Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Men då är det förhoppningsvis inte så långt kvar ni måste bo där va?

Har ni varit hemma och sovit någon vända eller har ni varit på sjukhuset hela tiden?

Det är ett antal veckor kvar. Tidigast i vecka 35. Beror väl på hur lång tid det tar innan han lyckas andas själv stabilt och så ska han väl börja lära sig äta själv också. Fast det tror jag att man delvis får träna på hemma.

Ja vi har sovit hemma en gång i veckan och tvättat och hämtat nya kläder samt hälsa på alla djuren. Men nu när vi fått familjerum är det slut med det eftersom någon alltid måste vara här. Så vi får åka hem en snabbis själva när det är dags för klädbyte.

Ja det där med matning (kanske framförallt amning) verkar ju många tycka är bökigt i början. Hoppas att han lär sig relativt fort så ni inte behöver stanna mycket mer än till v.35.

Får han träna på att äta på "normalt" vis också eller är det sond som gäller?

Är du helt återställd efter HF nu?

Det är i första hand sond som gäller än så länge men han får prova amma lite då och då. Fast lillpojken är inte så intresserad ännu. Antingen somnar han eller så försöker han ordentligt men ger snabbt upp då han tycker det är svårare att snutta tutte än napp (liten mun och stora bröstvårtor är inte så bra kombination)

Jag verkar vara helt återställd nu ja. Tur att läkarna agerade så snabbt annars hade både jag och Tor haft det svårare.

Ja det kan ju tydligen vara lite bökigt att gå mellan de olika sugteknikerna också hörde jag men det kommer säkert igång det med. Han verkar vara en riktig fighter!

Det är lite som en saga hela alltihop runt Tor och dig. Börjar väldigt besvärligt till att verka sluta hur lyckligt som helst :)

Angående ryggbedövning. Har ingen aning om det är samma ( i större dos ) eller något annat man använder vid snitt. Men fick ju bedövning i ryggen. Först en liten bedövning innan stora bedövningen. Kände inget alls av sprutan. Bara lite lite av den första lilla ( känns mer av de blodförtunnande sprutorna jag fick i benen dagarna efter) . Själva bedövningen var superskön. Har aldrig känt mig så avslappnad. Varmt och mysigt var det ;) .

Sedan angående andning och avslappning så hade jag och sambo tänkt ta en profylaxkurs på nätet. Men det hann vi aldrig. Profylax online hette den. Man skulle få se filmer och få övningar och möjlighet att ställa frågor men slippa åka iväg bland massa andra människor och kan öva själva hemma istället.

Vad skönt att det går åt rätt håll. Måtte vara dödens tråkigt att vara inlagd men det är fantastiskt vilken vård vi har...!

*KL*
:bump: BM besök idag - och nästa tid vi bokade var för efterkontroll.... banne mig börjar det inte dra ihop sig?! Känns som tiden står stilla men det rör nog på sig ändå...
Bebis står med huvudet nedåt och var bara lite ruckbar. :)

Appropå efterkontroll, BM frågade om p-medel och jag sa att jag haft spiral förut och att det nog kan bli bra. Hon sa: "frågan är ju om du kommer upp i gyn-stolen då... (20/5)" mitt svar: "pja, kommer jag inte upp i gynstolen så behöver jag nog inga p-medel just då ändå..." :o:p

Jo just det.. Bm berättade att många spyr av morfin och att man därför kan ge en annan aktiv substans, och att man kan börja med en pyttedos morfin och se hur det går,,. men hon sa också att det fixar läkarna och narkosgubben (i min värld är det en man?!) - då... skööööönt!

Senast ändrad av en moderator:

Förresten tyckte jag mig läsa något i tråden om gravid hjärna och ammningshjärna. Eller var det i en annan tråd ??

Jag drabbades aldrig av gravidhjärna. Men amningshjärnan är definitivt närvarande. Eller pumphjärnan för min del :grin: . Glömmer massa saker hela tiden. Min sambo har ganska roligt åt mig :o

Du tänkte på att jag kastade mina trosor i toaletten bland annat...? :D
Visst är det härligt. Här trodde man att man inte kunde bli virrigare - och så blev man på smällen... ;)

tack alla vsd gulliga ni är :love:
jag är fortfarande halvsjuk, typ bihåleinflammation med tillhörande huvudvärk men med lite alvedon sluta det dunka vid två tre på eftermiddagen. jag var på vc i fredags och fick inget för det och tycker väl att jag blir lite bättre varje dag.

apollo ja tillfällig förlamning fick jag med första barnet också men det bekymrade mig inte. förlamning som inte försvinner menade jag att det måste vara ovanligt.

vi ska få smygtitta på huset imorrn, tydligen hade flyttfirman gjort ett par hack i trappan som säljaren ville visa och diskutera kompensation. sambon har bara sett huset en gång, på visningen så det blir spännande för honom!

nu ska jag iväg och köpa babystrumpor och titta på kaffekokare.

Ahgud, jag är helt hopplös. Dock har jag inte kastat några trosor i toaletten. Då hade jag nog skjutit mig själv för så virrig kan man ju inte vara! ;)

Det är i första hand sond som gäller än så länge men han får prova amma lite då och då. Fast lillpojken är inte så intresserad ännu. Antingen somnar han eller så försöker han ordentligt men ger snabbt upp då han tycker det är svårare att snutta tutte än napp (liten mun och stora bröstvårtor är inte så bra kombination)
.

Så var det för Olivia också! Hon sov mest hela tiden och vi fick väcka varje gång det var dags för mat. Om amningen funkade så var det Max i fem min sen tvärsov hon. Sen blev det längre och längre stunder ju starkare hon blev. Sen hade vi en vända där hon av lathet började knipa ihop läpparna redan från början eftersom hon visste att hon fick flaskan efteråt (var tvungna att fylla på eftersom hon skullé få i sig mer än hon orkade via amningen). Tack och lov var det precis så på gränsen till att det gick att sluta med flaskan så det var "bara" att va hård och jag tog bort flaskan. Nu helammar jag vilket är skönt.. Förutom att jag saknar att Olle kunde mata förut ^^ men ju mer befäst amningen är så kan hon j få flaskan då och då.

Vi har stora boken om barn.. Tror jag den heter. I den stod det att det är mer vanligt MED problem med amningen än utan.

Skönt att höra på något sätt. Sannolikheten är ju stor att man får någon form av problem.

Fast om du har en vagga utan spjälor så behövs väl inte ett spjälskydd ?

Jag satte ett spjälskydd i vår vagga utan spjälor :angel:
Jag ville ha det lite ombonat och mjukt och mysigt och så :love:

5_3_13_12.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 694
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror