Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Han kan ju släppa sitt jobb också men han har lite kontrollbehov. Han kan ju inte säga "nu ska bebis komma!" Utan bebis kommer när hon vill (=stress) så därför är det jättebra för hans del om bebis kommer när han redan är hemma. Då är han ju hemma för att hon ska komma och är beredd på det så att säga.

Fiiiin magen! :love:

Micks- heja, heja! :laugh:

DS: hihi, min slemmis gick när vi var inne FL... :p då hade jag haft värkar i typ 13 timmar!

Det kan va rätt skönt och kul att ha sällskap hemma dagarna innan BF men framförallt om/när man går över tiden, det tyckte jag i allfall... :o Särskilt om du är hyffsat pigg kan ni hjälpas åt att slå ihjäl tiden.

Hur pass flexibelt jobb har han? Hur långt i förväg måste han boka?

Vi var hemma båda två en ganska lång period när Dottern kom tack vare semester, så är med facit i hand hade vi nog föredragit att sprida ut det mer med nån dag i veckan här och där, typ.

Han har väldigt flexibelt jobb som dessutom ligger centralt så om ungen kommer idag eller i morgon så är det ju bara att ringa och säga att nu åker vi så är vi där på ingen tid alls. Han har närmare till Danderyd än vad han har hem så i så fall möts vi ju på förlossningen skulle jag tro, beroende på vad de säger. Förmodligen ringer jag så fort det händer någonting alls såsom slemmis, vatten, regelbundna värkar eller vad det nu kan vara så han har chans att komma hem och vara tillgänglig om han vill det alternativt om han säger "kommer inte i morgon" när han går men det är ju så svårt att säga att det kommer gå på ett visst sätt när man är förstagångare.

Som jag skrev ovan till micks är det ju mest att han har ett visst kontrollbehov. Att gå till jobbet för att sedan på mindre än en minut tvingas styra mot förlossningen och hela livet förändras inom några timmar skulle förmodligen bli en ganska påfrestande vändning på dagen så det är bra tänkt av honom att försöka vara hemma när det sätter igång för att minska risken för de där tvära kasten. Jag är ju mer av den här "det löser sig!" medan han vill ha lite mer struktur på tillvaron även om det inte krävs någon överdriven struktur för att göra honom glad :p Jag tror även att det kan ligga lite i det där att om det blir bråttom och de vill ha in en ganska omgående och han inte hinner hem och hjälpa mig att bära ut väska och babyskydd till taxin skulle han nog ha lite dåligt samvete även om jag inte kan tänka mig att jag blir det minsta sur för det.

Ja, det bästa för hans del skulle helt enkelt vara att vara hemma och ha lite kontroll på situationen :p

Okej, då förstår jag. :) Har också ett grymt kontrollbehov så jag vet hur det är... ;)

---
Dagens magbild(er) :bump:
8551134520_02ba6af085_b.jpg

Så vill jag bara tillägga att det inte är en one-piece jag har på mig utan en faktiskt ganska snygg klänning/tröja som jag dragit ner en bit för att magens form ska synas och att det ser mycket bättre ut när man ser att jag har jeans också... :angel:
Och jag är medveten om att den får mig att likna ett upp-och-nervänt flöte... :angel:

Vad fiin du är också!

DS- låter som ni har en bra plan tycker jag. Skönt att han har semester att ta ut....

Jätteskönt men det är så svårt att säga när han borde börja plocka ut den. 1 veckan i april låter lite sent i mina öron men det kanske är mitt hopp om att inte gå över tiden som speglar sig lite ;)

Fiina magen :love:

*kl*

Jag var hos bm igår, och min mage hade tydligen växt även om jag inte märkt det ;) Har magmått på 29.5 nu, så jag följer min kurva fint (lite under normal) vecka 31+5 idag...

Ang ledighet och sånt jobbigt, så har vi löst det så att hela juni har jocke semester. From födseln har han sen 10 föräldradagar, och sen tar han ut komp fram till semestern. Så han lär nog inte vara hemma något innan, men kommer i gengäld vara hemma mååånga veckor efter födseln :)
Han har dessutom turen att kunna jobba hemifrån en del = vill jag ha hem honom tidigt i skedet så kan han i värsta fall sitta och jobba hemma lite ;)

Jag hade nog sett till att han var hemma from 1 vecka innan BF. Hade känts lagom för mig. Det är trots allt större chans att de kommer efter BF än innan BF.
Börjar du märka att det närmar sig så kanske ni kan flytta fram det då?

Min man har planerat att vara hemma fr.o.m. de två sista dagarna i april.

Han ska ha en månads föräldraledighet och två veckors semester direkt efter födseln. Främst pga storebror så att övergången blir så smärtfri som möjligt...

Drar det igång tidigare så får jag ringa hem honom helt enkelt. Han har ca en timmes restid hem så det borde räcka om jag inte chansar och väntar för länge :D

Våra grannar (med l:s bästa kompis) är bortresta, vädret är trist och jag vet inte vad vi ska göra hela veckan... Bryter ihop.

Hoppar in från vinterföräldratråden och svarar ang BM som sa att bebis kunde komma tidigt. Det sa en BM till mig med i v36. Att "den här grabben vill nog komna tidigt så packa bb-väskan nu" och min grabb föddes två dagar EFTER BF. Så irriterande nog så gick jag och väntade i 4 veckor på grund av den kommentaren.. :crazy:

Så även om man har förvärkar och bebis är fixerad så kan det dröja..

Jo det är sant, man kan väl aldrig veta säkert med de små. Tyvärr :p hade ju som sagt varit trevligt att tidsbestämma dem helt.

vi skulle kanske ha som i En unge i minuten USA - man bokar en tid och så åker man in till FL den tiden och får sin bebis utdragen ;)

*kl*

Nu har jag bestämt mig - det blir en gravidfotografering också! Blir troligen i vecka 38-39, men jag är redan nervös :rofl:
Jag hatar verkligen att bli fotograferad :p

Så har ni tips på snygga bilder så länka gärna! Jag behöver all inspiration jag kan få :)

Haha ja det hade vart något! Men jag tycker den här vissheten om att det kan starta när som helst är lite spännande faktiskt... :angel:
Men så har jag inte så mycket "edge i vardagen" i övrigt heller... :D

Vad roligt med gravidfotografering! Jag hoppas ju att sambo vill knäppa lite fina bilder på mig snart... Men han är dessvärre ingen höjdare på att fotografera... :cool:

Vad roligt med gravidfotografering! Jag hoppas ju att sambo vill knäppa lite fina bilder på mig snart... Men han är dessvärre ingen höjdare på att fotografera... :cool:
Just av den anledning valde jag att betala någon annan för det :D

Att BM säger att hon tror att du inte går tiden ut grundar sig nog bara på vad hon faktiskt tror IOM förvärkarna, men det säger egentligen ingenting. För din egen skull skulle jag nog försöka tänka tanken att du ändå kan gå över, annars blir det nog tungt om du nu skulle gå över. Min förra BM var övertygad om att jag skulle gå över sist och jag hade en tid bokad på mitt BF, men då gick jag hem från BB efter 2 dygn där :angel:

En kompis till mig började öppna sig alldeles för tidigt och fick gå hem och lägga sig i månader för att inte dra igång det hela för tidigt med orden från BM och läkare "Du går aldrig tiden ut, men för varje dag bebis är kvar i magen är det bra". Det tog bebis fasta på och kom inte förrän 10 dagar över tiden, på midsommarafton... Så det är nog i princip omöjligt att sia något om det, hon hade ju världens längsta graviditet, hon var säker på att bebis skulle vara ute senast två veckor innan BF...

Ang när din sambo ska ta semester är det ju svårt att råda, det beror ju lite på vad ni helst vill. Skulle ni se det som värdefullt att få några egna dagar innan bebis kommer eller är det viktigaste att få tid till den nya familjen? För de allra flesta förstagångsföderskor tar det ju ganska lång tid hemma innan det är dags att åka in och vad jag har läst så drar det oftast igång under kväll/natt.

Förra gången gjorde vi så att maken gick hem när dottern kom, tog sina 10 dagar och kopplade på 5 v semester, så vi hade 7 v ledigt ihop och det var riktigt skönt. Dock hade jag nog i efterhand kanske försökt dela upp de 2 sista veckorna så att maken kom hem tidigare i några veckor istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 375
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 656
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar