Sv: Varför tar man hål i öronen på bebisar/småbarn ?
Vart har jag skrivit att jag inte förstår det?
Och jag tycker inte att det är "skitsamma med något så litet" med tanke på riskerna det medför. Om det är "skitsamma" så kan man ju lika gärna vänta tills barnet är stort nog att bestämma och sköta piercingen själv? (Förslagsvis 12år)
Det handlar inte om att jag förfasar mig över kulturen, det handlar om att det svart på vitt finns goda anledningar till att jag vill förbjuda det, och sätta en åldersgräns. Det finns ju inga positiva hälsofaktorer med att pierca små barns öron. Däremot en hel del negativa.
Nej, jag är inte infödd i en sån kultur. Och jag -ursäkta mig- skiter fulla fan i kulturen öht. Det handlar om livslånga hälsorisker.
Ja, om du inte förstår att det är OK i en kultur men att du, som kommer från en annan kultur tycker annorlunda, så är det ju inte mycket att göra åt.
Vart har jag skrivit att jag inte förstår det?
Jag tycker att det är fullständigt skitsamman med något så litet som hål i öronen. Själv såg jag inte till att göra hål i min dotters öron eftersom jag inte är lika influerad av mitt hemlands kultur som mina föräldrar givetvis var, som levde där.
Och jag tycker inte att det är "skitsamma med något så litet" med tanke på riskerna det medför. Om det är "skitsamma" så kan man ju lika gärna vänta tills barnet är stort nog att bestämma och sköta piercingen själv? (Förslagsvis 12år)
Men jag fattar ändå att det är jättelätt att förfasa sig över de kulturer man inte tillhör, och tycka att ens eget tankesätt är det enda gångbara och det enda hälsosamma etc.
Det handlar inte om att jag förfasar mig över kulturen, det handlar om att det svart på vitt finns goda anledningar till att jag vill förbjuda det, och sätta en åldersgräns. Det finns ju inga positiva hälsofaktorer med att pierca små barns öron. Däremot en hel del negativa.
Ni får ju tyckta som ni tycker, men jag hävdar ändå att det handlar om att ni inte är födda in i en kultur där det är normalt. Däremot gör ni andra saker som inte är bra, men som ni ändå tycker är OK eftersom det är vanligt och accepterat just här.
Nej, jag är inte infödd i en sån kultur. Och jag -ursäkta mig- skiter fulla fan i kulturen öht. Det handlar om livslånga hälsorisker.