Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

På vilket sätt gör det att diskusionen blir löjlig? Är det för att du inte längre kan bemöta den sakligt? För oj, min mamma gjorde visst samma fel som din, och ändå är jag emot ingreppet.

Vad finns att bemöta sakligt?

Sakligt är att det visst finns en risk för infektioner (men barn råkar ut för massor av sår och skråmor som säkerligen ger större risk för infektioner än hål i öronen gjorda med sterila instrument).

Sakligt är att det finns en risk för nickelallergi, vilket säkert hålen som görs senare i livet - låt vara med någon sorts "egen vilja" som påverkats av kroppsidealet och kompistryck, också riskerar att ge. Men som ändå inte står i någon som helst proportion till er indignation.

Det sist nämnda, proportion, är väl det som fick mig att hänga kvar i denna diskussion, för det är väl avsaknaden av proportioner - att jämföra hål i öronen med könsstympning, att påstå att håltagning ger men för livet etc som gör diskussionen smått löjlig.

Senast ändrad:

Vi vet, och förstår det. Trots att vi är tröga i huvudet hela bunten.

Då bör det ju inte vara så svårt att acceptera att det som du tycker är konstigt här i Sverige, är normalt och accepterat i andra länder.

Mig veterligen dör inte barn som flugor pga hål i öronen så jag kan inte annat än tycka att det ni gör, är att röra upp en storm i ett vattenglas.

Jag ville bara klargöra att det som är normalt och vanligt i en kultur inte är det i en annan.
Det är vi nog fullt på det klara med allesamman. Däremot verkar du blunda för att det som är farligt för kroppen är farligt för kroppen, oavsett vilken kultur du kommer ifrån. Det är inte mindre farligt att sticka en spik i en elkontakt i Mogadishu än i Skövde.

Mig veterligen dör inte barn som flugor pga hål i öronen så jag kan inte annat än tycka att det ni gör, är att röra upp en storm i ett vattenglas.
För mig är det dels en folkhälsofråga och dels en principfråga som handlar om etik. För mig är det ofattbart att det är tillåtet att utföra medicinskt omotiverade kroppsliga ingrepp på individer som inte fått ha ett ord med i laget. Rätten att bestämma över min egen kropp är det jag bygger mina grundvalar på, därför är det en viktig fråga för mig.

Senast ändrad:

Då bör det ju inte vara så svårt att acceptera att det som du tycker är konstigt här i Sverige, är normalt och accepterat i andra länder.

Kan du visa vart jag inte har accepterat det?

Nej, men varför ta risken att sprida blodsjukdomar, ge barnen allergier osv? Du kommer inte med ett enda vettigt argument varför man ska pierca barns öron. Du kommer inte med en enda positiv anledning.

Och mig veterligen dör inte barn som flugor årligen pga att deras föräldrar klär dom som "luder" som du så vackert uttryckte dig.

Det är vi nog fullt på det klara med allesamman. Däremot verkar du blunda för att det som är farligt för kroppen är farligt för kroppen, oavsett vilken kultur du kommer ifrån. Det är inte mindre farligt att sticka en spik i en elkontakt i Mogadishu än i Skövde.

Men det är rätt dumt att jämföra spiken i elkontakten med hål i öronen. Följderna blir inte riktigt desamma.

Det kan du inte gärna komma ifrån.

:bow::bow: Precis.

Kan du visa vart jag inte har accepterat det?

Nej, men varför ta risken att sprida blodsjukdomar, ge barnen allergier osv? Du kommer inte med ett enda vettigt argument varför man ska pierca barns öron. Du kommer inte med en enda positiv anledning.

Och mig veterligen dör inte barn som flugor årligen pga att deras föräldrar klär dom som "luder" som du så vackert uttryckte dig.

Nej, de dör inte, men de åsamkas "livslång skada" eller hur du nu uttryckte det. Mentalt. Små barn ska inte sexualiseras.

En anledning till att man gör hål i öronen i vissa kulturer är att man gör det för att man tycker det är snyggt. Precis som jag antar att de föräldrar som köper stringtrosor till småbarn på något märkligt sätt tycker att DET är snyggt.

Och du, andra kulturer innebär inte att man till skillnad från Sverige, tar en rostig spik och trycker genom barnen öron. Precis som i Sverige så har man tillgång till sterila instrument - och jag lovar att man är extra noga (om man inte alltid är det) med hygienen när det gäller små barn.
Det är inte så att alla andra kulturer utom den svenska består av ohygieniska dumhuvuden som plågar barn.

Vad finns att bemöta sakligt?

Sakligt är att det visst finns en risk för infektioner (men barn råkar ut för massor av sår och skråmor som säkerligen ger större risk för infektioner än hål i öronen gjorda med sterila instrument).
Det är viss skillnad på planerade sår, dvs sår man gör med vilje, och oplanerade sår, dvs sår som uppkommer av en skada.

Sakligt är att det finns en risk för nickelallergi, vilket säkert hålen som görs senare i livet - låt vara med någon sorts "egen vilja" som påverkats av kroppsidealet och kompistryck, också riskerar att ge. Men som ändå inte står i någon som helst proportion till er indignation.
Det är intressant att skönhetsidealet är en dålig anledning till håltagning "i vår kultur" men en fullt aceptabel i "din kultur". Jag tror vi kan vara överens om att håltagning i öronen görs för att man tycker det är fint. En vuxen människa kan välja att ta riskerna med till exempel nickelallergi och infektioner, det kan inte ett barn, ett barn har inte den förståelsen.

Det sist nämnda, proportion, är väl det som fick mig att hänga kvar i denna diskussion, för det är väl avsaknaden av proportioner - att jämföra hål i öronen med könsstympning, att påstå att håltagning ger men för livet etc som gör diskussionen smått löjlig.

Jag jämförde inte håltagning i öronen med könsstympning, jag jämförde försvaret. I mitt hemland tar alla hål i öronen på sina barn Jaha och? Måste du göra det då? Antagligen tänker de som utsätter sina barn för könsstympning likadant så ska det vara

Jag jämförde inte håltagning i öronen med könsstympning, jag jämförde försvaret. I mitt hemland tar alla hål i öronen på sina barn Jaha och? Måste du göra det då? Antagligen tänker de som utsätter sina barn för könsstympning likadant så ska det vara

Du menar inte att du på allvar jämför följderna av en könsstympning med följderna av en håltagning i öronen?

Men det är rätt dumt att jämföra spiken i elkontakten med hål i öronen. Följderna blir inte riktigt desamma.

Det kan du inte gärna komma ifrån.

Pallas jämför ju inte följderna med de ploika händelserna, utan påvisar bara att det som är farligt i ett land är precis lika farligt i ett annat. Det faktum att "alla gör det" där du kommer ifrån tar inte bort det faktum att det finns hälsorisker.

Det har jag inte gjort. Jag har gjort en kulturjämförelse, inte en ingreppsjämförelse.

Det gjorde du ju inte då jämförelsen var värdeladdad.

Att jämföra ett ringa ingrepp med något som är dödligt är inte riktigt rättvist.

Du menar inte att du på allvar jämför följderna av en könsstympning med följderna av en håltagning i öronen?

Seriöst? Är du dum eller väljer du bara att inte förstå mig?

Jag jämför inte håltagning i öronen med könsstympning.

Jag försöker påvisa att bara för att det är kutym att göra en sak behöver det inte betyda att det är bra.

Bara för att håltagning är mer vanligt än ovanligt betyder det inte att håltagning är bra.

Bara för att könsstympning är mer ovanligt än vanligt betyder det inte att det är bra.

Eller, för att ta ett exempel som du kanske förstår:
Bara för att det är mer vanligt än ovanligt att klä sitt barn som ett luder så betyder det inte att det är bra att klä sitt barn som ett luder.

Ok, låt oss säga att jag skulle vilja tatuera min bebis. Han är ju ändå så liten och kommer inte komma ihåg smärtan. Det är fint och tufft med tatueringar där jag kommer ifrån. Jag ska tatuera in ett stort hjärta som det står "mamma" i på hans bröst. Känns det ok?

Förresten, min dotter skulle vara jättefin med en klitorispiercing. Känns det ok? Sådär i maggropen alltså?

Du menade alltså på fullt allvar att du jämförde påklädsel av ett barn med planerad sårbildning och framkallande av smärta på ett barn?

I går på spårvagnen såg jag en bebis, den kanske var max 1 månad..med JÄTTESTORA örhängen. Sånna där ploppar som går rakt igenom. Såg hel sjukt ut. Örhänget var i princip lika stort som örsnibben. Detta var 2 utländska föräldrar, så kanske det är nån slags *tradition*, vad vet jag. Men det såg faktiskt inge vidare ut. Stackars barn tyckte jag.

tycker inte man ska göra hål i så pass små barns öron. Men i vissa länder är det väl tradition men ändå. När barnet pratar och förstår mer så kan man alltid fråga, annars så är det ett big no.

Men pallas! Du menar väl inte att du jämför en så stor sak som en tatuering med en så liten sak som ett ärr från håltagning i öronen :eek:

Det förstår väl vem som helst att det inte är jämförbart?

:angel:

Det gjorde du ju inte då jämförelsen var värdeladdad.

Att jämföra ett ringa ingrepp med något som är dödligt är inte riktigt rättvist.

Ok, jag refraserar: Risken för livslånga biverkningar av öronhåltagning är densamma, både i Mogadishu och Skövde. Förstår du nu? Det handlar inte om kulturella skillnader, utan om kliniskt bevisade risker med tex öronpiercing. Dessa risker är konstanta och beror inte på var du kommer ifrån. Din medvetenhet om dessa risker kan däremot variera, beroende på var du kommer ifrån.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 040
Senast: Lupin
·
M
  • Låst
Övr. Barn Har själv inga egna barn men satt nästan i halsen när jag såg en bäbis på 7 månader hade HÅL i sina öron!! :eek: Tycker det är...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar