Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Jag har tänkt tanken många gånger men saken är att han var jättenära på att ta körkort när han var runt 18 men så ångrade han sig tvärt med ett "nä, inte förrän elbilen blir det självklara valet!". Att jag då vägrar att beblanda mig med dessa fram tills de gör VETTIGA dragbilar. Det händer nog inte i morgon direkt :p sen är han ju snart 26 och klarar sig fortfarande med busskort så det talar ju inte till körkortets fördel. Särskilt inte när han har mig nu som har tillgång till båda delarna när det behövs ;)

Kl
Materialet i ett babyskydd, åldras det typ som ridhjälmar och sånt? Fick ett erbjudande om att köpa ett sådant av en bekant och när jag frågade lite mer är det uttaget sommaren -10, köpt begagnat av min bekant så 2 barn har använt det. Jag känner mig skeptisk... Hade det varit köpt nytt av min bekant hade jag inte varit orolig men det här vet jag inte om jag vågar. Hade ni? Självklart kommer jag ju krocka om skyddet är "utgånget" liksom..

V 30!
Har gått upp 7 kilo och 20 cm runt midjan.

20130107_131741-780176.jpg

6 ellrr 8 år.tror jag det är. Finns märkning på alla skydd så man kan se när de är ifrån.

Jag har haft ett maxi cosy till båda mina och varit nöjd med det. Denna gången blir det nog ett brio så jag kan klicka på det på vagnen.

Med andra ord borde det inte vara någon fara med en -10? Det ska enligt infon jag fått inte vara krockat i alla fall så några såna skador ska det inte vara.

Jag är paranoid och säger inte att mitt beslut är rätt.. men... jag blev skraj när jag läste på någon sida att man ska passa sig för skydden som kommer från ex försäkringsbolag som man kan hyra eftersom de aldrig kan garantera att de inte är krockade med.. då började tankarna snurra och jag känner att jag inte vill ha ett beggat skydd till min onge oavsätt. De pengarna man spar in är inte värda risken att någon ev krockat med det eller att det är slitet. Så trott att vi fått erbjudande om att FÅ ett av våra grannar (som jag i aldra högsta grad ändå litar på) så kommer jag tacka nej och köpa ett nytt.

När det kommer till vissa saker är jag snål som fan (det har ju tydligt framgått i tråden :D). Men säkerheten vägrar jag tumma på och inte ens Olle, som är ännu snålare än jag, behövde övertalas.

Men som sagt, jag är kanske bara paranoid och det helt i onödan, men näe, jag har ingen lust att tumma på säkerheten i bilen och sen behöva känna "tänk om vi bara köpt ett nytt". *paranoid*

Oj, 7 kg! Vad lite... jämfört med mig :angel: Jag ligger säkert på 13 kg + eller något nu :D Vad duktig du är som mätt... jag har inte ens tagit bilder ordentligt på magen.

Vad stor och fin magen din är, hela du faktiskt :)

Visslan: fiiiiin!

ang. skydd:

Jag tänker/tänkte här: de där sabla babyskydden är sviiiiiiin dyra.
Vi har ett erbjudande från vårt försäkringsbolag att låna g r a t i s. Får man låna ett sånt gratis så får man ett nytt direkt om man krockar, Oavkortat. Vi ska i allafall kolla, man vill ju inte ha nåt som ser ...alltså överdrivet skabbigt ut. Sen är det ingen bas till det och det tvekar jag om ....

I övrigt- krockar man får man ett nytt skydd på försäkringen.
Vi köpte ett begagnat till dotter, famljen bodde i ett"fint" hus, två fina bilar utanför och de hade kvitto kvar...och ungen som vuxit ur den var i överensstämmande ålder ... Jag bara förutsatte att de inte lurades, och att de garanterat hade vettiga försäkringar. När brorsan krockade (bara "lite") fick de ut en ny bilstol direkt, trots att det inte kunnat bli någon skada på stolen.

våran var en akta graco. Vi sålde den vidare sen för dottern satt inte bra i den när hon var nyfödd, "tyckte vi" (det var säkert ingen fara men det såg inte bekvämt ut).

Dottern använde sitt babyskydd i knappt 6 månader... det är en rätt kort tid för nåt som kostar ganska många pengar... jag tror att en här krock-hysterin är babyskyddsföretagen som vill sälja sina apdyra stolar till nypris.... :angel:

*kl*
familjen är åter i vardagen, så jag har bäddade sängen själv (känns bättre eftersom jag ligger på den på dagarna) värmt/serverat min lunch och fixar mackor och kaffe..... och nu har jag så sataaaaaans ont..... det är de extra saker jag gjort, typ. maken har hjälpt mig med det i tre veckor nu.... tycker lite (extremt) synd om mig själv,.., :crazy: undrar vad som krävs för att man ska få hemtjänst? :angel:

å fiffigt!

den där mindfullnes grejen ska jag nog testa... har en cd-skiva med ett program som jag egentligen kan utantill men jag orkar inte styra upp n cd -spelare men jag tror ändå på att jag behöver träna inför det kommande stordådet....

Jag tror att jag backar för det skyddet jag fick erbjudande om efter en stund på google. De är ju lika känsliga som ridhjälmar (inte tappa i golvet, inte krocka med osv). Jag hade aldrig köpt en beggad ridhjälm av någon jag inte känner väl. Mamma kollar med ett par grannar som båda är hyfsat nyblivna föräldrar. De kanske har kvar sina och kan tänka sig försäljning. Annars blir det förmodligen nytt ändå. Jag är ju lite sådär att jag gärna får tag på begagnat det som går så man kan göra nåt roligare för pengarna än att köpa nåt som rasar i värde efter ingen tid alls och som man använder under en så kort period. En större stol skulle jag kunna lägga pengarna på utan att blinka men det här känns liksom.. Mja. Inte för så kort tid. Sen kommer ju naturligtvis säkerheten först, jag må vara snål men dumsnål är jag i alla fall inte :p

det finns babyskydd på biltema också. Inga fancy grejjor, men testade och godkända enligt konstens alla regler - och de kostar inte skjortan.

Jag tror helt kart att tillverkarna och återförsöljarna passar på att göra stora pengar på föräldrars rädsla att något ska hända.

Haha, och mig lyckades de lura plättenkelt :D

Jag orkar inte träna direkt... jag tänker att jag borde träna, men jag äter mest kakor. :d Idag kommer en kompis till mig och fikar på jobbet, sen ska vi åka in till stora staden och äta mat.

Jag är nästan hysterisk när det kommer till säkerhet, i synnerhet vad gäller bilar/trafik, men det där klurade jag igenom Mycket när jag/vi väntade dottern... jag känner mig rätt cool med behagnat. Biltema var en bra ide, det ska jag kolla .. också.

appropå säkerhet, nån mer än jag som börjat kolla andningslarm?

alltså jag tränade inför förra förlossningen men det var egentligen inte för att jag trodde på det utan för att det var skönt. sen är jag väl var på förlossningen insåg jag vilken hjälpmdet var.. :)
försökte frälsa en vän med det där också men så fort hon hörde avslappnings-gubbens röst så somnade hon och hon hade enligt henne en toppen förlossning så man klarar sig nog utan också! ;)

Jag har bara tänkt yttepytte på andningslarm... jag vet väldigt lite om dem och vet liksom inte om man är "för hysterisk" om man vill ha ett sådant utan att det finns en direkt anledning?
Ang babyskydd så googlade jag vilket som fått bäst i test och valde helt enkelt det. Ville ha ett som var lätt och det hade bra funktioner jag uppskattade.

Vad är det för träning vi pratar om egentligen? Jag tänkte ställa mig på crosstrainern.. men du verkar prata om avslappningsövningar? Såfall funkar det skit bra för oss att sätta på vaggvisor på en playlist på spotify... somnar på två sekunder :angel:

Mjo, fast samtidigt, som sagt, jag kasserar ridhjälmar om jag åkt i backen med huvudet före pga risk för samma skador som ett babyskydd riskerar vid krock/tappa från hög höjd etc. Risken är ju att det finns sprickor som man inte ser i varan och det känns inte okej, alls, att sätta ett barn i ett sådant. Hade det varit jag själv som skulle åka babyskyddet hade jag ju inte direkt velat åka i något som eventuellt är skadat. Sen är jag lite nojig :p

Jag får se vad vi köper för något. Kanske blir det ett begagnat från någon jag känner eller så blir det ett nytt.

Klockan, glömde svara på det om hemhjälp. Söka kan du ju men iom att det faktiskt går att lösa din situation med hjälp av matlådor, timer på kaffebryggaren och en redo termos och att din make hjälper dig med sängen innan han går till jobbet kanske din make får pensionera sig som make och fixare först :p

Angående andningslarm: borde man ha sånt? Jag har kollat på det och försökte förklara för Alex men jag är övertygad om att han tyckte att jag var störtlöjlig :o Konstigt, när jag läser om babyskydden tycker han att det är bra att jag är noggrann, haha.

:rofl:
jaaaahaaaajag hänger inte med alls jag, trodde det var appar på tapeten jag...! :o.

alltså jag tänkte också överdriven hysteri när jag väntade dottern, men när hon väl kommit önskar jag att jag hade haft ett... jag tappade enormt mycket sömn på att vakna och tänka: "andas hon!?" och var tvungen att gå upp och titta .... :crazy: jag hade inte tänkt så mycket på,plötslig spädbarnsdöd innan men det blev jättejobbigt. dels all info från bb/bvc men sen också när jag insåg vad djupt hon sov.....
ett larm har en liten lampa som blinkar som man ser det för varje andetag, nu kan ju tekniken fallera också men jag hoppas att det ska ge mig bättre sömn den här gången.

Herre gud.. kom in på andningslarm.se. Jätte dålig ide.. och jag är inte ens den hysteriska typen... åh gud, jag måste gå och ta mig en kaka i köket.

Hur är det med falsklarm?
Falska larm kan aldrig undvikas helt och hållet. Emellertid kan vissa larm som uppfattas som falska egentligen vara riktiga, men larmet i sig får barnet att återfå sin andning. Vid larm ska givetvis barnet alltid kontrolleras för att klargöra larmets orsak. Den vanligaste orsaken till falska larm är att kablar sitter löst eller att larmet installerats felaktigt. I tester har larmen visat på en mycket låg falsklarmsfrekvens, under en procent.

:angel:

Det som gjorde att jag blev lite hysterisk, det är ju för att om man nu ska ta detta på allvar, så borde man ju helt klart lära sig HLR på bäbis. Det känns sjukt hemskt att behöva förbereda inför något sånt!

Ursäkta fördoms-akuten men har man försäkring får man ett nytt skydd om man krockar. Köper man av folk som verkar "normala" - som kan visa kvitto osv. så tror jag att folk har vett nog att slänga grejerna om man nu krockat,,, vem vill utsätta någon annans barn för livsfara för några hundringar?
Näe....

jag vet inte, att dotter bara hade sitt skydd i 6 månader spelar väl också in att jag är så krass ...
fast vill man ha fler barn och trivs med skyddet kan det ju vara värt att köpa nytt...

:D
pja, det var ett halvt skämt det där om hemtjänst faktiskt. ;)
jag tror att handläggninstiden kan vara längre än jag har gaviditet kvar förresten... ;)

Oftast har jag förstått att det räcker med att ta upp/väcka bebisen.
De sover så djupt så de slutar andas, väcker man dem så drar de efter andan.

Förlåt, inte meningen att skrämmas men... alltså det där med sömnbristen. jag behövde all sömn jag kunde få. Jag vaknade Så många gånger och tänkte "-andas hon?" och var tvungen att gå upp.. klarvaken på två sekunder, sen stod jag där några minuter och bara var lycklig för att hon var så underbar, la mig, väntade på sömnen, somnade, också vaknade lilla fröken och skulle ha nattmål... ;)

andningslrm: dels hoppas jag att jag ska lita på det så jag sover och sen hoppas jag att jag ska kika på lampan och somna om... bara därför är Grodan en sån bebis som vägrar sova i egen säng! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 996
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 388
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025