Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?

Utgångspunkten var ju att kvinnor borde se till att inte skaffa barn med män som inte tillräckligt engagerar sig i barnen. Jag håller inte med om det. Män som inte engagerar sig tillräcklig bör göra det, eller ge fan i att skaffa barn. Kvinnor har inte ansvar för mäns föräldraskap.
Så du menar att kvinnor som inte engagerar sig tillräckligt bör skaffa barn med män som engagerar sig? Det tvivlar jag på. Jag menar på att båda parterna bör engagera sig, inte enbart mannen eller enbart kvinnan. Och då undrar jag vad det är för fel i att båda parter engagerar sig som jag gav uttryck för eller rättare sagt protesterade mot när jag gav uttryck för det.
 
Jag ogillar generaliseringar, det hade blivit ett ramaskri här om man gjort motsvarande generaliseringar om kvinnor. Det är förvisso vanligt, kanske en majoritet, men inte flertalet eller alla. Det finns gott om män som både vill vara föräldralediga och är det. Vad jag vet har andelen ökat.

Det finns inte särskilt gott om män som är föräldralediga i samma utsträckning som kvinnor - se statistik tidigare i tråden. Andelen ökar enormt långsamt.
 
Jag ogillar generaliseringar, det hade blivit ett ramaskri här om man gjort motsvarande generaliseringar om kvinnor. Det är förvisso vanligt, kanske en majoritet, men inte flertalet eller alla. Det finns gott om män som både vill vara föräldralediga och är det. Vad jag vet har andelen ökat.
Ja och de män jag vet som tar ut mkt föräldraledighet tycker enligt min erfarenhet också det är konstigt med de män som inte vill vara föräldralediga. Och de männen jag tänker på som tar ut mkt hade inte tagit illa upp av den rubriken. De brukar ju själva ställa den frågan till män som inte är hemma.
 
Så du menar att kvinnor som inte engagerar sig tillräckligt bör skaffa barn med män som engagerar sig? Det tvivlar jag på. Jag menar på att båda parterna bör engagera sig, inte enbart mannen eller enbart kvinnan. Och då undrar jag vad det är för fel i att båda parter engagerar sig som jag gav uttryck för eller rättare sagt protesterade mot när jag gav uttryck för det.
Vad gäller din första fråga, varför ställer du den ens?

Vad gäller din sista mening, så kan vi ju så klart skriva 4659 inlägg där vi envist fortsätter att missförstå. Om du inte har förstått hur jag menade, bedömer jag det meningslöst att förklara en gång till.

Det är så trist att du hackar sönder diskussionen på det här viset.
 
Ja och de män jag vet som tar ut mkt föräldraledighet tycker enligt min erfarenhet också det är konstigt med de män som inte vill vara föräldralediga. Och de männen jag tänker på som tar ut mkt hade inte tagit illa upp av den rubriken.
Och tycker säkert det är en käftsmäll när du påstår att män generellt inte engagerar sig inklusive helt utan urskillning. Du sparkar på de som bryr sig, de som inte bryr sig är nog smått ointresserade av ämnet i stort.
 
Vad gäller din första fråga, varför ställer du den ens?

Vad gäller din sista mening, så kan vi ju så klart skriva 4659 inlägg där vi envist fortsätter att missförstå. Om du inte har förstått hur jag menade, bedömer jag det meningslöst att förklara en gång till.

Det är så trist att du hackar sönder diskussionen på det här viset.
Jag kan ju säga det samma, jag upplever det som du inte försöker förstå eller snarare anstränger dig för att missförstå. Och ja det är trist när du går till personangrepp istället för att diskutera.

Det enda jag ville framföra är just att båda parter bör vara engagerade och det inte är förbehållet män att vara oengagerade
 
Och tycker säkert det är en käftsmäll när du påstår att män generellt inte engagerar sig inklusive helt utan urskillning. Du sparkar på de som bryr sig, de som inte bryr sig är nog smått ointresserade av ämnet i stort.
Vart har jag skrivit att män generellt inte engagerar sig?
Visa det inlägget.
 
Helt ärligt, ingen någorlunda smart ansvarstagande man tar väl den rubriken som en käftsmäll? Varför skulle de, de vet att det rent statistiskt sett är färre män som tar ut sin halva av föräldraledigheten än kvinnor. Såklart de vet, de är ju medvetna, smarta, ansvarsfulla män som kan läsa tidningen. De fattar statistik, de fattar att de var män som tog ansvar, inte män som inte tog ansvar. Jag förstår att de förstår att -inte alla.

Om det kommer en rubrik där det står -Fler bryter handleden på vintern. Så blir inte jag förbannad över att rubriken inte är -Fler bryter handleden på vintern, men det finns även de som inte bryter handleden på vintern.

Nu kan jag har ryckt fel statistik lite hastigt (så protestera och ersätt om ni vill) men

foraldrapenning2%20-%20sv-till-press.png


http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...istik/12252/12259/Behallare-for-Press/406481/

Seriöst! -Ja det finns män som... men det verkar inte vara så djäkla många. (Helt ärligt nu är jag ännu mer förvånad, för jag trodde herrarnas staplar skulle varit upp till hälften. Det här ser ju helt sjukt ut. När kom ens de tre pappamånaderna, mellan 2004 och 2011? skillnaden är ju knappt förnimbar. Eller var det efter 1999? lite förnimbar.)

De tre pappamånaderna (varför kallas det ens så när det faktiskt finns tre mammamånader också?) kom relativt nyligen, i fjol tror jag. Innan dess var det två (60 dagar).

Sånt här gör saker lite missvisande också. Om jag tar min egen familjesituation som exempel. Mitt första barn föddes i början på juni, sambon tog 9 av sina 10 dagar. Den sista lät han bli för att han ville vara med på skolavslutningen. Sen hade vi två månader ihop på sommaren innan han började jobba igen, han var dessutom hemma alla lov. Jag var föräldraledig tills barnet var 12 månader, alltså tog jag ut 12 månaders ledighet. Sambon tog över sen tills barnet var 19 månader. Han tog ut fyra av dem som föräldrapenning. Men i verkligheten hade han 9 månader ledigt under den tidsperioden tack vare hur hans jobb ser ut. Visst, jag var fortfarande hemma mer, men det är viss skillnad på 4 månader som syns statistiskt och 9 månader som det faktiskt var. Dessutom får han alla framtida lov med barnen, tid som jag bara får om jag går ner i tid på jobbet (vilket jag inte tänker göra).
 
Och tycker säkert det är en käftsmäll när du påstår att män generellt inte engagerar sig inklusive helt utan urskillning. Du sparkar på de som bryr sig, de som inte bryr sig är nog smått ointresserade av ämnet i stort.

Varför tar du på dig att försvara män som inte ens deltar i diskussionen? Kan vi inte utgå från alla de som faktiskt är en del av diskussionen, där både män och kvinnor är representerade? Om någon i diskussionen känner sig "käftsmälld" så får väl denne driva frågan - jag har faktiskt svårt att se hur den berör dig.
 
Helt ärligt, ingen någorlunda smart ansvarstagande man tar väl den rubriken som en käftsmäll? Varför skulle de, de vet att det rent statistiskt sett är färre män som tar ut sin halva av föräldraledigheten än kvinnor. Såklart de vet, de är ju medvetna, smarta, ansvarsfulla män som kan läsa tidningen. De fattar statistik, de fattar att de var män som tog ansvar, inte män som inte tog ansvar. Jag förstår att de förstår att -inte alla.

Om det kommer en rubrik där det står -Fler bryter handleden på vintern. Så blir inte jag förbannad över att rubriken inte är -Fler bryter handleden på vintern, men det finns även de som inte bryter handleden på vintern.

Nu kan jag har ryckt fel statistik lite hastigt (så protestera och ersätt om ni vill) men

foraldrapenning2%20-%20sv-till-press.png


http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...istik/12252/12259/Behallare-for-Press/406481/

Seriöst! -Ja det finns män som... men det verkar inte vara så djäkla många. (Helt ärligt nu är jag ännu mer förvånad, för jag trodde herrarnas staplar skulle varit upp till hälften. Det här ser ju helt sjukt ut. När kom ens de tre pappamånaderna, mellan 2004 och 2011? skillnaden är ju knappt förnimbar. Eller var det efter 1999? lite förnimbar.)

Dessutom visar nog den där statistiken ett bättre resultat (för männen) än vad verkligheten ser ut. Det är ju väldigt vanligt att snåla med dagarna så mycket man kan det första året då kvinnan oftast är hemma mest. Sen när mannen är hemma måste man ta ut 5 dagar i veckan. I vår familj ser det ut så. Enligt uttagna föräldradagar har min man var hemma väldigt mycket längre än vad jag har varit. I verkligheten var jag hemma 12 månader och min man 10 månader.
 
Nej, men det är ett problem att kvinnor på ett eller annat sätt lurar män i syfte att bli gravida. Jag säger inte att det är vanligt eller att killen inte kan skydda sig i stor utsträckning men det förekommer att män blir föräldrar mot sin vilja (och för att kvinnan tar saken i egna händer) även om de tar rimliga steg att skydda sig.

Risken att mannen inte avbryter eller tar ansvaret för skydd som han lovat lär vara lika stort.
Eller problemet att han gör det mot hennes vilja med våld.
 
Jag betackar mig för fulcitat som klipper meningar mitt i för att det de skriver inte passar in om man gör ett korrekt citat.

Så här skrev jag



Och inte så här:



Så engagera dig själv, du är tydligen så engagerad att du manipulerar vad jag skriver för att få till det.
Nej, jag tycker du missuppfattar. Jag ville vara tydlig med vilken del jag svarade på helt enkelt. Dvs biten med kvinnors beteende den här gången. Allt det du skrev syntes tydligt för alla precis ovanför (inte flera sidor bort) så det var jättetydligt att jag tagit en bit och att jag svarade på den biten.

Dessutom tycker jag inte att den biten jag tog bort var bättre eller sämre än den som var kvar.

Jag förnekar inte alls att vissa kvinnor kan vara uppfostrade och pressade till att bara vilja ha man och barn sedan de föddes. Jag ser det som ett problem, finns ett helt forskningsområde om det. Genusstudier.
 
Dessutom visar nog den där statistiken ett bättre resultat (för männen) än vad verkligheten ser ut. Det är ju väldigt vanligt att snåla med dagarna så mycket man kan det första året då kvinnan oftast är hemma mest. Sen när mannen är hemma måste man ta ut 5 dagar i veckan. I vår familj ser det ut så. Enligt uttagna föräldradagar har min man var hemma väldigt mycket längre än vad jag har varit. I verkligheten var jag hemma 12 månader och min man 10 månader.
Det tror jag också. Jag tror att många fler kvinnor är föräldralediga längre tid än antalet dagar att ta ut så att säga visar, medan jag tror att antalet dagar och ledighetens längd ofta sammanfaller ganska väl när det gäller män.

Och så har vi ju det här med att mäns ledighet i lite väl hög grad tas ut på sommaren och vid älgjakt, enligt siffror som ibland visas.
 
Det tror jag också. Jag tror att många fler kvinnor är föräldralediga längre tid än antalet dagar att ta ut så att säga visar, medan jag tror att antalet dagar och ledighetens längd ofta sammanfaller ganska väl när det gäller män.

Och så har vi ju det här med att mäns ledighet i lite väl hög grad tas ut på sommaren och vid älgjakt, enligt siffror som ibland visas.
Jo vi tex, min man och jag har gått precis jämt ut på dagar trots att jag var hemma 8 månader och han 6 och sedan mormordagis + sommarsemester innan förskola. För att han tog ut fulla veckor och jag kortade två dagar på flera. (Vi skulle tagit 6 var, men han åt helt enkelt inte tillräckligt med vanlig mat då, så jag tog två till.) Och han skulle börjat på förskola i maj, men det fanns inte plats.
 
Att man tar ut föräldraledighetsdagar innebär inte de facto att man tar hand om barnet/en, pappor verkar ha en förkärlek för att ta ut sina dagar under stora nationella o internationella sportevenemang, för att inte tala om första veckan av älgjakten.
 
Var målas en sådan myt upp, dels är det en realitet att det finns ett fåtal som gör det och del är väl den största myten av alla trådskaparens rubrik

"Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?"

Det finns de män som faktiskt vill ta ansvar och där rubriken är en direkt käftsmäll och både osann och provocerande likväl som det finns kvinnor som beter sig som svin och verkligen gör vad som helst för att få barn inklusive att lura någon som försöker skydda sig och gjort klart att de inte vill ha barn. Jag säger inget om proportioner här, bara att både och förekommer och man inte bara kan bortse från det.

Det var ett svar på en ganska ironisk kommentar, att det är ett problem i absolut minoritet var ju precis det vi diskuterade.
 
[
Nej, jag tycker du missuppfattar. Jag ville vara tydlig med vilken del jag svarade på helt enkelt. Dvs biten med kvinnors beteende den här gången. Allt det du skrev syntes tydligt för alla precis ovanför (inte flera sidor bort) så det var jättetydligt att jag tagit en bit och att jag svarade på den biten.

Dessutom tycker jag inte att den biten jag tog bort var bättre eller sämre än den som var kvar.

Jag förnekar inte alls att vissa kvinnor kan vara uppfostrade och pressade till att bara vilja ha man och barn sedan de föddes. Jag ser det som ett problem, finns ett helt forskningsområde om det. Genusstudier.
Missuppfattar jag att du citerade mig på ett fult sätt där du klippte mitt i en mening så du ändrade betydelsen av vad jag skrev? Hur får du ihop det?
Du klippte de facto en mening mitt så andemeningen i mitt inlägg ändrades helt. Och svarade därmed inte på vad jag skrivit. Klipper man ut halva meningar kan man få det att se ut som folk skriver helt andra saker än de avser precis som du gjorde.
 
Senast ändrad:
Nu är jag inte så bra på att utläsa saker från staplar, men jag tycker att det ser ut som att kvinnornas sjukskrivningar minskar om de lever jämställt?

Tvärtom, vilket även framgår av texten du citerar. Den blå stapeln till vänster är den traditionella (kvinnor tar störst ansvar för hemmasfären och männen för arbetssfären) och den gröna i mitten är då fördelningen är jämn i båda sfärerna.

Tyckte också den här slutsatsen i försäkringskassans rapport var ganska rimlig: "...Att jämställda och otraditionella situationer innebär högre sjukfrånvaro tolkas som att det skapar särskilda påfrestningar att bryta med rådande normer om kvinnligt och manligt beteende."

Det tror jag kan stämma till viss del men tror inte den tolkningen ger hela bilden. Att en kvinna tjänar minst två tredjedelar av sin mans inkomst är inte alls något ovanligt. Att det skulle innebära en särskild påfrestning beroende på rådande normer om kvinnligt beteende tror jag inte direkt på. Men om vi kollar i figuren så är det den mest påverkande faktorn för kvinnor (Arbetssfär jämställd till Arbetssfär M+). Snarare är det så att kvinnor helt enkelt känner sig tryggare och mindre stressade när mannen är den som står för huvuddelen av förvärvsinkomsterna.
 
Det var ett svar på en ganska ironisk kommentar, att det är ett problem i absolut minoritet var ju precis det vi diskuterade.
Ironi är nästan omöjligt att framföra i en text så här i ett diskussionsforum då de allt som oftast bygger på tonfall och gemensamma referensramar. Ledsen att jag missuppfattade dig.
 
Tvärtom, vilket även framgår av texten du citerar. Den blå stapeln till vänster är den traditionella (kvinnor tar störst ansvar för hemmasfären och männen för arbetssfären) och den gröna i mitten är då fördelningen är jämn i båda sfärerna.



Det tror jag kan stämma till viss del men tror inte den tolkningen ger hela bilden. Att en kvinna tjänar minst två tredjedelar av sin mans inkomst är inte alls något ovanligt. Att det skulle innebära en särskild påfrestning beroende på rådande normer om kvinnligt beteende tror jag inte direkt på. Men om vi kollar i figuren så är det den mest påverkande faktorn för kvinnor (Arbetssfär jämställd till Arbetssfär M+). Snarare är det så att kvinnor helt enkelt känner sig tryggare och mindre stressade när mannen är den som står för huvuddelen av förvärvsinkomsterna.

Men är inte staplarna längst till vänster att kvinnorna tar störst ansvar för hemmet och de där efter att det är jämställt respektive att männen tar störst ansvar? Färgerna handlar väl om arbetsfären? Men jag kanske fattat fel.

Hursomhelst tänker jag att skillnaden kan bero på att kvinnor vars män står för huvuddelen av inkomsten inte i lika stor utsträckning känner stress för dubbelarbete. Tjänar man mer på jobbet har man större krav på sig därifrån samtidigt som man även ska ta hand om hemmet och barnen.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 097
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 434
Senast: _Taggis_
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 230
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 511
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp