Sv: Varför ville ni ha barn?
Jag tror både ja och nej. Jag tror att det går att komma till rätta med på så sätt att man inte stör sin omgivning med problemet men jag tror inte kontrollbehovet går att jobba bort. Inte så länge jag bor ihop med en man (alla mina vänner har samma problem med sina killar så jag går på teorin att det är en manlig/kvinnlig grej).
Så länge det blir bevisat för mig om och om igen att om jag glömmer något så glöms det bort så finns beteendet kvar.
Jag skulle vilja jobba bort det utav andra anledningar än att bilda familj. Jag och min sambo har haft allvarliga samtal om detta där han lovar dyrt och heligt att skärpa sig och man kan märka en liten skillnad i en vecka och sen är allt som vanligt igen. Så vi har ordentliga bråk ungefär var sjätte månad... Ingen bra lösning men jag vet inte hur man löser det.
Blir det någon katastrof om det är något som inte blir gjort då? Om man hela tiden intalar sig att det blir katastrof om saker inte görs på ens eget sätt, då gör man sig oumbärlig och då har man befäst sin kontrollmani igen. Låt saker bli ogjorda - vad händer? Går världen under? Dör någon? Framförallt - dör du?
Många nojjor man har går just ut på att man tror att nåt jättehemskt händer om saker inte utförs på rätt sätt. Man måste inse att det inte händer mer än att man tror att det ska hända saker. Det handlar om att lära sig att acceptera att saker kan fungera trots att man själv inte håller i alla trådar. Det handlar om att lita på andra men också om att lita på att man själv kan låta bli att lägga sig i.
Har du provat att strunta i saker som inte blir gjorda? Vad händer?
Om min sambo inte lägger sin skitiga tvätt i tvättunnan när jag har bokat tvättid så förblir den skitig. Det är inte mitt problem. Jag blir inte lyckligare om han har rena byxor. Ett exempel bara, för att jag ska slippa hålla reda på allt
Jag har haft sådan kontrollmani att jag en period blev sjuk av den. Det går att bli av med, jag vet det. En dag inser man att egentligen händer ingenting om man släpper kontrollen. Den stora rädslan är rädslan för att inte ha kontrollen, inte att egentligen släppa kontrollen
Om detta ger såna stora problem i er relation så gå till en parterapeut. Det är intressant att diskutera med en helt utomstående som kan ge en objektiv bild av verkligheten. Ibland tar man sig själv och sin egen roll på för stort allvar. Man kan faktiskt bli utbränd bara av att vara sig själv, sjukt men sant. Se till att det inte händer, det är så onödigt.
Jag tror att din sambo lever i en värld där han insett att det inte blir katastrof för att saker glöms bort. Jag tror att du skulle vinna på att delta i den världen, iaf en dag eller två, så ser du vilken oerhört onödig energiutgift det är att kontrollera saker för jämnan
Säg åt dig själv "De här dagarna struntar jag i om min sambo glömmer det och det, bara för att jag får se vad som händer om det inte görs". Så provar du, och sen utvärderar du det efter att de dagarna gått...
Anledningen till att många kvinnor gnäller på sina karlar om detta vardagsstök som att handla, tvätta, städa osv är just för att de tar på sig den rollen. Säger man hela tiden till sin sambo "jag tar hand om detta för det blir bäst så" då struntar han ju i det. Än värre blir det om han inser att du gör det även om ni kommer överens om att han ska göra det. Varför ska han göra något du ändå går och lägger dig i?
I detta fall får faktiskt många kvinnor skylla sig själva för att de sitter i denna sits. Har man en gubbe som vägrar städa - låt honom sitta i sin egen skit.
Det enda sättet för människor att tvingas ta tag i sina problem är att ingen annan gör det åt dem.
Jag blir vansinnig på en av mina bekanta som i 7 års tid gnällt på att hennes man aldrig lyfter ett finger hemma. Hon säger "När jag säger åt honom att jag ska sluta städa efter honom struntar han helt i det och efter tre dagar är det ändå jag som måste fram med dammsugaren". Tacka fan för det - han vet ju att han kan vänta ut henne. Så har det varit i 7 år sen de träffades. Hon har ännu inte vågat fullfölja hotet om att sluta städa runt honom. Förmodligen skulle han göra det själv om hon för en gångs skull struntade i att vara hans morsa. Men hon klarar inte av det - hon måste ha kontrollen. Kontrollen för henne är ett rent hem.
Detta är ett mkt konkret exempel på hur kontrollbehovet uttrycker sig och hur det får fortgå för att HON ser till att det fortgår. Hon ger sin kontrollmani näring genom att hela tiden ta kontrollen. Problemet är inte att hennes man inte städar - problemet är att hon måste ha kontroll över städningen.