Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?

Risken att mannen inte avbryter eller tar ansvaret för skydd som han lovat lär vara lika stort.
Eller problemet att han gör det mot hennes vilja med våld.
Givetvis. Kvinnan är dock den som har makten att över sin kropp och graviditeten med undantag för skitstövlar som ger sig på kvinnan och framkallar oönskad abort/missfall.
 
Varför tar du på dig att försvara män som inte ens deltar i diskussionen? Kan vi inte utgå från alla de som faktiskt är en del av diskussionen, där både män och kvinnor är representerade? Om någon i diskussionen känner sig "käftsmälld" så får väl denne driva frågan - jag har faktiskt svårt att se hur den berör dig.
Varför påtar du dig rollen att tala om för mig att tala om för mig vad som berör mig och ifrågasätta vad jag väljer att diskutera? Kan vi inte hålla oss till ämnet istället för att diskutera vem som får framföra vilken åsikt?
 
Än så länge iaf. Finns en del partier som driver frågan om aborträtt hårt.

Och makten över sin kropp? Ppiller är inte 100%, det är inget skydd. Att inte stoppa sin snopp i nån är däremot 100% säkert.
Så länge vi undantag våldtäkter så är det 100% säkert att avstå från sex med motsatta könet för båda parter.
 
då är vi överens om att båda kön har makt över sin fertilitet? män blir inte lurade mer än kvinnor utan kan välja att inte lösa ut helt enkelt.
Vart vill du komma. Jag har ingen aning om vilket som är vanligast och frågan är om någon vet det. Kvinnor har valet att göra abort, det har inte männen.De slipper det ansvaret och har inte rätten.
 
Varför påtar du dig rollen att tala om för mig att tala om för mig vad som berör mig och ifrågasätta vad jag väljer att diskutera? Kan vi inte hålla oss till ämnet istället för att diskutera vem som får framföra vilken åsikt?

Jag tycker att ditt sidospår är irrelevant men tyvärr väldigt väntat. Att påstå att någon har försökt förbjuda någon annan att uttrycka sin åsikt är bara löjligt.
 
Vart vill du komma. Jag har ingen aning om vilket som är vanligast och frågan är om någon vet det. Kvinnor har valet att göra abort, det har inte männen.De slipper det ansvaret och har inte rätten.

Att båda har makten över sin kropp. Du skrev att kvinnan har makten över sin kropp, det tolkade jag som att män inte hade det. men du kanske inte menade alla kvinnor och några män? men du generaliserade?
 
Att båda har makten över sin kropp. Du skrev att kvinnan har makten över sin kropp, det tolkade jag som att män inte hade det. men du kanske inte menade alla kvinnor och några män? men du generaliserade?
Först att vi missförstår och är taskiga.
Jag tror du svara bäst här ovan
Hur i hela fridens namn kan du tolka det som jag menar att män inte har makt över sin kropp i sammanhanget graviditet när jag påtalar att kvinnorna har makt över sin kropp?
 
Jamen, varför säger inte kvinnorna ifrån då? Det kan ju inte plötsligt komma som någon överraskning att inte mannen vill ta ansvar för barnen. Jag har svårt att tro att världens mest jämställde man förvandlas till en mansgris så fort barnet föds.

Det är väldigt mycket man inte tänker på innan barnet finns. Att dela på föräldraledighet är en sak. Att hålla koll på BVC-besök, vilka kläder som finns i förskolan, när det är utflykter, när det är studiedagar, om barnet har läxor, om kläderna i garderoben passar osv. är något man upptäcker med tiden och det är (i min erfarenhet) nästan alltid mamman som har koll på detta. I mitt fall även fast pappan har tagit ut 50% av föräldraledigheten och vi vabbar 50-50.
 
Det är väldigt mycket man inte tänker på innan barnet finns. Att dela på föräldraledighet är en sak. Att hålla koll på BVC-besök, vilka kläder som finns i förskolan, när det är utflykter, när det är studiedagar, om barnet har läxor, om kläderna i garderoben passar osv. är något man upptäcker med tiden och det är (i min erfarenhet) nästan alltid mamman som har koll på detta. I mitt fall även fast pappan har tagit ut 50% av föräldraledigheten och vi vabbar 50-50.
I det sammanhanget känns det mer symboliskt vem som har mest föräldraledighet, för att ha delat ansvar krävs betydligt mer.
 
I det sammanhanget känns det mer symboliskt vem som har mest föräldraledighet, för att ha delat ansvar krävs betydligt mer.

Absolut. Min man tvingades ta större ansvar när jag klappade ihop totalt och gick in i en depression under andra graviditeten. Då fick han sköta allt, verkligen allt och det var nog lite av ett wake up call för honom. Föräldraledighet är något konkret man kan diskutera innan man skaffar barn, men när barnet finns inser man hur mycket mer föräldraskapet innebär. Man tar dock antagligen större ansvar ju mer man är hemma med barnet så jag är absolut en förespråkare av att man delar lika på föräldraledigheten.
 
Jag har inte sett det hända än pga inga kompisar med barn men det lär ju komma så småningom. Hur bemöter du det du ser i din omgivning? (Om man ens ska bemöta det, alls? Hövlighet osv).

Jag tycker att det är jättesvårt! Dels för att jag liksom inte vet allt om deras förutsättningar men också för att jag själv inte har barn och då känns det som att jag inte riktigt kan ha en åsikt. Jag försöker mest fråga för att föra det på tal, och för att jag faktiskt undrar på riktigt, typ "men skulle inte pappan kunna göra det där?" Eller "det verkar som att pappan är borta väldigt mycket, hur blir det för dig?". Tycker dock ofta att jag får svar i stil med att det blir enklast om mamman gör det för det går snabbare. Och det är säkert sant, det är där jag tror att det är lätt att hamna, jag fattar att man inte orkar dra ut på läggningen bara för att det är viktigt att pappan får göra det.
 
Uppenbarligen.

Överlag drar sig väl många för att ifrågasätta det som är som vanligt. Och då fortsätter det som vanligt. Dagens barn kommer inte heller att bli jämställda vuxna.
Exakt. Häromdagen kom en kompis förbi med sin dotter som går i samma klass som min äldste son i ettan. Hon var upprörd över hur vår skola inte aktivt arbetade med genus, och att hennes dotter for illa av det. Jag som ändå är både mkt kunnig inom ämnet och arbetat aktivt med genusfrågor länge, stod som en fågelholk. Jag tyckte allt fungerade bara finfint med min SON. Såklart, han är ju normen. Vad less man blir bara! Känner som @sjoberga har vi inte kommit längre.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 097
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 434
Senast: _Taggis_
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 230
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 511
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp