haft nåt annat val än att gilla läget ;) Han är så väl medveten om vad de är för mig så att säga och han har ju förståelse för att jag inte bara vill ge upp hoppet om hästarna när de är skadade. Å andra sidan lägger jag inga hiskeliga summor på den äldre hästen iom att med såna summor kommer ofta längre konvalescens eller liknande. Det vill jag inte utsätta henne för. Hon finner sig inte lika snabbt i boxvila som den yngre. Det är bara jobbigt och hästen mår dåligt :) minstigen kan man ju försöka med, dessutom är hon ju bara 5, hon har bättre förutsättningar bara genom åldern.

Däremot saknar ju sambon körkort så att flytta ut i ödemarken är inte något alternativ. Jag blir glad om jag får honom till en halvcentral villa tids nog. Dock är hans krav lite stora. Nära jobbet (tjena, jobbar man på östermalmstorg så är det kört...), bra kollektivtrafik, nära tunnelbana (bussar duger inte) osv. Så jag har lite att jobba med. Han har dock sagt att när han kan jobba hemifrån vill han flytta lite längre ut på "landet".

Haha, landet, vaddå Bromma eller? :D
Du får väll ge han ett körkort i födelsedagspresent :angel:
Taktik my love, taktik! :D

Haha, men vaddå, vid 6 månader, då kan de ju inte ens gå? Hur tänkte man förflytta dem då? Stå och kalla på dem i hallen och låta dem krypa? :D
Jag planerar ju att i största möjliga mån fortsätta vara aktiv i stallet osv och om bäsing inte vill ligga i vagnen så får hon följa med på magen eller ryggen ist när jag mockar. Sedan ser jag ju mycket heldre att jag ex bär henne i sjal eller dyl när man går in i affären ist för att släpa med sig en vagn att dra på också.. känns betydligt lättare?

Nä det var så jag tänkte med.. undrar hur de menade egentligen.

Jag har ju mina hästar här hemma på gården, på lösdrift och går ofta i hagarna och mockar och pysslar, och ser fram emot att ha lilla kotten med mig i sjalen. :love: Och det håller jag med om att det känns betydligt smidigare i butiker osv, än att knöla sig fram med vagn.

jag har inte heller körkort men vi flyttade ut på landet i alla fall :)

jag kom dessutom släpandes med två hsätar jag med, skaffade ett sto till och nu har vi fyra... :angel:
Han är inte suuuperintresserad men hjälper till utan att knota (oftast) och kan till och med följa med ut på en långtur ibland.

Den här tråden har ju tipsats om i tråden tidigare förresten, jag har snart läst igenom hela :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1062899&highlight=sjal

Ja men precis.. ser framför mig.. ha ungen i vagnen, släpa på vagn + korg inne på ica och sedan kassar till vagnen, alt barnvagn och varuvagn...
Låter mycket enklare att ta ungen i selen och bara ta varuvagnen och slippa bära dubbelt öht?
Haha, bara för det så lär vi båda få två ungar som VÄGRAR bli burna ;)

Du får köpa en sån sjopping-barnvagn? :idea:

alltså den där bärselen du visade med barnet på ryggen......hur får man på sig selen/få dit barnet? :o
Nä... köp en skit billig grej o testa. en del ongar vill ju inte "åka i sjal/sele" heller,,

Jag bar tills dottern var ca 8 månader, maken fortsatte ett par månader till, sen tog orken slut. och tålamodet hos barnet. ;)
man bär nog så länge man orkar, och barnet vill, tänker jag.

Gud vad smart du är :idea:

Ibland undrar jag vad som hänt med min hjärna... fråga bm har jag inte tänkt en tanke på, inte heller att man kunde googla... *pucko* Det närmsta jag kom var att komihåg att jag skulle till bm den 23 så då kunde jag ju fråga då :idea: suck...

Jag skyller på sömnbrist och huvudvärk. *host*

Själv vägde jag 57 på julaftons-kvällen och 56 förmiddagen därpå... Undrar vad det kan ha berott på... :angel:

Fast att man väger mindre på morgonen/fm är ganska vanligt ;) Är ju därför man säger att man ska försöka väga sig vid samma tidpunkt varje dag :) (detta sägs väl iofs kanske mer till de som försöker gå ner i vikt än till de som är gravida :p )
jag kan väga allt mellan 0.5-3 kg mer på kvällen ibland :o :eek:

Jag tycker inte det känns klaustrofobiskt med sjal, den första är ju elastisk. Testa och se, funkar det inte kan du sälja den igen. Jag tycker personligen det blir för hårt med sele till en nyföding. Man kan ta in och ut huvudet som man vill när man bär på magen i sjal.

Ringsjal belastar ju lite snett, jag har mest använt typ när man ska in en snabbis på ica eller när man lagar mat och barnet vill upp och ner (typ 9 månaders)

Som någon annan sa, man bär så länge man själv och barnet vill. Vissa använder ju vagn tills barnet börjar skolan, min unge slutade självmant när han var två. En del ungar sitter glatt i vagnen och tittar på vad som händer runtomkring, mina har fått spel så fort vagnen står stilla... Det beror lite på vad man har för unge och livsstil.

Haha, det är som de där "fisksprattlet" man skulle känna. Jag kände direkt puffar/sparkar redan i v 16 och det är inte förens på senare som jag känt något som skulle kunna refereras till sprattel... hela magen vibrerade så pass att jag trodde att hon hade ett epeleptiskt anfall eller något :p

Haha, samma här! Fisksprattel och fjärilar märkte jag inte alls av i början. Det var tydliga "buffar". Nu däremot tror jag hon ligger och viftar med tårna eller något och då kan jag nog mer likna det vid sprattel. :)

Tror att det finns en risk att katten kommer blänga surt på oss när bäsingen är född och snor kattens plats på min mage när jag ligger i soffan, eller ännu värre, när jag ligger i fotöljen framför öppna spisen. Hon gör fruktansvärda stare downs redan nu och om vi snor hennes plats finns det nog risk att hon faktiskt lyckas sudda ut det där "OMet" i "om blickar kunde döda" :D

Vilken underbar beskrivning av din katt! :love: :rofl:

På tal om fis-liknande... Här har liten för några dagar sedan roat sig med att sparka liksom ner mot rumpan på mig verkar det som. Toka. Det kändes väldigt obehagligt må jag säga!

Jag håller med om att det är väldigt obehagligt! :eek: Lilla troll roar sig med det med - för att inte tala om klockrena träffar på en full kisseblåsa... :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 996
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 388
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025