Sv: Vårföräldrar 2013 #4
Lew och Klockan: Skönt att era besök gick bra!
Jag har beställt en stooor påse blandat lösgodis från Sverige när mina föräldrar kommer på besök i påsk. Är redan sugen!
Min kontroll gick också bra. Maken blev lite hispig igår när jag hade rätt jobbiga förvärkar/sammandragningar och beslöt att lägga mig i ett bad sent på kvällen. "Inga dumheter nu!" sa han "sist du gjorde så fick vi åka in till sjukhuset!" Men som tur var lättade de lite av badet vilket ju inte var fallet den gången.
Mitt ctg blev lite av en nervpärs först. Första assistenten hittade inga hjärtljud och gick för att hämta en kollega. Hon hittade inte heller något och hämtade en tredje...som inte heller lyckades hitta någonting alls. Ungefär här fick jag själv lite hjärtklappning kan jag lova. De fick hämta min läkare - som inte heller lyckades lokalisera hjärtljuden. Någon gång insåg de väl att detta inte var bra för mina nerver och bekräftade att de alla fyra kände fosterrörelser och till och med kunde se dem utanpå magen. Just när läkaren beslutat sig för att göra ett ultraljud för att se var hjärtat var hittade hon hjärtslagen strax under mina revben. Sannolikt ligger bebisen på tvären just nu.
Allt var dock bra, hjärtljuden perfekta, jag har inte börjat öppna mig, HB låg på 130, blodtrycket på 110/80. Bara labb-tanten var lite störig - när hon så gatt vikten låg 0,8 kg under den för fyra veckor sedan frågade hon (helt berättigat) om jag hade haft vinterstövlar på mig då. "Nej, visserligen hade jag andra skor, men jag har varit sjuk sedan dess" sa jag "så det beror snarare på det."
"Ja, då beror det på stövlarna" sa hon.
Jag: "Nej, jag hade visserligen andra skor, men de är inte ett knappt kilo tyngre."
Hon: "Vinterstövlar är tunga!"
Jag: "Det var inga stövlar"
Hon: "Det gör faktiskt stor skillnad!"
Jag (lätt matt): "Ja, det är nog skorna..."
Orka diskutera! Min läkare intresserade den lilla viktskillnaden ändå inte ett dugg.