Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De som kommer från en kultur där det är fint att ha hål i öronen på de små flickorna, gör det nog även om de känner till riskerna.
De tycker nämligen att riskerna inte är tillräckligt allvarliga för att de ska avstå.
Men då måste man acceptera att det finns kulturella skillnader på sättet att se på en företeelse.
Det är inte heller OK att uppförstora något som görs dagligen i Sverige till att bli något dödsfarligt när det faktiskt inte är så.
Då hade det varit lättare att diskutera.
Här kommer mitt svar:
Ditt inlägg andas invandrarförakt, du dömer företeelsen utan att känna något om varför den görs, du spekulerar kring varför och sedan ger din spekulation en negativ laddning.
Klappa er på huvudet. Ni vinner. När är bäst och jättenormalast. Alla andra mäniskor är jättekonstig och okunniga. Eller hur?
Jaja, återigen. Din kultur är bäst.
Lugn bara. Låt barbarerna i andra länder ha sina äckliga kulturer och hoppa och skita för sig själva...
Svaret på andra frågan är: medhåll till varje pris. Eller så är man en okunnig stackare.
Och du, andra kulturer innebär inte att man till skillnad från Sverige, tar en rostig spik och trycker genom barnen öron. Precis som i Sverige så har man tillgång till sterila instrument - och jag lovar att man är extra noga (om man inte alltid är det) med hygienen när det gäller små barn.
Det är inte så att alla andra kulturer utom den svenska består av ohygieniska dumhuvuden som plågar barn.
Nå, så om du listat ut...svara på frågan då.
Medhåll och medhåll..det är väl inte det de handlar om. Det handlar väl om att du har taskiga argument. Du verkar ha svårt för att debattera.
Tycker att ni är rätt tröga som inte inser att ni indirekt sitter och klankar på mina föräldrar som tog beslutet att ta hål i mina öron när jag var liten.
På vilket sätt gör det att diskusionen blir löjlig? Är det för att du inte längre kan bemöta den sakligt? För oj, min mamma gjorde visst samma fel som din, och ändå är jag emot ingreppet.
(Där är för övrigt svaret till dig, Sar, som jag också tycker brukar vara bra att diskutera med. Tror inte jag sett något övertramp från dig här heller, ärligt talat).
(KL)
Tyckte det skulle bli intressant att läsa den här tråden och höra vad övriga tycker. Dock blev det inte så intressant, eftersom vissa här i tråden inte verkar klara av att diskutera utan att komma med påhopp, ironisera och förlöjliga (vilket är välkända härskartekniker).
Jag instämmer med Californication, Sar, Pallas, Escodobe mfl att det är respektlöst mot barnet och att kulturella skillnader aldrig kan vara en ursäkt för att utsätta barn för risker genom att låta barnet genomgå kosmetiska kirurgiska ingrepp - vilka risker det än må vara.
Ok, låt oss säga att jag skulle vilja tatuera min bebis.
Ärligt, sådana kommentarer gör mest att diskussionen blir löjlig. Men grattis till din "tur" att du slapp "livslång smärta".
Precis som jag anser att min partners föräldrar gjorde fel som omskar honom och att mina gjorde fel som rökte inomhus när jag var liten. Det innebär inte att de är onda eller dåliga personer, men att de av olika orsaker gjorde val jag inte tycker var rätt.
Om du läser om tråden från början så kan du se att den första som börjar med tillmälen är du själv, när du i inlägg #28 skriver att övriga användare i tråden är tröga.Jag hade också tyckt att det hade varit roligt med en diskusion där man inte blir kallad dum och en massa annat fult, så jag håller med dig fullständigt!