Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Samsova kommer jag inte våga. Jag är rätt våldsam när jag sover och både jag och sambon sover ofta rätt tungt. Min största skräck är att lägga mig på liten. Jag har haft funderingar på det men kom fram till att det skulle kännas för osäkert. Vi kommer säkert att sova mer "ytligt" med barn i sängen men man vet ju inte förrän man provar. Annars hade det på flera sätt varit tacksamt (amning, kolla läget osv) men jag vågar faktiskt inte. Det skulle vara en mardröm att få ett barn som inte vill sova själv, då vet jag inte vad jag gör :o

Jag har 3 månader kvar av graviditeten, ungefär, det är många veckor att väga för och nackdelar med larm och fundera på vilken modell det skulle vara i så fall. Mycket möjligt att nojan tar över men vi är överhuvudtaget väldigt "långsamma" med att fixa saker. Det är en sak i taget verkligen. Småprylarna kan vänta bra länge till :)

Larmet har funnits i bakhuvudet hela tiden men att det inte är pålitligt och att barnet kan göra andningsrörelser trots att det inte andas gjorde mig lite.. Ledsen eller hur jag ska säga. Även med larmet riskerar man ju en oro i så fall. Det var ju den jag ville slippa med ett ev. larmköp.

Vad säger bvc-läkare och sånt angående larmen förresten? Någon som frågat av er som har barn sedan tidigare? Finns det några nackdelar annat än att de kan störa barnen som man glömt att tänka på? Att de tycker att det är onödigt är ointressant i det här sammanhanget :p

Samsova kommer jag inte våga. Jag är rätt våldsam när jag sover och både jag och sambon sover ofta rätt tungt. Min största skräck är att lägga mig på liten. Jag har haft funderingar på det men kom fram till att det skulle kännas för osäkert. Vi kommer säkert att sova mer "ytligt" med barn i sängen men man vet ju inte förrän man provar. Annars hade det på flera sätt varit tacksamt (amning, kolla läget osv) men jag vågar faktiskt inte. Det skulle vara en mardröm att få ett barn som inte vill sova själv, då vet jag inte vad jag gör :o

Precis så resonerade vi inför dotterns födelse, att vi inte vågade ha henne i sängen. Damen var dock bestämd från början och det var på eller tätt, tätt intill som gällde om man skulle vara nöjd eller sova. Så vi fick välja på att ha henne på/intill oss och sova eller gå runt med skrikande bebis hela nätterna, rätt snart behövde vi förtvivlat den där sömnen. Så hon har sovit med oss länge tills hon kunde somna i egen säng, men det tog lång tid.

BM på bb förstod nog att dottern var en närhetsjunkie och tittade lite medlidande på oss när vi omsorgsfullt bäddade plastbaljan och trodde att hon skulle kunna ligga där och dottern bara gallskrek så fort vi övervägde att lägga henne där. BM bäddade då mellan oss och vi tyckte att "jaja, bädda du, vi vågar ändå inte ha henne i sängen." Men där hamnade hon som sagt.

Men detta vill jag inte pådyvla dig vad vi fick göra, alla barn är ju olika, men jag kände så igen mina egna känslor :) Vi hoppas förresten på att lillebror vill sova i egen säng, men det lär visa sig ;)

*kl*

Såg att ni pratade om detta med att bära, så jag måste bara passa på att flika in mina erfarenheter...

Jag älskar att bära! Började med en vävd sjal direkt, och det går fint. Trikåsjal knyter man ju först och stoppar i barnet sen, det kan kännas lättare, men knytningen är svårare att knyta rätt, eftersom att man inte kan spänna efter bebis så att säga... Men det där är en smaksak! Trikåsjal använder man första månaderna, sen blir det ofta tungt och svajigt då den är elastisk.

Vävd sjal finns i många olika mönster, färger och tjocklekar, en för varje smak så att säga. Kan man knyta på rygg, mage och variera i oändlighet. Jag tycker att sjal avlastar absolut bäst på mage, medans sele är bättre på rygg, men det är min erfarenhet bara.

Angående selar ska man kolla så att dom har ett avbärarbälte, dvs, ett midjebälte där man fördelar vikten. Jag valde en manduca, eftersom att jag föredrar att bära med korsade axelband när man bär på mage. Beco 2 t ex är däremot mycket lättare att bära på rygg tycker en del, eftersom att man sätter i barnet i selen först och sen tar på sig den som en ryggsäck. Annars lär man sig faktiskt ganska fort att "svinga" eller "bumpa" runt barnet på ryggen, öva över en säng första gångerna så ska ni se att det går fint sen. Dock bär man inte på ryggen ifrån start, inte innan de får mer styrsel på sig. Man ska även tänka på att välja sele där barnet sitter i grodposition, dvs med knäna över rumpan. I en babybjörn hänger dom bara i skrevet och höfterna får fel vinkel. Dessutom blir det TUNGT fort, allt vikt på axlarna, går inte att bära på rygg, och dom är ofta ganska små, går alltså inte att använda lika länge som en ergonomisk.

Jag bär fortfarande min unge, nu förvisso bara 13 månader minst någon gång i veckan. Eftersom att jag har hund var att bära enda sättet för mig att ta mig ut på bra skogspromenader, men det underlättar klart nu när hon är äldre och har spring i benen också att slänga upp henne på ryggen och veta vart man har henne när man mockar, går ner med kärran och liknande. I vagnen vill man ju inte lämna henne och titta bort, om än dom sitter fastspända när dom börjar bli så stora, är min erfarenhet iaf.

Jag tipsar om att kika på sjalbarn.se, där kan ni få massor med tips på sjalar och selar, men, dom har även ett superbra begagnatforum, där man kan köpa och sälja sen, antingen när man använt klart eller inte använt alls, och inte förlora någonting/iprincip ingenting är min erfarenhet.

Lycka till!

*smyger ut*

Plattor funkar inte om barnet ligger i er säng! Vårt Angelcare är så känsligt att det inte funkar om spjälsängen står i kloss mot vår säng (alltså trä mot trä). Då känner det av era rörelser i sängen. Men blöjlarm ska visst funka.

Angående att bära: jag har burit jättemycket och kommer äskert att göra det igen. Bär min son (19 månader) fortfarande, men intelika mycket nu när han är stor och tun goch jag gravid. Men flera gånger i veckan i alla fall. Mellan 6 och 12 månader somnade han enbart i sele t ex. Vi har en Ergobaby (med nyföddinlägg, men det var inte så jättebra tyckte jag) och är supernöjda.

Inte för att jag ska bli mamma men:)
Vi tog bort ena sidan på spjälsängen och hade den kloss mot vår säng.
Det funkade kanon

Fast jag fattar inte det där resonemanget (och jag är rätt smart ändå om jag får säga det själv). Självklart vidtar man alla andra säkerhetsåtgärder (sova på rygg, inte ha för varmt, inte röka, inte sova med täcke - där är väl Sverige typ det ena moderna land som inte har den rekommendationen - osv).

Själv tycker jag väl att de som ägnar sig åt AW:s vansinne per definition är empatilösa skitstövlar, så där är det väl inte mycket man kan göra ändå.

Ok, då missar larmen en del fall (fast för ett par år sedan så hette det att inget av barnen som dött i psd hade haft larm...) och larmar fel ibland. So what, ibland larmar de rätt också och ett barn kan räddas (det är naturligtvis att rekommendera att man går en första hjälpen-kurs för bebisar). Det finns folk som för fastän de haft bilbälte också, och ibland hakar bältena fast trots att man inte krockar och det är irriterande, men det är väl ingen som skippar bälte pga det?

Nu tror jag att jag är lite väl gravidrudis för jag hänger inte alls med i ditt inlägg. Jag försökte läsa det två gånger igår (visserligen samtidigt som jag försökte prata med en kompis) och nu en gång. Jag fattar inte alls vad det är vi pratar om... :angel:

Vilket resonemang var det du inte förstod dig på?
AWs? After Works? :angel:
Jag hänger så inte med :D

Vilken himla fin bild!! Och vad fräsh du ser ut! Jag är mäkta imponerad! Så där fräshing ser inte jag ut och jag har inte behövt vara sängliggandes som du! Du måste verkligen vara en topp-pingla - jag förstår att din man glatt servar dig (och varför min inte gör det åt mig ;))

Tack för ett jätte bra inlägg! Jag blir mer och mer sugen på en sele som bär på höfterna, som går att ha både på mage och rygg...
Hur är det med storlekar? Är det en storlek som gäller eller finns det olika? Nu börjar jag och maken få rätt lika storlekar på magen visserligen, men vanligtvis är jag rätt mycket mindre :p

AW tolkar jag som Anna Wahlgren men jag förstår inte hur hon kom in i diskussionen? :)
Kan tillägga att jag för övrigt håller med, Majola, AW's metoder är verkligen ingenting för mig och min sambo!

Jaaahaa.. själv har jag ingen som helst aning om vem denna anna är..

Senast ändrad:

Sorry, jag blev lite upprörd, och dessutom gick brandlarmet mitt i alltihop (fastän det inte brann, jag hade bara lite otur med matlagningen, ska fortsätta ha brandlarm ändå).

Alltså, Deathslyna länkade till en artikel där barnläkaren G. Wennergren varnar för Anna Wahlgrens metoder, bl a att låta spädbarn sova på mage (vilket vissa föräldrar gör för att Anna Wahlgren säger att barnen sover bättre då) även om de har larm. Han varnar ju inte för larm i sig.

Detta blandade jag i stundens hetta ihop med resonemanget att larm inte är så bra, för de kan störa barnet och dessutom är de inte 120% pålitliga. Plus som Apollo ju skrev tidigare - de livräddar inte, de larmar. HLR måste föräldrarna fixa själva.

Typ så.

Senast ändrad:

Jaahaaa men nu fattade jag bättre! Tack :laugh:
Jag gick ut och googlade denna människa och hamnade på hennes wikipediasida... hon verkar minst sagt vara en intressant dam med mycket åsikter..(...).. blir liksom lite lustigt när artickeln avslutas med detta stycke

Anna Wahlgrens dotter Felicia Feldt debuterade i januari 2012 med boken Felicia försvann, i vilken hon uttrycker besvikelse över sin uppväxt, moderns livsstil och uppfostringsmetoder. Författaren reagerar bland annat över att hennes barndom givits allmän insyn och att den beskrivits på fel sätt. Boken ställer sig även kritisk till Wahlgrens bruk av alkohol och hennes frekventa byten av partner, vilka resulterat i en otrygg uppväxtmiljö.[12]

Men helt enkelt, för att förtydliga vad du alltså menade. Du är för andningslarm, precis som ex ett säkerhetsbälte, men att du inte tycker det räcker med andninglarm utan att man borde lära sig HLR?

Ja, precis! :D Eller för och för. Vi hade ett och jag hade inte velat vara utan. Jag tycker dock inte att det är oansvarigt att inte ha (om det inte föreligger speciella skäl för just det barnet). Men jag tycker att argumentet mot andningslarm är dåliga.

Och såhär i efterhand förstår du kanske att den där Anna egentligen inte hade så mycket med det hela att göra (varför jag även citerade larmdelen jag hittade i texten). Eller rättare sagt, hon hade ingenting med sammanhanget att göra annat än att det är det de egentligen diskuterade i artikeln :p

Anna Wahlgren kom jag faktiskt "i kontakt med" för första gången genom att kolla på Solsidan när den där "Mickan" hade problem att få dottern att somna. Redan där tycker jag att metoden såg.. Störtlöjlig ut. Antingen somnar väl barnet eller så gör det inte det. Behöver man aktivt engagera sig på det sättet? Läsa sagor, sjunga vaggvisor och sånt kan man ju förstå men att knuffas och greja känns ju lite konstigt.

Mjo, fast samtidigt, som sagt, jag kasserar ridhjälmar om jag åkt i backen med huvudet före pga risk för samma skador som ett babyskydd riskerar vid krock/tappa från hög höjd etc. Risken är ju att det finns sprickor som man inte ser i varan och det känns inte okej, alls, att sätta ett barn i ett sådant. Hade det varit jag själv som skulle åka babyskyddet hade jag ju inte direkt velat åka i något som eventuellt är skadat. Sen är jag lite nojig :p

Jag får se vad vi köper för något. Kanske blir det ett begagnat från någon jag känner eller så blir det ett nytt.

Klockan, glömde svara på det om hemhjälp. Söka kan du ju men iom att det faktiskt går att lösa din situation med hjälp av matlådor, timer på kaffebryggaren och en redo termos och att din make hjälper dig med sängen innan han går till jobbet kanske din make får pensionera sig som make och fixare först :p

Angående andningslarm: borde man ha sånt? Jag har kollat på det och försökte förklara för Alex men jag är övertygad om att han tyckte att jag var störtlöjlig :o Konstigt, när jag läser om babyskydden tycker han att det är bra att jag är noggrann, haha.

Jag kasserar också ridhjälmar som varit med om en av-åkning och skulle verkligen inte sätta bebben i ett babyskydd som är tappat i backen eller eventuellt varit krockat med... mitt tips gällde ju att om man inte vill betala en halv ny barnvagn för babyskyddet så finns det på Biltema också. De är ju nya ;)

Jag har tittat lite på andningslarm men inte kommit längre än så. Vi har inte ens en vagn ännu... eller en lista på namn :angel:

Aha, du tänkte så. Jag var in på pricerunner och hittade faktiskt flera alternativ på babyskydd i massa olika prisklasser. Jag har inte läst in mig på något av dem än dock. Det blir en annan dag :)

Är det säkert att det är Barbamamma i förgrunden du ser och inte den pigga, blommiga gardinen i bakgrunden? :o

Tack!! jag behövde verkligen höra det... man känner sig inte så fin när man mest ligger och hasar omkring som en zombie .. ;) man tappar som perspektivet.. på det mesta. ;)

Klockan, apollo har faktiskt väldigt rätt i att du inte ser ut som om du är sängliggande sedan ett tag tillbaka. Jag har varit sängliggande en natt (när jag sov) och är heeelt trasig :p Det ser ut som om du har brytt dig om att snygga till dig. Jag vet inte om jag ens hade brytt mig om att borsta håret i ditt läge :o Än mindre kliva ur pyjamasen. Det kanske är så du överlever dagen, eller så ser du alltid festfixad ut :)

Tack för ett jätte bra inlägg! Jag blir mer och mer sugen på en sele som bär på höfterna, som går att ha både på mage och rygg...
Hur är det med storlekar? Är det en storlek som gäller eller finns det olika? Nu börjar jag och maken få rätt lika storlekar på magen visserligen, men vanligtvis är jag rätt mycket mindre :p

De olika selarna är ju lite olika i modellen, så medans en människa tycker att en sele är bäst, så kan en annan tycka att en annan är mycket bekvämare. Inte helt lätt att säga på förhand alltså!

Vi valde manducan, eftersom att den är så reglerbar, den har en dragkedja där man kan förlänga/förkorta ryggpanelen, och har dessutom inbyggd spädbarnsinsats, så man behöver inte köpa till någonting för att kunna bära pyttisar i den. Manducan sägs vara en utav dom selen som passar lite längre/större personer bäst, och eftersom att både jag och maken är över 180 långa så valde vi en sån. Becon är känd för att kanske passa lite mindre bärare bättre. Därmed inte sagt att en mindre person inte trivs i manducan, eller att en större inte trivs i Becon. Lättast är att prova, vilket dock inte alltid är så enkelt i praktiken... Ibland kan man, på t ex sjalbarn få reda på någon som har selarna och bor nära, så kan man åka dit och prova! Jag skulle nog annars, eftersom att du vill bära på rygg nog rekommendera en Beco ändå, där sätter man i liten i själva selen vilket gör att man ganska fort kommer igång med ryggbärandet, och det tror jag är bekvämare för dig i längden! Men jag kan ju bara gissa :) Sen går det alltid att komplettera, och märker ni att ni bär mycket båda två är det trots allt ganska skönt att ha sin egna sele, som är inställd efter en själv, så slipper man spänna om hela tiden när man ska använda den. Ett plus för becon är att det finns många olika fina färger och mönster, manducan är lite mer traditionell. Dock florerar det en hel del becokopior på tradera, så se upp om du ska köpa där! (det lättaste är att se om den är "made in china" det är bara 1 färg utav orginalet, alla andra är gjorde i usa. Men det hittar man info om på becos hemsida om man ska köpa begagnat hur man ser om det är en kopia eller inte.)

Det finns ju andra märken utav selar också, du har t ex ergobaby, men även angelpack eller tula gör bra selar. Men Beco, Manduca och Ergo är dom vanligaste märkena. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 996
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 390
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar