Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Här är en bra länk att läsa på om Eda.
Saxat från vårdguiden, vilket jag baserar mina val på gör att jag inte är särskilt orolig:
"Sammanfattning
Risken för att födande kvinnor ska få allvarliga biverkningar av ryggbedövning är liten, men för fullständighetens skull har vi även tagit upp mycket ovanliga biverkningar. Några nackdelar har dessutom nästan helt försvunnit sedan stå-upp-epiduralen började användas. En del mindre besvärande biverkningar är vanliga.
Sammanfattningsvis är ryggbedövning vid förlossning
den effektivaste smärtlindringsmetoden
säker, med mycket små risker för mor och barn."

Jag tänkte försöka hitta gratis på nätet så jag slipper köpa nåt... :o är inte mycket för mindfullness och sånt men vill ändå ge det en chans.

Som jag förstod det så är det en kombination av att min livmodertapp redan nu är mjuk och ganska kort (Tappen kommer att kollas varannan vecka från och med i morrn), samt att min mammas fem förlossningar alla har gått snabbt som attans. Den längsta tog två timmar och den sista hann bm inte få på sig handskarna efter att mamma kom in på salen så var brorsan ute ;) Jag har ingen aning om det är ärftligt eller inte det där men läkaren såg väldigt allvarlig ut när han sa att jag ska vara beredd på att kan gå fort och att vi ska åka in til förlossningen så snart jag känner att det är på gång - vi har ju över en timmes bilväg.

Kaktus: tack för lästipset, ska kolla upp det!

:crazy:
åh.... först blev jag jätteglad sen inser jag att det står morfin både här och där........

Jag fick ju citodon, och fick en allergi chock. Man vet inte att det är morfinet (kodein) som orsakade det men det andra verksamma ämnet (paracetamol) har jag inte reagerat på efteråt. Det kan ju vara nån liten beståndsdel i sälva citodon jag inte tål men det känns ju inte värt att riskera att dö kvävningsdöden på förlossningen....

måste ta upp det med BM i morgon.....

aaaeg..... :crazy: fan vad less jag blev nu. jaja, gravid-böla lite nu då.. :cry:

just ja, så kan det ju förstås ha att göra med min EDS också.. att jag är överrörlig, att vävnader och hud är väldigt töjbar osv... kanske kan det påverka även öppnings-stadiet? Det gör iaf att de inte tror jag går tiden ut, utan att det blir för stor tyngd för livmodern på slutet så att det kommer igång tidigare när vävnaderna inte orkar hålla emot längre så att säga. Jag kör på med knipövningar så mycket jag kan, men får såna sammandragningar av det så det är inte helt lätt..

Det skulle dock inte förvåna mig om det sutar med att jag går över, bara för att jag har förberett mig på allt det här sedan jag insåg att jag klarat de första läskiga veckorna... :angel:

men du, det finns ju flera olika sorters ryggbedövning - kolla med BM om det är samma läkemedel till alla!

Fast nu låter det ju som att du fått en allergisk reaktion av getingsticket, så jag har väldigt svårt att tro att det är det man refererar till när man jämför med ett getingstick.. Men för min del, var smärtan kring FL inte jämförbart med ett getingstick.. Alltså, det är i så olika kategorier att det är löjligt.. Fast haha jag kanske bara blivit stucken av minigetingar ;) för det har knappt gjort ont ^^
Men jag tror inte det är så klokt att jämförs smärta så där, det är så himla individuellt! Jämför mig och klockan ex, hon tycker ett getingstick är värre än FL. För min del är FL betyyydligt värre.. Ändå födde klockan utan smärtlindring och jag med lustgas och hade iiiinte velat göra det utan!!
Så fundera inte så mycket på vad alla andra säger för din upplevelse kommer vara unik och tills du gjort det så har vi ju ingen aning om hur det kommer vara för dig. :) tat lugnt bara och ta det som det kommer så ska du se att det blir bra! :)

Ja det har du rätt i förstås, själva sticket gjorde kanske inte så ont... det minns jag faktiskt inte :)

Jag är egentligen inte rädd för själva förlossningen, den kommer ju oavsett om man vill eller inte för kotten måste ju liksom komma ut :)

Jag har ett minne av att man kan ta ryggbedövning trots allergi mot morfin så ge inte upp helt :) kolla med BM men som sagt, jag tycker mig ha hört att det ska funka ändå.

Zewz - åh vilket fint barnrum, och visst är det underbart med såna golv!

Vi hittade också ett underbart vackert grangolv under den fula mattan när vi flyttade in i vårt hus :)
Vaggan var verkligen jättefin, är det ni själva som har målat den så?

Tack :)
Ja, vaggan var mörk och sliten så den krävde lite jobb... Texten är vanlig vinyldekor. På andra sidan sitter bara ett enkelt hjärta som jag först tänkt ha inuti vaggan, vid huvudänden, men med spjälskydd fick det inte plats.

Aha ja det är ju smart! Vi är i samma sits med vaggan nämligen, min pappa har restaurerat den och säger att nu behöver den målas så vi har funderat på hur vi ska göra det fint. Jag tänkte också sätta något fint inuti men får nog hejda mig lite tills jag har den hemma och kan mäta för spjälskyddet ja.. hur har ni fäst det? Det enda jag har kommit på är kardborre men vill inte limma eller häfta i vaggan...

Spjälskydd kan du väl fästa med snören som du bara knyter fast i spjälorna annars? :)

Det finns självhäftnde kardborre om inte är så rysligt starkt lim på! :)

Jag låg och gjorde efterforskningar på EDA och grejer igår och det verkar vara lugnt... ska till BM nu på förmiddan så ska ta det med henne. :)

kl
jag tror risken för förlamning pga eda i Sverige är obefintlig idag. däremot är det ganska vanligt med smärta i stickstället flera dagar efter och huvudvärk.

här är min kula v 37+3

20130305_194927-736867.jpg

Åh vad fin du är visslan!! :love:

Huvudvärk och ont i stickstället kan jag definitivt leva med i några dagar!!

Klockan - aha ja det är sån självhäftande jag har funderat på men inte vet om jag vill använda... ska kanske kika på det ändå om det inte sitter fast så benhårt. Egentligen behövs det väl kanske inget "spjälskydd" eftersom det som sagt inte finns spjälor, men kanske inte så kul för kotten att bonka huvudet i träväggen (Jag hade ju iofs inget skydd i den när jag själv låg där i)

håller tummarna för positivt svar om EDA förresten!!

Jag ska också till BM i dag, dags för ny koll av tappen och förhoppningsvis är den helt stängd fortfarande. Har haft en hel del sd sista dagarna som jag verkligen hoppas inte har påverkat den.

Spjälskyddet är lite lurigt och sitter inte helt bra. Det klämdes fast ganska bra av madrassen, men ska nog flytta banden som är anpassade för en helt annan vagga, så jag kan knyta dom i hörnen. Annars har jag också funderat på kardborre, så det sitter riktigt bra. Ville liksom ha mer "vadderad vagga"-känsla.

Jag hoppas att det inte ska vara någon fara för dog med eda! Lycka till på besöket idag :)

Visslan, fin du är! Har du hunnit återhämta dig från sjukorna nu?
Ja, förlamning av ryggbedövning har jag förstått tillhör den förra metoden man använde. Dock kan man drabbas av tillfälligt avdomnande ben under tiden den verkar. Mitt vänstra ben försvann förra gången samt att jag fick lite klåda, men effekten övervann de biverkningarna lätt!

Det är inte vanligt med förlamning nej, men för mig var det ite ett alternativ när minsta lilla risk fanns. Jag frågade BM på föräldrakursen och hennes svar var "det är inte vanligt, men det händer, det gör set absolut" oftast är det ju tillfälliga förlamningar men inte ens det gjorde att det var ett alternativ för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 364
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 694
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024