Sv: Varför ville ni ha barn?
Jag förstår detta men för mig är han det självklara valet, kärleken till honom är störst, större än allt annat.
Jag gör allt för att få möjlighet att vara och leva med honom, är även beredd på att lägga hästar på hyllan.
Han väljer barn framför mig.
Det är både en stor ledsam besvikelse, ger bitter smak men skänker även stor otrygghet.
För det första får det mig att känna mig som ett avelsdjur, för det andra får jag svårare att arbeta med mig själv för att vilja ta steget att skaffa barn och för det tredje återkommer otryggheten: om vi inte kan få barn då? Lämnar han mig då? Ja rent logiskt så borde det bli så.
Åh, vad jag känner för dig och din situation!
Jag och min sambo stod i motsatt läge när vi började prata om barn. Jag ville, men han var
väldigt osäker. Jag skrev en tråd härinne också som blev så himla känslomässigt jobbig att jag fick låta bli att läsa den under några veckor.... det kändes jobbigt när "folk" mer eller mindre anklagade honom för att vara okänslig, oförstående mm. "Ja,
jag skulle lämna honom!" eller "men, kan han inte säga VARFÖR han inte vill ha barn? Omoget.." och dylikt. Jag blev i försvarsställning; för att försvara honom och min/vår kärlek och relation. Skitjobbigt var det.
Han sa någon gång att "det är ju som att du ställer ultimatum på mig..." Och jag svarade "Ja, men det är ju det ultimatum som LIVET ställer på MIG..." (Jag var 36 år när vi började prata om det på allvar). Han frågade om jag skulle lämna honom ifall svaret skulle bli "nej". Bara
tanken på att lämna honom fick mig att gråta, så, nej, jag ville inte lämna honom, men samtidigt så kändes det svååååårt att avstå från att i alla fall prova att bli med barn.
Jag tänkte också tankar om att
ifall jag skulle avstå (för kärleken till honom, mitt livs kärlek, var ju på något sätt ändå VIKTIGAST; vad fanns det för garantier att jag alls kunde BLI gravid? Och vilka garantier fanns att jag skulle träffa en ny lämplig person att få barn med inom rimlig tid?) så skulle jag kunna fortsätta leva ett bra liv utan barn. MEN; tänk om han och jag skulle gå skilda vägar efter x antal år? Om jag då skulle vara säg 45 och inte KUNNA bli gravid längre? Och han skulle ändra sig när han träffade ny partner efter x år. Så skulle jag stå där som 45+ med ett ex som inte ville ha barn med mig, men som fick barn med någon annan (yngre) kvinna. DÅ skulle jag bli bitter.....
Jag vet inte hur din sambo resonerar, men skriver detta för att kanske visa "den andra sidan". Han vill ha barn, men det är nog inte så plättlätt för honom heller att tänka tanken fullt ut att lämna dig om du inte vill ha barn? Fördelen för honom är att han är man och har inte i lika hög grad de biologiska faktorerna att ta hänsyn till; OM ni nu inte skaffar barn så KAN han ändra sig längre fram i livet och kanske finna någon annan att få barn med. Den möjligheten hade/har inte jag som kvinna.
Hur du ska göra är ju förstås omöjligt att svara på för någon annan. Det är DU som måste komma fram till ett beslut. Min sambo funderade länge och väl. Jag försökte släppa diskussionen lite och ge honom betänketid. Efter ca 6 månader så sa han att det till 90% lutade åt att han ändå skulle säga "ja". Efter ytterligare några månader kom vi överens om ett stoppdatum för mina p-piller. Han sa "jag kommer nog aldrig att få en
barnlängtan på det sättet som du verkar ha, men jag vet ändå att jag kommer att älska vårt barn och bli en bra pappa. Därför är det kanske lika bra att köra på nu." Han har inte ångrat sig.