Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Nä nån annan bild la du upp där du var utomhus tror jag!

Jo det är ju inte katastrof om dom kommer nu men hade ju varit skönt o slippa flera veckor på neo.. Dessutom har vi inga saker hemma till dom heller för allt ligger hos mamma i Landskrona. Vi ska åka o hämta allt på tisdag :p hade ju varit lite surt om dom kommer innan dess! :p

Nä, du får knipa ett tag till hörru ;)

För att liksom bocka av ännu fler lustigheter på listan över gravidrelaterade åkommor, är det någon mer som fått snygga pigmentsförändringar? Jag ser ut som ett pucko numera, skitkul. Har alltid haft lite fräknar, och det stör mig inte, men nu har jag fått en sån där riktig "pregnancy mask" av melasma... Så jag är både fläckig, och läcker mjölk. Maken avslutar alla SMS med "Mu!" numera. Väldigt rart av honom :devil:

Nä, du får knipa ett tag till hörru ;)

Maken avslutar alla SMS med "Mu!" numera. Väldigt rart av honom :devil:

Åh hahaha jag dör! :rofl:

Gör så gott jag kan :D jag har plötsligt fått "leverfläckar" typ överallt, ffa runt armhålorna och tuttarna.. Såna där utstående småsmå ploppar..

Hahahaha! Han verkar ha lite humor den där karln ;)

Kl
Jag har haft dagens stress idag. Kände inga fosterrörelser på morgonen och förmiddagen, runt lunch började jag oroa mig lite och tänkte att jag skulle käka lite lunch och se om hon kom igång. Kände av lite men mycket svagare än normalt och nu sitter jag i soffan och känner efter så nu kommer det lite tätare rörelser men fortfarande inte riktigt lika starka som det brukar vara men det ökar i styrka hela tiden så snart är väl bebisen som vanligt igen. Jag tänkte vänta till 14 med att ringa men i och med att det rör sig lite nu väntar jag lite till. Det var likadant igår och då kom det igång efter en stund också.

Edit: Nu när jag postade inlägget förvandlades ungen till Hulken och sliter mig sönder och samman inifrån.

Senast ändrad:

Jag har "hört" att v. 35-37 är "sov-veckor" i livmodern och att många åker in på onödiga extra kollar av oro just så ... det står i den sabla appen att man ska känna rörelser varje dag nu ju, men det står inget om vad man kan göra själv...

Tips som jag hörde förra grav:
- slå på hög musik framför magen (från tystnad)
- knuffa på bebisen
- drick kallvatten

Grodan skrämde skiten ur mig förra veckan. Han vaknar ALLTID när han hör storasyster på morgonen :love: men det var kav-lugnt... :eek: men han tog bara lite sovmorgon, ;)

De två sistnämnda brukar inte ta alls på min bebis. Jag började applådera och greja framför magen igår och fick då ett svaaaagt svagt svar. Någon musik har jag inte vågat, då blir väl grannarna rasande ;) De är rätt larviga här med sånt.

Nu är jag lite lugnare i alla fall, det gav något att sätta sig och vara STILLA och känna efter en stund.

Kl
Jag har bäddat spjälisen nu, bebis är så välkommen att titta fram typ.. I morgon. Eller ikväll. Men det verkar inte som om hon håller med. Just nu känns det som om jag kommer vara gravid i resten av mitt liv för det verkar inte bli någon action alls :cool: Ja ja, jag vet att jag har 2.5 veckor kvar till BF men det känns långt bort! :p

Ni som gått lite längre - har ni några tips mot svullna ben?

* Har stödstrumpor på mig idag och tycker nästan det är värre än att låta benen svullna :crazy: Det kliar och jag känner mig som en jäkla kassler.. :p
* kan inte ha benen högt på jobb - sittställningen blir helfel då och så tar fogarna stryk istället. (hemma har jag dock benen högt)
* Dricker mycket, kissar ännu mera, och försöker röra mig ibland (har ett helt stillasittande jobb). Lite fotgymnastik gör jag ibland med, men vet inte riktigt om det hjälper.

Finns det mer man kan göra?

Jag har "hört" att v. 35-37 är "sov-veckor" i livmodern och att många åker in på onödiga extra kollar av oro just så ... det står i den sabla appen att man ska känna rörelser varje dag nu ju, men det står inget om vad man kan göra själv...

Det är inte onödiga kollar! Studier har visat att många fall av PSD i magen hade kunnat förhindras, eftersom mammorna faktiskt känt en avtagade fosteraktivitet strax innan. Minskade fosterrörelser SKA kollas upp, det är jätteviktigt.

Rätt information om fosterrörelser räddar liv från Läkartidningen

Alltså, jag vet också att det "sägs" att bebisen rör sig mindre i slutet, och menar inte att just du tänker så Klockan (no offense!) men det är en farlig och väldigt spridd myt.

DS: Skönt att bebsien kom igång!

Jag var inne med L i v 32 just pga detta. Han hade då lagt sig i säte och sparkade som besatt bakåt ryggen (känns inte lika väl) visade ul och ctg - så det var ju falskt alarm. När jag ringde in till förlossningen en söndag förmiddag sa de dock att jag skulle åka in direkt.

Kolla blodtrycket först och främst.

Jag samlade på mig lite vatten mot slutet sist (utan misstanke om havandeskapsförgiftning, det är ju självklart inte alltid det!) och eftersom jag ändå gick på akupunktur då så satten bm nålar mot det. Vet dock inte om det hjälpte direkt. ;)

Det där med minskade fosterrörelser, en av frågorna jag tänkt ställa om jag hade ringt är huruvida rörelser som avtagit i styrka också är minskade fosterrörelser eller om det är minskade rörelser som i att man känner dem mer sällan? Jag har nytt BM-besök på torsdag så om bebis är igång och rör sig fram tills dess tänkte jag ta upp det med henne också. Det är så svårt att veta när man ska ringa och det känns lite som att jag inte är så sugen på att ringa "i onödan" ifall att de har mycket att göra även om jag såklart ringer om jag känner anledning till oro igen :p

Kolla blodtrycket först och främst.

Jag samlade på mig lite vatten mot slutet sist (utan misstanke om havandeskapsförgiftning, det är ju självklart inte alltid det!) och eftersom jag ändå gick på akupunktur då så satten bm nålar mot det. Vet dock inte om det hjälpte direkt. ;)

Ska till bm på måndag så blodtrycket blir kollat då :)

Så illa att jag tänker be om akupunktur är det inte ännu *ogillar nålar :p *

Det en en grej som jag också har funderat på. Har ingen aning men skulle i detta fall inte ta några som helst risker faktiskt. Usch vad hemskt om det skulle vara allvar och man har suttit och tänkt "nä, jag vill inte ringa eller åka in i onödan". *ryser*

Men om bebisen är pigg nu igen så är det väl bra. Antar att du gör ctg på torsdag också?

Jag vet inte om du tänkte på de jag sa?
Överläkaren på DS neo sa v 35-36 till mig :)
Tittar man på O så är dock hon fortfarande kvar i v 36 ^^

Majola: som sagt, överläkaren på neo sa till mig att v 35-36 är sovveckor och att många kvinnor kommer in under just de veckorna för att de tycker bebisen rör sig mindre. Han uttryckte de inte som onödiga kollar, men det var nog bara ett klumpigt ordval av klockan. Men enligt honom så rör sig bebisarna ofta mindre under dessa veckor just pga det. (diskuterades eftersom O sov så mycket och han sa att bebisar som föds i dessa veckor ofta sover väldigt mycket eftersom de gör de även i magen.)

Senast ändrad:

Mjae, inte vad jag vet. Jag gjorde CTG en gång, det var i samband med besök på Obstetriska när jag skulle träffa en läkare. Det är ingenting vi gör på vanliga BM-besök här. Däremot lyssnar de ju på hjärtljud men huruvida barnet lever eller inte märker jag ju på om barnet rör sig. Besöket nu på torsdag är bokat för att bebisen inte hade fixerat sig och i och med att jag tidigare haft lite kraftigare sammandragningar ville BM att det skulle finnas "uppdaterad info" till förlossningen om hur barnet ligger ifall att vattnet går så man vet vilka åtgärder man ska ta till i samband med sjukhusresan så att säga.

Usch, nu blir jag ju nojig. De har telefontid på MVC nu tror jag. Kanske ska ringa och kolla för att ha lite klarhet i vad minskade rörelser faktiskt är.

Men Tack!:bow:
Når man punkten att man känner att man vill ringa så ska man såklart göra det!
Med onödiga menar jag att man åker in fast det inte är nån som helst fara.. onödigt var ett dåligt ordval...

När Grodan inte sparkade när dottern vaknade häromdan blev jag orolig på riktigt eftersom det var helt utanför mönstret, men han kom igång innan jag hann bli orolig "på riktigt"... Jag tyckte det var skönt att få höra från en klok kvinna som födde en sömntuta i v.36 att det är sov-veckor, det lugnade mig. och det var ju ingen som helst fara den gången...

Man ska såklart vara lyhörd för bebisen och sin egen känsla!

Dottern körde varannan dag. det kunde gå flera timmar innan jag kände en liiiten rörelse, och dagen därpå var det full fart så jag knappt fick någon ro. Det var en sån "lugn-dag" när jag var hos BM, och Hon tipsade mig om det där med kallvatten/plötsliga höga ljud ...
Jag lärde ju känna hennes mönster ganska snabbt.

"Onödig" som i oftast ofarligt stämmer väl i och för sig! Som tur är!

DS: ville inte göra dig toknojig, men tyckte det var viktigt att ge informationen i artikeln vidare!

Jag mailade förlossningen i stället med min fråga, får se om de har tid att svara så delar jag svaret på vad minskade rörelser faktiskt är här sen. Det kan ju vara bra att veta om inte annat :)

Kunde nu vara intressant att jämföra svaret med den där artikeln ...

Definitivt! *nyfiken*

Varför har man aldrig exakt det man behöver hemma? Jag behöver 2-3 ark gul kartong till i morgon (kycklingar!) Hittar ett. Totalt antal färgade kartongark i hushållet: ca 347.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 375
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 656
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar