Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Sånt får vi valar bjuda på ibland ;) eller som när karlskrället hittade mig i soffan med laptopen i knäet... "*fniss* ser du något överhuvudtaget?" Hmpf.. Vem behöver se tangentbordet? Det är inte baaara han som har koll på hur bokstäverna är placerade ;)

*kl*

Gaah! Nu har jag panik igen! :D

Bestämde mig för att maila fotografen jag snackat om innan - om att ev ta gravidbilder och sen babybilder. Har skjutit upp detta i 2 månder nu och kände att nu får det tusan vara dax. maila kan ju inte vara så svårt :idea:
Trodde det skulle ta honom 1-2 dagar att svara, och sen kunde jag dröja någon dag innan jag svarade osv Men han svarade inom 1 timme - och vill att jag ska ringa honom snaras då han åker till australien ikväll för att fota dotterns bröllop :eek:

Paaniiiikk! Jag menar - hur ska man kunna prata om att boka ett fotopaket för att fota bebisen - när man fortfarande inte själv fattat att där kommer något efter förlossningen också? :rofl:
Fan - jag skulle skjutit på detta ytterligare någon vecka känner jag :angel:

Pan: härligt att bebisarna har bra storlek och skönt att du är sjukad! så jäkla kul är det ju inte men det låter som du faktiskt behöver få ta det i din takt...

Alla: haha, jag haaaaaatar också att vara gravid. :o
Inte så konstigt kanske ... det enda som är mysigt nu är att det börjar kännas mer och mer som en liten person där inne.. bortser jag från fogarna så.. blää!
Förra grav kände jag mig "fin" och "speciell" och det gör jag väl emellanåt nu också men... näe...

Pan, vad skönt att du får möjlighet att vila nu! Tror de att de kommer att vända sig eller planeras ett snitt nu. En i säte och en på tvären låter lite meckigt.

När jag stod i kafferummet på jobet igår kom en kollega in, tittade på mig och sa "Fru C, ni har gått upp i vikt!" :D "Tänk för att jag inte har det" sa jag "jag har faktiskt gått ner!" Då såg han så brydd ut att jag fick erkänna att det kanske beror lite på vilken tidsrymd man betraktar... I alla fall så var det mycket vilsamt att arbeta igen. Jag behövde inte bära omkring på en enda kollega, ingen som skrek "mamma, mamma, mamma!" hela dagen. Istället tittade de medlidsamt på mig och sa "åh, ni ser inte så pigg ut, ska jag hämta någonting åt er?"

Trots allt bestämde jag i samråd med min chef att bara jobba en gång till och sedan ta semester (hade planerat att jobba två gånger till). Jag sa att kollegorna gärna får ringa hem om det är något de behöver hjälp med istället (mitt homeoffice kommer inte att hämtas än på ett tag, så jag kan t.o.m. koppla upp mig mot jobbet om det behövs).

Även om det är vilsamt på jobbet så är det rätt jobbigt när klockan ringer strax efter fem, lämna sonen hos farmor, åka in till stan osv osv. Gossebarnet väckte mig i morse med ett "uh-oh!" Då hade han alldeles själv tagit av sig blöjan. Sånt vaknar man mycket snabbare av än väckarklockan faktiskt. Allt gick dock väl. Jag börjar emellertid fundera över var man kan få tag i plastad frotté här... :eek:

Pannkakor som nödlösning här idag: ville göra morots-dinkel-våfflor, men mitt våffeljärn ballade ur och alla våfflorna bara fastnade. Till slut tröttnade jag och tog smeten och stekte pannkakor av den istället. Smakade också mycket bra - med citronfärskost till. :d

Jag har gyntid imorgon. Inget ultraljud tyvärr, bara ctg och allmän undersökning. Ska i alla fall bli skönt att få bekräftat att hosta och sjukdom inte har påverkat bebisen. Kan bara smyga fram med myrsteg för att inte få ont i magen, men det känns inte som värkar direkt. Antagligen är bara magmuskulaturen totalt överansträngd. Stackars den, redan så uttänjd och sedan rethosta som sliter och drar.

Egentligen gillar jag att vara gravid, men jag har tröttnat nu. Förra graviditeten var mycket mysigare, vi hade liksom mer tid att bara vara, ligga och känna på magen, gå och titta på bebiskläder osv. Nu är det mest stress och sjukdom och "Hjälp vad gööör vi när bebisen kommer?!"

Haha, vilken tur att du inte behöver bära på dina kollegor :D
För min del var det också enklare att vara gravid förra gången. Jag hade mindre krämpor och massvis med egentid att hitta på saker på och ffa så orkade jag vilket jag inte känner att jag gör nu. Att känna sig otillräcklig för dottern går rätt hårt åt mig.

Vilse, kul med fotografering!

Dom ska visst ha gott om plats att vända sig fortfarande så tror inte det görs nån bedömning om det innan nästa tul (3april)

Skönt att du blivit sjukskriven pan :) Men hur funkar det, står sjuksrivningen "över" grav.penningen så du "bara" blir sjukskriven nu då, eller går det över i grav.penning ändå? (Skiljer det något ekonomiskt på dom båda förresten?)

Har en liten fundering kring vården. Får mina vårdgivare diskutera mig sinsemellan? Det känns lite som om BM vet saker om mig som jag bara berättat för psykologen nämligen. Är inte helt bekväm med det. Jag har ju godkänt att journalen får delas lite hur som, men där skriver väl inte psykologen exakt vad vi pratat om?

I börjar jag känna mig TUNG. Fogarna protesterar, huvudet exploderar snart och min kropp verkar vara inställd på att vakna kl tre om nätterna och vägra somna om. Så som ni andra sagt - nä, inte det minsta mysigt att vara gravid. Nästa person som uppmanar mig att njuta av graviditeten kommer jag strypa :devil:

Hahha :D

Jag vågade ringa faktiskt - och jag överlevde chocken ;)
Han verkar jättetrevlig, massor av idéer redan (haha), och kom med lite småtips. Blev mest snack om gravidfotografering så det var inte så läskigt att prata med honom :D

Köper jag ett paket på 5 fototillfällen betalar vi 1000 kr/gång. Och det tycker jag helt klart är värt.
Kommer troligen bli en gravidfotografering ("så sent jag vågar"), en fotografering inom 10 dagar från födseln (tips från honom), och sedan varannan månad eller något sånt. :)

Är sjuksjukskriven fram till 24e och sen går jag på föräldrpenning den 25e (som ju faktiskt är en form av sjukskrivning) vad jag förstått är det ingen skillnad på ersättningen..

Sjukskrivning "går före" grav. penning.... förra grav. sjukskrev läkaren mig fram till grav. penningens början eftersom jag redan var beviljad.
Den här gången hann jag inte ens söka men jag behövde inte göra det heller eftersom jag blev sjukad resten av grav.

Ang. om de pratar om dig/läser journaler och vad psykolgen skriver så fråga de tycker jag. Det är nog de som bäst kan svara. Du kan själv begära ut dina journaler också.
Troligt är väl att psykologen skriver ganska utförligt. Hen sitter nog i rätt många samtal.

Vilket härligt koncept! Kul med en engagerad fotograf! :)

*KL*

Alltså det här är OT riktigt... men ni som har paddor...
Jag surfar i Wifi här hemma men jag vill gärna ha med paddan på förlosssning/BB ... I "luren" har jag ju surf i abonnemanget men paddan har inget eget abonnemang...

kan man typ ha kontantkortssurf..?

jag är heeeeeelt rudis på detta.

Du kan surfa via telefonens nät om du har iPhone, har inte 100 koll på hur det funkar men kan återkomma!

Du kan dela nät med din iPhone. Under "inställningar" i din iPhone har du "internetdelning" där telefonen helt bussigt sätter upp ett eget litet trådlöst nätverk som du kommer åt med paddan :)

Det som skiljer är att du kan vara sjukskriven fram till bebis föds, men gravpenningen sträcker sig till två veckor innan BF, därefter får man börja ta fp-dagar. Det lär ju inte bli ett bekymmer för dig ändå :)
Jag antar att de för statistikens skull vill att man söker och tar gravpenning om man är berättigad det.

Zewz, jag har ingen aning om hur det funkar med journalerna, men håller med klockan, fråga psykologen.

Klockan, vad har du för tfn? På iPhone kan man iaf dela sitt nät och surfa via det med paddan. På vårt sjukhus har de fritt wifi, så vi surfar på det :)
Edit: Var visst lite långsam i mitt svar...

Vad skönt att dina små inte verkar vilja komma ut redan nu. Får hoppas de stannar ett tag till. Blir det så pass tidigt får de kämpa alldeles för mycket sedan.

Kl
Sitter just nu på ett familje/samvårdnadsrum och myser med Tor som för tillfället tränar på att vara helt utan andningshjälp :D . Så just nu bara blöja och sond på honom. Sååå skönt. Superhärligt att få ett eget rum med honom. Mycket lugnare för oss alla. Än så länge går träningen att andas själv bra. Fast han tycker det är lite jobbigt att behöva anstränga sig för att andas själv och krälar omkring på mig då och då i protest (en liten latmask kanske :angel: ). Och vid krälandet så håller han andan och då går ju naturligtvis syresättningen ner. Men verkar som tur är snabbt gå upp igen när han slappnar av

Och jag bara förutsätter att du har en iphone :angel: Läste lite slarvigt. Det kanske finns samma funktion i andra telefoner iofs.

Vad skönt och höra att det går framåt och att ni får kvalitetstid med honom ifred nu :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 694
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar