Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Vad skönt att ni fick en bättre upplevelse denna gång!! Grattis igen! :)

Misan, grattis :)

Klockan, min limpa va inte det minsta torr, den va hur god som helst och jag hade lätt gläfsat i mig en hel limpa om det inte vore för att jag först skämdes över att jag ville äta så mycket (haha wazup with that!?) och sen för att Olle som räckte mig maten sen välförtjänt somnade mot fönsterbrädan ;)

Så skönt att ni fick bra personal! Hur mår fogarna såhär i efterhand? Har värsta smärtorna släppt redan eller tar det längre tid att läka?

*bilder*

Dagens gnäll:
Jag vet inte riktigt hur jag låg i soffan tidigare i kväll, men efter att ha legat på sidan i en kvart eller så hade jag så jäkla ont i höften att jag var tvungen att resa mig upp igen - och dråsade nästan i golvet. Det är lite bättre nu ett par timmar senare men hela höften är instabil och värker som bara f*n. Knäna är värre än tidigare kvällar och för första gången på månader så svort jag faktiskt högt och sa rakt ut till sambon att jag orkar fan inte ha det så här mycket länge till... får se om bm förstår hur illa det är på torsdag och om hon kan göra nåt eller om jag får bita ihop i 10 veckor till. Enligt andra med EDS som jag har fått tag på (inte många...) så kan jag nästan räkna med att det blir värre de närmsta veckorna och att jag absolut inte ska planera nåt för typ hela början av sommaren åtminstone. Jippi. I kväll känns det verkligen som om kotte utan tvekan blir ensambarn.
Oh, så fint! Det där virkade har potential för att bli något riktigt riktigt snyggt! Helkär! :love:

Tror du att du har chans att bli igångsatt tidigare? Hur har de andra haft det med samma sjukdom?

*förlossningsberättelse*
Jättesnällt att du delar med dig! :bow: Och det verkar ju som om det blev rena drömförlossningen dessutom :)

Nä jag tror inte det finns någon chans till tidigare igångsättning, läkaren menar ju på att så länge jag inte har värre problem än vad jag har så behöver jag inte träffa honom alls. Han, som de flesta andra, verkar helt koncentrerad på mina psykiska diagnoser (som nu dessutom är reviderade och borttagna ett par av dem) och inte så mycket alls på det fysiska. Han trodde mig inte heller när jag sa vilken typ av EDS jag har eller så, utan han skulle höra direkt med diagnosticerande läkare - som forskar i Uppsala och knappt går att få tag på. :mad: Jag erbjöd mig att ta med diagnosintyget men han ville hellre försöka få tag på läkaren.

Jag har inte fått tag på så många med samma diagnos så det är inte direkt något statistiskt underlag att gå på, men de har alla utom en fött sina barn några veckor innan bf. Den som gick längst fick på bf-2. Inget man kan räkna kallt med förstås, men det ger mig lite hopp i alla fall.

Oj det var verkligen raskt marscherat! Vad häftigt och vad skönt att det gick bra!!

:bow: Duktig du är!! och vilket underbart tyg till bodyn , älska elefanter!:love:
Är djupt imponerad av virkningen...! jag är virk-dyslektiker (?) så sånt där imponerar på mig...!

Så tråkigt att höra att du har så besvärligt. :( Det är för eländigt att det ska behöva vara så jobbigt att vara gravid..... du kanske behöver hjälpmedel? Vad säger de du hittat som har EDS, har de varit hjälpta av kryckor eller så?
Får du jätteproblem så du inte kan gå och röra dig tror jag att de tar hänsyn till det, vad gäller igångsättning alltså ...det är ju lite "farligt" att vara alltför orörlig också, förutom att man lider. :crazy:

Klockan, min limpa va inte det minsta torr, den va hur god som helst ;)

o.O what?
vad pratat du om? :o
(näe, jag är inte smart idag, vaknade med migrän (!!) i natt och efter att ha stapplat till toan och tagit alvedon fastnade jag i köket för jag fick slut på steg.)

Nä jag tror inte det finns någon chans till tidigare igångsättning, läkaren menar ju på att så länge jag inte har värre problem än vad jag har så behöver jag inte träffa honom alls. Han, som de flesta andra, verkar helt koncentrerad på mina psykiska diagnoser (som nu dessutom är reviderade och borttagna ett par av dem) och inte så mycket alls på det fysiska. Han trodde mig inte heller när jag sa vilken typ av EDS jag har eller så, utan han skulle höra direkt med diagnosticerande läkare - som forskar i Uppsala och knappt går att få tag på. :mad: Jag erbjöd mig att ta med diagnosintyget men han ville hellre försöka få tag på läkaren.

Det låter ju som ett riktigt kap... *djupt ironisk*

Här står vaccination av barn samt förberedelse för morgondagens lekgrupp (pyssel och fika) på schemat. Eftersom både jag och min man glömde att ta ur barnbilstolen ur vår bil igår, så kan jag glömma vår snälla grannes erbjudande att skjutsa oss till läkaren :crazy: utan det blir till att gå istället. Skitsmart... Vi hade pratat lite löst om att gå tillsammans vid fint väder (med vår syskonvagn, hon skulle dra den, men det regnar och är jättetrist, så det vägrar jag att ens föreslå). Blir intressant att se om jag kan röra mig alls efter det - hemvägen är ca 25 minuters uppförsbacke.

oj tack ska du ha klockan... tyvärr kan jag inte virka så mycket mer då jag har fått karpaltunnelsyndrom ovanpå allt annat men hoppas på att kunna klara mig igenom en kant på filten i alla fall, annars får det bli sidenband där eller nåt. :)
Det är faktiskt väldigt lätt, man bara virkar typ 100-120 likadana rutor och sen sätter man ihop dem! Man hinner med andra ord öva ;)

Ang värken så är det som allra värst när jag ligger, sitter eller står. Då blir det rejäla kramper och till och med rycknignar och spasmer av smärtan. I rörelse gör det fortfarande ont, jag haltar ganska ordentligt och måste ha lite koll på att benen verkligen bär innan jag tar nästa steg så jag inte dråsar i backen. Inte varje steg förstås, men det har hänt nån gång innan under såna här intensiva värkperioder att benen bara viker sig (typ att musklerna är så slut att de inte förmår att hålla benet rakt när man ska stödja på det).

Jag kan gå bra korta bitar innan rejäla sd drar igång och inte så fort - men själva värken lättar. Tror det har att göra med att jag behöver så pass mycket stöd av magmusklerna när benen är såna här, men det är bara min egen teori. Jag har ingen större nytta av kryckor eller så heller eftersom det dels sliter för mycket på ryggen och dels riskerar att axeln åker ur led igen. Det skulle som sagt vara rullstol i såna fall kanske, men jag tvivlar på att de tycker jag är så pass illa däran, och på att det skulle hjälpa - det gör förbannat ont att sitta stilla. Nä, då är det mer värt för mig att kunna ta mig ut utomhus även om jag inte kan göra annat än att sitta i höbalen en stund.

Däremot funderar jag lite på om det kanske kan finnas nån slags specialkuddar eller nåt annat som kan vara bättre att sitta och ligga i än sofforna... så det ska jag faktiskt kolla med bm på torsdag!

Majola: Vilken otur med bilstolen, hoppas det slutar regna tills ni ska iväg i allafall...

Pja, jag vet int, jag har försökt göra upp en plan så jag har nåt att se fram emot varje dag. Småsaker men...

Lew: Men... :crazy:vet du att jag gick alldeles för länge innan jag ringde om den däringar rullstolen. Jag vet precis vad du menar med att man måste tänka inför varje steg - det där stjäl enormt mycket energi! :crazy:
Energi som man behöver till annat...

jag ska inte säga att jag vet hur det är för Dig men...:
Jag har mycket mindre ont när jag sitter i rullen, det är nån sån specialdyna i den + att arbetsterapeutem ställde in ryggen och fotstöden så jag skulle sitta "perfekt".
Man måste inte åka rulle hela tiden heller och man fastnar inte i den. typ så kändes det för mig - på riktigt! Men i själva verket blev jag rörligare nu, jag har fått fler steg och bättre steg av rullen. Rullen är ett komplement!

Sen trånga dörrar, vi har skittrånga dörröppningar, det är precis så man kommer igenom, jag trodde inte att jag skulle ta mig fram. Mitt enda problem med att ta mig fram är när dottern spridit ut saker som jag kör fast på. ;)

Sen klarar jag mig inte utan mitt glidlakan! Jag har bara ett och när det tvättas (tar 2-3 h. tvätt inkl tork) får jag jättemycket ondare i höfterna. det känns som att sitta i ett skrivstäd typ. Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad... man kan ju köpa sidentyg eller sidenlakan istället för "riktiga" lakan också... kanske kan vara bra att ha i soffan eller så? (jag har ju sängen som soffa)

En annan grej som hjälper mig massor är att jag fått låna en grej så sänggaveln är höj och sänkbar.... och en lite. upphöjning till toaletten och en pall att sitta på i duschen...

Det finns hjälp att få! Jag fattade inte vad mycket energi som gick åt förrän nu när jag fått hjälp...
Min BM har haft NOLL KOLL på hjälpmedel och har sett ut som en fågelholk när jag berättat om parkeringstillstånd, glidlakan och vad arbetsterapeuten hjälpt mig med.... Man blir nästan förbannad. så lägg inte för stor vikt vid vad hon kan ge dig för info.Hennes kompetens rör graviditeten och varken dina eller mina besvär hör till vanligheterna.

I mitt landsting kan man ringa direkt till arbetsterapeuten. Kanske din sambo kan ringa och höra sig för om du inte orkar?

Ta emot hjälp- allt som lindrar/hjälper är guld värt!

Inatt trodde jag flickorna var på g.. Hade smärtsamma sd med bara nån min emellan men avvaktade att ringa fl eftersom sd var lite diffusa.. Smärtan var i princip konstant men kunde inte riktigt känna när en värk började och slutade.. Precis när jag skulle ge upp o ringa fl avtog dom o jag somnade :eek:

Kvar är jag nu med en foglossning som heter duga och ca 3h sömn i bagaget.. Helt slut :(

Dessutom har min vänstra hand gett upp, den var visst för klen för att klara hålla i en ipad.. :grin:

o.O what?
vad pratat du om? :o
(näe, jag är inte smart idag, vaknade med migrän (!!) i natt och efter att ha stapplat till toan och tagit alvedon fastnade jag i köket för jag fick slut på steg.)

Haha, var det inte du som sågade den torra limpan man fick efter FL och hissade din kexchokla!? :D

Lew, jag glömde säga: mäkta imponerad av den virkade filten! Nu är visserligen jag nybörjare, men min filt blev rätt blek i jämförelse! Fast jag är ändå jätte nöjd eftersom jag är helt ny på detta.. Lärde mig på youtube ;)

pic_514825a4e087c37f36109d4b.jpg

Åh skönt att de lugnade ner sig! Ju längre de bakas ju bättre ju :)
Sorry, men i vilken vecka är du i nu? :)
Förresten så måste jag säga att jag lite vill klippa till dig varje gång du visar bilder för du ser ju så sjukt fräsch ut!! :love: Jag glänser inte ens sådär när jag inte är gravid och som gravid såg jag verkligen ut som ett vrak ^^

Kl

Spjälis monterad, ska bara leta fram sängkläder, spjälskydd och sånt till den men jag känner mig halvsäker på att spjälskyddet är för litet för sängen så jag håller tummarna för att så inte är fallet. Nåja, upp till bevis, när jag har torkat efter duschen. Just nu är jag strandad helnäck i sängen, känner mig jättehet... Inte ;)

Såna där il har jag också, och har haft tidigare. Skit irriterande... dessutom att man liksom inte kan avgöra när det börjar och slutar.. Skönt att det slutade upp...!
Beklagar foglossningen också. Jävla skit. Testa vetevärmare och försök ligg istället för sitta ....?

Apollo: :D Äh, lägg av! Du fick säkert också nå gammal tör-limpa men du bara skriver så för att du inte trodde på mig när jag sa att du borde packa en väska! :p

V.31 är jag i nu.. Tack (eller nått?? :rofl: ) söt du e :love: jag vill minsann minnas ensuperfräsch Apollo på magbild med så försök inte! ;)

Klockan: har ingen vetevärmare..ligger ner hela dagarna i sängen med undantag för några h på kvällen när jag halvsitter i soffan.. Pallar upp så gott jag kan med kuddar och ligger på några extra täcken för att få det mjukt osv och det hjälper i normala fall, tror att hela "torson" är trött efter nattens bravader dock så får väl stanna i sängen idag och be A fixa nån mat som kan intas liggandes :D

Heh, de tog så lång tid så Olle hann faktiskt bunkra upp.. Fast vi var nog i sån chock att vi inte fick fram dem efteråt haha.. Under tiden hade jag inte en tanke på att äta, då var det bara lustgasen som gällde! :D

Pan. Men då har du ju gått rätt långt! Var de inte du som skrev att de rek att man som tvillinggrav skulle ha väskan packad fr v 25?
Ärs vilden du tänker på måste va bröllopsbilden? Då såg jag ju bara lite tjock ut och inte alls så långt gången ^^

*knapp*

Dagen började bra, inte speciellt ont och rätt utvilad... Men nu sitter jag här i en hård skolstol och har förstoppningsvärkar... :cool: det i kombination med foglossning är inte kul och SD på det...
Försökt mig på att gå på toa flera gånger och undrar lite hur förlossningen ska gå när det är en plåga bara att försöka bajsa? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 375
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 656
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar