Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

+andra snittade
Hur länge har ni låtit tejpen sitta kvar över såret? Den är ju vattentät så det är kanske ingen nackdel att låta den sitta tills den ramlar bort men jag funderar över om det finns en "normaltid". På bb sa de ungefär en vecka (tills den ramlar bort) men min sitter fortfarande en vecka senare och jag vill helst inte ta bort den än då lilltös får in klockrena sparkar över snittet när hon blir frustrerad och tejpen är stötdämpande :p

Till mig sa de direkt efter operationen att man tar bort den efter 5 dagar. Då satt den fortfarande kvar själv, det som kändes mest när den togs bort var att en del hår satt fast. Istället fick jag några småtejpar (på andra hållet) som får sitta tills de ramlar av.

Jo jag känner fortfarande av snittet men inte mycket alls. Med sjalen känner jag av om jag knyter knuten för hårt precis där men tänkte inte alls på det när jag ammade med den. Tror inte tor hamnade så långt ner. Han är fortfarande liten och satt ihopkurad i grodposition.

Jag fick byta tejp efter en vecka och den nya skulle sitta kvar i ca tio dagar eller tills den lossnade. Min lossnade inte så drog bort den på tionde dagen. Men skulle nog gjort det tidigare för jag blev sårig av tejpklistret och det kliade massor i några dagar

+leia
Hm, jag borde kanske ta mod till mig och få bort den snart då.. Jag är lite rädd för att se hur det ser ut med :rofl: jag är så larvig! Nåja, i veckan åker den! :)

Var också lite rädd för hur det såg ut (men såg riktigt fint ut) . Och så var jag rädd att såret skulle spricka upp utan tejp. Som om ett plåster skulle kunna hålla ihop ett så stort sår :p

Jag är rädd att det spricker hela tiden :o jag blir skitnervös så fort det stramar lite i det. Stramar lite på ena sidan idag, vet inte om jag rest mig klantigt ur sängen eller suttit för djupt i soffan men jag intar nog gärna horisontalläge idag så jag slipper känna att det stramar. Jag har aldrig opererats innan så jag vet inte hur det kan kännas och blir toknojig för allt jag känner av det ;)

Haha jösses, måtte jag inte bli snittad! Jag hade nojjat ihjäl mig ;)

Haha! Ja, mardrömmen måste ju vara att snittet går sönder och hela magen ramlar ut inifrån ;) fördelen med att inte ha tejp vore ju att man upptäckte det direkt i så fall, haha! Jag har funderat på hur man är lappad inifrån så att säga också men jag mår nog bäst av att inte veta för då kanske jag tror att jag kan gå sönder inifrån också så man får massa inre blödningar och grejer :eek:

Hua, jag är störtlöjlig som sagt. Jag har dock gjort som sjukgymnasten sa till mig att jag ska kunna göra med ett par undantag: jag har suttit i soffan som klassas som djup möbel men seriöst, jag kan inte sitta på stol jämt även om jag ofta väljer stol framför soffan bland annat av den anledningen. Någon gång måste jag ju kunna sitta bredvid sambon och kolla på film utan att gå sönder? Jag har iofs burit lilltös i bilstolen en gång också vilket då går in under "tyngre än ditt barn" men oftast är det sambon som bär henne när vi ska åka bil.

Till mig sa de att det var helt normalt att det stramar/gör ont på ena sidan. Det skulle ta ca en månad innan det slutade göra ont. Upp till ett halvår innan det knappt känns alls och till och med ett år tills man känner sig som sig själv igen.

Jag klarade inte att lyfta något första månaden och fick onda sammandragningar vid toalettbesök. Avslaget tog 6 veckor innan det slutade :meh: Sedan blev det bättre och bättre. Nu snart gått tre månader och lägger knappt märke till det om jag inte råkar trycka något mot, eller bebis sparkar där ;).

Har inte heller opererats innan. Tanken att någon skurit upp magen på mig är inte så trevlig:eek:

Hihi, jag är likadan och nojjar över att såret ska gå upp på in- eller utsidan... Mitt ser lite skumt ut tycker jag, främst att det liksom är mer hud/mage ovanför än under :confused: Men man får väl vänta och se. BM sa att man skulle massera med olivolja när det läkt. Vet inte exakt vad 'läkt' innebär, dock.

Ja det verkar ju normalt att man känner av det och om det skulle spricka någonstans lär jag ju känna det rejält :p

Jag står fast vid att mitt snitt inte gör ont-ont men det är inte som det var när det var nytt och jag inte märkte det alls. Det känns att jag har gått igenom en operation och det stramar ibland och gör ont när Alva inte håller fötterna i styr helt enkelt. Tack och lov är det inte värre än så.

Håller med om att tanken inte är särskilt trevlig. Med tanke på vad man drogs och slets fram och tillbaka på op-bordet kan man ju tänka sig hur brutala de var :o Jag minns att en av de som var med (någon sköterska skulle jag tro) var modell lite större. Hon fick uppdraget att lägga sig över nedre delen av revbenen (?) och mosade mina lungor totalt. Jag försökte prata samtidigt men luften bara försvann. Jag trodde att det var bebisen först och sa nåt om att mina lungor blir mos. Efter att hon var färdig med bökandet tittade hon över skynket och sa "det var jag som mosade dig" :rofl: kändes lite mer troligt än att det var lillan som förvandlats till någon jätte.

Jag hade mer "kontakt" med narkosläkaren, det var ju han som var nära mig. Sjuuuukt duktig på vad han gjorde. Jag kollade åt något annat håll ibland och när man tittade tillbaka hade han hunnit sätta en ny infart och byta en gammal. Öppnade infarterna med tummen, stack in sprutor med samma hand och slog igen dem medan han hade andra handen fri till att göra annat. Attans snabb och något helt annat än alla andra som försökte sätta nålar och göra saker tidigare under dagen. Den första jag fick i handen gjorde fruktansvärt ont från att den sattes tills den byttes medan den jag fick på OP knappt märktes alls förrän jag knöt näven.

Söta småskruttar :love:

Visslan, fy! Stackars Isaac, förstår att det känns jobbigt att inte kunna vara där med honom.

Klockan, vilken lycka att flytta tillbaka sovrummet! Jag kom ut på min första längre promenad idag, hela 2,5 km och det kändes fantastiskt, men långsamt gick det...

Något annat som är så mysigt är ett litet knyte på magen, snusandes mätt och nöjd med mjuka snusvänliga fjun på huvudet. Och han är min. Myyys!

Min tejp tog dom 2 dagar efter snittet.. Sen gick jag nån vecka helt utan och det gick bra tills jag började ha normala kläder på mig och gå lite längre sträckor för då skavde det mot kläderna. Så köpte bred kirurgtejp och satte över. Tog bort det igår efter 2.5v och ärret ser jättefint ut :)

*kl*

Härligt Klockan! Det måste kännas som ett stort steg!

Mitt gynbesök gick ju bra. Super-ctg, allt i sin ordning, huvudet nere (ej fixerat med det är ju normalt för omföderskor), alla prover bra. Har dock int eöppnat mig någonting hittills så nu surar jag lite i hemlighet. (Ja, jag veeet att det är två veckor kvar och min gynekolog tyckte väl ungskrället kunde vänta en vecka till åtminstone, men vad tusan...). Har nu gjort en stor kopp hallonbladste och hoppas på god verkan.

Jag frågade också om när hon tyckte att vi skulle åka in för att vara tämligen säkra på att hinna i tid. Så fort du tror att det kan vara värkar, sa hon. Öh, under tiden som det gjordes ctg hade jag sammandragningar som kändes ungefär som 10-15 timmar innan sonen föddes - och de syntes ju uppenbarligen inte på ctg. Alltså lär jag ju vänta tills de blir smärtsamma (eller vattnet går förstås) och sedan får väl maken trycka gaspedalen i botten.

Antagligen kommer det att ta jättelång tid den här gången bara för att både bm och gyn hetsar mig! Och typ alla omkring mig känner minst en kvinna som fött hemma eller på någon parkeringsplats eller så! :cautious:

*kl*
Tjoohoo, precis hemkommen från bm.
Det "superroliga" är att hon kände på tappen, den är mjuk, hälften har utplånats och hon fick blodiga flytningar på handskarna = hon tror slemmis släpper när som. :banana: Nedre delen av ehmm.. livmodermunnen (heter det så??) har börjat öppna sig också :)
Fixerad har han varit i snart en månad.
Även om det fortfarande kan dröja 4 veckor innan det drar igång på riktigt så ökade chansen markant att han kommer till bf i varje fall ;)

Mitt magmått är hopplöst :p Jag växer för varje gång, och har en jämn kurva, men min kurva följer inte normalkurvan. :p Så för varje gång jag är där kommer jag närmre undre gränsen för vad som anses vara normalt. Följer allt som det gjort hittills så tror jag att jag kommer ligga direkt på linjen för minimum om två veckor.
Bm är inte ett dugg oroad, så då är inte jag det heller. Jag bara suckar och inser att jag får fortsätta dras med att alla tycker jag har en liten mage :p (jag tycker ju den är ENORM! och den väger MINST dubbelt så mycket som det ser ut som :angel: :D )

Ja, det ska till gravida desperata kvinnor för att titulera det som något "superroligt" när någon klämmer på livmodertappen :D Min slemmis kom ju farande efter läkarens påhälsning :angel:
Håller tummarna för att du slipper gå över, jag är löjligt glad över att blivit lovad att slippa just det.

Dansar lite för oss båda två :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Bra länk, tack :)
Jag blev nämligen helt tradera-tokig och har klickat hem både en vanlig trikå-sjal och en ring-sjal :D Ring-sjalen såg väldigt smidig ut just för amning hemma, slippa knyta och så. Sen är jag superpepp på att ut och gå med pyret i sjal, hoppas bara h*n trivs där :)

vilken bra knytning, den ska jag prova imorgon.

tips är att undvika glatta jackor, dagens promenad resulterade i bebis i en liten hög längst ner i sjalen :)

längdrekord på promenaden dessutom, två hela km och fogarna känns helt ok!

Isaac mår bättre och har varit hemma en sväng idag. han är trött och hostar men nog på bättringsvägen. det verkar som att de får komma hem imorgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat