Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Usch, så där kommer jag ihåg att jag nojade när Apollo buköppnats... blev tok stressad av att han stod och hoppade jämfota i hans lilla sjukhage :meh: Man får väll försöka trösta sig med att det rent logiskt inte är minsta fara... fast... det är inte alltid det är någon vidare tröst.

Pan: Vad fina dom är dina tjejer! Så himla härligt att se dem tryna mot varandra.

Visslan: Usch vad tråkigt att han åkt på lunginflammation och att inte kunna vara där med honom! Skönt att höra iaf att han är på bättringsvägen!

Klockan: Underbart att du fått flytta upp igen. Det är verkligen en lättnad att se (höra) det gå framåt så mycket för dig. Det värmer verkligen! Tråkigt att Lu har problem med gaser på nätterna.. jag antar att du har koll på vad du ska göra så jag skippar alla råd.

Vilse: Kul att höra att det går framåt, snart har du din bebis :)

kl

Här är det oftast bra om än lite rörigt just nu. Olle har dragit på sig influensan och Olivia har hostat de senaste dagarna.. (Tänk att de tom kan vara så sött med bebishostar :love:) Nu verkar dock jag också fått den där hostan hon haft så förhoppningsvis kan jag bidra med lite antikroppar i bröstmjölken så hon blir frisk snart.
Igår blev det dock inte så kul... hon har ju ett enormt snuttbehov lillkråkan, men vägrar såklart ta nappen :meh: Hon är kinkig om kvällarna och vill ligga och snutta precis hela tiden. Det har inte varit något problem tidigare att låta henne göra det, men hon tömde båda brösten igår och efter att hon somnat så kräktes hon helt plötsligt över mig, rätt mycket också. Jag väckte Olle för att få hjälp och då står det helt plötsligt som en fontän ur både näsa och mun på henne. Själva kräkandet i sig är ju ingen fara, det jobbiga är att andningen totalt låser sig på henne, hon kiknar och man ser verkligen paniken i hennes ögon. Vi blir ju såklart jätte rädda och tycker det är sjukt läskigt. Jag får värsta ångesten... Egentligen är det ju ingen fara när det väl lagt sig, men det slutade med att Olle vakade över henne i en timma medans jag sov bort ångesten. Sen vaknade hon och ville ha mat. Sen sov hon till strax innan fem, fick mat och jag är så ur balans så jag kunde inte sova utan gick upp och tog ut hästarna och plockade in ved...

Hur är era bäsar när de sover? Ffa ni med prematurer? Olivia har ju fortfarande ett väldigt behov av närhet. Det har blivit bättre, men om nätterna när hon sover så sover hon väldigt oroligt om hon inte får sova så hon enkelt når mig med en hand eller fot. Oftast sover jag med benen uppkurade precis under henne så hon har sina fötter mot mina lår. Något som känns skönt är att hon börjat känna sådan trygghet i Olle att hon letar efter honom med handen också :love: Så hon sover mellan oss, utan nest, med fötterna mot mina lår, en hand mot mitt bröst och en hand mot Olles arm, som ett kors... hon fattar inte riktigt det där med att bäsingar tycker om att sova trångt :p

Visslan: Två frågor om sjal. Jag tycker det blir så himla varmt i sjalen... kan man knyta på något speciellt sätt eller hur brukar du göra? Sen undrar jag också... jag tycker Olivia sover så himla mycket om jag placerar henne i sjalen. Hon sover riktigt bra... och det är ju bra... men det blir så himla lite vakentid? Hur ser man på det?

Nä, nu hör jag att någon börjat kvittra där uppe så jag ska gå upp och ta henne. Hoppas ni har det bra! kram

Bär dom ligger sådär tätttätt får man se till att dom inte är hungriga.. Häromdagen låg freya och sög på thyras näsa och igår hittade vi dom suttandes på thyras hand båda två, en med timmen i munnen o en med lillfingern.. :love:

Nu sover ju våra i samma säng så dom har alltid varandra och nöjer sig oftast med det.. Freya har lite mer behov av mamma/pappa-mys än thyra som är nöjd i dom flesta situationer. Men vi "slipper" iaf ha dom i sängen. Hade freya i sängen nån natt på lasarettet för hon var svår att lägga efter maten men sov otroligt dåligt för jag var rädd att hon skulle trilla av, nu var det ju visserligen en 90-säng men hade nog sovit dåligt med dom i sängen iaf..

När jag yrvaket vaknade imorse av att nån gnydde var jag helt övertygad att någon av dom låg i sängen av nån anledning så jag vågade inte röra mig innan jag insåg att det kom från spjälsängen :p

Kl

Åh så frustrerad jag är nu... 9 dagar över tiden utan minsta antydan till att bebis vill ut :(
För 4 dagar sen fick jag en ny hinnsvepning men inget hade hänt på de 9 dagar mellan undersökningarna. Fortfarande bakåtvänd tapp och öppen 1 cm.
Jäkla unge! :p

Oj, jag var säker på att du hade fått vid detta laget. Måste vara sjukt frustrerande att det inte händer något...

Sätts du igång någon speciell dag om det inte startar av sig själv? (2 veckor är väl hyffsat vanligt?)

Idag har jag sista dagen på jobb - blandade känslor.
Tusan så skönt det ska bli - men samtidigt tanken på att jag troligen inte kommer jobba mer detta ÅRET är ju lite läskig :p

ja jag hade trott det jag med... men näpp! envis jävel därinne :p
på söndag ska jag på överburenhetskontroll och sätts igång TIDIGAST på måndag! :eek: det berodde lite på om det såg bra ut och ifall det är knökfullt på fl.... då dör jag fan på riktigt.
är livrädd för att det är en jättebebis med, har legat över det normala på sf kurvan hela tiden och hade 5 dagar över tiden 38 cm.....
hade 37 med sonen som vägde 3718 g/ 51 cm när han kom 5 dagar över tiden.

Uuuh, lider med dig, din stackare.
Jag är också lite nojjig att jag bär på sumobebis, har också legat lite över kurvan hela tiden, och jag var stor (4500) när jag föddes, 2 veckor för tidigt...
Men jag är iaf lovad att slippa gå över.

Vi kör en dans för dig så kommer han förhoppningsvis ut före söndag!

:bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
(kör den extra lång så går det säkert extra snabbt! )

Hur Tor sover varierar. På natten sover han i liggdelen till vagnen som står mellan oss i sängen. På dagen sover han i vagga eller i famnen.

Han har sista tiden fått ett väldigt stort närhetsbehov. Men det är mest på dagen. På natten varierar det. Vissa nätter får vi turas om att vara uppe med honom så han får ligga i famnen. Vissa räcker det att lägga en hand hos honom, vilket inte heller ger så bra sömn för oss då det är obekvämt eftersom kanterna är hårda och höga, funderar på att fixa ett babynest istället. Men vissa nätter sover han riktigt bra med undantag för när han blir hungrig förstås. Som i natt till exempel :) .

Det enda är att vi måste ha en nattlampa tänd då han verkar tycka det blir lite läskigt med helt mörkt. Han har väl vant sig vid att alltid ha något som lyser på sjukhuset

Till både dig och wtf:

det är inte värre att klämma ut en 4.2 kilos än en 2.2 kilos. Jag har testat.

Åh, drygt att gå över så länge. Jag höll ju på att få spel på mina.. 6 dagar (?) innan vattnet gick. Håller tummarna för att liten kommer snart.

Kl
Åh, vilken hemsk timme det var inatt innan lilltös ville somna. Hon har sånt **** temperament! Ingen varning alls innan hon skriker nerifrån tårna och ett par minuter senare är det så hon knappt får luft! Stackars grannar! :o på dagen är det ju lätt att hålla humöret uppe iom att folk normalt inte sover då men sena kvällar och nätter är jag lite orolig för hur mycket det hörs.

Jag hann bli frustrerad (självklart inte på henne utan på mig själv som inte fattade vad som var fel) innan jag kom på vad hon ville. Det var jättetufft att inte veta vad man skulle ta sig till. Så maktlös! Jag vill inte att sånt händer mig. Jag hade så dåligt samvete efteråt för att hon eventuellt skulle ha känt av det och hata mig för det. Kan tillägga att annars när jag blir väckt på nätterna oavsett om det är hon eller sambon som vill nåt är det den typiska kärleksfulla "bullmamman" som tittar fram och ger vad som önskas och kommer jag inte på det direkt brukar jag bara ta mig en funderare och lösa det snabbt ändå. Kanske är lite därför jag tog så hårt på min reaktion. Jag kände mig så dålig och tankarna om att hon skulle ha det bättre hos någon annan sköljde över mig.

Lösningen var dessutom löjligt enkel, tänk om jag bara fattat det lite tidigare så jag kunnat behålla mitt goda humör. Hon skulle MINSANN (!!) ammas på sin favoritsida! Hoppas hon lär sig prata snart och oh vad roligt det kommer bli med trotsålder och tonår om hon fortsätter sådär :p Nåja, jag och sambon byggde upp en förhoppningsvis vattentät plan i morse ifall det skulle hända igen som i princip bygger på att han tar över och jag går ut en stund INNAN jag känner mig maktlös och dålig så jag får pausa en liten stund innan jag tar nya tag.

Vi var nyss en tur på BVC och Alva hade gått upp ungefär 150g sedan 5 dagar :eek: inte så konstigt såsom hon ätit iofs.

kl

Det märks verkligen att det har kommit en hel del bebisar vid det här laget, och att resten av oss bara går och väntar... inte så mycket aktivitet i tråden längre :)

Jag tror jag har börjat ha lite förvärkar, får "ont i magen" och hugg/ilningar från och till under dagen. Bara nån enstaka gång under en hel dag iofs, men ändå. På morgonen vaknar jag av att det gör ont men det går oftast över med lite lugn och ro och vila.

I övrigt har jag slut på Omeprazol och halsbrännan är värre än någonsin, tar mig inte till apotek innan torsdag heller så det är bara härda ut. Jag kan iofs ta färdtjänst in till samhället men att lägga 200 spänn på det + vad tabletterna kostar för bara ett par dagar extra känns för slösaktigt :o

Hade ju BM-besök bokat till torsdag med men hon är sjuk och jag vill inte träffa nån annan med tanke på att hon har koll på hur min tapp har varit hittills, hur kotte ligger osv så jag får vänta till på måndag då hon ska vara tillbaka.

wtf - fy vad drygt att behöva vänta så länge, hoppas verkligen det sätter fart nu innan helgen och att du ska slippa vänta ända till på måndag!

Apollo - vad är det för sjal du har? Jag har en tricot slen och tycker den verkar lite tjock (och därmed varm), tänkte skaffa en tunnare så fort jag vet om kotte gillar att bäras i sjalen eller inte och jag vet om jag klarar av det.

Visslan: skönt att grabben verkar vara på bättringsvägen, hoppas han får komma hem snart!

Klockan: grattis till sovrummet, det måste kännas underbart!! :banana:

DS: bra att ni kan hjälpas åt och reda ut det tillsammans! Jag gissar att det faktiskt inte ÄR så himla lätt att veta vad det är de vill i början!

Just ja, så tänkte jag höra om det är nån som har köpt hallonbladste på nätet och var i såna fall?

Åh vad sött det låter!

Wtf, jag förstår att du är frustrerad! Det hade jag också varit, bebis kom ut!

DS, jag känner igen maktlöshetskänslan från förra gången, bra att ni har en plan för nästa gång, jag tror att det är jätteviktigt att bytas av när det är jobbigt. Hemma har vi kommit på att Sixten ibland har lättare att komma till ro hos pappa på kvällarna mellan amningarna när han har lite magtjorv än hos mig som antagligen luktar mjölk vilket nog skapar lite förvirring om huruvida man är hungrig eller inte.

Vi befinner oss nu på barnakuten. S kräktes grönt nu ikväll och efter samtal med vårdguiden där vi blev uppmanade att åka in sitter vi nu här... Sköterskan som tog emot oss suckade över vårdguiden och tyckte att vi kom förgäves, kändes som ett trist bemötande. Klart att jag blir orolig när min ammande 5-veckors bebis kräks grönt och säger vårdguiden åt mig att åka in, så gör jag ju det.

Kl

Jag gör ett försök att tränga mig i kön lite då, på väg till FL för att kontrollera eventuell vattenavgång. Jag ville sova lite till men maken blev förskräckt och tvingade mig att ringa :D Hoppas det inte är "falskt alarm" bara, 5 mil enkel resa *gäsp*

Åh vad spännande! Hur går det?
Jag hoppas att det är på gång för dig så du slipper din huvudvärk!

Edit, kan tillägga att enligt barnläkaren ska man ta gröna kräkningar på allvar och åka in och kolla upp, så nu känner jag mig inte lika dum som följde vårdguidens rekommendation.

Bläää. De kan väl inte säga exakt vad det är, men förmodligen lite vatten. Jag är helt övertygad om att det var vatten.
Täta sammandragningar men kondden är inte helt fixerad så jag måste ligga kvar ett par timmar för ny undersökning.
Så, ingen bebis inatt iaf, men jag hoppas det närmar sig :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka