Sv: Vårföräldrar 2013 #4
Pan, vad skönt att du får möjlighet att vila nu! Tror de att de kommer att vända sig eller planeras ett snitt nu. En i säte och en på tvären låter lite meckigt.
När jag stod i kafferummet på jobet igår kom en kollega in, tittade på mig och sa "Fru C, ni har gått upp i vikt!"
"Tänk för att jag inte har det" sa jag "jag har faktiskt gått ner!" Då såg han så brydd ut att jag fick erkänna att det kanske beror lite på vilken tidsrymd man betraktar... I alla fall så var det mycket vilsamt att arbeta igen. Jag behövde inte bära omkring på en enda kollega, ingen som skrek "mamma, mamma, mamma!" hela dagen. Istället tittade de medlidsamt på mig och sa "åh, ni ser inte så pigg ut, ska jag hämta någonting åt er?"
Trots allt bestämde jag i samråd med min chef att bara jobba en gång till och sedan ta semester (hade planerat att jobba två gånger till). Jag sa att kollegorna gärna får ringa hem om det är något de behöver hjälp med istället (mitt homeoffice kommer inte att hämtas än på ett tag, så jag kan t.o.m. koppla upp mig mot jobbet om det behövs).
Även om det är vilsamt på jobbet så är det rätt jobbigt när klockan ringer strax efter fem, lämna sonen hos farmor, åka in till stan osv osv. Gossebarnet väckte mig i morse med ett "uh-oh!" Då hade han alldeles själv tagit av sig blöjan. Sånt vaknar man mycket snabbare av än väckarklockan faktiskt. Allt gick dock väl. Jag börjar emellertid fundera över var man kan få tag i plastad frotté här...
Pannkakor som nödlösning här idag: ville göra morots-dinkel-våfflor, men mitt våffeljärn ballade ur och alla våfflorna bara fastnade. Till slut tröttnade jag och tog smeten och stekte pannkakor av den istället. Smakade också mycket bra - med citronfärskost till.
Jag har gyntid imorgon. Inget ultraljud tyvärr, bara ctg och allmän undersökning. Ska i alla fall bli skönt att få bekräftat att hosta och sjukdom inte har påverkat bebisen. Kan bara smyga fram med myrsteg för att inte få ont i magen, men det känns inte som värkar direkt. Antagligen är bara magmuskulaturen totalt överansträngd. Stackars den, redan så uttänjd och sedan rethosta som sliter och drar.
Egentligen gillar jag att vara gravid, men jag har tröttnat nu. Förra graviditeten var mycket mysigare, vi hade liksom mer tid att bara vara, ligga och känna på magen, gå och titta på bebiskläder osv. Nu är det mest stress och sjukdom och "Hjälp vad gööör vi när bebisen kommer?!"