Sv: Vårföräldrar 2013 #4
Majola: Vilken otur med bilstolen, hoppas det slutar regna tills ni ska iväg i allafall...
Pja, jag vet int, jag har försökt göra upp en plan så jag har nåt att se fram emot varje dag. Småsaker men...
Lew: Men...
vet du att jag gick alldeles för länge innan jag ringde om den däringar rullstolen. Jag vet precis vad du menar med att man måste tänka inför varje steg - det där stjäl enormt mycket energi!
Energi som man behöver till annat...
jag ska inte säga att jag vet hur det är för Dig men...:
Jag har mycket mindre ont när jag sitter i rullen, det är nån sån specialdyna i den + att arbetsterapeutem ställde in ryggen och fotstöden så jag skulle sitta "perfekt".
Man måste inte åka rulle hela tiden heller och man fastnar inte i den. typ så kändes det för mig - på riktigt! Men i själva verket blev jag rörligare nu, jag har fått fler steg och bättre steg av rullen. Rullen är ett komplement!
Sen trånga dörrar, vi har skittrånga dörröppningar, det är precis så man kommer igenom, jag trodde inte att jag skulle ta mig fram. Mitt enda problem med att ta mig fram är när dottern spridit ut saker som jag kör fast på.
Sen klarar jag mig inte utan mitt glidlakan! Jag har bara ett och när det tvättas (tar 2-3 h. tvätt inkl tork) får jag jättemycket ondare i höfterna. det känns som att sitta i ett skrivstäd typ. Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad... man kan ju köpa sidentyg eller sidenlakan istället för "riktiga" lakan också... kanske kan vara bra att ha i soffan eller så? (jag har ju sängen som soffa)
En annan grej som hjälper mig massor är att jag fått låna en grej så sänggaveln är höj och sänkbar.... och en lite. upphöjning till toaletten och en pall att sitta på i duschen...
Det finns hjälp att få! Jag fattade inte vad mycket energi som gick åt förrän nu när jag fått hjälp...
Min BM har haft NOLL KOLL på hjälpmedel och har sett ut som en fågelholk när jag berättat om parkeringstillstånd, glidlakan och vad arbetsterapeuten hjälpt mig med.... Man blir nästan förbannad. så lägg inte för stor vikt vid vad hon kan ge dig för info.Hennes kompetens rör graviditeten och varken dina eller mina besvär hör till vanligheterna.
I mitt landsting kan man ringa direkt till arbetsterapeuten. Kanske din sambo kan ringa och höra sig för om du inte orkar?
Ta emot hjälp- allt som lindrar/hjälper är guld värt!