Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?

Ja, om du inte förstår att det är OK i en kultur men att du, som kommer från en annan kultur tycker annorlunda, så är det ju inte mycket att göra åt.

Vart har jag skrivit att jag inte förstår det?

Jag tycker att det är fullständigt skitsamman med något så litet som hål i öronen. Själv såg jag inte till att göra hål i min dotters öron eftersom jag inte är lika influerad av mitt hemlands kultur som mina föräldrar givetvis var, som levde där.

Och jag tycker inte att det är "skitsamma med något så litet" med tanke på riskerna det medför. Om det är "skitsamma" så kan man ju lika gärna vänta tills barnet är stort nog att bestämma och sköta piercingen själv? (Förslagsvis 12år)

Men jag fattar ändå att det är jättelätt att förfasa sig över de kulturer man inte tillhör, och tycka att ens eget tankesätt är det enda gångbara och det enda hälsosamma etc.

Det handlar inte om att jag förfasar mig över kulturen, det handlar om att det svart på vitt finns goda anledningar till att jag vill förbjuda det, och sätta en åldersgräns. Det finns ju inga positiva hälsofaktorer med att pierca små barns öron. Däremot en hel del negativa.

Ni får ju tyckta som ni tycker, men jag hävdar ändå att det handlar om att ni inte är födda in i en kultur där det är normalt. Däremot gör ni andra saker som inte är bra, men som ni ändå tycker är OK eftersom det är vanligt och accepterat just här.

Nej, jag är inte infödd i en sån kultur. Och jag -ursäkta mig- skiter fulla fan i kulturen öht. Det handlar om livslånga hälsorisker.

Jag har f.ö en vän som har svårt att ha på sig vanliga jeans eftersom hon får utslag och sår efter jeansknappen.

Anledningen? Nickelallergi som utvecklades i tidig ålder pga att hennes föräldrar piercade hennes öron som bebis. Hon tycker inte det är särskilt roligt.

Är det en anledning nog till att jag argumenterar som jag gör?

Å gud, livlånga hälsorisker av hål i örat. Fan vad många krymplingar som hasar runt till följd av misslyckade hål i öronen vi måste ha i Sverige idag. Om vi dessutom summerar alla som tar hål i läppar, ögonbryn, tuttar och annat nu för tiden så bör landet ligga i ruiner...

Nåväl, har man bara upplevt en kultur så blir man väl lite inkränkt och upprörs över sådant man tycker är annorlunda...

Personligen tycker jag att det är onödigt att göra hål i öronen på någon alls, men de negativa värderingar och de farorisk som du lägger in i håltagningen, den delar jag inte.

Jag har f.ö en vän som har svårt att ha på sig vanliga jeans eftersom hon får utslag och sår efter jeansknappen.

Anledningen? Nickelallergi som utvecklades i tidig ålder pga att hennes föräldrar piercade hennes öron som bebis. Hon tycker inte det är särskilt roligt.

Är det en anledning nog till att jag argumenterar som jag gör?

Samma vän hade säkert tagit hål i öronen som 12-åring och likt förbannat utvecklat nickelallergi. Bara spekulation, men troligen ganska trovärdig.

Å gud, livlånga hälsorisker av hål i örat. Fan vad många krymplingar som hasar runt till följd av misslyckade hål i öronen vi måste ha i Sverige idag.

Om du inte kan diskutera utan att hålla en trevlig don utan dryga inslag så kan du låta bli att diskutera alls.

Om vi dessutom summerar alla som tar hål i läppar, ögonbryn, tuttar och annat nu för tiden så bör landet ligga i ruiner...

Samma gäller här angående din ton. Men skillnaden med resterande piercings att det görs av människor som bestämt det själva. Jag har piercing i tungan, men det har jag valt helt själv. En bebis kan inte välja om denne vill ha piercings i öronen.

Nåväl, har man bara upplevt en kultur så blir man väl lite inkränkt och upprörs över sådant man tycker är annorlunda...

Jag vet inte, men du verkar inte läsa vad jag skriver?

Personligen tycker jag att det är onödigt att göra hål i öronen på någon alls, men de negativa värderingar och de farorisk som du lägger in i håltagningen, den delar jag inte.

Det handlar inte om åsikter gällande riskfaktorerna. Det handlar om ren och skär fakta. Men du kanske inte lyssnar på sånt?

Samma vän hade säkert tagit hål i öronen som 12-åring och likt förbannat utvecklat nickelallergi. Bara spekulation, men troligen ganska trovärdig.

Visst, men vet du vad skillnaden är?

Då hade hon valt det själv.

Förstår du seriöst inte skillnaden!? :confused:

Ja, om du inte förstår att det är OK i en kultur men att du, som kommer från en annan kultur tycker annorlunda, så är det ju inte mycket att göra åt.

.

Det finns kulturer där man stympar små flickors kön. Man skär bort de inre blygdläpparna, och klitoris, och syr sedan ihop de yttre blygdläpparna så att endast ett litet hål för urin och mensblod återstår. Anledningen till att man tar bort klitoris är för att kvinnor inte ska njuta av ett sexliv, anledningen till att man syr ihop de yttre blygdläpparna är att mannen flickan sedan gifts bort till ska vara säker på att han får en oskuld.

Har du förståelse för denna könsstympning även om du själv inte kommer ifrån den kulturen?

Har du förståelse för denna könsstympning även om du själv inte kommer ifrån den kulturen?

Jag tycker det är jättebra och fint. Not.
Vad tror du egentligen?? :eek:

Det är inte jämförbart och att bara ta upp det i samma andetag är sjukt.

Tycker att ni är rätt tröga som inte inser att ni indirekt sitter och klankar på mina föräldrar som tog beslutet att ta hål i mina öron när jag var liten.

I det land jag kommer ifrån är det normalt och vanligt och snarare onormalt och ovanligt att ta hål i öronen på små barn. Jag har inte lidit av det, jag tycker inte det stör mig ett dugg, jag tror inte att det finns en enda människa i mitt hemland som beklagar sina hål i öronen vare sig det blev nickelallergi eller inte.

De flickor som senare tar hål i öronen (eller på flera andra ställen) här i Sverige gör det inte heller "av eget val" utan på grund av att de influeras av ett kroppsideal som råder just nu. Dessutom, om det nu vore så enormt farligt att ta hål i öronen så undrar jag varför så många svenska föräldrar tillåter sina yngre barn (under 18 år) att göra det alls?

Tycker att ni är rätt tröga som inte inser att ni indirekt sitter och klankar på mina föräldrar som tog beslutet att ta hål i mina öron när jag var liten.

Jag varken är trög tack så mycket, eller klankar ner på dina föräldrar, jag framför mina åsikter som baseras på ren fakta.

Dessutom, om det nu vore så enormt farligt att ta hål i öronen så undrar jag varför så många svenska föräldrar tillåter sina yngre barn (under 18 år) att göra det alls?

Pga okunskap. Det är därför som folk fortfarande piercar öron och näsa med pistol, trots kända risker.

Fast visst har ett barn ett ganska bra immunförsvar så länge det ammas?

..säger jag utan att egentligen veta hur det ligger till med det...

Nej, de har dåligt immunförsvar och det utvecklas ständigt fram till ungefär två års ålder. Vid amning får barnet i sig av mammans antikroppar, de bildar inga egna.

Pga okunskap. Det är därför som folk fortfarande piercar öron och näsa med pistol, trots kända risker.

Varför har du gjort det då?
Du hjälper ju bara till att bevara och förstärka det du själv betecknar som något som ger men för all framtid?

Och, "med pistol"... det är väl det främmande föremålet du perforerar dig med som ger allergi och inte metoden?

Men det säger du bara för att det inte hör till den svenska kulturen att göra hål i öronen på bäbisar.

Jag tycker att det är mer uppseendeväckande att svenskar klär sina små barn som små luder istället....

Men den argumentationen faller ju platt. Att jag är emot piercing på barn, som inte kan föra sin egen talan, betyder ju inte att jag per automatik klär sina barn som luder. Det måste du väl förstå? Det vore ju absurdt om jag i varje tråd där jag delar med mig av min åsikt i en specifik fråga också måste redogöra för samtliga mina åsikter i andra ämnen, så att debattdeltagarna är säkra på att jag inte begår något dubbelmoralsbrott!

Varför har du gjort det då?
Du hjälper ju bara till att bevara och förstärka det du själv betecknar som något som ger men för all framtid?

Och, "med pistol"... det är väl det främmande föremålet du perforerar dig med som ger allergi och inte metoden?

Varför har jag gjort vad?

Jo, metoden är inte bra. Du krossar vävnaden, och dessutom går inte pistolen att sterilisera riktigt som när du använder engångsnålar. Det kan t.ex sprida blodsjukdomar som hepatit och hiv.

Jag tycker det är jättebra och fint. Not.
Vad tror du egentligen?? :eek:

Det är inte jämförbart och att bara ta upp det i samma andetag är sjukt.
Är det? Det är båda två ingrepp på kroppen som inte är nödvändiga. Som orsakar tillfällig eller livslång smärta.

Min mamma lät också mig ta hål i öronen när jag var liten, inte spädbarn men 4. Jag har inte haft några problem med mina hål, jag hade tur.

I det land jag kommer ifrån är det normalt och vanligt och snarare onormalt och ovanligt att ta hål i öronen på små barn. Jag har inte lidit av det, jag tycker inte det stör mig ett dugg, jag tror inte att det finns en enda människa i mitt hemland som beklagar sina hål i öronen vare sig det blev nickelallergi eller inte.
Ja, och i de länderna där könsstympning pågår är det normalt och vanligt snarare än onormalt och ovanligt.

De flickor som senare tar hål i öronen (eller på flera andra ställen) här i Sverige gör det inte heller "av eget val" utan på grund av att de influeras av ett kroppsideal som råder just nu. Dessutom, om det nu vore så enormt farligt att ta hål i öronen så undrar jag varför så många svenska föräldrar tillåter sina yngre barn (under 18 år) att göra det alls?[/QUOTE]

Om man i ett senare skede av sitt liv piercar sig är det ett aktivt val man gjort. Något man haft möjlighet att väga för och nackdelarna angående. Ta reda på konsekvenserna. Och man har förmågan att sköta hygienen på det piercade stället.

I går på spårvagnen såg jag en bebis, den kanske var max 1 månad..med JÄTTESTORA örhängen. Sånna där ploppar som går rakt igenom. Såg hel sjukt ut. Örhänget var i princip lika stort som örsnibben. Detta var 2 utländska föräldrar, så kanske det är nån slags *tradition*, vad vet jag. Men det såg faktiskt inge vidare ut. Stackars barn tyckte jag.

Det är för mig helt obegripligt och vittnar i mina ögon om okunnighet. Visste de riskerna som hål i öronen kan ge så tror jag inte att de skulle utsätta sina små barn för de riskerna.

Det är dock inte bara "utlänska" föräldrar som gör detta utan även s.k. "helsvenska".

Senast ändrad:

Men den argumentationen faller ju platt. Att jag är emot piercing på barn, som inte kan föra sin egen talan, betyder ju inte att jag per automatik klär sina barn som luder. Det måste du väl förstå? Det vore ju absurdt om jag i varje tråd där jag delar med mig av min åsikt i en specifik fråga också måste redogöra för samtliga mina åsikter i andra ämnen, så att debattdeltagarna är säkra på att jag inte begår något dubbelmoralsbrott!

Jag ville bara klargöra att det som är normalt och vanligt i en kultur inte är det i en annan.

Här sitter ni och förfasas över hål i öronen. I andra kulturer skulle de tappa hakan när de ser hur barnen kläs i Sverige utan att särskilt många svenskar tycker att det är fel.

Det måste ju vara lika lätt att förstå som att jag inte tycker det är märkligt med att folk i mitt hemland tar hål i sina barns öron för att DE tycker att det är fint.

Dessutom denna moralpanik över att det kan ge nickelallergi, blir så löjligt överdriven.
Påminner mig om kvällstidningarnas rubriker om "Så FARLIG är din brödrost"!!!

Allt är ju farligt ur någon synvinkel. Så jag håller helt enkelt inte med er om hur förskräckligt det är med hål i öronen på små barn. För jag tycker inte så och jag anser att det finns annat farligt som görs med barn, som ändå är mer accepterat, som man skulle behöva yvas mer över i så fall.

Är det? Det är båda två ingrepp på kroppen som inte är nödvändiga. Som orsakar tillfällig eller livslång smärta.

Min mamma lät också mig ta hål i öronen när jag var liten, inte spädbarn men 4. Jag har inte haft några problem med mina hål, jag hade tur.

.

Ärligt, sådana kommentarer gör mest att diskussionen blir löjlig. Men grattis till din "tur" att du slapp "livslång smärta".

På vilket sätt gör det att diskusionen blir löjlig? Är det för att du inte längre kan bemöta den sakligt? För oj, min mamma gjorde visst samma fel som din, och ändå är jag emot ingreppet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 040
Senast: Lupin
·
M
  • Låst
Övr. Barn Har själv inga egna barn men satt nästan i halsen när jag såg en bäbis på 7 månader hade HÅL i sina öron!! :eek: Tycker det är...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar