Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Knapplån

Eh... Nu tror jag pyret ligger ganska långt ner i bäckenet på mig och.. hickar. Energin från hickningarna transporteras liksom neråt så... det känns som om.. utgången hickar, liksom. Hmm... Min mutta har fått hicka :idea:

(Kan det verkligen bli så, eller är jag felskapt? :cool: )

Pja.... jag valde (!) att föda utan nån som helst lindring - om nu inte andning/avslappning gills förståss - förra gången. Det var en normal förlossning, och ja, under en period var det riktigt jobbigt, men det gick. :) Jag hade inte lustgas heller, jag andades bra själv....

Jag tyckte det var lite spännande att testa gränsen för vad jag tålde också...

Jag skulle helst "göra om det" men jag kommer nog inte klara av det ... så..

Men jag vill heller inte ha kvaddlar. :crazy:

:rofl::rofl::rofl:

Ärligt talat ni i denna tråd är så fruktansvärt roliga ! På morgonen fröjdas jag och tror att jag fått dagens skratt när jag läser om era drömmar och sen ...så.har.zews.hicka.i.imuttan.

jag dör !

Hade du fått datum för bedömning än? Tycker mig minnas någon siffra men minnet är inte så bra. Du får säga till innan så vi alla kan hålla tummarna från tråden att det blir igångsättning omgående efter bedömningen :)

.

Den 27/3... ni lär inte missa det... antingen kommer jag vara euforisk eller självmordsbenägen beroende på vad som händer ... så ni kan ladda upp med både näsdukar och popcorn... :angel:

Hahaha! Toka! :D är du säker på att det är hicka? Bebisen kanske använder utgången som studsmatta :) prova att sätta plastfolie för utgången och se om den sugs upp, då är svaret givet! ;)

Klockan: Ja det får bli nåt sånt, bara du säger till så vi kan hålla tummar och hoppas med dig så är jag nöjd. Jag kan hålla tassarna på Kissen också :)

Plastfolie? Ska vi kväva pyret? :eek: H*n kanske kippar efter luft :idea:
Vi får nog gå i ovisshet för nu har muttan lugnat ner sig, pyret har nog tagit sig upp och härjar strax under revbenen just nu :bump: <-- ungefär sådär, känns det som.

För att varje spruta ska kännas som ett getingstick att sätta och effekten verkar väldigt varierande.

Zewz :D

Fast effektiv smärtlindring är väl edan? Fram till krystvärkarna iaf. Man kan ju utföra kejsarsnitt under eda så all känsel är borta, men de brukar inte ha den uppskruvad så mycket.
Första gången tog den bort all smärta för mej i öppningsskedet, jag somnade av och till i tre timmar. Andra gången fick jag den för sent (läkaren var upptagen) och klarade mej helt ok med lustgas, något som smakade gammal tant första förlossningen men funkade toppen andra. Så i efterhand hade jag klarat mej på lustgasen andra gången och tänkte försöka det denna gången också.
Visst är nålen stor men man får (på Irland iaf) en bedövningsspruta först. Och det är ju i ryggen så man ser inget själv :D

Angående att njuta av att vara gravid så tror jag mest det är människor som inte lever jätteaktiva liv som ääälskar att vara gravida. För min del är det jobbigaste att man är så begränsad, jag som normalt sett är stark, flexibel, pigg, aktiv och smidig hatar att vara en långsam soffpotatis. Tur det går över!

Jag tror det är jättemånga som inte kan se bortom förlossningen, jag kände likadant första gången. Nu vet jag precis hur det känns att hålla ett litet knyte i famnen, hur det känns att spendera första natten ihop och hur de luktar. :love: även den mest ovane (jag hade aldrig bytt en blöja eller hållt en bebis innan jag fick min etta) lär sig på ett kick och man växer in i sin nya roll lätt som en plätt (och för de som inte gör det, jag tänker på depressioner och anknytningsproblem mm, finns det kanonbra hjälp att få om man bara berättar hur man mår)

För min del har det inte varit någon himlastormande kärlek vid första ögonkastet, det har tagit lång tid innan det växt fram. Men jag har känt starkt att jag vill ta hand om det lilla knytet jag har fått och skulle försvara det och skydda det mot allt ont.

Sorry för långt inlägg, ligger i sängen med yngsta sonen som tittar på film :)

l

Jag vill helst klara mig utan smärtlindring, men eftersom jag inte vet vad som väntar så sitter jag inte med armarna i kors och stensäkert säger nej. :)
Lustgas är jag absolut öppen för, akupunktur likaså. Men jag vill verkligen inte ha EDA. Inte för nålens skull utan för alla biverkningar som finns och för att det kan bromsa förloppet.

Sen vill jag uppleva en förlossning helt naturligt. Absolut utan några värderingar när det gäller hur andra gör ska tilläggas! Jag skulle bara tycka att det vore så grymt häftigt... :)

Fast effektiv smärtlindring är väl edan? Fram till krystvärkarna iaf. Man kan ju utföra kejsarsnitt under eda så all känsel är borta, men de brukar inte ha den uppskruvad så mycket.
Första gången tog den bort all smärta för mej i öppningsskedet, jag somnade av och till i tre timmar. Andra gången fick jag den för sent (läkaren var upptagen) och klarade mej helt ok med lustgas, något som smakade gammal tant första förlossningen men funkade toppen andra. Så i efterhand hade jag klarat mej på lustgasen andra gången och tänkte försöka det denna gången också.
Visst är nålen stor men man får (på Irland iaf) en bedövningsspruta först. Och det är ju i ryggen så man ser inget själv :D

Absolut! Jag svarade på Apollos fråga om varför jag inte ville ha kvaddlar :)
Skrev tidigare att jag tyckte Eda var himmelriket förra gången och att jag är öppen för den bedövning som behövs, bortsett från kvaddlar. Här får man också bedövningsspruta innan själva Edan sätts.

Zewz, jag tyckte att lustgasen luktade äckligt förra gången och kräktes en gång, men tyckte ändå att den var bra så länge man hann börja ta den innan värken blev för intensiv eftersom effekten är lite fördröjd. För att få det att funka optimalt fick maken säga till när monitorn började ticka upp så att jag hann börja dra andetag i masken. Jag har ingen aning om det kan hänga ihop med hur du tål andra läkemedel.

Alltså.. Jag vet inte vad du blivit stungen av för gigantiska getingar, eller jag för minigetingar :) .. Men getingstick är ju ingenting jämfört med värkarna och att det kan hjälpa, och ffa utan biverkningar.. Så kände iaf jag.. Men jag klarade mig på lustgasen så det blev aldrig aktuellt ändå :)

För mig var Eda inte ett alternativ pga risken för alla biverkningar, ffa förlamning :eek:

Så gjorde vi med lustgasen och det var suuuuper! Olle höll koll på ctgn och sa till när jag skulle börja ta den. Det var super bra för då slapp jag "leta värkar". Det var verkligen ett såå smart drag!!

Jag är iaf inte intresserad av att ta en annan smärta för att kanske lindra den första eller inte få någon smärtlindrande effekt alls. Jag har blivit getingstungen flera gånger av både vanliga och jordgetingar och det var inte direkt angenämt.

För mig är Edan absolut ett alternativ om jag finner det outhärdligt trots annan smärtlindring, men jag skulle inte börja med den främst för att den ofta ger lite svagare värkar.

Monitorstrategin gillade jag också främst för att jag verkligen kunde slappna av mellan värkarna och vara i nuet.

Alltså.. Jag vet inte vad du blivit stungen av för gigantiska getingar, eller jag för minigetingar :) .. Men getingstick är ju ingenting jämfört med värkarna och att det kan hjälpa, och ffa utan biverkningar.. Så kände iaf jag.. Men jag klarade mig på lustgasen så det blev aldrig aktuellt ändå :)

För mig var Eda inte ett alternativ pga risken för alla biverkningar, ffa förlamning :eek:

Ok nu skräms du... :eek: :crazy:

Jag trampade på en geting i somras och tog mig knappt ner för trappen. Hela benet svullnade upp och det gjorde så sjukt ont att jag bara ville klubba ner mig själv, satt i köket och bara grät och grät och kunde knappt andas - så ont gjorde det. Menar du att värkarna är värre än DET så vill jag banne mig inte vara med :confused:

Ang smärtlindring så har jag hela tiden tänkt som så att jag är öppen för allt (utom kvaddlar som jag också har hört och läst mycket negativt om). EDA verkar var ahimmelriket - jag har nog missat det mesta av biverkningarna... (förlamning :eek:) Måste nog läsa på lite mer om det känner jag.

Nu är jag ju förvarnad om att förlossningen kan komma att gå hiskeligt fort, så jag får vl se vad jag hinner med helt enkelt. Lustgas verkar vara en bra uppfinning det med. Sen tänkte jag faktiskt sätta mig med youtube och snoka rätt på lite tips på andning, profylax och liknande.

Zewz - åh vilket fint barnrum, och visst är det underbart med såna golv!

Vi hittade också ett underbart vackert grangolv under den fula mattan när vi flyttade in i vårt hus :)
Vaggan var verkligen jättefin, är det ni själva som har målat den så?

Nä, jag tyckte att trampa barfota på geting var värre än värkarna jag! :o
jag tyckte dessutom att det var värre att dra ut en tand än att föda barn, och för tanden var jag helt sjukt bedövad. :o

man ska nog inte jämföra smärtupplevelser. och jag tror på att gå in med öppna ögon. Alla förlossningar är unika.

Ang . andning så tipsar jag om skivan "Avspänning". den tränade jag med. :)

Nyfiken: varför tror de att det kan gå fort?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 694
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar