Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Nå, så om du listat ut...svara på frågan då.

Medhåll och medhåll..det är väl inte det de handlar om. Det handlar väl om att du har taskiga argument. Du verkar ha svårt för att debattera.

De som kommer från en kultur där det är fint att ha hål i öronen på de små flickorna, gör det nog även om de känner till riskerna.

De tycker nämligen att riskerna inte är tillräckligt allvarliga för att de ska avstå.

Då anser jag att man är respektlös mot barnet.

Men då måste man acceptera att det finns kulturella skillnader på sättet att se på en företeelse.

Det finns ingen här som inte accepterar det. Men det innebär inte att man inte får ifrågasätta det.

Det är inte heller OK att uppförstora något som görs dagligen i Sverige till att bli något dödsfarligt när det faktiskt inte är så.
Då hade det varit lättare att diskutera.

Det är ingen som har sagt att det är livsfarligt.

Här kommer mitt svar:
Ditt inlägg andas invandrarförakt, du dömer företeelsen utan att känna något om varför den görs, du spekulerar kring varför och sedan ger din spekulation en negativ laddning.

Invandrarförakt? Jag struntar i vad personen har för härkomst, det är lika illa ändå.
Klappa er på huvudet. Ni vinner. När är bäst och jättenormalast. Alla andra mäniskor är jättekonstig och okunniga. Eller hur?

Jaja, återigen. Din kultur är bäst.
Lugn bara. Låt barbarerna i andra länder ha sina äckliga kulturer och hoppa och skita för sig själva...

Men hur gammal är du? Du "argumenterar" och "diskuterar" som en 14åring. :crazy:

Svaret på andra frågan är: medhåll till varje pris. Eller så är man en okunnig stackare.

Okunnig eller ej, vet man inte om riskerna så ska man inte pierca sig, och absolut inte någon annan.
Vet man om riskerna och väljer att ändå göra det, så anser jag att det är respektlöst mot barnet.

Och du, andra kulturer innebär inte att man till skillnad från Sverige, tar en rostig spik och trycker genom barnen öron. Precis som i Sverige så har man tillgång till sterila instrument - och jag lovar att man är extra noga (om man inte alltid är det) med hygienen när det gäller små barn.
Det är inte så att alla andra kulturer utom den svenska består av ohygieniska dumhuvuden som plågar barn.

Fast vi har ju ohygienska dumhuvuden i Sverige också. Jag skulle kunna säga flera stycken piercingsalonger i Stockholm som inte sköter hygienen helt hundra.

Och att ta med pistol är inte hygieniskt för 5 öre. Det går inte att göra riktigt rent. Dessutom så krossar det vävnaden istället för att göra ett fint snitt, vilket ökar risken för keloider, och svårläkta piercings.

Hur mycket kan du om piercings egentligen? :confused: För du verkar högst okunnig iallafall.

Jag svarade inte dig så du kunde besparat dig knapptryckningarna.

Men annars håller jag med om allt du skriver, eftersom allt som jag inte håller med om renderar tillmälen som att man är dum eller diskuterar som en 14-åring.

Nå, så om du listat ut...svara på frågan då.

Medhåll och medhåll..det är väl inte det de handlar om. Det handlar väl om att du har taskiga argument. Du verkar ha svårt för att debattera.

Jag hade bara listat ut att du inte har någon som helst kultur, (fast du behöver inte basunera ut det, bara som ett tips, det lyser igenom i dina inlägg...)

Jag har suttit och försökt läsa igenom tråden igen för att försöka förstå din åsikt i ämnet (jag brukar förövrigt tycka att du vanligtvis brukar ha väldigt sunda åsikter) och undrar om det är här skon klämmer?

Tycker att ni är rätt tröga som inte inser att ni indirekt sitter och klankar på mina föräldrar som tog beslutet att ta hål i mina öron när jag var liten.

Jag tycker själv att jag har landets bästa föräldrar men inte sjutton har de gjort "alla rätt" under min uppväxt. Det betyder dock inte att de på något sätt är diskvalificerade som förälder (och jag hoppas innerligt att även mina barn tillåter mig/har överseende med ev. misstag i deras uppväxt).

Skickar med en länk om keloider tagna från denna adress;
http://www.orebroll.se/uso/vanligklinik____2449.aspx

kelora.jpg

En keloid är en äkta bindvävstumör. (Observera att begreppet "tumör" i medicinska sammanhang inte säger något om huruvida en förändring är ofarlig eller farlig.) Tumören utvecklas som en överdriven ärreaktion efter hudskada eller operation. Den respekterar inte det ursprungliga sårets begränsningar utan fortsätter att breda ut sig. I mikroskopet finner man en mycket speciell cell i kelodbildningen, den s.k. Myofibroblasten. Den utgör ett mellanting mellan en muskelcell och en hudcell (fibroblast) innebärande att den dels har sammandragande egenskaper och dels förmåga att tillverka Kollagen. Kollagen är en stödjevävnad som ger huden dess styrka. Kollagenet i en keloid är onormalt. Det bildas virvlar istället för parallella buntar av fibrer. Benägenhet att utveckla keloid är större hos färgade individer än hos vita. Barn har en större risk för att utveckla keloider än vuxna. Risken för att drabbas av keloid är också större på vissa anatomiska lokaler. De känsligaste lokalerna är över bröstbenet (dekolletageområdet), på skuldror och axlar samt på örsnibbarna. Inom dessa områden kan man få fula keloider även om operationsärr och skador på andra lokaler har läkt snällt utan några tecken till ärrkomplikation. Det finns också generella keloidbildare som får fula ärr på hela kroppen även vid mindre skador. Operationer på keloidkänsliga lokaler bör inte ske utan en stark medicinsk indikation för ingreppet. Operation av uteslutande kosmetiska skäl bör undvikas. Samtliga patienter bör i förväg känna till riskerna! Det finns också anledning att varna för håltagning i öronen på barn! Följderna kan faktiskt bli katastrofala (se bild ovan). En keloid i aktiv fas är röd (hyperemisk), hård till konsistensen och ofta svidande/kliande. Den reser sig upp över omgivande hud. När keloiden är "mogen" avklingar hyperemien medan andra karakteristika kan kvarstå permanent.

På vilket sätt gör det att diskusionen blir löjlig? Är det för att du inte längre kan bemöta den sakligt? För oj, min mamma gjorde visst samma fel som din, och ändå är jag emot ingreppet.

Du har rätt att vara emot ingreppet, lika mycket som jag har rätt att tycka att det inte är något att göra en så stor sak av.

Men om jag håller på min rätt till att tycka det jag tycker, så är blir jag kallad en massa tillmälen här.

Det finns inga direkt sakliga skäl till att det i vissa nationer är normalt att ta hål i öronen på små barn.
Så min förklaring, från början innan en del började förlöjliga mig för att jag tycker som jag tycker, är helt enkelt ett "Därför att det är kulturellt betingat". Kan tillägga att det är ganska förmätet att lägga sig i något sådant von oben, som en del här gjort, och mena att det handlar om okunskap. Det handlar om det som är normalt för människor, alltså att göra som det är normalt för ens kultur.

Det ÄR troligen också ett av skälen till att könsstympning lever kvar, men även om en sådan barbarisk sed inte går att jämföra med att ta hål i öronen, så har man märkt även där, att man inte kan klampa och och slå sig för bröstet som västerlänningar och bara säga att det är fel och sluta upp med det. Man kan inte utgå från att det är "white man´s burden" att sprida upplysning med utgångspunkt om att det vi tycker är bäst och det andra tycker är dåligt och oupplyst. Det ligger mer än så i saken.

Det som tyvärr gjorde att jag valde fel ton, är att jag blev rätt uppretad på TS som hade en så otroligt negativ ton i sitt ursprungslinlägg. Läs det gärna igen och fundera på vad det säger någon som är född utomlands och dessutom faktiskt fick hål i örat som liten.

(Där är för övrigt svaret till dig, Sar, som jag också tycker brukar vara bra att diskutera med. Tror inte jag sett något övertramp från dig här heller, ärligt talat).

Senast ändrad:

(KL)
Tyckte det skulle bli intressant att läsa den här tråden och höra vad övriga tycker. Dock blev det inte så intressant, eftersom vissa här i tråden inte verkar klara av att diskutera utan att komma med påhopp, ironisera och förlöjliga (vilket är välkända härskartekniker).

Jag instämmer med Californication, Sar, Pallas, Escodobe mfl att det är respektlöst mot barnet och att kulturella skillnader aldrig kan vara en ursäkt för att utsätta barn för risker genom att låta barnet genomgå kosmetiska kirurgiska ingrepp - vilka risker det än må vara.

(KL)
Tyckte det skulle bli intressant att läsa den här tråden och höra vad övriga tycker. Dock blev det inte så intressant, eftersom vissa här i tråden inte verkar klara av att diskutera utan att komma med påhopp, ironisera och förlöjliga (vilket är välkända härskartekniker).

Jag instämmer med Californication, Sar, Pallas, Escodobe mfl att det är respektlöst mot barnet och att kulturella skillnader aldrig kan vara en ursäkt för att utsätta barn för risker genom att låta barnet genomgå kosmetiska kirurgiska ingrepp - vilka risker det än må vara.

För tydlighetens skull: min förklaring var inte en ursäkt, det är en FÖRKLARING på frågan "varför".

Jag hade också tyckt att det hade varit roligt med en diskusion där man inte blir kallad dum och en massa annat fult, så jag håller med dig fullständigt!

Ok, låt oss säga att jag skulle vilja tatuera min bebis.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det förekommer i andra kulturer och där ses som helt normalt.

Att svenskar som knappt har en definierad levnadskultur på något annat vis än "lagom & normal" förfasas över andra länders "underliga" syn på saker och ting och deras ofta väl grundade (århundranden av utövande och levnad på det viset) kulturer är knappast chockerande dock ;)

*knapplån*

Jag fick hål i öronen när jag bara var några månader gammal. Det gjordes på ett sjukhus med en nål. Tydligen sa jag inte ett pip. Anledningen till att jag fick hål i öronen var för att min mamma inte fick det när hon var liten. Hon har alltid velat ha hål i öronen men gjorde det inte förren hon var runt 50 (och då var det problem med ett utav hålen).

Jag är glad att jag fick hål i öronen och är inte det minsta kränkt eller liknade, utan snarare tvärtom glad för det.

Men med tanke på den forskningen som har tillkommit efter att kag fick hål (det är ju trots allt nästan 33 år sedan jag var bara några månader) med bla ökad allergirisk osv så kommer jag inte att göra det på mitt barn.

Att jämföra håltagning i öronen med könsstympning, håltagning i klitoris och alla andra konstiga jämförelser som har gjort är bara patetiskt.

Hur man än vänder och vrider på det så ser jag ingen kränkning i att få hål i örnonen. Sen kan det ju vara dumt att göra det för tidigt på sitt barn med då av andra orsaker som forskningen har kommit fram till på sista tiden.

Dock tycker jag att gränsen är ganska så snäv. Att göra hål någon annanstan än i öronsnibben (som faktiskt är ganska så utmärkt att göra hål i om någon som verkligen kan det gör det) är att gå utanför gränsen för det tilllåtna. Tex håltagning i örat högre upp medför alltid större risker.

Smärtan kan jag inte utala mig om då jag inte kommer ihåg det (vilket jag är tacksam för, så det ser jag bara som ett plus) men som jag har förstått det så är smärtan i samband med håltagning i örnonsnibben minimal (och jag började som sagt inte ens att gråta när det gjordes på mig).

Mvh

Tora

Fast, att göra en sak mot någon annan för man inte fick det själv som barn är ju ganska patetiskt.

*kl*

Jag tycker ocksa att det andas lite invandrarforakt / framlingsradsla i traden :crazy: . Personligen skulle jag inte pierca mina dottrar men jag har t.ex. en vaninna fran Indien som har gjort det och det skulle aldrig falla mig in att kritisera henne for hennes beslut. Lika lite som jag skulle dromma om att kritisera min judiske och min irlandske van for att de latit omskara sina soner. Jag fragar garna om anledningen och lyssnar pa forklaringen, och sa nojer jag mig med det. Olika kulturer, olika seder. Jag ar ingen fan av tatueringar eller andra typer av kroppspiercingar utover oronen heller, pa nagon, oavsett alder...men skulle aldrig spy galla over nagon som hade en eller flera. Daremot fordomer jag kvinnlig omskarelse (som gors av HELT andra anledningar an den manliga, och ar konsstympande), barngifte, aga, osv osv.

Jag tog hal i oronen forsta gangen nar jag var 13, fick problem och lat vaxa igen. Det tog 3 forsok innan det funkade. Jag fick for ovrigt aldrig nagot arr av halen nar de vaxte igen, mojligtvis en liten liten prick pa orsnibben som man inte ens ser om man inte vet att den ar dar.
I princip alla mina kompisar tog hal i tidiga tonaren - och INGEN brydde sig om "varningstexten" for det enda som var viktigt var att det var snyggt och haftigt och att alla andra hade det :cool: - och en del utvecklade nickelallergi, en del inte. Det verkade framst vara de som anvande oakta smycken som blev allergiska...

Savitt jag vet i min bekantskapskrets, de som latit ta hal i oronen pa sina dottrar anvander ALLTID akta guldsmycken, minst 18k. Oftast sma tunna guldringar.

Ärligt, sådana kommentarer gör mest att diskussionen blir löjlig. Men grattis till din "tur" att du slapp "livslång smärta".

Nickelallergi är ett helvete att ha och kan vara livslångt handikappande. Även jag som vuxen fastnar ibland med mina ändå rätt små örhängen i saker, speciellt i skogen. Jag ser det som en reell risk att skada sig.

Om du är kränkt av att vi anser att dina föräldrar gjorde ett felaktigt val så är det ditt problem. De ansåg säkerligen att de gjorde rätt - men det innebär inte att jag måste anse det.

Precis som jag anser att min partners föräldrar gjorde fel som omskar honom och att mina gjorde fel som rökte inomhus när jag var liten. Det innebär inte att de är onda eller dåliga personer, men att de av oliak orsaker gjorde val jag inte tycker var rätt.

Senast ändrad:

Precis som jag anser att min partners föräldrar gjorde fel som omskar honom och att mina gjorde fel som rökte inomhus när jag var liten. Det innebär inte att de är onda eller dåliga personer, men att de av olika orsaker gjorde val jag inte tycker var rätt.
:bow: :bow:

Jag hade också tyckt att det hade varit roligt med en diskusion där man inte blir kallad dum och en massa annat fult, så jag håller med dig fullständigt!
Om du läser om tråden från början så kan du se att den första som börjar med tillmälen är du själv, när du i inlägg #28 skriver att övriga användare i tråden är tröga.

knapplån

Det verkar vara ett känsligt ämne det här. Vissa skriver om nickelallergi, respektlöshet mot barn osv. Jag kan inte hålla med. För det första. Vissa anser att man ska vänta tills barnet är i tonåren och då kan bestämma själv. Jag håller inte med. Risken att barnet får nickelallergi är betydligt större då. Ett litet barn som endast får örhängen utan nickel eller av rena material t.ex guld eller titan, har minder risk att få nickelallergi än en tonåring som köper snygga smycken på en festival, marknader osv. För det andra, respektlöshet mot barnet, nej det håller jag inte med om alls. Jämför hål i öronen med påtvingad religion, omskärelse, föräldrar som bråkar, ja massor av olika saker. Respekten för barnet handlar inte om hål i öronen enligt mig, det handlar om att ge dem det bästa av allt. Sen har vi föräldrar olika syn på vad det bästa är och det är något vi bör respektera varandra för.

*kl*

Jag fick ett infall när jag var 13 år och ville ha hål i öronen. Jag och en kompis fick OK och pengar av föräldrarna och åkte ner på stan och tog hål i örat. Nu nästan 30 år senare kan jag inte ha oäkta smycken någonstans på kroppen vilket inte begränsar mitt liv i någon stor mening. Men med facit i hand hade det varit bra om mina föräldrar hindrat mig några år till tills jag blivit lite vuxnare och fattat ett lite mer genomtänkt beslut. Men på den tiden var man inte så medveten om t ex allergirisken.

Det är inte människor från andra kulturer heller. I Sverige ligger vi väldigt långt fram när det gäller allergier. Man kan spekulera i varför men de som bor här borde vara försiktiga.

Att ta hål i öronen på ett litet oförsvarligt barn är att begå övergrepp. Att man är okunnig förmildrar kanske i någon mån men ack så onödigt om barnen blir allergiska. Eller kanske ännu värre, inte kan vara med och leka pga att örhängena riskerar fastna i gungan eller liknande.

Just precis, du sammanfattar det jag tycker.

Sedan ber jag om ursäkt för mina övertramp, för jag inser att även jag varit utanför gränsen. Ämnet blev alldeles för personligt och jag uppfattade hela TS ursprungsinlägg som en provokation.

Jag dock lagt märke till att det finns fler som kan nyansera debatten och inte bara se håltagning i öronen som övergrepp, det är glädjande för då kan det komma upp fler röster än de var en majoritet igår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 040
Senast: Lupin
·
M
  • Låst
Övr. Barn Har själv inga egna barn men satt nästan i halsen när jag såg en bäbis på 7 månader hade HÅL i sina öron!! :eek: Tycker det är...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar